Autoverkopen oktober en prognose voor 2009

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Autoverkopen oktober en prognose voor 2009

Berichtdoor Mark » 04 nov 2008, 22:31

Ook NL blijkt toch niet immuun voor het internationale economische gebeuren. Al is het niet in de mate van de buitenlanden. Lees zelf:

BOVAG-RAI: oktoberverkopen personenauto’s dalen licht. Prognose 2009: personenauto’s 475.000, bestelwagens 75.000

In de maand oktober zijn de verkopen van personenauto’s in Nederland voor het eerst dit jaar licht gedaald. In de afgelopen maand werden er 0,7% minder auto’s geregistreerd. In totaal werden er in oktober 2008 41.943 personenauto’s verkocht vergeleken met 42.251 personenauto’s in oktober vorig jaar. Dit blijkt uit gegevens van BOVAG en RAI Vereniging.

In de eerste tien maanden van 2008 werden meer auto’s geregistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Cumulatief laten de personenautoverkopen nog steeds een plus van 1% zien. Tot en met oktober 2008 werden er 463.015 personenauto’s verkocht tegen 458.425 tot en met oktober 2007.

Best verkochte merken in oktober 2008
De best verkochte merken in oktober 2008 waren: Volkswagen (4.974), Ford (3.767), Opel (3.477), Peugeot (3.432) en Renault (3.182).

Best verkochte modellen in oktober 2008
De best verkochte modellen in oktober 2008 waren: VW Golf (1.779), VW Passat (1.287), Ford Mondeo (1.254), Ford Focus (1.185) en Peugeot 308 (1.094)

In 2009 verwachten BOVAG en RAI Vereniging in totaal 475.000 nieuwe personenauto’s te registreren. Dat betekent een lichte daling (- 2,5%) ten opzichte van de prognose voor dit jaar. Voor 2008 voorspelden de organisaties een afzet van 487.000 nieuwe personenauto’s. Voor de bestelwagenverkopen is de prognose vastgesteld op 75.000 stuks in 2009.

In de prognose is rekening gehouden met de huidige economische omstandigheden. Die zijn geanalyseerd door onderzoeksbureau Polk. De brancheorganisaties leverden onder meer informatie over het fiscale klimaat en het overheidsbeleid aan.

Die economische vooruitzichten voor Nederland zijn op dit moment niet eenvoudig te voorspellen. Het is moeilijk in te schatten hoe deze van invloed zullen zijn op het besteedbaar inkomen en het vertrouwen van de consument. In vergelijking met de afgelopen jaren zien BOVAG en RAI Vereniging wel een duidelijke verschuiving naar kleinere auto's met kleinere motoren en een verschuiving in de verkoop van diesel- naar benzineauto’s. De recente en toekomstige belastingplannen, zoals slurptaks en CO2-maatregelen, beïnvloeden in belangrijke mate welke auto’s in trek zijn.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten