antidiefstalbout verwijderen

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor A.B.203 » 20 nov 2013, 14:01

Vanmorgen wilde ik de winterwielen er onder liggen, echter bij het 4e wiel slipte de originele dop over de kop van de anti-diefstalbout heen met als gevolg dat het ding niet los is te krijgen. Het is een bout van een origineel lichtmetalen wiel van een 307 .De bout staat in het kopervet en is deze lente vastgezet met 90 nm. In de kop van de bout zitten vier uitsparingen , de dop met de vier nokjes slipt daar nu overheen. Wat heb ik al gedaan; ingespoten met WD40, met een grote hamer op de dop geslagen om de bout te laten 'schrikken', een zeskantige pijpsleutel van 15 mm muurvast op de ronde kop van de bout geslagen echter deze slipte er ook overheen. De afnamedop is onbeschadigd, de uitsparingen van de bout zijn zijn aan de losdraaizijde uitgeslagen waardoor de dop eruit schiet. Wie reikt me een pasklare oplossing aan ??
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor 403diesel » 20 nov 2013, 14:35

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt rond het gat in de velg maar als dat voldoende is; beitel op de rand van de wielbout en loshakken met een moker?
Iets op de bout lassen?
Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor joospeugeot » 20 nov 2013, 14:56

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 01:07, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor 403diesel » 20 nov 2013, 16:34

joospeugeot schreef:nieuwe sleutel bij de dealer bestellen. of de 2e sleutel pakken als je die nog hebt.

Zoals ik het begrijp is de sleutel nog goed maar is de boutkop beschadigd.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 20 nov 2013, 16:38

Moer erop lassen hoor ik altijd. Daarna kun je hem met een gewone dop eruit draaien.

En vervolgens alle 4 de slotbouten weggooien!

Het is één en al ellende met die slotbouten. Ik gebruik ze ook niet (op de 307 met LM velgen). Gewoon 4 bouten erin.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor MarcoPeus » 20 nov 2013, 16:49

Op de sloperij waar ik altijd kom gebruiken ze een flinke platbek tang die ze in de groeven/gaatjes van de slotbout zetten en dan maar draaien. Uiteraard sneuvelen hierbij wel eens wat tangen maar ze hebben er nog nooit eentje NIET los gekregen. Eventueel een flinke bahco nemen die je op de tang kunt zetten.
Een bout erop lassen is natuurlijk ook mogelijk mits de slotbout niet verchroomd is en je met je lastoorts bij de bout kunt komen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor jan-03 » 20 nov 2013, 17:40

Weet niet hoe ze eruit zien en of je erbij kunt maar met een dunne slijpschijf een kruis erin en dan een schroefbit erin met luchtsleutel erop..
Of rateldop..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Harrie » 20 nov 2013, 18:10

bij de meeste lichtmetalen velgen zitten de bouten in de diepe cilindrische uitsparing,
dus daar kom je niet bij met las-toorts en tangen....
Bij stalen velgen kun je er veel beter bij, maar bij stalen velgen worden zelden anti-diefstal-bouten gebruikt,
dus ga ik uit van lichtmetaal.

idee: heb je een centerpons ? zo ja, sla dan het materiaal dat naar links is uitgelubberd, terug zodat
de gaatjes voor de speciale dop weer grip krijgen.
Als je net links naast het gat tikt, masseer je het materiaal terug richting de gaatjes. Met een dikke drevel
kun je het nog beter na drijven. De bramen van de beschadiging zorgen er momenteel nog voor, dat je dop
er niet ver genoeg in komt met de pinnetjes, en de beschadiging alsmaar erger wordt.
Zorg dus dat de vlakke kant met gaatjes weer vlak wordt. Succes :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor A.B.203 » 20 nov 2013, 18:42

Mannen alvast bedankt, ik ga aan de slag. Ben vanmiddag bij een bandenhandel geweest, hadden daar vroeger een tapstoelopend zelfgemaakte zeskantsleutel die er muurvast opgeslagen moest worden, overal gezocht maar het zelf gemaakte ding nu niet kunnen vinden. Doordat het bout uitsteeksel rond is heb ik hier ook geen goed gevoel bij. De velg is inderdaad lichtmetaal en de bout zit helemaal verzonken met maar weinig ruimte er omheen. De kop van de andere bouten is ook maar 17 mm dus echt heel weinig ruimte. Een 1-mans garage zei dat die (peugeotbouten) krengen waren en dat hij er een moer oplaste of de afnamedop aan twee zijden grof insleep op de bout plaatse en dan vastlaste. Probeer eerst de methode van Harrie, probeer dan die van Marco, dan even nadenken en vermoed dat het zal uitlopen op lassen. Daarbij moet velg en auto wel worden beschermd. Heb een nog nieuwe 2e afnamedop ook al geprobeerd maar deze pakt ook niet meer
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor A.B.203 » 21 nov 2013, 15:50

Zag vanmorgen dat 1 van 4 nokjes van de dop van de antidiefstalbouten halverwege was afgebroken, had er gisteren al wel weer drie van de vier wielen met winterbanden mee vastgezet. Uiteindelijk bleek dat alle vier de koppen van de antidiefstalbouten daardoor beschadigd waren. Met de methode van Harrie de boutkoppen een beetje gemodelleerd en het lukte om bij twee wielen de bouten er uit te krijgen deze meteen vervangen door normale exemplaren. Bij het 3e en 4e wiel lukt het van geen kant. Omdat bij aanduwen en draaien de dop zich naar buiten wrikte heb ik de auto langs een muur van het huis gezet en met de schaarkrik druk op de sleutel gezet. De auto verschoof maar de adaptor en de kopbouten waren al zodanig beroerd dat ook deze actie geen succes werd. De 2e adaptor bleek totaal niet te passen. Auto staat nu bij een 1-mansgarage, de eigenaar had ervaring met dit soort bouten en ging er een moer oplassen of de adaptor aan de zijkant grof inslijpen en dan op de kop van de wielbout lassen. Hopelijk brengt het lassen niet teveel schade te weeg. Dacht even snel wielen met winterbanden te monteren maar ben tot op heden niet verder dan drie wielen gekomen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 21 nov 2013, 23:58

Tjongejongejongejonge. Volgens mij schreef ik dit gisteren al! :shock:

Bart-Peugeot schreef:Moer erop lassen hoor ik altijd. Daarna kun je hem met een gewone dop eruit draaien.

En vervolgens alle 4 de slotbouten weggooien!

Het is één en al ellende met die slotbouten. Ik gebruik ze ook niet (op de 307 met LM velgen). Gewoon 4 bouten erin.



Ga je mijn advies nu wel opvolgen? Dus de slotbouten weggooien? Of ga je ze nog een keer proberen te monteren? :mrgreen:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 22 nov 2013, 00:01

Ik zie dat je vlak ik de buurt woont. Ik woon in B'drecht.

Ik heb 4 bouten tbv lichtmetalen velgen voor je. Zijn originele Peugeot bouten. Gratis.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor A.B.203 » 22 nov 2013, 00:57

Hoi Bart, bedankt voor je aanbod hoor. Nee ik ga geen anti diefstalbouten meer gebruiken. Vanavond om acht uur de auto opgehaald, rotte bouten zijn eruit en normale er in.
Ik had zelf nog wat gewone bouten liggen en ben blij dat de zaak in orde is. Als je onderweg met een lekke band sta heb je vette pech als je adaptor of boutkoppen naar de knoppen zijn. Had van tevoren ook niet gekeken hoe de anti diefstalbouten en de adaptor er aan toe waren, vermoedelijk komt de ellende ook met de jaren he.

gr Aart Br.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor joospeugeot » 22 nov 2013, 02:51

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 01:06, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 22 nov 2013, 10:44

joospeugeot schreef:vriend van me had ook zo'n akkefietje laatst met zijn 307. of zou t aan t type 307 liggen :mrgreen:

Nee, alle slotbouten van Peugeot zijn identiek.

Niemand op het 307forum rijdt nog met de slotbouten rond. En wel om bovengenoemde reden.

Morgen haal ik mijn nieuwe 307 op, jullie kunnen wel raden wat ik als eerste verwijder. ;-) :mrgreen:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor maan » 22 nov 2013, 12:36

Bart-Peugeot schreef:Niemand op het 307forum rijdt nog met de slotbouten rond...


Ik nog wel :oops: :oops: :oops: Heb ze al een paar keer met de hand ( kruissleutel) los en vast gezet bij winterwissel en ga dat dit weekend weer doen. Ik zal heel voorzichtig zijn. En binnenkort maar eens 4 gewone bouten halen en omwisselen. Passen die bouten van de 205 peperbussen ook op de 307? Daar heb ik nog een stel van liggen.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 22 nov 2013, 13:01

@Maan: Voor jou heb ik nog wel 4 bouten. Gratis. Al moet ik zeggen dat de koppen wat roestig zijn, maar daar zie je niets van als je de chromen dopjes erop zet.

Deze bouten moet je hebben tbv de recente Peugeot lichtmetalen velgen. Dan heb je 4 gelijke bouten in de velg. 205 bouten passen misschien ook wel, maar hebben een dikkere kop, dus die moet je met een andere dop losdraaien. Da's niet handig.

Afbeelding
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor maan » 22 nov 2013, 13:26

Bart dank voor de reactie en het aanbod. Als ik een keer in de buurt van Barendrecht ben neem ik wel contact op.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 22 nov 2013, 14:43

maan schreef:Bart dank voor de reactie en het aanbod. Als ik een keer in de buurt van Barendrecht ben neem ik wel contact op.

Da's prima! :D
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor gj1967 » 11 mei 2014, 22:44

Hallo allemaal
Ik ben net nieuw op deze forum en alles een beetje gelezen over het verwijderen van die "mooie Peugeot wielbouten". Ik ben er dus ook achter gekomen wat voor rot dingen het zijn.
Bij mij was het geval dat ik een stabilisatie stang moest verwisselen en wou even snel mijn slotbout verwijderen en wat denk je ..ja hoor over de kop gedraaid slotbout stuk en pinnetjes afgebroken in de slotboutsleutel... en andere 3 geprobeerd ook allemaal stuk gedraaiden dus!!
Ik heb dus z`n setje gekocht voor het verwijderen van slotbouten links draaiend., en dacht erop zetten uit draaien en klaar...
Alles behalve dat...bij de eerst slotbout draaide ik alleen het kopje eraf, wat dus mega tegen viel..ook bij die andere 3 precies het zelfde... en dacht das nie goed dit!!!
Wat heb ik gedaan dus...heb er gaten in geboord ...1e met 6 mm, 2e met 10 mm 3 met 13 mm boor en ongeveer 2 cm diep! en tig keer de boren geslepen!!
Ik had nog een oude sterkop stalen beitel 14 mm liggen iets aan de voorkant afgeschuind en die er in goed in geslagen. grote griptang erop gezet en met schokkende bewegingen kracht gezet en hoppaaah bout schoot los en dat ging bij alle 3 net zo...verder helemaal geen beschadiging aan de aluminium velgen!!!!.Ik was dus blij dat ik het zo voor elkaar heb gekregen!!!
OOK IK DUS NOOIT GEEN SLOTBOUTEN MEER!!!!
groet GJ
gj1967
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 mei 2014, 21:28

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor joospeugeot » 12 mei 2014, 02:27

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 00:54, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor Brickx » 06 nov 2014, 19:47

Helaas ook dezelfde probleem met mijn 206.....de eerste drie gingen goed, alleen de laatste (grrr) niet.
Ik heb niet eerder te maken gehad met slotbouten, en was verbaasd dat een helder licht het had bedacht een zeskantig[i] moer te vervangen door een moer met [i]vier ronde nokjes[i]....dat is dom en vragen om problemen zoals ik inmiddels genoeg over gehoord en gelezen heb.
Het lukte mij niet....naar de kwikfit voor goed gereedschap....aardige jongen, maar lukte ook niet; het advies: ga naar dealer, die zullen vast wel speciaal gereedschap hebben.
Ok, naar de dealert Nefkens in Den Bosch...ook een aardige maar timide jongen....ging vragen aan zijn baas of het snel verholpen kon worden...een bout losmaken...half uur tot een uur....ahum, het gaat maar om één bout die niet los wil!....nog een keer vragen bij de baas.....ja, u moet er rekening mee houden dat het weleens een heel uur kan duren!!!...voor één bout!!....ja, daar moet nl een ander moer op gelast worden, en als dat niet in één keer lukt duurt het misschien wel een uur!!....oooow...en hoeveel kost een uur?....€92,-!.....maar dat is toch idioot zei ik, 92 om één bout los te maken!!!...een goed gevulde andere baliemedewerker bemoeide zich er ook mee: (nonchalant) hoezo duur??
Wat mij betreft op het onbeschofte af....maar ik ga géén 92 betalen om een ***moer los te laten maken. Geen stijl, geen service....eerder een dealer die er een slaatje uit wil slaan.
Intussen vraag ik mij het volgende af: zou het lukken om de bout los te krijgen door eerst de drie andere eruit te halen, en vervolgens de gehele wiel in de juiste richting te draaien? (misschien ei van Columbus!) Iemand ervaring mee? Iemand andere ideeën behalve lassen, doppen, en beitelen?
[/i][/i][/i]
Brickx
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 nov 2014, 19:26

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor joospeugeot » 06 nov 2014, 20:41

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 23 mei 2016, 03:50, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor MarcoPeus » 06 nov 2014, 20:46

92 euro per uur????!?!?!?! Belachelijk!!! En voor die prijs niet eens een bout los kunnen krijgen in een kwartiertje??? voor dat geld mag je in 10 minuten klaar zijn. Amateurs!
Trouwens wel lachen dat je naar de kwik-fit ging voor goed gereedschap. :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: antidiefstalbout verwijderen

Berichtdoor jan-03 » 06 nov 2014, 21:33

Het is een antidiefstal-bout hoor!!! :mrgreen: Dus niet makkelijk te verwijderen!!.. Anders heeft de bout geen functie natuurlijk..
Maar dat een dealer dit ook niet kan zal niet zo bedoelt zijn.. :roll: .
Een bout er op lassen is Hit en Run zou je zeggen.. Ik zou naar een mechanisatie bedrijf rijden..
Die krijgen alles los..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Volgende

Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 6 gasten