106 rallye

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 106 rallye

Berichtdoor micheldeman » 23 nov 2014, 13:54

Ja, een dubbele koppaking is niet zo'n hele beste constructie, dat klopt, maar je kunt de turbodruk afstellen en daarmee de belasting op het blok. Ik hoef niet perse het maximum eruit te halen, maar misschien raak je er wel aan verslaafd en ga je er toch voor, maar ik wil ook nog langer leven.
De andere optie is 4 throttle bodies, een snelle(re) nokkenas, 4-2-1 uitlaat spruitstuk en een programmeerbare ECU. Wellicht nog andere injectoren, betere klepveren om op een nog hoger toerental te kunnen draaien. Ik heb alleen begrepen dat de motor dan niet zo heel erg geschikt (meer) is voor op de normale weg vanwege het erg slecht lopen van de motor op lagere toeren.

Ik vind het allemaal erg interessant en leer met de dag in deze materie. Het probleem is wel dat ik niemand in mijn directe omgeving heb/ken die me kan adviseren.

Een 1.6 motor erin maakt de rallye soort van minder origineel, ik vind de 1.3 toch wel een erg apart motortje. Dus zit ik nog niet direct aan te denken, hoewel het in de regel wel als eerste en als beste optie aangegeven wordt. 1.6 gti blokken zijn er in overvloed.
Laatst bijgewerkt door micheldeman op 04 jan 2015, 13:50, in totaal 1 keer bewerkt.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: 106 rallye

Berichtdoor micheldeman » 23 nov 2014, 13:57

Ik heb inmiddels zitten kijken naar mogelijkheden voor de ophanging, remmerij en ABS. De vraag die ik even heb is of dat de onderste wieldraagarmen van de 1.3 gelijk zijn aan die van de gti met ABS, of dien ik die mee te vervangen?
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: 106 rallye

Berichtdoor willem_jacobs » 23 nov 2014, 17:40

De draagarmen zijn gelijk de aandrijfassen (abs ringen) en wielnaven zijn wel net even anders. Dus feitelijk heb je de veerpoten van een wagen met abs (en dus ook de aandrijfassen) nodig.

Daarnaast heb je wat bedrading nodig moet je uet nodige leidingwerk vervangen en moet je ook aan de achteras een en ander vervangen. (Zegmaar alles wat je weer op de draagarmen monteert)
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: 106 rallye

Berichtdoor micheldeman » 23 nov 2014, 18:46

willem_jacobs schreef:De draagarmen zijn gelijk de aandrijfassen (abs ringen) en wielnaven zijn wel net even anders. Dus feitelijk heb je de veerpoten van een wagen met abs (en dus ook de aandrijfassen) nodig.

Daarnaast heb je wat bedrading nodig moet je uet nodige leidingwerk vervangen en moet je ook aan de achteras een en ander vervangen. (Zegmaar alles wat je weer op de draagarmen monteert)

Duidelijk, zo dacht ik dat het al was. Ik neem aan dat voor de ABS er nog een aparte besturingkast (ECU) gemonteerd moet worden. EH-autoservice had het eerder over moderne electronische ABS regeling, heeft hij het dan over een andere ABS regeling dan er standaard op een 106 gti zit? Bij de eerste rallye's was ABS een optie, zou het tellerbord er op voorbereid zijn (ABS lampje)?
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: 106 rallye

Berichtdoor micheldeman » 23 nov 2014, 20:15

Er staat hier op ebay een rallye versnellingsbak te koop met een kapotte differentieel. Zijn deze te repareren en wat zijn dan de kosten ongeveer?
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-106-R ... 33993dba6f
Hier staat er eentje van een 1.4 xsi:
http://www.ebay.co.uk/itm/peugeot-106-X ... 2a477ecb80
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: 106 rallye

Berichtdoor micheldeman » 04 jan 2015, 13:47

Weet iemand of er verschillen zijn tussen een achterbrug van een 1.3 rallye en die van andere 106 modellen met trommelremmen, behalve dat er modellen zijn met drie-gats wielen.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: 106 rallye

Berichtdoor willem_jacobs » 04 jan 2015, 13:57

Ja. Torsiestaven (vering en antirollbar) zijn heel anders in dikte
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: 106 rallye

Berichtdoor willem_jacobs » 04 jan 2015, 16:23

Ohja. En de rallye en xs(i) modellen hebben een bredere remtrommel en voering dan de basistypen
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: 106 rallye

Berichtdoor micheldeman » 04 jan 2015, 19:43

Wat een kennis zeg!
Goed te weten. Ik zit nog altijd te kijken wat ik met mijn rallye ga doen. Ombouwen naar schijfremmen is op zich mooi, ook omdat je dan ABS kunt toepassen.
Of schijfremmen op de achterwielen zoveel meer toevoegen tov trommelremmen is een vaak gestelde vraag denk ik. 20% van het remvermogen komt van de achteremmen, maar dat zal wellicht toenemen als je de wagen verlaagt en stuggere vering toepast. Maar als er remdrukbegrensers nodig zijn wanneer je schijfremmen op de achterwielen toepast, zegt dat eigenlijk dat schijfremmen al meer remvermogen leveren dan nodig. Maar ja, de techniek wil ook wat.

Kostentechnisch is het het voordeligst mijn oude achteras te laten reviseren. Wel zal ik dan dikkere torsiestangen en stabilisatorstangen erin willen hebben en de achteras zo'n 4cm willen laten verlagen. Deze dikkere stangen zijn bij pug1off te verkrijgen. Zij raadden overigens aan een nieuwe originele achtertraverse bij peugeot te bestellen en deze opnieuw op te bouwen ipv de oude achtertraverse te voorzien van nieuw staven. Hun ervaring is dat de hardheid van de staven van gereviseerde achterbruggen te wensen overlaat. Maar een nieuwe achtertraverse kost al snel enkele 100,-tjes.

Maar die keuze ga ik waarschijnlijk pas maken als ik aan het "project" begin en de achteras verwijderd heb.

Wellicht dat je ook beter eerst de voorwielophanging kunt verlagen en dan pas de achterwielophanging evenredig veel verlaagt.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: 106 rallye

Berichtdoor willem_jacobs » 05 jan 2015, 00:15

Er zijn ook trommels met abs sensoren. . Echter zijn die draagarmen wel anders dan de andere omdat er een stukje is uitgefreesd voor de wielsensor...

Je vind deze op de latere 106 sports
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: 106 rallye

Berichtdoor micheldeman » 05 jan 2015, 00:37

106 sports heb ik nog niet eerder van gehoord.
ABS was ook een optie op de S1 Rallye's heb ik begrepen, dus dat zullen dan wel dezelfde achterbruggen zijn geweest.
Met wat voor motor waren die 106 sports uitgerust?
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Vorige

Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten