Ik ben aan mijn tweede 307 op lpg bezig.
De eerste kocht ik in 2008. Een 307 SW 1.6 uit 2005. Tellerstand 90.000 km. Had vanaf het begin op lpg gereden. AG installatie, ingebouwd door de leverende dealer, Brandon in Zevenaar.
Uitstekende auto. Nooit problemen met de lpg installatie gehad. 1 x een modificatie laten uitvoeren, dat is standaard bij ongeveer 200.000 km. Bij de AG verdampers gaat dan de druksensor die erop zit stuk. Dan wordt er een nieuwe druksensor in een leiding geplaatst en eea omgeprogrammeerd. Kosten, een paar honderd euro.
Ik heb deze 307 in november 2013 ingeruild met een kmstand van 235.000 km. (Ik heb hem weggedaan omdat ik en 2.0 wilde, omdat ook de tank doorgeroest was, waarschijnlijk doordat de tank een keer een obstakel heeft geraakt, de lak beschadigd is en daardoor gaan roesten, heb ik hem ingeruild, anders had ik nog een paar jaar doorgereden, was een prima wagen)
Nu heb ik een 307 SW 2.0 uit 2005 phase 2. Gekocht met 150.000 km. Meteen LPG in laten zetten. Vogels installatie. Omdat mijn lpgman dat graag inbouwd en omdat hij heel goede support krijgt van Vogels lpg systemen in Eindhoven (mocht het nodig zijn). KM stand is inmiddels 174.000 km.
Onderhoud is niet duurder aan een lpg auto. Je kan als je wil lpg bougies plaatsen. Die zijn een paar euro duurder dan de standaard. Slim inkopen scheelt geld.
Standaard kunnen er deze bosch bougies in de 2.0 140 pk, 0 242 229 797 bij Bogijn.nl kosten die: 3,85 per stuk
De bosch lpg bougie waar ik mee rij, zijn de 0 242 236 577, die kosten bij Bogijn.nl: 5,76
Dus ja, de meerprijs is nihil. Ik vervang ze iedere 30.000 km. (het 1x 60.000 geprobeerd, ging probleemloss, maar toen waren ze wel erg versleten)
Let op, de bosch lpg bougies zijn bij Bogijn wel erg goedkoop, elders kosten ze vaak 12,50 euro. Er zijn ook ngk lpg bougies, die kosten wel 25 euro per stuk. Geen ervaringen mee, maar naar mijn mening moeten er geen ngk's in een peugeot.
Wat je dus ook kan verwachten is dat na ongeveer een jaar op 8, je tank gaat roesten en bij de apk afgekeurd wordt. Dat had ik dus.
Er zijn een aantal 307rijders op het 307forum die op lpg rijden. 1 iemand heeft een 1.6 SW met meer dan 360.000 km op de teller. Het enige wat er motorisch ooit vervangen is, is de koppakking.
Een vriend van me heeft een 307 2.0 uit 2003 op lpg. Loopt vanaf 2008 (km stand 100.000) probleemloos op lpg. Staat nu op 290.000 km.
Kortom, ik vind het ideaal!
Oh ja, onder mijn huidige SW heb ik een zo groot mogelijke tank laten zetten. In de vorige 307 kon ik amper 40 liter lpg tanken. In de huidige past 56 liter lpg. Dat is erg fijn.
Volgens mijn lpg inbouwer zijn Peugeot motoren ervoor geboren om probleemloos op lpg te lopen. Dat kan ik inmiddels beamen. Dat geldt wat mij betreft voor de 1.6 (TU) en 2.0 (EW) motoren. Van de nieuwe peugeot benzinemotoren heb ik geen hoge pet op. Maar goed, in de 307 vind je enkel de 1.6 en 2.0.
In bezit van een 308 en 504.