406 - reparatie nog waard?

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 12 dec 2014, 18:57

Bonjour allemaal,
Nieuw op dit forum, schrijvend vanuit de Pyreneeën (waar ik woon).
De koppeling van mijn 406 break 1,9td (75pk-versie) uit 1997 vertoont eindelijk, na 430.000km, duidelijke slijtage sporen. Ik kan hem hier voor ca. 400€ laten vervangen, maar vraag me af of dat nog de moeite is. Laatste keer dat de distributie is gedaan was in aug2010 bij 338.000km, dus zou theoretisch in aug2015 weer moeten. Sinds afgelopen zomer is het onze 2e auto geworden, dus nog maar weinig gebruikt. In feite alleen maar om met/zonder aanhanger (tandemasser van 400kg leeg) bouwmaterialen of haardhout te halen - moet er dus wel mee de bult opkomen (waarop ik woon)...
Tsja, wat te doen?
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor WillemV » 12 dec 2014, 19:57

Welkom alhier.

Je weet wel wat je hebt. Maar hoe de staat verder is van je 406 dat kan je zelf het best beoordelen.
Voor €400 een koppeling en pakweg eenzelfde bedrag voor de distributie en dan kan je er nog een tonnetje bij rijden.

Of je kijkt naar eenzelfde type met de helft aan km ofzo en demonteerd de nog goede items van je huidige 406. Want wie wil er nu niet een persoonlijke sloper hebben om een relatief oude Peugeot rijdend te houden.
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 12 dec 2014, 20:31

Inderdaad, ik weet wat ik aan mijn huidige 406 heb (gekocht in 2003 met 160.000km) - tot nu toe zeer tevreden met weinig dure reparaties.

Op marktplaats deze (drie) advertenties met criteria 1000-2000€ en <250.000km gevonden en alle drie gemaild met de vraag wanneer en bij welke km-stand de laatste keer de distributie is gedaan. De 1.9 SRdt komt motorisch het dichtstbij mijn huidige (geknepen) 1.9 model.

http://www.marktplaats.nl/z/auto-s/peug ... rom=always
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor joospeugeot » 12 dec 2014, 23:42

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 03:49, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor MarcoPeus » 12 dec 2014, 23:50

Hoe is de rest van de auto? Staat van onderhoud en roest aan de carrosserie zullen mede bepalend zijn om het wel of niet te laten doen.
Misschien meteen de D-riem mee laten vervangen als men toch bezig is. Is weliswaar aan de andere kant van de motor maar hij staat toch op de brug, die paar maanden en km zal 't m toch niet maken.
Uiteindelijk zul je t zelf moeten bepalen maar 400 euro is niet te veel geld. Ik heb al eens prijzen te horen gekregen van 800-1000 euro voor een ZX 1.6 koppeling. Doet men dan alleen de plaat vervangen of ook de drukgroep en t lager?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor 305 friesland » 13 dec 2014, 10:10

Distributie moet om de 120dkm bij deze motoren ,maar als je daar nog even mee door rijd gebeurd er echt niks mee hoor is heel degelijk.
Ze gaan vaker kapot door kapotte spanners van de multiriem dan door slijtage.
En een koppeling kompleet vervangen voor 400 euro als dat bij een garage is is heel netjes .
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 13 dec 2014, 19:48

De rest van de auto is redelijk tot goed (denk/vind ik), het zijn meer details die het niet (goed) meer doen, zoals de dashboardverlichting, de snelheidsmeter en de airbag-sensor. Dat laatste ga ik nog even naar kijken, want is wellicht een probleem bij de komende APK (juli 2015).
Omdat ik verwacht voortaan niet meer dan 10.000 km/jr te gaan rijden, kan de distributie hopelijk nog wat jaartjes mee; maar ik zal ze i.i.g. vragen wat dat zou kosten om het nu meteen mee te nemen. Die 400€ is trouwens voor het hele setje, olie, 2 pakkingen en arbeidsloon; het is mijn vaste 'sloop' adres die ook reparaties doet en nieuwe onderdelen plaatst als je dat wil. (Peugeot rekent hier al gauw het dubbele)
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor MarcoPeus » 13 dec 2014, 23:31

Dashboardverlichting en snelheidsmeter zijn (indien niet voldoende functionerend) afkeur in NL. Eigenlijk details t.o.v. een goeie onderhoudshistorie maar toch wel van belang.
Anders een andere klokkenkast erin lepelen (inlezen wel misschien).
Die 400 zou ik er nog aan hangen en meteen D riem mee laten doen. Welke 2 pakkingen bedoel je trouwens bij de koppeling? Oliekeerringen van de aandrijfassen?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor WillemV » 14 dec 2014, 12:34

Misschien heb ik iets gemist, maar je bent woonachtig in Frankrijk, maar je APK is gerelateerd aan Nederland. Is het niet wijs om eens na te gaan of de Franse APK methode gelijkwaardig is? Om nog maar te zwijgen over de wegenbelasting.

Mogelijk scheelt het een bakkie geld?
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 15 dec 2014, 18:32

WillemV schreef:Misschien heb ik iets gemist, maar je bent woonachtig in Frankrijk, maar je APK is gerelateerd aan Nederland. Is het niet wijs om eens na te gaan of de Franse APK methode gelijkwaardig is? Om nog maar te zwijgen over de wegenbelasting.

Mogelijk scheelt het een bakkie geld?


Sorry, in refereer aan APK maar daarmee bedoel(de) ik de Franse APK (CT, contrôle technique).
Ik ga morgen daar eens vragen wat de niet/slecht functionerende dashbordverlichting en snelheidsmeter hier (in FR) betekenen.
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 15 dec 2014, 18:40

MarcoPeus schreef:Dashboardverlichting en snelheidsmeter zijn (indien niet voldoende functionerend) afkeur in NL. Eigenlijk details t.o.v. een goeie onderhoudshistorie maar toch wel van belang.
Anders een andere klokkenkast erin lepelen (inlezen wel misschien).
Die 400 zou ik er nog aan hangen en meteen D riem mee laten doen. Welke 2 pakkingen bedoel je trouwens bij de koppeling? Oliekeerringen van de aandrijfassen?


Ik ga morgen ook informeren wat tegelijkertijd D riem kost. hier doen ze dan meestal/altijd? ook de waterpomp - is dat echt nodig/raadzaam?

Met die 2 "pakkingen" (verkeerde vertaling) doel(de) ik in het Frans op 2 "joints de spi"; volgens google zijn dat inderdaad oliekeerringen (van een spie)
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor MarcoPeus » 15 dec 2014, 20:11

Ok, de aandrijfaskeerringen ja. Noodzakelijk als de bak er af gaat en dus ook de assen er uit moeten. Kosten niet veel en zijn zo vervangen.
Waterpomp is raadzaam om mee te vervangen. Vaak zie je toch dat ze een drupje hebben gelekt en als je weer alles los moet (laten) maken kost dat meer dan nu meteen de pomp mee te laten vervangen.
Kost ook geen hopen. tussen de 40 en 80 euro ongeveer.
Even een andere vraag, ik zie dat je een 1.9TD hebt in de 406, is dat niet een 90pk motor? de 1.9D heeft toch 75 of vergis ik me?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 15 dec 2014, 20:37

MarcoPeus schreef:Ok, de aandrijfaskeerringen ja. Noodzakelijk als de bak er af gaat en dus ook de assen er uit moeten. Kosten niet veel en zijn zo vervangen.
Waterpomp is raadzaam om mee te vervangen. Vaak zie je toch dat ze een drupje hebben gelekt en als je weer alles los moet (laten) maken kost dat meer dan nu meteen de pomp mee te laten vervangen.
Kost ook geen hopen. tussen de 40 en 80 euro ongeveer.
Even een andere vraag, ik zie dat je een 1.9TD hebt in de 406, is dat niet een 90pk motor? de 1.9D heeft toch 75 of vergis ik me?


De 1,9 td 75 pk versie is maar kort gemaakt, van 10/96-06/98, als een "schonere/zuinigere versie" (volgens mijn Franstalig onderhoudsboek), zonder "lucht/lucht wisselaar" (als ik dat goed vertaal); de motor is de XUD9SD/L3 (DHW) versie. De 1.9 td 90 pk versie is de XUD9BTF (DHX) is iets langer gemaakt (10/96-04/99).
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor MarcoPeus » 15 dec 2014, 20:44

Ow OK, dat wist ik niet, Wellicht alleen voor de lokale markt gemaakt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 15 dec 2014, 20:59

MarcoPeus schreef:Ow OK, dat wist ik niet, Wellicht alleen voor de lokale markt gemaakt.


Ik wist het ook niet :)
Heb 'm overigens toentertijd (2e hands) wel in NL gekocht (bij een Peugeot dealer)
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor Wok » 16 dec 2014, 01:17

Offtopic: Is dit dan niet hetzelfde blok dat als 1.9 SD werd geleverd in de Citroën Xantia?

Ontopic: je zult voor jezelf de afweging moeten maken of de reparatiekosten (al dan niet inclusief distributieset) en de (te verwachten) 'running cost' van de auto nog opwegen tegen de aanschaf van een andere auto en diens 'running cost'. Als de 406 in de basis verder nog goed is en de auto er niet in concoursstaat bij hoeft te staan, gewoon die koppeling vervangen voor dat geld en lekker doorknorren met dat ding :D
1989 205 1.6 CTI --> RFS
1991 205 1.9 GTI
1978 604 TI Automatique
Avatar gebruiker
Wok
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 28 mei 2009, 23:47
Woonplaats: Eindhoven

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 16 dec 2014, 15:45

Off-topic : inderdaad

On-topic: ik neig ook steeds meer naar 'repareren en lekker doorknorren met dat ding', want tot nu toe zeer tevreden over mijn 406 :)
Van een andere 406 (td of hdi) van 16-11 jaar oud) tot 1500/2000€ weet ik toch niet wat ik koop (behalve iets jonger en minder kms), maar ik moet nog even checken of de kleine euvels die ik heb spelbrekers worden bij de (Franse) APK.
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor A.B.203 » 19 dec 2014, 17:59

Een klein beetje zachtjes jutteren aan de printplaat en de hele klokkenwinkel doet het weer ! Voor de zekerheid een draadje eraan knopen en het uiteinde onder het dashboard uit laten steken, zo kan je bij uitval de zaak weer opstarten. Wil je het prima voor elkaar hebben, ja dan moet de de hele handel vervangen, want het is (haast) niet te zien waar de onderbreking(en) zitten.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: 406 - reparatie nog waard?

Berichtdoor strawbale » 20 dec 2014, 22:57

Update:
De 'overige euvels' (snelheidsmeter, dashboardverlichting, airbag-lampje) interesseerde de Franse APK-man geen zier (zijn woorden), dus besloten de koppeling binnenkort te laten vervangen.
En ik zal een kijken wat ik zelf kan bereiken met de diverse adviezen mbt de 'klokkenwinkel'

Iedereen: nogmaals "merci beaucoup" en goede feestdagen gewenst!
406 break 1.9td 75pk (1997)
strawbale
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:30


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten