De 106 van mijn vriendin loopt al een tijd beroerd.
Sinds kort is daar ook inhouden en heel sporadisch afslaan bijgekomen.
Ik heb de monopoint al diverse malen schoon gemaakt, de eerste keer heb ik hem los gehaald omdat de pakking stuk was, deze heb ik vervangen door een papieren pakking welke ik op maat gemaakt heb, het ging om de pakking van gasklephuis naar inlaatspruitstuk.
Hoewel niet super smerig heb ik hem wel compleet schoon gemaakt en (de buitenkant) gesmeerd met witvet met PTFE spray.
De vacuüm aansluiting aan de achterkant van het blok (dun pijpje) was bij aanschaf al afgebroken en ik heb deze toen provisorisch dicht gemaakt.
Nu heb ik hem uitgeboord en een nieuw slangetje in gelijmd.
Deze slang loopt nu naar het luchtfilterhuis, maar in SEDRE en op internet zie ik tegenstrijdige dingen, de één heeft de vacuüm op de voorste en de ander op de achterste aangesloten. De andere aansluiting gaat richting de air preheater control valve (die luchtmeng klep in het inlaat traject).
Ook heb ik de bougiekabels vervangen na wat tegenstrijdige waarden op de oude (originele) kabels. Het lijkt iets beter maar het onrustig / onregelmatig stationair lopen blijft.
Ik heb de stappenmotor ook al los en open gehad, schoongemaakt en opnieuw ingevet, de motor is volledig gangbaar en ik kan een actuator test uitvoeren met de Lexia3 en PP2000.
Er stonden geen DTC's in de computer.
Er zijn dus een aantal vragen:
- Wie weet de juiste waarde (ohm) van de IAT sensor? (is het wel een IAT en geen MAP in het gasklephuis??)
- Op welke pinnen van de bobine moet ik meten?
- Wat kan ik nog meer proberen om het slecht stationair lopen te verhelpen?
- Is er een simpele manier om de injector te testen en te reinigen? (met pp2000 kan ik een actuator test op de injector uitvoeren) na starten zonder luchtfilter vond ik hem niet echt mooi vernevelen, maar het kan zijn dat dit standaard is, dat weet ik niet want ik heb geen referentie
)
Het gaat om een 106 1.1i monopoint TU1JM 1998.
Er staat op dit moment plm. 167.000 km op de teller.
De auto is sinds september 2012 (144.000km) in bezit.
Krijgt om de 20.000 km een grote beurt, onlangs uitgevoerd.
Nieuwe filters, olie, bougies.
Heb al eens een flush uitgevoerd, auto rijd soms korte stukken maar de laatste tijd veel snelweg, geen sludge in de olie, geen overduidelijke lekkages (wel zweten) en er zit nog wel pit in.
Helaas kan ik in SEDRE niet veel vinden
Alvast bedankt!
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.