106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 29 jan 2015, 12:42

De 106 van mijn vriendin loopt al een tijd beroerd.
Sinds kort is daar ook inhouden en heel sporadisch afslaan bijgekomen.

Ik heb de monopoint al diverse malen schoon gemaakt, de eerste keer heb ik hem los gehaald omdat de pakking stuk was, deze heb ik vervangen door een papieren pakking welke ik op maat gemaakt heb, het ging om de pakking van gasklephuis naar inlaatspruitstuk.

Hoewel niet super smerig heb ik hem wel compleet schoon gemaakt en (de buitenkant) gesmeerd met witvet met PTFE spray.

De vacuüm aansluiting aan de achterkant van het blok (dun pijpje) was bij aanschaf al afgebroken en ik heb deze toen provisorisch dicht gemaakt.
Nu heb ik hem uitgeboord en een nieuw slangetje in gelijmd.

Deze slang loopt nu naar het luchtfilterhuis, maar in SEDRE en op internet zie ik tegenstrijdige dingen, de één heeft de vacuüm op de voorste en de ander op de achterste aangesloten. De andere aansluiting gaat richting de air preheater control valve (die luchtmeng klep in het inlaat traject).

Ook heb ik de bougiekabels vervangen na wat tegenstrijdige waarden op de oude (originele) kabels. Het lijkt iets beter maar het onrustig / onregelmatig stationair lopen blijft.

Ik heb de stappenmotor ook al los en open gehad, schoongemaakt en opnieuw ingevet, de motor is volledig gangbaar en ik kan een actuator test uitvoeren met de Lexia3 en PP2000.

Er stonden geen DTC's in de computer.

Er zijn dus een aantal vragen:
- Wie weet de juiste waarde (ohm) van de IAT sensor? (is het wel een IAT en geen MAP in het gasklephuis??)
- Op welke pinnen van de bobine moet ik meten?
- Wat kan ik nog meer proberen om het slecht stationair lopen te verhelpen?
- Is er een simpele manier om de injector te testen en te reinigen? (met pp2000 kan ik een actuator test op de injector uitvoeren) na starten zonder luchtfilter vond ik hem niet echt mooi vernevelen, maar het kan zijn dat dit standaard is, dat weet ik niet want ik heb geen referentie :?: )

Het gaat om een 106 1.1i monopoint TU1JM 1998.
Er staat op dit moment plm. 167.000 km op de teller.
De auto is sinds september 2012 (144.000km) in bezit.

Krijgt om de 20.000 km een grote beurt, onlangs uitgevoerd.
Nieuwe filters, olie, bougies.
Heb al eens een flush uitgevoerd, auto rijd soms korte stukken maar de laatste tijd veel snelweg, geen sludge in de olie, geen overduidelijke lekkages (wel zweten) en er zit nog wel pit in.

Helaas kan ik in SEDRE niet veel vinden :(

Alvast bedankt!
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor ~Orin » 31 jan 2015, 01:59

Ik verdenk de stappenmotor :-)
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 31 jan 2015, 05:31

Ik weet dat het een veel voorkomend probleem is, maar wat heeft een stappenmotor te maken met het inhouden van gas bij optrekken?

En wat gaat er normaal stuk aan een stappenmotor?
Dat ding is volledig gangbaar namelijk.
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor EH Autoservice » 31 jan 2015, 08:47

Meestal gaskleppositiesensor ......
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 31 jan 2015, 08:53

Heeft loshalen en schoonmaken nog zin?
Het is een vrij simpel apparaat, soms kan je de banen van de potentiometer nog opschonen.

Als je het moet vervangen ben je een klein vermogen kwijt..
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor EH Autoservice » 31 jan 2015, 10:42

Kun je altijd proberen , of de contacten iets verbuigen zodat ze op een vers deel van de koolbaan lopen :wink:

Had ik laatst nog veel succes mee bij een "elektronisch gaspedaal" , oftewel een potmeter als "gaspedaal" :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 31 jan 2015, 10:55

Dat is inderdaad ook een goede, zal ze voorzichtig herpositioneren :roll:
:mrgreen:

auto heb ik helaas even niet tot mijn beschikking nu, maar dan heb ik mooi de kans om even een torx setje met "beveiliging" te gaan halen, het setje wat ik had is na uitlenen niet compleet meer en juist diegene die ik nodig heb ik pleite... :?

Met dergelijke contactjes heb ik overigens ook vaak heel veel succes met een gummetje!
komt een hoop troep vanaf dan. :wink:


ennn ik vind die elektronische gaspedalen helemaal geweldig hoor, ben nu met Winols mijn gaspedaal aan het herprogrammeren en ik zie er de lol wel van in!
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor ~Orin » 31 jan 2015, 13:57

Bij die van mij had ik precies dezelfde symptonen van het inhouden ect, dit kwam doordat de stappenmotor een slecht signaal gaf aan de injectie... Sinds ik die had vervangen was het probleem verholpen.

Succes verder!
Mvg, Orin.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 31 jan 2015, 14:24

geeft een stappenmotor een signaal af naar de ecu?
Lijkt me eerder andersom, maar ik het elektrisch schema er eens op nazien.

Het is de ecu die het stationair toerental regelt, meer doet dat ding niet, als je gas geeft moet de tps de stappenmotor stil houden.

Of ben ik nou Helemaal in de war?
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor EH Autoservice » 31 jan 2015, 17:45

Dat zeg je goed .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor maan » 31 jan 2015, 17:49

de ecu stuurt de inspuiting en de ontsteking. hij krijgt signalen van de gaskleppositie, de lambdasensor, de temperatuur en misschien ook nog van het vacuum of een mapsensor
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 31 jan 2015, 18:42

Gelukkig ligt het niet aan mij haha.

Idd de lambda is voor afr, gaspositie en map voor inspuiting en timing, maf zit er niet in, iat wel dacht ik even snel te zien.

Ik zal sowieso de tps nakijken :)
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor risky » 09 feb 2015, 22:28

hoi

De motor onbelast op 3000 tpm houden hier moet hij strak op blijven draaien zonder bij regelen met gaspedaal.
blijft hij niet strak op 3000 tpm draaien dus gaat verlopen zonder zonder het gaspedaal te bewegen dan de lamdasonde vervangen en zijn je problemen voorbij.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor EH Autoservice » 10 feb 2015, 11:13

Bovenstaand is een vrij gedurfde uitspraak :shock:

Ik kan zo een aantal andere storingen noemen , waarbij de motor niet strak op 3000 RPM blijft lopen in deellast , waarbij een nieuwe lambdasonde zeker niet zal helpen :roll:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 10 feb 2015, 11:16

Zoals?
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor EH Autoservice » 10 feb 2015, 11:27

Zelfs een slechte(re) bougiekabel kan daar voor zorgen .....

Temperatuurvoeler , verwarmingscircuit lambdasonde defect , gaskleppositiesensor .....

Als ik hard nadenk komt er nog wel meer :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 10 feb 2015, 11:37

EH Autoservice schreef:Zelfs een slechte(re) bougiekabel kan daar voor zorgen .....

Temperatuurvoeler , verwarmingscircuit lambdasonde defect , gaskleppositiesensor .....

Als ik hard nadenk komt er nog wel meer :mrgreen:


uitlaat lek, vacuüm, valse lucht door pakking, slechte injector, elektrisch probleem bedrading, slechte bobines, slechte bougie

zoiets? haha
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor Kornstra » 28 feb 2015, 19:53

Ook zoiets gehad: inhouden,afslaan en hoog verbruik. Bougies,kabels en temperatuursensor vervangen (de laatste was kapot) ,maar de motor bleef brak lopen. Uiteindelijk de accupolen losgemaakt en de auto 3 kwartier op contact laten staan.....,na het aansluiten van de accupolen gestart en alle problemen waren opgelost,verdwenen als sneeuw voor de zon.
Als je dus heb lopen klooien met vacuümslangetjes,sensors e.d.,ook even de computer resetten.
Peugeot 106 1.1 Green 1994
Peugeot Vivacity 50cc 2004

C5 Break 2.0 16v 2003
Avatar gebruiker
Kornstra
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 30 okt 2008, 20:27
Woonplaats: Tuitjenhorn

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor 406hdi » 22 aug 2015, 12:38

Weet niet of het probleem al opgelost is, maar ik heb ooit met mijn 106 xsi een probleem gehad.
Bleek een slechte massa te zijn.. is maar een idee.
205 GTi 1.9 130pk
405 GR 1.6 sedan LPG
205 GTi 1.9 122pk
205 GTi 1.9 Griffe
406 break 2.0 HDi
206 XND 1.9
106 XSi 1.4
306 XSi 2.0 16V Noir Onyx
406 break 1.8 16v bleu de chine
205 1.4 generation Bleu Sigma
207 1.6 16v XS Pack
406hdi
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 16 aug 2010, 20:05
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 23 aug 2015, 07:36

Dat zijn helaas allemaal basis dingen die al uitgesloten zijn. Vermoed echt dat het het gasklephuis of de injector is die geen perfect beeld meer geeft.

Maar tot nu toe zelfs nog geen verbetering aan kunnen brengen.
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: 106 loopt al een tijd beroerd, div. dingen geprobeerd.

Berichtdoor sanscorp » 19 jun 2016, 13:52

Toch nog even een upje, hopelijk weet iemand het e.e.a.

Hoewel ik een kopie van SEDRE en diagbox heb incl. de bijhorende interface naar de computer, kan ik bij de peugeot net niets uitlezen.
Op dit moment overigens ook niet geïnstalleerd :roll:

Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing en wil niet lukraak de monopoint injectie vervangen á 600 euro...
Weet iemand welke waarde de IAT in ohm moet hebben bij een bepaalde (meestal 20 graden) temperatuur?

Ga nu weer even slopen en de boel meten..
Ook wil ik bij wijze van test de lambda maar eens afkoppelen, als de problemen dan weg zijn weet ik in ieder geval dat ik het daar moet zoeken.
Ik heb geen scope dus kan de lambda niet testen.

Verder heb ik nog wel wat gebruikte sensoren liggen en begrijp ik dat de auto zonder kat de keuring absoluut niet door komt (jammer want die is "katsverrot..")
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten