Pagina 15 van 16

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2020, 21:13
door Brownie
Dat is inderdaad echt balen. Maar je motor is toch niet direct aan gort of wel? Geen oliedruk klinkt in mijn oren als een defecte oliepomp, zeker als je oliepeil goed is en hij niet veel verbruikt. Dat moet toch wel te fiksen zijn, of is dat heel veel werk?

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2020, 22:07
door risky
Brownie schreef:Dat is inderdaad echt balen. Maar je motor is toch niet direct aan gort of wel? Geen oliedruk klinkt in mijn oren als een defecte oliepomp, zeker als je oliepeil goed is en hij niet veel verbruikt. Dat moet toch wel te fiksen zijn, of is dat heel veel werk?


De oliepomp zit achter distrubutie kappen en dat schijnt behoorlijk wat werk te zijn heb ik gehoord.

Ik ga morgen eerst de oliefilter vervangen misschien zit deze verstopt.

Het is echt ongelovelijk eindelijk loopt de 604 niet meer heet, hij heeft zelfs de extra fan niet meer nodig en geen rammeltje in de motor. Het viel me wel op dat hij wat olie gebruikt maar ook niet heel extreem op 14000km ongeveer 2 liter maar dat is wel nieuw dat deed hij vroeger niet.

Mocht het heel erg tegenvallen dan ga ik op zoek naar een Volvo/505 V6 motor met 4 bak automaat en zet ik er lpg dampgas injectie op.

Ik houd hem liever origineel maar als ik de motor toch moet vervangen dan ga ik er niet weer een 2.7 otfire inzetten.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2020, 07:43
door Brownie
Je had het filter nog niet vervangen? Hopelijk is dat het dan. Mocht je toch een andere motor willen, ik heb eventueel nog een 2.8 met 4 bak automaat en kabelboom etc. staan. Wilde die eigenlijk op termijn in mijn Familiale zetten, maar dat gaat hem dit jaar toch nog niet worden denk ik.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2020, 19:04
door risky
Brownie schreef:Je had het filter nog niet vervangen? Hopelijk is dat het dan. Mocht je toch een andere motor willen, ik heb eventueel nog een 2.8 met 4 bak automaat en kabelboom etc. staan. Wilde die eigenlijk op termijn in mijn Familiale zetten, maar dat gaat hem dit jaar toch nog niet worden denk ik.


Ik heb je een sms gestuurd.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2020, 19:16
door risky
Zo vandaag toch maar weer bezig geweest aan de 604.

Ik heb de oliedruk sensor vervangen.
De oliepomp olie aanzuig zeef gereinigd en de oliefilter vernieuwd.

Op de vraag of ik de oliefilter al vernieuwd had dat is ja.
Bij 219.000 kilometer de 604 staat nu op 230.000 kilometer dus een kleine 11.000 km geleden samen met de olie.

Om een lang verhaal kort te maken de 604 heeft weer olie druk.

Wat het nu is geweest ik heb geen idee.
De oliefilter zag er best goed uit, de zeef was wel wat vies
Ik had er wel wat dunne synthetische olie in dat heb ik nu vervangen voor 10w 40 mineraal olie.


Afbeelding

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2020, 06:47
door jacqabe
Hopelijk loopt het met een sisser af.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2020, 20:01
door risky
jacqabe schreef:Hopelijk loopt het met een sisser af.



Vandaag er weer 300 kilometer bijgezet tot zo ver gaat het goed.

Het blijft een beetje een haat liefde verhouding met de 604.

Dit was in 2011 al zo en anno 2020 is er niet veel veranderd haha

Ook toen had ik last van de temperatuur en vaak een kokende motor.

Maar beter laat dan nooit, het is nu toch echt opgelost :)
Al blijf ik wel vaak naar de temperatuur meter loeren.
Een soort van automatische :oops:

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2020, 21:05
door risky
Kijk ze gebroederlijk naast elkaar staan.


Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen 55 minuten in de file op de A7 zonder de extra fan te gebruiken en keurig op temperatuur blijven :D

Afbeelding

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2020, 22:02
door jacqabe
risky schreef:Kijk ze gebroederlijk naast elkaar staan.

Soort zoekt soort :-)

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2020, 11:31
door pick~up
Ha Ha ik had de zelfde foto's gemaakt.

Hoe vaak zie je 2 604's in het wild naast elkaar staan.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2020, 19:47
door risky
pick~up schreef:Ha Ha ik had de zelfde foto's gemaakt.

Hoe vaak zie je 2 604's in het wild naast elkaar staan.


Was ik je mooi voor :mrgreen:

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2020, 20:02
door risky
De 604 blijft stabiel rijden.
Ik had 1 schoonheids foutje, zaterdag was ik op bbq in Gelderland.

Toen ik om 24.00 uur weg wou rijden zei mijn zusje hé je hebt helemaal geen achterverlichting :shock:
Nog even geprobeerd om het spul aan het branden te krijgen maar in het donker was het geen doen.

Dus de draden doorverbonden van de remlichten en zo 20 km verder op naar het hotel. En 4 knipperen als er geremd moest worden. :twisted:

Thuis aangekomen en weer terug naar de tekentafel zo bleek dat ik een draad was vergeten aan te sluiten op de nieuwe zekeringkast.

Tjonge wat werkt de electra van een 604 vaag en simpel tegelijk.

Inmiddels heb ik van een aardige mede forum lid een nieuwe linker achterscherm en 2 super nette voorspatborden over kunnen nemen nogmaals dank daarvoor. :D

Nu de 604 goed blijft word het tijd om weer een jasje aan te trekken ipv een jasje uitdoen.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 18:37
door risky
Tja motorische geen manko's de koeling blijft goed, zelfs met 33 graden in de file en weer ruim 4000 km verder :D

Dus niet zo veel te melden over de 604...

Ik ben bezig geweest met nieuw staal in de auto aan het zetten. Ik gebruikte vroeger altijd een verzettang tegenwoordig heb ik er 1 op lucht en deze kan ook gaatjes ponzen wereld ding voor die 75 euro en onmisbaar omdat je mooi onder het oude plaatwerk komt en daardoor een dubbele dikte krijgt.

Wat je dan weer super mooi kan lassen.

Maar goed er zit nieuw plaatwerk in en mooi afgewerkt met allumimum plamuur dit blijft weer jaren mooi.

Straks mooi gladschuren de kleine oneffenheden wegwerken met lak plamuur daarna in de spuitplamuur weer waterproof schuren en er een tijdelijk blauw laklaagje op. Later dit jaar gaat hij een heel nieuwe jas krijgen, maar daar heb ik nu de tijd niet voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderste foto's kan je zien hoeveel er weg was en het was niet nodig geweest.
De bak heeft jaren vol met water gestaan door een afgebroken antenne.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2020, 20:41
door risky
Zo alle roest is weg alles vervangen voor nieuw staal, hij mag er weer zijn :D

Het dak gaat eerdaags voorzien worden van zwart vinyl.
Waarom? Tja omdat ik dat mooi vindt staan.

Technische blijft hij sterk hij ging mee op vakantie berg op berg af, het maakt hem allemaal niet uit.

Dus het werd tijd om het jasje weer aan te trekken die hij de laatste jaren uit heeft gedaan :wink:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2020, 22:15
door jacqabe
Zo te horen gaat hij nooit meer weg :-)

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2021, 22:50
door risky
Zo, weer een update over de 604..

De 604 staat zonder motor en zonder automatenbak.
Ik heb de beslissing genomen om er een v6 2.8i in te leggen.
De 2.6 begon mij de keel uit te hangen met back fire en zijn onregelmatige loop stationaire.

Ik heb van een 505 V6 een 2.8 even fire motor en een zf 4 hp 22 samen met het differentieel.
Klaar staan om erin gebouwd te worden.

Ik ga de motor met een universele ecu laten draaien met lambdasonde en tevens ga ik lpg injectie inbouwen.

Zodat de 604 een nog fijnere auto wordt waar het verbruik ook binnen de perken blijft dmv een veel lagere toerental bij 100.km per uur ik meen dat hij dan rond de 1800 toeren hangt en met 180 pk ook nog flink van leer kan trekken als het moet.

Afbeelding

Afbeelding
how to delete tumblr account on phone

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2021, 19:06
door risky
Zo vandaag weer een stukje verder.

Vandaag het cardan van de donor 505 V6 eronder gehangen.
En de tussenas ertussen uitgehaald samen met de gm bak.
Die gm automaat bak was altijd al een doorn in mijn oog.

De hp 4 22 bak van de 505 is 12cm langer dan de gm 3 bak.
Dat is nog een dingetje de tussenas moet dan ook 12 cm korter worden.
Anders past het niet hé. Ik moet hier nog in duiken of een tussen as van een 505 V6 tussen kan
Of dat de 604 tussenas moet ingekort worden, persoonlijk ben ik niet zo het inkorten van assen want zie het spul maar weer stil te krijgen... Misschien heeft iemand nog een 505 V6 tussenas liggen/staan?


Helaas mis ik ook wat spullen want de 505 jetroinic heeft 2 computers 1tje voor de inspuiting en een andere voor de randzaken. Ik ga maar voor een programmeerbare ecu met een nieuwe kabelboom.

Ik mis ook de ring/plaat die voor het vliegwiel zit, ook dat baart me zorgen deze kom je niet op elke hoek van de straat tegen vrees ik... Dus mochten er mensen zijn die me aan deze onderdelen kunnen graag!!!

Het is altijd een beetje passen en meten en improviseren, zo heb in in het verleden onder een 504 TI sedan een 5 bak en een cardan van een 504 coupe gezet, dit was echt ook een top oplossing tegen de hoge toeren op de snelweg.

Ik geniet al van het idee om een rustig draaiende Peugeot 604 te hebben op lpg injectie.

Wordt vervolgd

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2021, 22:05
door risky
Zo weer een update.

Vandaag de oude gm bak de tussenas en het cardan onder de 604 uit gehaald en het complete uitlaat systeem.
Nu is het nog enkel een rollend chassis en al het originele spul is er uit.
Zoals bekend is de tussenas 12 cm te lang omdat de zf 4 bak langer is.
De 505 V6 cardan zit er weer onder en past perfect.
Twijfel is er om de tussenas op maat te laten maken of dat ik een 12 cm kortere as zoek.
Qua tijd bestek denk ik dat ik de as ga inkorten en overnieuw laat balanceren.

Ik heb er gelijk 2 nieuwe H4 koplampen ingezet omdat de oude H1 komlampen qua licht opbrengst een drama waren.
Voor de liefhebbers Peugeot J5 koplampen passen perfect zonder aanpassingen en kosten maar een paar tientjes per stuk :D
Alleen moet je de bedrading aanpassen. Ik heb de aansluiting van de binnenste lampen (groot licht laten vervallen)
En in het grote licht bij de h4 aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021, 18:38
door risky
Weer een update.....

Na een halve zaterdag samen met Evert tussenassen meten geen as in de maat gevonden.

Maar het was wel gezellig, ik ken oude en jonge Evert al vanaf mijn 6e toen ging ik altijd met mijn vader mee.
We zijn inmiddels 44 jaar verder en altijd leuk om bij Jonkhart langs te wippen.

Maar goed helaas geen as die past dat is wel balen voor de voortgang van het project.
Vandaag de knoop door gehakt en de as weggebracht hij wordt 12 cm ingekort en de binnenas opnieuw gebalanceerd

Dus nog even wachten, Brownie smsde al dat hij de ring van het vliegwiel heeft gevonden dat is ook goed nieuws.
Zodra alles kompleet is kan ik weer verder.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2021, 21:49
door risky
Even wat foto's er wordt druk verzameld en spullen aanpast om het voor elkaar te boxen

Afbeelding
De 12 cm ingekorte aandrijfas en de stukjes die eraf zijn. En de oude gm 3 bak
Afbeelding
De aangepaste buitenpijp
Afbeelding
Achterkant van de 2.8 V evenfire
Afbeelding
De voorkant met ontsteking voorop het blok
Afbeelding
[url=https://nl.imgbb.com/
En het hele spulletje op een palet klaar voor inbouw
Afbeelding

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2021, 23:51
door jacqabe
Tsjonge jonge, het is een heel project zo. Succes !!

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2021, 09:26
door risky
Valt wel mee Ab,

Het wordt onderhuids een 505 V6 met alle voordelen zoals soepel lopen en mooi schakelen

En lagere toeren op de snelweg dit plaat zoals hieronder 3200 toeren bij 105 zal ik straks niet meer zien :D

Ik hoop ook wat minder bij de benzine pomp te staan het gemiddelde van 1 op 5 op lpg hakt er echt wel in,

Tevens ben ik straks het enorme inlaat spruitstuk kwijt die zich vulde met lpg en best wel vaak een backfire veroorzaakte.

Ik ga dit blok eerst op lpg G2 laten draaien en later zal ik over gaan op G3 gasinjectie van vialle.
Het Vialle systeem geeft veel voordelen omdat het lpg niet verdampt maar vloeibaar inspuit hier later meer over.


Dit is mogelijk omdat ik met een programeerbare inspuit computer ga werken op basis van een lamda sonde.
Hier werkt forumlid Paull en paul ook mee en het geeft veel voordelen ik zelf heb er nog nooit mee gewerkt maar voor alles is een eerste keer, gelukkig geeft paull mij raad en daad op de achtergrond :D


Afbeelding

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2021, 09:40
door Michael
Ik heb net mijn tussenas gericht, fabriekswaardes 0,2 mm slingering. De mijn was ruim 4 mm, teruggebracht tot 0,28 mm.
Zeer taai staal, moest de as 3-4 cm voorspanning geven en een aantal keer met een grote hamer laten schrikken.
Jij ook succes.

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2021, 09:52
door risky
Michael schreef:Ik heb net mijn tussenas gericht, fabriekswaardes 0,2 mm slingering. De mijn was ruim 4 mm, teruggebracht tot 0,28 mm.
Zeer taai staal, moest de as 3-4 cm voorspanning geven en een aantal keer met een grote hamer laten schrikken.
Jij ook succes.


Ik heb de as laten doen, want het is nogal een klusje als de boel gaat trillen om er weer onderuit te krijgen.
Wat ik begreep hebben ze de binnenpijp op de draaibank gelast.

Ik heb ook geen zaag tafel en met een handflex de boel doorslijpen en zelf weer aan elkaar lassen dat is vragen om trillingen.
Ik heb hem niet uit laten balanceren ik denk dat het wel losloopt. :mrgreen:

Re: 604 ti weer terug na 7.5 jaar.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2021, 16:23
door risky
Update:
De ingekorte tussenas zit eronder en de zf 22hp 4 automaatbak zit onder de 604 en ik heb de P en N stand schakelaar aangesloten samen met de achteruit rij lichten.

Tevens de schakelstang aangepast voor 4 versnellingen ivp 3.
En de kilometer kabel is aangesloten.

Voor degene die denkt ik ga ook een 4bak automaat monteren, dat is bijna onmogelijk op een 2.7 odfire motor omdat het vliegwiel anders is en de krukas is ook anders, dat krijg je nooit voor elkaar.
Daar ben ik wel uit gezien de grote verschillen. Wellicht dat een 604 gti motor misschien wel de juiste krukas heeft omdat daar al standaard een zf 3hp22 automaat onder zit.
Maar de ti uitvoeringen no way.

Maar het gaat goed alles en past, het is altijd mogelijk om een reken foutje te maken of dat er gewoon iets toch niet past.
Maar tot nu toe past alles als een zijden handschoen.
Ik kom ook goed op de motor steunen uit gelukkig :idea:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding