Mediabestedingen 18% toegenomen, Peugeot koploper
De bruto bestedingen voor reclamecampagnes aan personenauto’s zijn in 2011 met 18% toegenomen tot 345 miljoen euro. Dat meldt Adfact.
In 2009 werd voor 253 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2010 was dat 292 miljoen. Peugeot was vorig jaar de grootste autoadverteerder.
Vooral voor modellen binnen het A-segment, kleine zuinige stadsauto’s zoals de Toyota Aygo en Fiat 500, werd veel meer geadverteerd. De bestedingen voor dit segment groeiden met 73,8%.
Binnen de mediamix laat televisiereclame zowel procentueel als in absolute zin de grootste stijging zien. Er is 32,7% meer geadverteerd in vergelijking met 2010. De totale tv-bestedingen kwamen op ruim 189 miljoen. Daarmee heeft de tv een aandeel van 55% binnen de totale mediabestedingen, normaal ligt dat rond de 50%.
Vorige week werd bekend gemaakt welke merken de meeste acties organiseerden.
Merk Bestedingen +/- in%
Peugeot 31,4 miljoen 19,6
Renault 29,7 miljoen 51,2
Opel 27,6 miljoen 17,3
Ford 23,8 miljoen 18,6
Citroën 22,2 miljoen 25,7
Bron: automotive online.nl