door 404noir » 28 sep 2016, 11:11
ik zou eerst eens bij koude motor controleren of er nog wel voldoende koelvloeistof in het koelsysteem zit... Als je gaat bijvullen, zet dan de verwarming tijdelijk even maximaal op warm. Dit is om te garanderen dat het koelsysteem wordt gevuld zonder dat er luchtbellen in achter blijven.
Controleer ook of de dop op het vulreservoir nog wel goed sluit en druk kan houden. Als de dop defect is zal je geleidelijk aan KVS verliezen
Verder zal de motor ook snel te warm worden alsde thermostaat niet (of niet op tijd) open gaat. ( een thermostaat kan je testen in een pannetje met kokend water. Je moet dan zien dat deze open gaat, Als je er weer koud water op gooit moet íe weer sluiten.
Als dit niet helpt en de motor blijft ook na bijvullen warm lopen, controleer dan of tijdens dat warm lopen de koelfan wel draait, zo niet dan heb je daar een probleem. Dat kan de koelfan motor zelf zijn, rotte stekker verbindingen, een defect koelfan relais, of een defecte koelvloeistof temperatuur sensor.
Alleen door iedere component te testen kom je achter de werkelijke oorzaak.