Starten Partner 1.9D 2002

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 04 dec 2018, 23:26

Hallo, ik zit een beetje in dubio wat het probleem zou kunnen zijn van het soms wat minder snel aanslaan van de motor. Heb hier al vele onderwerpen nagekeken en zie wel heel vaak dat het minder aanslaan vaak te verhelpen is met het kleppen stellen. Zal in het kort proberen uit te leggen wat mijn probleem is :)
Bij het starten slaat in eerste instantie de motor meteen aan om vervolgens weer stil te vallen, loopt dus even heel kort. Dan, na paar keer starten, start de motor om vervolgens meteen goed te blijven lopen, ook meteen stationair zonder gas te hoeven bij geven en motor loopt dan ook netjes. dus zonder horten en stoten. Heb ik de auto binnen staan dan loopt deze vrijwel in 1 keer en valt hij niet eerst stil. Ik heb/had dus het vermoeden dat het iets met de brandstof toevoer zou kunnen zijn. Na controle voor het starten zag ik een behoorlijke luchtbel in de transparante slang voor de brandstofpomp. Ik dacht hebbes, das het probleem. Omdat ik ook het opvoerpompje niet vertrouwde ( dat daar misschien lucht langs binnen zou komen ) heb ik het complete brandstof filter met opvoerpompje vervangen voor een nieuwe. Tijdje in de gaten gehouden of er nu geen luchtbel meer te zien was maar helaas, na tijdje stilstand zag ik dat toch weer terugkomen. Overigens is die luchtbel wel meteen weg als de motor gewoon aanslaat en blijft ook weg. Alleen na langere stilstand komt dat toch weer terug. Als ik met het opvoerpompje de luchtbel weg te krijgen zie ik de luchtbel op een gegeven moment na wat pompen wel bewegen maar helemaal weg krijg ik hem er niet mee. Vervolgens nog de gloeibougies gecheckt en dat is allemaal in orde. Nu begrijp ik dat het kleppen stellen een behoorlijke klus is en als dat moet dan moet dat alleen zit ik nog steeds in dubio met de brandstof toevoer na langere stilstand. Zou het toch niet daar mee te maken kunnen hebben? Motor slaat tenslotte eerst wel heel kort aan om daarna stil te vallen. Dan na wat doorstarten en de motor uiteindelijk wel aanslaat komt er even een behoorlijk rookwolk achter de auto vandaan. wat daarna ook meteen weer weg is.
Misschien dat er een mede forum gebruiker is die me verder op weg kan helpen. Zou het een optie zijn om terugslagklepjes in de brandstofleidingen te plaatsen om er zeker van te zijn dat de brandstofpomp genoeg brandstof heeft om aan te slaan?
Ik zie graag jullie reacties tegemoet.
p.s. ik heb geprobeerd het kort te houden maar zie toch dat het een behoorlijk verhaal is geworden :oops:
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Henk50 » 05 dec 2018, 23:14

Mijn ervaring is nog uit de XUD9 tijd, maar het klinkt wel als de klepspeling. Hoe kouder het wordt, hoe erger het is. Het is niet zo ingewikkeld om de klepspeling te checken, dat zou ik eerst maar doen. Het stellen van de kleppen gaat met stelplaatjes, en daarvoor moet de nokkenas er uit. Dat is best wat werk.
Lucht in brandstof is lastig achter te komen, de pompt zuigt, er is geen druk in de leiding. Maar de mij bekende dingen (terugslagklep handpompje en lekke thermostaat in brandstoffilter) heb je al vervangen.
Maar je kunt wel wat uitproberen: laat iemand met het handpompje wat druk houden op de brandstofleiding en een ander starten. Als het probleem er dan ook is, zou ik het toch richting de klepspeling zoeken.
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor 403diesel » 06 dec 2018, 23:54

Heeft deze motor een brandstofvoorverwarmer die lek zou kunnen zijn?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 07 dec 2018, 18:30

Allereerst bedankt voor de reacties.
Een brandstof voorverwarmer is mij niet bekent.
De optie om met 2en te starten waarbij er iemand het handpompje bediend tijdens het ( koude )starten is wel een goede.
Ik zal vanavond de auto buiten laten staan en morgenochtend dat eens proberen. Hopelijk brengt me dat weer iets verder met de vraag of het nu de kleppen zijn of toch de brandstoftoevoer.

Wordt vervolgd

Mvrgr
Peter
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor jerilo » 07 dec 2018, 20:10

Deze motor heeft inderdaad een brandstof voorverwarmer. Dit is verwerkt in het thermostaathuis waar het brandstoffilterhuis opgeschroefd zit.

Maar zoals aangegeven zou ik inderdaad even de truc met het pompen en starten uitvoeren.

Klepspeling komt wel veel voor. Pas geleden nog een Partner uit 2002 staan stellen. Gelijk ook een nieuwe distributieriem gedaan omdat deze eraf moet houd daar dus ook rekening mee.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 07 dec 2018, 22:24

Hoi Jerilo,

Ook jij bedankt voor je reactie en het meedenken. Ik had idd al begrepen dat het stellen van de kleppen een behoorlijke klus is waarbij de riem en de nokkenas eraf zal moeten. Dat is dus precies de reden waarom ik het wel zeker wil weten voor dat ik dat zal moeten laten doen :-)
Vanmiddag bij het vertrek van me werk ging het weer hetzelfde. Motor slaat aan om vervolgens kort erna weer af te slaan. Dan na even doorstarten sloeg de motor opnieuw aan om vervolgens ook meteen gewoon netjes stationair te blijven draaien zonder horten en stoten. En dat is nu precies waarom ik iets vermoed met de brandstof toevoer.
Maar wat ik al eerder zei, als de kleppen gesteld moeten worden dan zal ik dat ook zeker laten doen en meteen dan ook de riem vernieuwen. De wagen bevalt me te goed om deze om die reden weg te doen. Ben er verder dan ook super tevreden mee.
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 08 dec 2018, 10:33

Vanmorgen de truc uitgevoerd. Tijdens het paar keer voorgloeien heb ik ondertussen het pompje verschillende keren ingedrukt. De vrouw was zo lief om me daar even bij te helpen daar mijn armen te kort zijn om dat beide tegelijk zelf te doen :lol:
Resultaat, meteen lopen zonder gas te geven en ook meteen stationair goed draaien zonder horten of stoten. OOk is de luchtbel voor de brandstofpomp meteen weg en zie daarna ook verder geen luchtbellen voorbijkomen om blijft goed vol.
Dit sterkt toch mijn vermoeden van het brandstof verhaal. Ik zal deze truc morgen nogmaals doen zodat ik weet dat het geen toevalstreffer is geweest.
Mocht het dus idd zo zijn zit ik te denken om terugslagklepjes te plaatsen, alleen waar zou ik deze dan het beste kunnen zetten?
Eerst morgen maar weer afwachten dus wordt weer vervolgd
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Henk50 » 09 dec 2018, 23:34

Verdachte dingen in brandstofcircuit zijn lekkende terugslagklep in handpompje en afdichting thermostaat en afdichting filter op warmtewisselaar (type brandstoffilter bij oliepijlstok).
Afdichting thermostaat: http://peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=7659&p=174845&hilit=+thermostaat#p174845

Ziet het er bij jou ook nog zo uit?

In je eerste post staat dat je het brandstoffilter vervangen hebt, dus niet het brandstoffilterhuis?

Je kunt het deel tussen handpompje en pomp met het handpompje op druk zetten en kijken of je ergens brandstof uit ziet lopen.
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 10 dec 2018, 00:43

Henk, ik had het niet helemaal juist vermeld, ik heb idd het complete filterhuis met pompje vervangen. Ik had gedacht dat via het handpomp misschien lucht werd aangezogen daar deze niet heel best meer de brandstof verpompte. Na dat ik dat gedaan heb zie ik toch nog steeds een behoorlijke luchtbel terugkomen aan het eind van de slang van het brandstoffilter naar de brandstofpomp aansluiting. Aan de brandstofpomp zijde dus. Tijdens het pompen zie ik overigens nergens de brandstof uitlekken. Ik heb nog naar de link gekeken die jij mee stuurde maar ik kan zo niet thuisbrengen dat dat bij mij ook zo eruit ziet. Ik zou hier graag een foto bij willen plaatsen hoe het wel zit alleen weet ik nog niet hoe ik hier een foto bij kan plaatsten.
In een eerdere post begreep ik dat de voorverwarmer is verwerkt in het thermostaathuis waar het brandstoffilterhuis opgeschroefd zit. ik zie voor het filter wel iets zitten. Is dat waar een (groene) stekker aan de bovenzijde op zit? Ik zie aan de buitenzijde daarvan geen lekkage maar zou het kunnen dat die niet goed meer werkt ( vast zit )en misschien een optie om die er eens uit te schroeven, er vanuit gaande dat ik het juiste voor ogen heb, met die groene stekker er dus op?


Vandaag overigens weer de truc gedaan en meteen weer aanslaan en ook meteen goed draaiende motor. Het lijkt er toch erg sterk op dat de brandstofpomp niet goed vol met diesel blijft staan na langere ( meer dan 8 uur ) stilstand omdat met behulp van de truc de motor wel meteen aanslaat en goed loopt.
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Henk50 » 10 dec 2018, 21:40

Zie je geen lekkage bij de pomp?
Ik lees hier dat de brandstof afsluiter op de pomp ook dit soort problemen kan geven:
https://www.problemcar.nl/nl/particulier/peugeot/206718-start-probleem-peuge.html

Ik geloof eigenlijk niet dat het lucht in de brandstof is, in de pomp blijft voldoende brandstof om een tijdje op te lopen. Lucht in de brandstof merk je vaak tijdens het rijden.
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 11 dec 2018, 00:05

Beste Henk,
Nee ik zie geen lekkage bij de pomp. Lucht in de brandstof is het ook niet, het probleem doet zich alleen voor als deze langer heeft stilgestaan. Na een aantal keren doorstarten krijg ik hem wel aan de gang. Als ik tijdens het starten gelijktijdig ook de handpomp bedien start die wel meteen en loopt die meteen goed ook. Vandaar mijn vermoeden dat de brandstof niet blijft zitten, bij langere stilstand, waar het moet zitten. Hoe verklaar ik anders dat bij starten en het gelijktijdig bedienen van de handpomp deze wel meteen start zonder problemen. Als ik nadat de motor een tijdje heeft stilgestaan ( +/- 8 uur ) wil starten zonder hulp van de handpomp start die meteen om vervolgens snel erna weer uit te vallen. Dan zou je toch denken dat er te weinig diesel in de pomp of ergens anders aanwezig is? Dat de kleppen een veel genoemd probleem is heb ik ook gezien en gelezen. Alleen snap ik niet dat het ten eerste met de handpomp wel meteen lukt met starten en ten tweede loopt die ook meteen goed zonder horten en stoten. Mocht de klepspeling niet juist zijn dan mag ik aannemen dat de motor toch eerst enigszins op temperatuur moet komen wil die dan alsnog goed gaan lopen. En dat is nu net niet het geval bij de mijne. Zodra die loopt draait de motor ook meteen goed en stationair zonder gas te hoeven geven. Ik zat dus om die reden te denken om terugslagklepjes te plaatsen alleen waar zou het dan het beste zijn?
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Henk50 » 11 dec 2018, 21:47

Zo te horen zijn het niet de kleppen. Mee eens. Maar ik blijf toch bij een haperende afsluiter op de pomp. Ik lees in een paar draadjes hierover:
https://www.problemcar.nl/nl/professional/peugeot/119926-start-wel-slaat-soms.html
https://www.problemcar.nl/nl/professional/citroen/210112-start-niet-dashboard.html

Ik lees dan dat men deze vervangt door de oude afsluiter (een-draads) die ook op mijn XUD9 zat. Alleen je kunt er tegenwoordig heel moeilijk bij, zit een anti-diefstaf kap omheen oid lees ik.
Dit is lastig te testen. Wat je kunt proberen is om het gebied van de afsluiter met een fohn wat warm te stoken. De gedachte hierachter is dat ie dan wat soepeler gaat.
Een een tik op de pomp (bij de afsluiter) geven zou je ook kunnen proberen.
Dat het met het handpompje wel gaat, zou kunnen omdat de extra druk op de brandstof het hangende klepje een extra duwtje geeft. Maar ik ken de pomp inwendig niet goed genoeg of dat zou kunnen. Dus ik zeg voorgaande met de nodige aarzeling.

Mbt lucht: Heb je al gekeken of het brandstoffilter ook leeg is? Want dat zou dan het geval moeten zijn. De afdichting aan de onderkant, tussen brandstoffilterhuis en voorverwarming, is niet lek (afdichtingsring vernieuwd)?
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 12 dec 2018, 00:33

Ik heb het complete filter vervangen incl een nieuwe pakkingring onderop het filter, daar zie ik ook geen lekkage.
Ik heb het filter nog niet open open gehad om te kijken wat daar het niveau is na langere stilstand. Dat zal ik van de week nog checken.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat die nog wel vol zal zitten omdat ik de luchtbel die ik in het transparante slangetje zie tegen de pomp aansluiting zit en niet aan de filterzijde.
Zou het filter wel leeg getrokken worden dan zou ik verwachten dat de luchtbel wel tegen het filterhuis zou zitten daar dit ook het hoogste punt van het slangetje is. De aansluiting van de pomp zit nl een stukje lager en daar zit nu juist die lucht bel. Met jou uitleg erbij zou het idd ook bij het klepje of iets bij de pomp kunnen zijn. Alleen praat men juist over het blijven hangen ( niet open gaan? ) van het klepje / plunjer waardoor de brandstof niet wordt doorgelaten. Zou het dan juist het niet goed afsluiten kunnen zijn waardoor ik die luchtbel krijg? Want als die wel goed zou sluiten kan er toch daardoor geen luchtbel ontstaan, of zie ik het nu verkeerd?
Nu ik sinds een tijdje de auto in de garage zet valt het mij wel op dat er wat druppels op de grond komen, niet veel maar toch. Nu heb ik nog niet thuis kunnen brengen of het olie of diesel is omdat het op een betonnen vloer is en er redelijk snel intrekt, die paar druppels. Ik heb er nu een plaat onder gelegd om daar nu ook achter te komen. Is het nl diesel zou dat dus kunnen duiden op een lekkage en dus daar de lucht door binnen kan komen. Het is als als je voor de auto staat ook wel aan de zijde waar de brandstofpomp zit.

We blijven in ieder geval doorzoeken en met de hulp die ik hier krijg ben ik ten eerste heel erg geholpen en hopelijk kom ik zo ook achter het probleem.
We blijven volhouden
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 15 dec 2018, 10:34

Update :D
Gisteren de Partner buiten laten staan en vanmorgen weer de truc gedaan met het pompen en starten tegelijk. Buiten temp was +- 0 graden. Auto slaat meteen aan en blijft ook lopen.
Moet het toch gaan zoeken in de brandstofpomp / toevoer lijkt me zo.
Als ik het contact aanzet en ik wil gaan voorgloeien hoor ik ook iets een sec. of 10 tikken of hoe je het ook noemen wilt van iets op de brandstofpomp ( electrisch ? )
Ik weet niet wat dat doet maar is dat ook iets wat iets met de brandstof doet voordat de wagen wordt gestart? Dat hoor je steeds wanneer je het contact aan zet.
Met de truc uitvoeren is het dus geen probleem om te starten. Zet ik de brandstofleiding op druk en start dan de motor is er geen probleem. Lijkt dus op druk verlies of te weinig druk van de brandstoftoevoer naar of van de pomp.
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Henk50 » 15 dec 2018, 10:52

Geen idee wat dat tikken is, in de DW8 pomp zit meer electronica, maar is het een Bosch of Lukas pomp?
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor jerilo » 15 dec 2018, 18:29

Dit lijkt mij ook zeker een probleem in de brandstof.
Als het de kleppen zouden zijn had deze met deze temperaturen toch startproblemen gegeven.

Maar je schrijft dat de motor met bijpompen meteen aanslaat en blijft lopen.

Ik zal nog eens goed nadenken of er problemen zijn met brandstofverlies na lang stilstaan bij deze motoren. Zou je mij je chassisnummer kunnen geven dan kan ik specifiek zoeken in de Peugeot servicebox of dit probleem voorkomt in de database.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Azing » 15 dec 2018, 22:29

Wat het kan zijn is lekkage langs een magneetklepje die als je van bovenaf kijkt halverwege de injectiepomp schuin naar beneden uitsteekt. Er zit als het goed is een rubber stofhoes om heen. Deze klep heeft een functie bij de koude start. Deze klep staat er om bekend dat er lekkage langs het asje ontstaat. Er lekt dan bij stilstand een beetje diesel uit en tegelijk ontstaat er een luchtbelletje boven de klep waar de brandstof is. Bij koude start gaat deze klep open en floept het luchtbelletje in de pomp waardoor de motor slecht of niet start. Hoe langer de stilstand, hoe moeilijker de wagen start. Als de rubber stofkap van deze magneetklep vet van de diesel is kun je er vanuit gaan dat de klep lekt.
Ik heb deze startproblemen al bij twee partners van ons bedrijf gehad en twee keer zo opgelost.
Nieuw is deze magneetklep nogal prijzig (> 100 euro) maar goed te vinden op de sloop.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
o.m.
3 X 404 SL 1967 in restauratie
204 Break 1969
J7 1973 ex-Jan Dulfer
504 LD 5-bak 1974 pekelbak
504 GR Break 1981 ex-lijkwagen
305 GL Break 1986 daily driver
504 Pickup 1986 mooi
504 GL 1973 origineel Nederlands 70.000 km
Azing
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 sep 2012, 15:49
Woonplaats: Groningen

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 15 dec 2018, 23:29

@Henk > Zou het ook een Delphi kunnen zijn? Dat zie ik tenminste aan de voorzijde van de pomp

@jerilo > Chassisnr is VF35BWJYF60514130. Zou mooi zijn als je iets terug zou kunnen vinden aangaande dit probleem.

@Azing > Ik heb meteen even gekeken naar de klep. Neem aan dat je deze bedoeld :
Afbeelding
Stofkapje zat erop met een ty-rap. Waarschijnlijk omdat deze dan zeker op zijn plaats blijft en er misschien al eens naar gekeken is, dat laatste weet ik niet. Heb de auto pas een half jaartje. Heb het stofkapje eraf gehaald en deze was idd vettig en stond klein laagje onderin. Heb alles aan de buitenzijde goed schoongemaakt en ook de binnenzijde van het stofkapje gereinigd. Dan kan ik van de week nog extra checken of het weer vettig is. Het is wel precies wat je zegt, dat als deze een funktie bij de koude start is, deze steeds moeilijk start bij koud weer. Dat is bij mij wel het geval. Als er de wagen maar een paar uur heeft stil gestaan dan heb ik geen probleem, vaak is het na een dagje werken ( uurtje of 8 dus ) of langere tijd waarna het regelmatig voorkomt dat ik flink moet doorstarten en dan ook hoe kouder hoe moeilijker. Met de truc van het bijpompen start de motor wel in 1 keer.
De ene dag redelijk snel starten maar ook wel dat ik behoorlijk moet doorstarten. Dus zeker iets om verder na te kijken.
Is er trouwens ook nog een andere benaming dan magneetklep? Ik ben al aan het zoeken geweest waar ik deze evt zou kunnen bestellen maar kwam het nog niet tegen.
Als het inderdaad deze klep zou zijn wilde ik toch liever voor een nieuwe gaan dan eentje van de sloop. Alleen op "magneetklep" kom ik niets tegen.

Nogmaals super bedankt voor het meedenken van een ieder ( mag ook wel eens gezegd worden), ik kom er steeds verder mee en leer ook steeds meer van de auto :-) .
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor jerilo » 16 dec 2018, 14:15

Heb even gekeken in de service box van Peugeot maar daarover is niks bekend.

Heb 2 plaatje's neergezet voor je.
Eerste plaatje is van het brandstoffilterhuis en de afdichtringen/pakkingen. Even uit mijn hoofd zeg ik dat de oudere 1.9 diesels (XUD) weleens valse lucht kon krijgen bij de O-ring onder het filterhuis nummer 3.
Wellicht is dit bij de DW8 motoren ook aan de orde.

Afbeelding

Hieronder een plaatje van jou brandstofpomp. Volgens mij bedoelen jullie nummer 22? dat is de vervroegingsklep met OEM 1563-L1 kost bij Peugeot €605,- incl BTW
Maar goed nu kan je op het OEM nummer gaan zoeken.

Afbeelding

Succes ermee

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 16 dec 2018, 14:41

Jeroen, Allereerst bedankt voor de bijlage's, altijd handig te hebben :D
Ik heb het complete filterhuis vervangen incl nieuwe afdichtingsring, dus dat zou ok moeten zijn.
Vwb het 2e plaatje, dat onderdeel bedoelde ik idd. Vind alleen de prijs wel erg belachelijk duur, 600 euro voor een klepje.
Is dit dezelfde? heeft ook die OEM code, daar zie ik nl. prijzen van voorbij komen van rond de 100 Euro .

Afbeelding

Enige is wel dat er ook een slang aansluiting op degene zit die op mijn pomp is bevestigd. Is dat een losse ring met slang aansluiting die je zo op de klep kan schuiven zodat deze geklemd wordt tussen de pomp en klep? Ik zie nl geen klepjes voorbijkomen waar ook een slang aansluiting op zit
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Azing » 16 dec 2018, 22:14

Dit is de klep die ik bedoel, hij schroeft door een ring met slangaansluiting heen op de pomp.
Ik zou gewoon eentje op de sloop halen, maar alleen eentje die kurkdroog is.
Dikke kans dat dit je startprobleem oplost, het is een veel voorkomend probleem van deze pompen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
o.m.
3 X 404 SL 1967 in restauratie
204 Break 1969
J7 1973 ex-Jan Dulfer
504 LD 5-bak 1974 pekelbak
504 GR Break 1981 ex-lijkwagen
305 GL Break 1986 daily driver
504 Pickup 1986 mooi
504 GL 1973 origineel Nederlands 70.000 km
Azing
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 sep 2012, 15:49
Woonplaats: Groningen

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 17 dec 2018, 14:07

Nu ik alles goed schoon en droog heb gemaakt zal ik van de week nog eens checken of het weer vettig is en zo ja dan zal ik voor een andere gaan kijken.
Vraag me nog wel af wat dit klepje nu voor dienst heeft. Is het een soort afsluiter die open wordt gestuurd voor het starten of heeft het een andere werking?
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 13 jan 2019, 21:21

Update :wink:
Heb na tijdje het rubberen kapje van de klep weer eens nagekeken en deze is eigenlijk gewoon netjes droog. Deze klep vervangen is denk ik niet aan de orde.
De laatste tijd weinig problemen gehad met het starten. 1 keer na langere stilstand maar na het pompen met het pompje op dieselfilter meteen starten.
Wat me wel steeds opvalt blijft die behoorlijke luchtbel bij de aansluiting van de brandstofpomp. Daarop besloten om een terugslagklep te plaatsen tussen filter en pomp. Omdat het transparante slangetje best hard was geworden hier ook maar een nieuwe op geplaatst zodat ik mooi in de gaten kan houden of er nog steeds een luchtbel ontstaat. Nu naar 2 dagen stilstand heb ik nog geen luchtbel gezien. Nu maar kijken als dat zo blijft de auto ook blijft starten.

Afgelopen week nog lokale Peugeot dealer gebeld en gevraagd of hij wist waar het klepje onderin de pomp voor diende. Dat wist hij mij zo niet te vertellen, deze vervangen ze nooit :roll:
Waar deze klep nu voor dient is me dus nog niet echt duidelijk.
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Waarheen » 24 jan 2019, 01:24

Voor degene die het nog zou willen weten en omdat ik het wel zo netjes vind om te vermelden hoe het er nu voor staat hier weer een Up-date
Nu deze week de temperatuur behoorlijk was gezakt was ik benieuwd hoe het nu zou gaan met het starten. Ik denk dat het probleem nu toch echt verholpen is met het plaatsen van de terugslagklep tussen de pomp en het brandstoffilter. Zie geen luchtbel meer en starten gaat super, ondanks de kou en ook als die langere tijd heeft stil gestaan. Ik laat hem 3 x voorgloeien en start dan zonder gas te geven. Motor slaat meteen aan en blijft ook meteen stationair lopen zonder haperen schokken of wat dan ook. Aangezien het deze week nu wel gevroren heeft was dat natuurlijk de ultieme test :-)
Wilde ik toch even laten weten en wie weet kan hier iemand (later) nog zijn voordeel mee doen. Ben in ieder geval blij dat ik toch een beetje eigenwijs ben geweest en door ben gegaan met vragen / zoeken / proberen omdat ik mijn twijfels had dat de kleppen gesteld zouden moesten worden. Iets waar veel over wordt geschreven.
Maar moet er ook bij zeggen dat de hulp en reacties hier heel goed daarbij heb kunnen gebruiken. Iets dat ook wel eens gezegd mag worden :lol:
Hopelijk kan ik dit hoofdstuk nu sluiten en op naar het volgende......................3e remlicht plaatsen :oops:

p.s. tussendoor nog aan het klooien geweest om een dashbord lampje achter de verwarmingsknoppen ( de meest linkse ) te vervangen. Heb van alles losgeschroefd maar kwam er niet goed bij. Kreeg het frontje en knoppen er ook niet af. en had het gevoel dat als ik zo door zou gaan er eerder iets zou afbreken. Uiteindelijk kwam ik ergens een tip tegen van een stukje slang. Door de bak onder de radio eruit te halen kwam er genoeg ruimte om achter te knoppen te komen. Heb een stukje festo slang gepakt welke precies klem over de achterzijde van het lampje past. kwart slag draaien en hup lampje eruit. Een nieuw lampje in omgekeerde volgorde teruggeplaatst en klaar. Wilde jullie deze tip toch niet onthouden, scheelt nl een hoop dingen losschroeven en is op deze manier in 1 minuut gefixed. :idea:
Waarheen
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 dec 2018, 22:46

Re: Starten Partner 1.9D 2002

Berichtdoor Henk50 » 25 jan 2019, 18:21

Mooi dat dit de oplossing is! Slim bedacht! Maar dan loopt er dus toch wat weg of terug naar de tank.

Mbt de lampjes, die heb ik een jaar terug vervangen door LED's. Jij hebt denk ik dezelfde als ik (2001). Het is niet zo moeilijk bij deze berlingo, bij een 206 vond ik het lastiger, daar moet het hele ding er uit. Bij Berlingo kun je het knoppenpaneel er af trekken. Slim om het zo aan vanaf de achterkant te doen, maar dan kun je dacht ik niet bij alle lampjes.
Ik heb het zo gedaan:
• Verwijder middenconsole (maak aansteker los) en zijkanten L en R).
• Verwijder Radio en frame met klep (4 schroeven).
• Verwijder asbak (geheel er uit trekken).
• Verwijder 4 torx. Twee zitten er aan uiteinde middenconsole, twee omhoog aan Heater control (waar asbak zit).
• Verwijder afdekking, dus die van radio tot asbak (zit los, geen clicks).
• Druk de 5 witte borglipjes naar buiten, dan kan de zwarte plaat (met knoppen) er afgehaald worden. Bij mij zat de rechter knop erg vast op de as. Links beginnen, zwarte plaat is buigzaam, met lange schroevendraaier rechter knop van as wrikken.

Lampjes kun je er makkelijk uittrekken door er duck-tape om het lampje te plakken
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten