Aankooptips 406

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aankooptips 406

Berichtdoor arjan_verkade » 11 apr 2007, 09:53

Ik zal me evenvoorstellen, ik ben Arjan Verkade.
Zelf ben ik Citroën liefhebber en ik ben dan ook bekend op het Citroën forum.

Goed, een vriend van mij wil graag kijken naar een 406.
Ik heb hem aangeboden even mee te gaan om te kijken, dus enige voorkennis is dan altijd handig :)

We willen gaan kijken naar een 406 met een km stand tussen de 50.000 en 60.000 km op de teller en met een 1.8 16v motor en met airco. Bouwjaar is volgens mij 1999.
Ik ga er vanuit dat hier het zelfde PSA blok in ligt als in de Xantia, dus dit zal wel goed zijn.

waar moet ik bij een 406 op letten?
Zijn er bepaalde elektronica problemen?
Zijn er nog vervelde plekjes, bijvoorbeeld roest waar even naar gekeken kan worden?

Alle overige tips zijn welkom :-)

Thanx alvast.
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor arjan_verkade » 11 apr 2007, 21:17

hebben de 406 modellen uit '99 een BSi net als de C5 en Xsara van 2001?
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor chr. » 11 apr 2007, 22:18

heb zelf 406 gereden, probleemloos en voor roest
hoef je niet bang te zijn. ze zijn gegalvaniseerd (verzinkt plaatwerk)
let wel of de airco werkt naar behoren, lang laten draaien.
neem een nw. model, met de heldere koplampen. na half 99.

het zijn k.m vreters dus ééntje met jouw gezochte k.m wordt m.i.ziens
lastig. :wink:
succes met zoeken
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor arjan_verkade » 12 apr 2007, 09:29

chr. schreef:heb zelf 406 gereden, probleemloos en voor roest
hoef je niet bang te zijn. ze zijn gegalvaniseerd (verzinkt plaatwerk)
let wel of de airco werkt naar behoren, lang laten draaien.
neem een nw. model, met de heldere koplampen. na half 99.

het zijn k.m vreters dus ééntje met jouw gezochte k.m wordt m.i.ziens
lastig. :wink:
succes met zoeken


we hebben er al 1 gevonden met die km stand ;)
het is er nog wel 1 van het eerste type.

roest vroeg ik omdat ik weet dat de C5 bijvoorbeeld op de achterklep kleine roestplekjes kan vertonen, vandaar ;)

airco is idd altijd even een puntje waar naar gekeken moet worden :)
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor Bart-Peugeot » 12 apr 2007, 10:24

arjan_verkade schreef:hebben de 406 modellen uit '99 een BSi net als de C5 en Xsara van 2001?

Ik verwacht niet dat een 406 uit 1999 dezelfde (soort) BSI heeft als een C5 uit 2001. Maar zekerheid kan ik je niet geven.

Ik heb overigens nog nooit een 406 zien roesten. ;-)

Dus kennelijk zijn ze beter beschermd dan de achterklep van een C5?! :shock:

Mooie wagens die 406-en en ze rijden heerlijk!
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor arjan_verkade » 12 apr 2007, 11:27

Bart-Peugeot schreef:
arjan_verkade schreef:hebben de 406 modellen uit '99 een BSi net als de C5 en Xsara van 2001?

Ik verwacht niet dat een 406 uit 1999 dezelfde (soort) BSI heeft als een C5 uit 2001. Maar zekerheid kan ik je niet geven.

Ik heb overigens nog nooit een 406 zien roesten. ;-)

Dus kennelijk zijn ze beter beschermd dan de achterklep van een C5?! :shock:

Mooie wagens die 406-en en ze rijden heerlijk!


ik verwacht ook geen BSI, aangezien ik zo'n 406 eigenlijk vergelijk als een Xantia zonder bollen ;) (misschien de later modellen ;))

welke net als mijn Xsara ook geen roest kennen ;)
het is ook niet bij elke C5 een probleem, maar als je er 1 gaat kopen wel even de moeite waard om op te letten ;)

dus helemaal geen puntjes waar die extra aandacht nodig hebben?
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor Bart-Peugeot » 12 apr 2007, 11:40

arjan_verkade schreef:dus helemaal geen puntjes waar die extra aandacht nodig hebben?

Kromme remschijven en bij de diesels versleten koppelingsplaten.

Verdere zwakheden ken ik van de 406 niet.

Het eerste is makkelijk te constateren en van het tweede heb je geen last als je een 1.8 16v zoekt. ;-)

Je moet overigens minimaal voor de 1.8 16v gaan en niet voor de 1.8 8v, die laatste worden wel goedkoop aangeboden, maar rijden niet zo fijn als een 1.8 16v.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor arjan_verkade » 12 apr 2007, 12:44

Bart-Peugeot schreef:
arjan_verkade schreef:dus helemaal geen puntjes waar die extra aandacht nodig hebben?

Kromme remschijven en bij de diesels versleten koppelingsplaten.

Verdere zwakheden ken ik van de 406 niet.

Het eerste is makkelijk te constateren en van het tweede heb je geen last als je een 1.8 16v zoekt. ;-)

Je moet overigens minimaal voor de 1.8 16v gaan en niet voor de 1.8 8v, die laatste worden wel goedkoop aangeboden, maar rijden niet zo fijn als een 1.8 16v.


die remschijven merk je door hard te remmen?
dan zal er wel het 1 en het ander trillen?

als die 1.8 8v blokken ook hetzelfde zijn als in een Xantia ken ik de verhalen daarvan wel, zeker op LPG is dat een ramp ;)
1.8 16v hoor ik alleen maar goede verhalen over :)
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor Bart-Peugeot » 12 apr 2007, 13:48

arjan_verkade schreef:die remschijven merk je door hard te remmen?
dan zal er wel het 1 en het ander trillen?

Ja, gewoon ff proberen. Ook kun licht remmen bij verschillende snelheden (80-150).

Mijn ervaring is: hoe hoger de snelheid, hoe eerder je merkt dat er een trilling in de remmen zit.

Dus licht remmen bij 140, dan weet je meestal wel genoeg.

Denk nu niet dat alle 406-en trillen bij het remmen. Het is enkel dat sommigen mensen niet kunnen remmen.
Zo verneukte een vriend van me de remmen van mijn 406 tijdens een vakantie (8000 km gereden), dus binnen een jaar nieuwe schijven en blokken. :?
Zelf heb ik er daarna nog jaren mee gereden zonder problemen.
Conclusie: het verkloten van je remmen heeft niet altijd met de kwaliteit van het materiaal te maken. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor arjan_verkade » 12 apr 2007, 16:45

oke, thanx :-)

als je er idd goed mee omgaat dan blijft het meestal langer heel ;)
op vakantie bergaf constant remmen dan gaat het bij de meeste auto's wel fout na een tijdje.
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor arjan_verkade » 12 apr 2007, 18:08

wat mag dat overigens ongeveer kosten een 406 1.8 16v met airco uit '99
volgens mij is meest luxe variant de ST uitvoering.
km stand is tussen de 50.000 en 60.000

graag verkoopsprijs met garantie, en evt. prijs zonder garantie.
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor Dick » 12 apr 2007, 18:14

arjan_verkade schreef:wat mag dat overigens ongeveer kosten een 406 1.8 16v met airco uit '99
volgens mij is meest luxe variant de ST uitvoering.
km stand is tussen de 50.000 en 60.000

graag verkoopsprijs met garantie, en evt. prijs zonder garantie.


SV volgens mij. Andere bekleding, standaard hoofdsteunen en electrische ramen achterin en vast nog veel meer.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor arjan_verkade » 12 apr 2007, 18:18

Dick schreef:
arjan_verkade schreef:wat mag dat overigens ongeveer kosten een 406 1.8 16v met airco uit '99
volgens mij is meest luxe variant de ST uitvoering.
km stand is tussen de 50.000 en 60.000

graag verkoopsprijs met garantie, en evt. prijs zonder garantie.


SV volgens mij. Andere bekleding, standaard hoofdsteunen en electrische ramen achterin en vast nog veel meer.


Peugeot 406

volgens deze link begint de SV pas bij de 2.0 16v.
en zover ik weet heeft deze auto ook geen elektrische ramen achter, alleen voor.
dus ik ga er vanuit dat het een ST uitvoering is :-)
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45

Berichtdoor Dick » 12 apr 2007, 21:56

Ok dat zou kunnen. In ieder geval succes ermee, een 406 is een heerlijke auto. Mijn vader heeft een van de eerste 406 sedans gehad, een 1800 16 klepper. Was een fijne auto. Dat was inderdaad een ST. Daarna een break 2.1 turbodiesel in de SVE uitvoering. Deze werd opgevolgd door een break V6, waarvan hij er 2 gehad heeft. En morgen komt de 406 break HDI van mijn moeder. Een van de allerlaatsten bomvol opties. Super auto's zijn het.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Jan-Sietze » 12 apr 2007, 23:07

Ons grootste probleem met de 406 is dat de banden niet goed uitgebalanceerd kunnen worden. (nee, ligt niet aan de velg)
Alleen als ze aan de auto uitgebalanceerd worden is het stuur trillingsvrij.

Érg lastig als wilt wisselen tussen zomer en winterband...
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Dick » 13 apr 2007, 10:10

Jan-Sietze schreef:Ons grootste probleem met de 406 is dat de banden niet goed uitgebalanceerd kunnen worden. (nee, ligt niet aan de velg)
Alleen als ze aan de auto uitgebalanceerd worden is het stuur trillingsvrij.

Érg lastig als wilt wisselen tussen zomer en winterband...


Klopt.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor arjan_verkade » 14 apr 2007, 15:49

Goed, vanmorgen even gekeken en gereden :-)

het is een mooie wagen.
motor trek netjes door, en op de snelweg zit er ook best nog pit in.

wel trilde het stuur met rond de 120 a 130 km/h
maar dat wordt verholpen bij een evt. aankoop.
airco deed het wel, maar vond hem niet heel koud, deze zou dan bijgevult worden.

verder een nette buitenkant, en het interieur is helemaal in nieuwstaat.
eerste ervaring met een 406 valt dus zeker niet tegen :-)
Avatar gebruiker
arjan_verkade
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 11 apr 2007, 09:45


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten