chiptuning 406 2.2 HDI 16v

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

chiptuning 406 2.2 HDI 16v

Berichtdoor Nanno » 21 nov 2009, 18:41

Mijn dagelijkse auto is een (redelijk zeldzame!) 406 coupé 2.2 HDI 2004. Km. stand nu 150.000, dus net goed ingereden zeg maar. Een diesel coupe? Ja, daar was Peugeot weer uniek in. Hij rijdt geweldig, maar voor een coupé wel wat gezapig :-| . Wie heeft er ervaring met chiptuning voor deze motor?
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Berichtdoor MarcelB » 21 nov 2009, 19:18

Kijk even op www.406coupeclub.nl. Op dit forum heeft een Belg ook zijn coupé HDI gechipped en hij is daar heel tevereden over.

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

chiptuning 406hdi 2.2

Berichtdoor marcel p » 29 nov 2009, 17:31

Heb zelf een 406 hdi 2.2 break gehad met een losse module.
Auto loopt erg goed hiermee. Het enige waar je voor op moet passen is een slippende koppeling. Bij mij kon de koppeling het toegenomen draaimoment niet aan. Bij 80 in de 5de versnelling en acceleren slipte de koppeling.
Bij 80dkm een nieuwe set gemonteerd. Daarna was het probleem over.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Berichtdoor Nanno » 29 nov 2009, 17:36

Marcel, dank voor je antwoord. Ik heb bij enkele bedrijven offerte gevraagd, maar geen reactie gehad. De bonafide chiptuners beginnen er kennelijk niet aan. Dus ik denk dat ik het maar laat zitten. Zo'n koppelingsrevisie is ook niet goedkoop, chiptuning zelf ook al niet.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Berichtdoor jurgen » 01 dec 2009, 22:38

in onze belgische peugeot club is er iemand met een 406 break met deze motor: bijna 200.000 km's en 160pk. Die is zeeeeeeeeeer tevreden. De 406 moet dikwijls een grote caravan trekken bergop en de koppeling heeft het nog geen 1 keer laten afweten.
Avatar gebruiker
jurgen
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 jul 2009, 11:14
Woonplaats: België

Berichtdoor Nikilauda504 » 15 dec 2009, 16:22

heb in mijn 2.2 HDI break ook een paar maanden met 'chiptuning' gereden. Gelukkig zit er nu de originele Peugeot software weer in, de driveability is daarmee veel beter! Natuurlijk merk je het extra vermogen wel (en het extra brandstofverbruik ook wanneer je dit vermogen aanspreekt), maar onder diverse dagelijkse omstandigheden merk je ook duidelijk minpunten (bij gasgeven-gaslos situaties, overnemen na opschakelen, etc.). En een sprinter wordt het er toch niet van.

Heb ook met een belgische 2.2. coupé gereden, die was ergens anders getuned. Die leek iets meer vermogen te hebben, maar die auto had maar heel weining kilometers (tegen 322.000 bij mij).

Peugeot heeft veel tijd besteed aan de software en dat merk je pas goed wanneer je dus met een ff snel getunede ECU op pad gaat. Als je echter alleen extra vermogen (en koppel) wil, dan werkt dat wel natuurlijk.

Ik zou je in elk geval aanraden niet naar cheetahchip te gaan.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor Nanno » 15 dec 2009, 16:42

Ik zie er gewoon vanaf. Ik vroeg bij enkele "bonafide" tuningbedrijven een offerte, maar die bleven vaag. Ik weet nu wat ik heb, een zeer fijn rijdende auto die nog zeker 200.000 km meekan. En of dat ña de chiptuning lukt is nog maar de vraag. Evengoed heb ik in Duitsland de 200km/u toch wel eens aangetipt. Ik ben bij nader inzien volledig tevreden met het vermogen en koppel!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Berichtdoor Mark » 16 dec 2009, 00:08

Afgelopen weekend 1500 km (naar Sochaux en Molsheim, de kenners weten dan genoeg) met deze motor gereden, in een 406 break. Niet chippen dus, hij is perfect zoals ie is. Wat een heerlijke reismachine.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Harrie » 16 dec 2009, 01:10

Volgens mij regelt de software indien nodig, ook zelf bij:
Als we op vakantie gaan en de Knaus 500 ( +/- 1450 kg ) er achter hangen,
heeft onze 406 Break ( 1.8 -16 klepper ) daar eerst wel een beetje moeite mee, maar na +/- 15 km is e.e.a. bijgeregeld en
loopt en trekt onze comfortabele reismachine ( vol beladen en 4 personen ) PRIMA 8)
En dat blijkt ook weer als we eenmaal op de camping geinstalleerd zijn,
en met de 406 gaan rijden, zonder caravan...dan rijdt ze minder goed, ik kan dat moeilijk in tekst beschrijven,
maar ik merk dat meteen. Na +/- 20 km rijdt ze weer normaal.
.
Achteraf heb ik vaak gedacht: hadden we maar voor de 2.2 ( met balansassen ) gekozen... maar ja, dat was wel een flinke meerprijs....
Nieuw kostte onze 406 break al 51.000 gulden en dat was al een flink bedrag. Ze mag bij ons dan ook nog héél lang ( liefst 40 jaar ) dienst doen. :D 8)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten