André's 604 ti project.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti


Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 15 aug 2014, 20:06

Nou, ik heb vandaag is een serieus gewerkt aan de 604, de raamrand past er nu perfect in .

Dar lijkt makkelijk maar dat was het niet, er zit in de hoek een hele constructie verborgen onder de rand.

ik zal proberen te laten zien wat er loos was. was , gelukkig , was.

Afbeelding

Afbeelding

onder de roestige plek zit een soort kruispunt van verticale en horizontale lassen.
doordat ik de raamrand gedeeld heb kon ik eerst de onderste rand pas maken en zelfs een wat kleiner deel erin te maken.

Afbeelding

de plaat ligt onderin op de oude contructie zodat ik lekker veel materiaal heb om te lassen, ik las het niet helemaal dicht daar omdat dit origineel ook gepuntlast is en daarna weer afgestreken met kit.


zo dat past perfect tot nu toe, het ziet er net echt uit, het volgende is om te gaan lassen, daar zie ik wel een beetje tegenop, maar als dit goed lukt ,lukt daarna alles.

Afbeelding
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor MarcoPeus » 15 aug 2014, 21:13

Die wordt weer perfect André. Beter dan nieuw. Vakwerk, doe t je niet na.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor 604peugeot » 15 aug 2014, 21:25

dat ziet er weer prima uit andre.
probeer eerst op een andere plaat te lassen,om het las aparaat goed af te stellen
ik bedoel boor een gaatje in een plaat en leg die op een andere plaat.
hou de knop van het handvat,doe ik ook altijd en gaat heel goed,ongeveer 3 a 4 seconde in,als de plaat dik genoeg is
mijn lasaparaat staat dan in stand 4.
en ga zo door,dan kun jij het ook.
succes er verder mee.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik ben zelf bezig met een peugeot 604 gti aan het restaureren van bj 1983 brons kleur
604peugeot
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 08 jan 2011, 22:29
Woonplaats: grave

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 15 aug 2014, 23:15

bedankt Marco, goed idee Willy.

Ik ga eerst de onderste plaat vastzetten op een paar punten en dan maak ik de gaten dicht van de oude puntlassen met een strip metaal dan weet ik snel hoe het zal gaan.

:D
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor 403diesel » 16 aug 2014, 10:19

Aflassen zou ik idd zeker niet doen; veel meer risico op trekken door warmteinbreng.
De verbinding in de stijl moet je wel doorlassen maar meen hier ruim de tijd voor. 2 hechtpuntjes en dan een kwartiertje laten afkoelen. Dan weer 2 puntjes etc. Tot de naad dicht zit. Hetzelfde voor de proplassen. Doe er een stuk of 10 rondom en wacht een tijdje tot het goed afgekoeld is. Ik kies er meestal voor met proplassen het lasapparaat relatief hoog te zetten zodat je in ongeveer 2 seconden een mooi gevloeide proplas hebt.
Idd eerst even oefenen. Het is een slag die je even te pakken moet krijgen. De gaten van de uitgeboorde puntlassen zijn vrij groot, meestal te groot om in 1 keer vol te krijgen. Je kunt dit in meerdere keren vol lassen. Ook weer af laten koelen tussendoor.
Ik heb een digitaal lasapparaat met plaatdikteinstelling waarbij ik voor aflassen de plaatdikte op het apparaat instel (0,8 mm) en voor proplassen dan instel op 1,4 tot 1,6 mm. Geeft een beetje een idee.
Nog een tipje; met proplassen beweeg ik de toorts van de rand van het gat naar het midden zodat je op beide plaatdelen een goede inbranding krijgt.

Ik houd mezelf altijd voor dat niets onomkeerbaar is. Als het fout gaat kan je altijd weer de proplassen uitboren en het deel opnieuw erin zetten. Dat wil je niet natuurlijk maar het draagt (bij mij) wel bij aan een vaste hand, zeker toen ik begon met dit werk jaren geleden.

10 keer passen en meten; 1 keer lassen.

Gaat helemaal goedkomen.

Groet en succes,
Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 16 aug 2014, 16:52

Serge, bedankt voor de goede les.

Weetje wat het probleem is, het hele deel zit vol gaten van uitgeboorde puntlassen, die zitten nu weer op elkaar, ik moet dus de ondersteplaat eerst dicht maken, anders krijg ik ze niet fatsoenlijk dicht denk ik.

de naad op de stijl ga ik precies zo doen als jij aangeeft. :D
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor 403diesel » 16 aug 2014, 21:20

Owww, ik kijk meestal op m'n telefoon dus ik had niet gezien dat je ze helemaal doorgeboord had.
Met een puntlasfrees kan je juist zo mooi door de eerste plaat heen boren en de onderplaat laten zitten. De cirkeltjes die ter plaatse van de lassen blijven staat met een lamellenschijf vlak maken en je bent klaar.
In de huidige situatie zou ik eerst de gaten in de onderplaat allemaal netjes dichtlassen en vlak maken zodat je een goede (en dichte) basis hebt om de nieuwe plaat op te lassen. Nu zit je waarschijnlijk met een aantal gaten die elkaar deels overlappen en gaten in de onderplaat die niet op die plek in de bovenplaat zitten. Zoals ik kan zien kan je er ook niet echt van onderaf bij?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 17 aug 2014, 15:00

met mijn puntlasboren frees dingen kwam ik niet verder als 2 lassen en dan ook nog eens niet meteen los, dat werkte voor geen meter :D
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 17 aug 2014, 21:30

Zo de onderplaat zit erin, ik had er echt lol in want ik heb hem zowat helemaal doorgelast :D :D , gewoon omdat het goed ging.

Ik heb eerst de gaten gedicht van de oude puntlassen door er een plaatje onder te lassen die voor'vlees' zorgt.

Afbeelding

een close up van het midden van de plaat

de lasjes laat ik verder zo zitten want er komt een lekkere dikke laag kit over , maar eerst ga ik eens even kijken voor een goed echte 1 component primer.

Afbeelding

Vakantie is ook voorbij , morgen weer aan slag :-|
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor jan-03 » 18 aug 2014, 07:58

Goed bezig hoor....
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 19 aug 2014, 09:40

bedankt Jan,

ik heb gisteravond een gekeken of ik ook twee gaatjes netjes dicht kan maken, dat moest op deze plek omdat vanaf de onderkant de kachelunit tegen dit deel aanzit.

dus heb ik twee rondjes gemaakt die precies in het gat passen.

Afbeelding

misschien is het allemaal niet zo interessant hoor maar ik vind het gewoon leuk om dit soort dingetjes te laten zien :mrgreen: :mrgreen:

Ik durf wat meer met het las apparaat uit te halen, dus wat meer power zegmaar.

Afbeelding

vanavond wil ik de boel schuren en in de epoxyprimer zetten om daarna te kunnen te kitten.
als die hard is las ik pas het boven deel erop.

dit is een proef voor de las op de stijl, klein probleempje is de pasvorm, ben nog even aan het kijken hoe ik die mooi gelijk kan krijgen.

Afbeelding

als straks alles in elkaar zit wil ik door deze (nog te boren) gaten de holle ruimte behandelen met.......iets, ML ?
die gaten kan ik dan weer dichtmaken met de dempingsmatten die Ruud op de bodem van zijn 504 heeft geplakt

Afbeelding
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 27 aug 2014, 21:19

nou omdat iedereen nog steeds op vakantie is zet ik maar weer wat neer :wink: :D

Afbeelding

alle uitgeboorde puntlasdramaatjes zijn dicht , ik heb ze gewoon uitgeslepen naar de rand tot er een vierkant gat overbleef , zo kon ik er gewoon rechte plaatjes in lassen, ik vind mezelf echt geniaaaaaaal , hahahaha :roll:

boel staat in de epoxyprimer, maar wat belangrijk is is de afwatering die je linksonder ziet, die is helemaal in de kit gezet , er zit geen metalen oppervlak meer zodat eventueel water uit de afwateringgaatjes van het raam gewoon wegloopt.

nou ja nu moet toch echt die rand erin maar daar zie ik echt tegenop. :!:
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor Rob » 27 aug 2014, 22:24

Heb je de gebarsten voorruit nog? Ik zou de rand eerst even met een paar lasjes hechten en dan de oude ruit er even intrekken.
Dit om zeker te weten dat de nieuwe later ook probleemloos er in past.

Gaat hij er te strak in dan komt je ruit onder spanning te staan.
Dat gaat met een gelaagde ruit van een 604 niet lang (of helemaal niet) goed.

De tijd nemen voor het passen en meten! Succes.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor 403diesel » 27 aug 2014, 22:46

Hoi André,

Wat ik me nu afvraag, heb je de hele dakstijl van jouw 604 doorgezaagd, of alleen de buitenste helft? Ik zie iig dat de donor helemaal doorgezaagd is. Op zich vreemd dat het profiel van de stijl niet exact overeen komt met de donor op dezelfde plaats.
Het lijkt erop dat de afwateringsgoot breder is. Komt hier eventueel nog een chromen/rvs lijst overheen?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 27 aug 2014, 23:17

Rob schreef:Heb je de gebarsten voorruit nog? Ik zou de rand eerst even met een paar lasjes hechten en dan de oude ruit er even intrekken.
Dit om zeker te weten dat de nieuwe later ook probleemloos er in past.

Gaat hij er te strak in dan komt je ruit onder spanning te staan.
Dat gaat met een gelaagde ruit van een 604 niet lang (of helemaal niet) goed.

De tijd nemen voor het passen en meten! Succes.


nee , die ruit heb ik niet meer maar ik weet dat de vorm exact goed is omdat ik oude deel nog heb en de 'nieuwe' rand zit precies gelijk.

maar bedankt voor het meedenken. :D
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 27 aug 2014, 23:26

403diesel schreef:Hoi André,

Wat ik me nu afvraag, heb je de hele dakstijl van jouw 604 doorgezaagd, of alleen de buitenste helft? Ik zie iig dat de donor helemaal doorgezaagd is. Op zich vreemd dat het profiel van de stijl niet exact overeen komt met de donor op dezelfde plaats.
Het lijkt erop dat de afwateringsgoot breder is. Komt hier eventueel nog een chromen/rvs lijst overheen?

Groet, Serge


ik heb het onderste deel van de stijl in takt gelaten om de vorm van de auto te behouden en ingewikkeld constructiewerk te voorkomen

de nieuwe stijl heeft inderdaad een bredere goot, ik ben van plan om de binnenzijde en de gootzijde goed te laten lijnen en dan de vorm een beetje aan te passen door de oude wat in te tikken tot ze goed tegenover elkaar zitten , dan lassen en daarna gewoon recht te plamuren ik hoef dan alleen maar te vullen.

ik zit er wel aan te denken om er een strip in te lassen om meer materiaal te hebben en op een hogere stand te lassen
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 29 aug 2014, 10:01

Ik had een klant van me , een schadebedrijf, gevraagd of ze de Klep die ik van Ruud heb overgenomen wilde ontdoen van de franse hagelschade.

Nou die is ook weer netjes, je voelt wel waar de deuken zitten maar alleen omdat de lak weg is op die plekken.
en de vouw in de hoek is eruit.

Afbeelding
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor MarcoPeus » 29 aug 2014, 13:55

Weer wat getackeld André. Elke dag iets dichterbij.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor eri©on » 29 aug 2014, 17:35

Mooi werk André echt mooi man
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor Kraaij » 31 aug 2014, 18:50

He André,
Lekker bezig en een mooie kap geworden man :D
Peugeot 504 Familiale ‘79
Peugeot 504 coupe ‘75
Peugeot 504 sedan ‘76
Peugeot 504 Nigeria '97
Peugeot 403 '62
Kraaij
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 27 sep 2013, 14:22

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 31 aug 2014, 20:40

en geen roest he :D
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor andreti » 07 sep 2014, 19:35

Zo , kijk hier maar eens even goed naar :D :D :D

stijl zit er voor 60 procent in , ik moet nog wat nakijken en de onderzijde nog lassen maar het viel met eigenlijk best mee.
Het mooiste is nog dat de A stijl heel goed lijnt, ik hoef maar een beetje te plamuren om de las helemaal onzichtbaar te maken.

Afbeelding

ben erg opgelucht dat ie er goed inzit :D
Peugeot 604Ti 1978, sorry is er niet meer
Audi 90 1985
BMW ahum5 1989
VW t4 westfalia 1991
Avatar gebruiker
andreti
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 16 jun 2013, 20:54
Woonplaats: purmerend

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor Leeuwtje » 07 sep 2014, 19:57

Chapeau! :-)
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Re: André's 604 ti project.

Berichtdoor jan-03 » 07 sep 2014, 20:00

Weer een klusje afstrepen.. knap staaltje :wink:
Gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

VorigeVolgende

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten