Peugeot 206 gierend geluid

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 206 gierend geluid

Berichtdoor brnrds » 18 jul 2018, 20:37

Mijn Peugeot 206 uit 2000 ergens, maakt soms een gierend geluid.
De garage heeft al gezocht maar niets gevonden. Gelukkig trad het wel opvallend vaak op toen de monteur meereed.
Het lijkt of er een lager giert, maar als je de motor uitzet blijft het geluid ook tijdens het rijden.
We dachten misschien een raampje dat niet sluit, of de antenne die vibreert, mogelijk de wind?
Ook ontkoppelen verandert niets aan het geluid.
Hoewel het meestal pas optreedt boven 70/80 km/uur is het ook een keer voorgekomen in de parkeergarage als ik bijna stil sta. Dus het raampje is ook uitgesloten.
Ook toen bleek de motor niet de oorzaak en evenmin de koppeling.
Tijdens het geluid maakt het niet uit of je van snelheid verandert. De toonhoogte verandert dus niet.
Het komt zelden voor en het duurt maar even tot enkele minuten en dan is alles weer normaal.
Het zou zoiets als een gierende snaar kunnen zijn wat geluid betreft, maar dat valt weg als de motor niet draait.
Het schijnt vaker voor te komen bij dat model, maar niemand weet de oplossing.
Zelf speel ik met de gedachte dat het wellicht de koelventilator is, maar ik weet niet of die zelfstandig draait als de motor uitgezet wordt en of dat het een elektrische fan is?
Zolang het geen ernstige problemen geeft laat ik het maar, maar het is wel verontrustend als je niet weet wat.
Wie heeft suggesties?
brnrds
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 01 mei 2014, 19:08

Re: Peugeot 206 gierend geluid

Berichtdoor jerilo » 19 jul 2018, 12:45

Mijn eerste gedachten zijn de koelmotor. Als het 1 enkele koelmotor is willen deze nog weleens kapot gaan.

Onder vanaf de voorbumper kan je er redelijk bij om er een zwieper aan de geven en te voelen of deze geen speling vertoont.

Anders gewoon stationair laten draaien en wachten totdat de koelmotor inslaat en luisteren.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Peugeot 206 gierend geluid

Berichtdoor brnrds » 28 jul 2018, 14:02

Ah ja, juist dat dacht ik ook. Een gierende fan.
Laatst hoorde ik dat gierende geluid ook terwijl ik wilde parkeren en dus liep de motor heel traag.
De koppeling had geen invloed. Later dacht ik aan de fan, want die loopt ook als je de motor uitzet. De monteur deed dat onder het rijden en het bleef hoorbaar voor enige tijd.
Het probleem doet zich maar incidenteel voor, het kan dagen goed gaan en dan is het er ineens, maar slechts een paar minuten.
Ik weet niet wanneer en hoe vaak die fan aanslaat, want normaal bij rijden denk ik dat er genoeg rijwind is?
Toch is het wel eens bij hogere snelheden voorgekomen.
De monteur heeft eraan gevoeld en er bleek wel speling op te zitten, de fan kon een paar millimeter wiebelen maar toch niet genoeg om direct te zeggen dat hij gaar was.
Ik zou dat ding wel willen vervangen, maar kost in de garage nogal wat voor dat oude beestje. (iets van 250 en ik weet niet of dat met montage is?)
Is het te doen want ik kan geen instructies vinden?
Verder kom ik er niet uit welk type ik nodig heb want daar bestaat een hele reeks van. Zoeken op kenteken levert geen zekerheid.
Soms is het met frame (de dure versie) anderen zijn goedkoop, iets van een 40-50 euro, maar dan zonder frame.
Er wordt wel een OEM nummer genoemd, maar hoe en waar staat dat?
Kan ik zonder de hele voorkant los te maken bij die fan?
Ik ben technisch genoeg maar een afbeelding zou handig zijn. Iemand heeft dat vast al eens gedaan.
Het model is een 206 van ergens 2000 1.4 benzine. Hatchback
brnrds
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 01 mei 2014, 19:08

Re: Peugeot 206 gierend geluid

Berichtdoor brnrds » 08 aug 2018, 18:50

Het probleem zat inderdaad in de fan en die is nu vervangen.
Gril los nemen.
Grote frame waarin de fan huist en waaraan de radiator hangt ook (4 schroeven)
Luchtfilter uitnemen. Radiator een beetje achterover duwen.
Dat levert net genoeg ruimte om de 3 schroeven van de fan te verwijderen en de nieuwe te monteren.
De aansluiting moest bij mijn nieuwe fan andersom, maar dat was geen probleem.
Rode veiligheidsklem zit nu tenminste boven.
brnrds
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 01 mei 2014, 19:08


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten