Meer roetfilters voor Partner en Expert

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Meer roetfilters voor Partner en Expert

Berichtdoor Mark » 18 nov 2008, 12:48

Vanaf deze maand worden twee nieuwe motoren met roetfilter aan het leveringsgamma van de Peugeot Partner en de Peugeot Expert toegevoegd. Voortaan is de Partner met de 90pk 1.6HDi voorzien van een roetfilter. De Partner Tepee personenauto was al leverbaar met de 110pk sterke 1.6HDiF, waar dus nu de 90pk variant bij komt. Bij de Expert wordt vanaf heden ook de 120pk 2.0HDi met 6bak standaard met een roetfilter geleverd, naast de al eerder leverbare 136pk 2.0HDiF.

Met een maximum koppel van 215 Nm bij slechts 1.750 omw./min. biedt de Partner 1.6HDiF 90pk uitstekende rij-eigenschappen, met een laag brandstofverbruik van 5,6 liter per 100km en een CO2-uitstoot van 147 gr/km bij de Tepee.

Bij de Expert heeft de 120pk 2.0HDiF een maximum koppel van 300 Nm bij 2.000 omw./min. Daarbij blijft het verbruik van deze 5m³ tot 7m³ grote besteller beperkt tot 7,2 liter per 100km bij gecombineerd gebruik.

De meerprijs van de bedrijfsautoversies met roetfilter is zowel bij de Partner als bij de Expert EUR 550, waar de klant na registratie een subsidiebedrag van EUR 400 terug ontvangt van de Belastingdienst.

De personenauto Partner Tepee XT 1.6HDiF komt inclusief de economische prijsverhoging per 1 november op EUR 23.640 inclusief BTW/BPM. De Gesloten Bestel Partner XR 1.6HDiF 90pk staat voor EUR 13.340 excl. BTW/BPM in de prijslijst. De Expert Gesloten Bestel met de 120pk 2.0HDiF komt op precies EUR 20.000, ook weer zonder BTW of BPM. Bij de bedrijfsauto’s komt daar weer EUR 400 subsidie op retour.

Met de introductie van steeds meer modellen met roetfilter, onderstreept Automobiles Peugeot haar wens om het milieu zoveel mogelijk te ontzien.
Na de introductie van het FAP-roetfilter in 2000 op de 607, heeft Peugeot meer dan 1.6 miljoen auto’s geleverd met een roetfilter. Daarnaast staat ons merk aan de top van auto’s met een laag emissie niveau. Eén op de zes van de in Europa verkochte auto’s met een emissie van minder dan 120 gram CO2, is een Peugeot.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Babac69 » 18 nov 2008, 13:52

Ah oui,

Hier kan Mercedes nog een keer wat van Peugeot leren!!!

Klopt dat Peugeot ging Mercedes overnemen??? HiHiHi...
:D
Amicalement, David
505 GRD Familiale 1986 - Up and running again,
met GRD 2.5 van 1994!
Avatar gebruiker
Babac69
 
Berichten: 557
Geregistreerd: 12 aug 2005, 15:35
Woonplaats: Somewhere in the world

Berichtdoor Robert_Eefting » 23 nov 2008, 20:22

Het is op zich een goed systeem en tegenwoodig gaat het lang mee.

Het begon met de 607, hier had je een interval van 80000 km (ruilsysteem). Tegenwoordig de nieuwste al 180000 km.

De speciale vloeistof die in een apart tankje zit naast de brandstoftank. Wanneer het drukverschil te groot wordt, spuit een pompje vloeistof in de brandstoftank waardoor de uitlaatgas extreem heet wordt en hierdoor de roetdeeltjes worden verbrand.

Drukverschil wordt gemeten door een sensor. De sensor meet de druk voor de katalysator en na het roetfilter. Door verstopping van roetdeeltjes loopt het drukverschil op en hierdoor wordt er weer een regeneratieproces in werking gesteld.

De vloeistof moet tegenwoordig bij de 120000 km bijgevuld worden. Dit moet met handschoenen ivm licht bijtende werking van de vloeistof.

De nieuwste vloeistof zit nu in een zak die je in z'n geheel vervangt, dus geen gesmeer meer.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor Harrie » 23 nov 2008, 20:28

Robert_Eefting schreef:Het is op zich een goed systeem en tegenwoodig gaat het lang mee.

Het begon met de 607, hier had je een interval van 80000 km (ruilsysteem). Tegenwoordig de nieuwste al 180000 km.

De speciale vloeistof die in een apart tankje zit naast de brandstoftank. Wanneer het drukverschil te groot wordt, spuit een pompje vloeistof in de brandstoftank waardoor de uitlaatgas extreem heet wordt en hierdoor de roetdeeltjes worden verbrand.

:?: :?: die speciale vloeistof voor de regeneratie van het roetfilter word toch in het roetfilter gespoten :?:
toch niet in de brandstoftank,..?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Robert_Eefting » 23 nov 2008, 23:15

Nee, er zit een pompje in het speciale reservoir die aangestuurd wordt zodra het roetfilter verzadigd is. De vloeistof wordt dan naar de aanvoer gebracht in de brandstoftank.

Door de verbranding van dit goedje wordt de uitlaatgastemp. verhoogd en zodoende de deeltjes wegbrandt.

Temp. sensors houden de boel in de gaten, ook de koelvin gaat op de hoogste stand draaien voor max. koeling.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten