remvloeistof-discussie

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

remvloeistof-discussie

Berichtdoor joospeugeot » 17 sep 2014, 22:45

topic afgesplitst, dit is een discussie geworden. grt, Harrie

Harrie schreef:@ Joos: zie topic, er zit "verse" DOT 5.1 in :wink:


verse ?? van vorige week of van drie jaar geleden )of vier?
ouder dan 2 jaar is bij niet vers :wink: , de tijd gaat sneller dat dat je vaak denkt........
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

remvloeistof-discussie

Berichtdoor Harrie » 18 sep 2014, 23:05

joospeugeot schreef:
Harrie schreef:@ Joos: zie topic, er zit "verse" DOT 5.1 in :wink:

verse ?? van vorige week of van drie jaar geleden )of vier?
ouder dan 2 jaar is bij niet vers :wink: , de tijd gaat sneller dat dat je vaak denkt........

er staat: "verse".
Vers sinds 2010, en nu wat bijgevuld met kakelverse uit een nieuwe verpakking.
DOT 5.1 heeft amper last van hygroscopie, de oude DOT 3 vééél erger.
Met 4 jaar is deze 5.1 remvloeistof nog prima.
En de auto's, waarvan consequent elke 2 jaar de remvloeistof ververst wordt, passen op een kleine parkeerplaats.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

remvloeistof-discussie

Berichtdoor joospeugeot » 19 sep 2014, 00:16

remolie van 2010 is bij mij niet meer vers. ik zou m weer eens verversen, zeker als je de Rommel toch weer uit mekaar hebt liggen :wink:
hier staat een leuk artikeltje over remolie : http://www.amt.nl/PageFiles/24160/001_1403100101155.pdf
en mooi uitgelegd waarom er water in je systeem komt. wel eens gelezen maar nooit uitgelegd waarom :wink: (dus buiten om t hygroscopie verhaal)
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

remvloeistof-discussie

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2014, 00:38

joospeugeot schreef:hier staat een leuk artikeltje over remolie : <............>

hahahaa, vocht dat opspat van de voorwielen en door de remslangen achter, naar binnen dringt :?: :arrow:
ik heb nog zelden zo'n onzin gehoord :!: De druk in het remsysteem blijft minimaal de buitenluchtdruk,
dus er treedt absoluut niets binnen door de dikke huid van de slang, zelfs niet als er haarscheurtjes in zitten !

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

remvloeistof-discussie

Berichtdoor joospeugeot » 28 okt 2014, 01:47

ongelooflijk maar t schijnt toch waar te zijn. ander voorbeeld is, doe maar iets in een plastic zak (dicht) verpakken en leg t in de vriezer, bijv een brood. na een bepaalde tijd is t vocht toch verdwenen, raar maar toch waar. daaruit kun je alleen maar concluderen dat plastic zak in dit geval toch niet helemaal dicht is :wink:

op motorfietsen zit een reservoir dat compleet dicht is. toch komt er vocht in t systeem. er zit een soort rubber ballontje in dat dus groter en kleiner kan worden om niveau verschil op te vangen.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

remvloeistof-discussie

Berichtdoor jan-03 » 28 okt 2014, 08:28

Ik ben het met Harrie eens.. De plastic zak is een ander voorbeeld.. staat niet onder druk..
Ik denk dat je het moet zoeken in het veranderen van volume.. Je remt dus druk van binnen naar buiten..
Op het moment zelf zal het volume inwendig in het remsysteem minimaal toenemen..
Er zal dan op enig moment toch een weinig volume zijn waar geen olie zit maar lucht/ vocht..
Maar ik ben ook geen kenner natuurlijk..
Bij een weinig gebruikte voiture zal naar mijn mening de olie langer meegaan..
Hierbij wel aantekenen dat dit natuurlijk altijd moet worden gecheckt.. Niemand wil voor een paar liter remolie enig risico lopen.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: remvloeistof-discussie

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2014, 21:49

jan-04 schreef:Ik ben het met Harrie eens.. De plastic zak is een ander voorbeeld.. staat niet onder druk..

en dan ook nog ingevroren, die vergelijking gaat totaal niet op.
jan-04 schreef:Ik denk dat je het moet zoeken in het veranderen van volume.. Je remt dus druk van binnen naar buiten..
Op het moment zelf zal het volume inwendig in het remsysteem minimaal toenemen..
Er zal dan op enig moment toch een weinig volume zijn waar geen olie zit maar lucht/ vocht..
Maar ik ben ook geen kenner natuurlijk..
Bij een weinig gebruikte voiture zal naar mijn mening de olie langer meegaan..
Hierbij wel aantekenen dat dit natuurlijk altijd moet worden gecheckt.. Niemand wil voor een paar liter remolie enig risico lopen.
gr jan

Hygroscopie is de eigenschap van remvloeistoffen, de oudere zoals DOT 3 hebben er veel meer last van dan de nieuwere versies.
De eigenschap is, dat remvloeistof water in zich opneemt.
Dit gebeurt o.a. in het reservoir, dat een open verbinding heeft met de buitenlucht, en langs alle cupjes bij het teruggaan van de zuigers.
Op zich is water ook een vloeistof die zich niet laat samenpersen, dus de reminrichting zal altijd druk opbouwen ondanks de hygroscopie.
Het nadeel van ervan is, dat cilinders inwendig kunnen gaan corroderen.
Het gevaar zit in het feit dat water aan de kook kan komen ( hete schijfremmen ) en zo luchtbellen gaat vormen.
gassen zijn samenpersbaar, dus verlies je remdruk als de remvloeistof ( met water ) gaat koken.
grt, Harrie

@ joospeugeot: er blijft altijd een restdruk in het remsysteem, dus dringt er niets binnen, dat is kolder !
het idee dat water van de voorwielen op de achterste remslangen spat is al vérgezocht. Probeer het eens na
te doen met een tuinslang vanaf je voorwiel, naar achteren gericht.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: remvloeistof-discussie

Berichtdoor Remco504coupe » 28 okt 2014, 22:49

Ik neig nog steeds sterk naar 5.0 als ik het compleet gereviseerde systeem ga vullen.
Niet mengbaar met de anderen, dus nu kan het.
Extra pot in de kofferbak voor het geval van lekkage want niet overal te koop.
Omdat de fabrikanten zich met dit te goede product in hun eigen voet dreigden te schieten?

Schijnt namelijk helemaal niet hygroscopisch te zijn en hoeft dus (bijna?) nooit vervangen te worden.
Iemand ervaring hiermee?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: remvloeistof-discussie

Berichtdoor joospeugeot » 29 okt 2014, 00:09

@harrie : restdruk in systeem ???? nee niet echt, als je de rem los laat dan is t systeem ook weer drukloos. enige druk die je dan hebt is evt de atmosferische druk of de buitendruk en t drukverschil wat je zou kunnen krijgen door hoogte verschil. maar dit is dus verwaarloosbaar tov je remdruk(ken). bij water is 10 meter hoogte 1 bar. geen idee wat dat zou zijn bij remvloeistof, t zal ook wel niemand interesseren denk ik zo.

t.a.v. van dat vocht wat door de slangen zou komen...... ik ben eigenlijk in principe ook maar een domme monteur hoor. ik neem aan dat die jongens van bijv. amt en zo er wel iets meer verstand van hebben. misschien iemand die in labo werk (en geen xtc lab :mrgreen: ) daar een andere mening over kan zeggen.

@remco : ik zou niet met 5.0 beginnen. doe nou gewoon 5.1 erin en dan lekker om de 3 a 4 vier jaar verversen. 5.0 had ook nadelen dacht ik. iets met viscositeit meen ik. in abs systemen was t total ongeschikt meen ik en dan t gezeur met mengen..... sta je ergens met te weinig remolie dan heb je een probleem. 5.1 is gewoon volledig mengbaar met dot 4 en ook 3 ! al gaat de kwaliteit dan wel zwaar achteruit maar je kunt wel op dat moment verder.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: remvloeistof-discussie

Berichtdoor Harrie » 30 okt 2014, 00:51

restdruk ( gelijk aan de buitenluchtdruk ) is ook druk, dus niet drukloos.
die man was niet van AMT, maar eerder een commerciële gast die er weinig verstand van heeft.

@ Remco: géén 5.0 , neem 5.1 !
en vermeld het op/bij het reservoir, zodat het niet later met andere vermengd wordt. :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten