Wat vinden we van de AutoRAI?

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat vinden we van de AutoRAI?

Berichtdoor Evert G.D » 02 apr 2009, 22:45

Dinsdag tijdens de Persdag had ik een ' sneak preview' van de AutoRAI. Ik vond het een ' crisisrai' Lijkt wel of ze een schip met zeecontainers hebben gelost :mrgreen: , alle stands zijn 'opgeleukt' met zeecontainers. De meeste gewoon kaal. Een enkele importeur heeft er iets van proberen te maken, zoals Opel en Toyota.

De grote Franse merken ontbreken helemaal (Peugeot, Citroen en Renault), Fiat en Lancia zijn er ook niet, net als Daihatsu (maar da's geen ramp, de enige leuke Daihatsu is de Copen...) :shock:

Gezien in het rijtje van de autosalons in Geneve, Parijs en (vorig jaar) Brussel vind ik deze Rai een aanfluiting die het niveau van een regionale autoshow niet ontstijgt. De mening van diverse mensen was dat dit wel eens de laatste AutoRAI zou kunnen zijn.

De presentatie in zes 'belevingswerelden' vond ik ook drie keer niks, om maar niet te zeggen tien keer niks. Rommelig, de merkbeleving ontbreekt totaal, al hebben de importeurs in een hal wel eigen paviljoens. Toen ik dinsdagavond de directeur van de RAI op televisie zag, vielen me de schellen van de ogen: IVA-mannetje, pratend pak. Toen wist ik waar die 'belevingwerelden' vandaan kwamen...

Mijn mening is dat je juist de merken de kans moet geven om zich in deze tijd optimaal te kunnen presenteren: merkbeleving en een goede presentatie van het gamma in eigen stands. Helaas, gemiste kans...

Wat niet wil zeggen dat ik niet genoten heb. De auto's zijn mooi en de het vrouwelijk schoon doet haar naam eer aan :mrgreen: Omdat het mooi weer was, heb ik de kans aangegrepen om voor het eerst de RAI met een oude Peugeot te bezoeken: de 504! :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor MarcelB » 03 apr 2009, 08:02

En daarom ga ik niet. De auto's horen per merk bij elkaar te staan en niet kris kras door elkaar :?

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Martijn » 03 apr 2009, 08:17

Ik was er op de VIP avond en ben het geheel met Evert eens. Wat een crisisvertoning zeg! Ongeloofelijk, het leek wel Berts Occasionhal : zelfs merken als Mercedes hebben zich laten verleiden tot het plakken van prijsstickers op hun auto's... Het is echt kortingkorting wat de klok slaat en dat is jammer. Alle stijl en decorum is weg : zelfs bij BMW en Mercedes lopen de standhosts nu in spijkerbroek, shirtje en sneakers !

Daarnaast is de indeling niet duidelijk : ik moest steeds zoeken waar ik was, en hoe ik naar de auto's moest komen die ik nog wilde zien.

Ik geef de importeurs die besloten niet op de RAI te gaan staan groot gelijk, dit was echt een zielige vertoning.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Frank 205 » 03 apr 2009, 10:13

Ben in 1999 voor het laatst op de Rai geweest en vond het toen al niet meer dan een veredelde showroom.

De nieuwe opzet heeft mij er geen moment aan doen denken maar weer eens een keer te gaan kijken. Ze kunnen de deuren beter sluiten.
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205
 
Berichten: 974
Geregistreerd: 05 nov 2004, 12:09
Woonplaats: Hengelo (O)

Berichtdoor michelv » 03 apr 2009, 19:06

jarenlang ging ik naar de autoRAI maar deze opzet spreekt me niet aan. Ik ga er dus niet naar toe. Dan ga ik liever naar Breukelen toe om Peugeots te kijken.
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland

Berichtdoor Mockenrue » 03 apr 2009, 23:22

Martijn schreef:Ik was er op de VIP avond [...]


Peugeot toch nog een uitnodiging gekregen ?
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Evert G.D » 04 apr 2009, 01:59

406coupe schreef:En daarom ga ik niet. De auto's horen per merk bij elkaar te staan en niet kris kras door elkaar :?

gr. Marcel


Helemaal mee eens. Als journalist die veel autonieuws levert aan bijvoorbeeld Wegener kan ik gratis naar de persdag (gratis toegang en gratis parkeren), bovendien moet ik natuurlijk ruiken. proeven en voelen om feeling te houden met m'n vak. Maar hier zou ik nooit entree voor betalen, schande dat ze daar entree voor vragen. Inderdaad, Bert's Occasionhal... :evil:
Zelfs op het eten voor de journalisten was bezuinigd. In eerdere jaren een lopend buffet, nu alleen broodjes. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en de broodjes en saucijzenbroodjes waren zeer smakelijk, dat wel, maar het was toch duidelijk minder dan eerdere jaren.

De merken die er niet waren, geef ik dan ook groot gelijk. Het publiek kijkt niet naar wat een stand kost, maar komt voor de auto's en de merkbeleving. Ook ik was regelmatig 'verdwaald' .

De presentatie in Peugeot Experience is vele malen mooier dan die op de RAI! Binnenkort maar weer 's gaan kijken in Breukelen!
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor ruit'48 » 04 apr 2009, 07:57

Ben er niet geweest, ben alergisch voor 020. Maar wat ik er van op TV
zag was inderdaad triest. De Franse merken hebben terecht afgehaakt.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor ton » 06 apr 2009, 12:34

ben ook geweest de 31e,
De fransen ontbraken, dus is het voor mij algeen complete beurs. De leukste stand was die van Burton !
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor Evert G.D » 07 apr 2009, 19:34

ton schreef:ben ook geweest de 31e,
De fransen ontbraken, dus is het voor mij algeen complete beurs. De leukste stand was die van Burton !


Helemaal mee eens! Heb ik geruime tijd staan ouweh**ren! :D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Zeecontainers en consumenten...

Berichtdoor 205GoGo » 07 apr 2009, 23:30

Ook wij zijn geweest...
Zoekend, tussen de zeecontainers en claimende verkoopadviseurs door, naar merken en modellen (auto's dus) die wel de moeite waard waren!
Zag veel 'consumenten' met kleine route kaartjes in de hand zoeken, waar zijn we nu!? Ondanks dat ik van 'kinds-been' op de RAI kom (vanaf '75) moesten ook wij het kaartje hanteren.

Die themaopzet is wellicht leuk voor de orienterende consument, maar niet voor een auto- en merken liefhebber.
Wat die motoren en scooters daar deden en die rennende mannen op hoge hakken, was ons een raadsel!
Over twee jaar maar weer een 'gewone RAI' inclusief de door ons zo geliefde Franse merken...

Oh ja, die 'HARC stand' met oldtimers en klassiekers was wel leuk!
Peugeot's 04 & 05 Forever!...
205GoGo
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 13 okt 2007, 01:09
Woonplaats: Gaasterland.

Berichtdoor qatsanqat » 08 apr 2009, 11:13

en daarom ga ik dit jaar ook niet
Avatar gebruiker
qatsanqat
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 feb 2005, 23:32
Woonplaats: midduhvantland

Berichtdoor Mockenrue » 08 apr 2009, 14:16

Ik had 't er met Gilletti ook nog over. Voor de standhouders schijnt de prijs verlaagd te zijn tot zo'n 15% van de vorige editie. En de toegangskaarten voor de bezoekers ? Juist :evil:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Gilletti » 08 apr 2009, 17:10

Ben gisteren met m'n pa naar de AutoRai geweest. Gelukkig niet ver rijden voor ons.
Toch leuk om weer effe te kijken bij al die wagens, al krijg je bij de dealer meer en beter info (plus koffie).

Aanbod was natuurlijk magertjes maar het feit dat je vrijwel overal bij kon en het vrij rustig was, was wel weer positief.
De opzet was verder wel erg suf en onoverzichtelijk.
Het is dat ik de kaartje gekregen had, anders had ik het gelaten.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor ruudxs » 08 apr 2009, 17:49

Ik ben vandaag heen geweest en vergeleken met 2005 vind ik het erg wennen.
Het is inderdaad een beetje een armoedige bedoening met de containers als decor.
Verder was er gelukkig nog wel het een en ander aan leuk spul te spotten.

Ik zal straks nog een paar foto's plaatsen.

En een paar foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier staat de rest.
http://www.mijnalbum.nl/Album=QA3ZKLQY
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor Evert G.D » 04 mei 2009, 19:36

Het blijft mooi, zo'n Panhard. Had ik ook gezien, stond naast een DS met derde neus. En die Mercedes vleugeldeur, tja, 't is Duits, maar wel zo'n beetje het mooiste dat Duitsland heeft voortgebracht... :roll:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten