Pagina 1 van 1

PSA en BMW (en Ford) ontwikkelen samen motoren

BerichtGeplaatst: 11 dec 2004, 14:05
door jon
Voor wie het nog niet wist:
http://auto.msn.nl/webinclude/redir.asp ... ID%3Dm3027

In de nabije toekomst zullen modellen van Peugeot en Citroën zijn uitgerust met dezelfde motoren als de (opvolger van) de MINI. BMW-techniek heeft de overhand.

BMW en PSA Peugeot Citroën hebben de handen ineen geslagen voor de ontwikkeling en productie van een reeks benzinemotoren. Voorzien van vooruitstrevende technieken zullen we deze machines tegen gaan komen in toekomstige modellen van Peugeot en Citroën en in nieuwe versies van MINI.
Het gaat om motoren die veel technologie meekrijgen van BMW’s zescilinders. Een natuurlijk aangezogen 1.6 moet zonder gasklep (maar met BMW’s Valvetronic) 115 pk bij 5.700 tpm gaan leveren terwijl een direct ingespoten 1.6 met turbo en intercooler goed moet zijn voor 143 pk bij 5.500 tpm. De nadruk bij de ontwikkeling heeft gelegen op reductie van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke gassen.

Jammer. Ik had liever gezien dat bmw's met PSA blokken geleverd zouden worden. BMW wordt steeds groter... :(

Groet, Jon.

Peugeot powered by BMW

BerichtGeplaatst: 11 dec 2004, 15:52
door autoverhoeven
Weet je het zeker? Ik heb daar nog geen officiele berichten van gezien.
Alleen van de vrijage met .........slik, ford. En natuurlijk de joint venture met Toyota om en klein autooke te maken.

Fernand

BerichtGeplaatst: 11 dec 2004, 15:59
door Mark
En de Volvo S/V50 gebruikt ook de 1.6 HDIf dieselmotor van PSA.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2004, 23:42
door JT
Merken moeten meer samenwerken, maar ik hoop dat Peugeot haar eigen karakter houdt, is tegenwoordig toch al moeilijk genoeg...

BerichtGeplaatst: 12 dec 2004, 01:30
door Gilletti
Goudenleeuw schreef:En de Volvo S/V50 gebruikt ook de 1.6 HDIf dieselmotor van PSA.

Dat komt omdat Volvo weer onderdeel is van Ford.

Dat BMW/Mini en PSA samen gaan werken op het gebied van benzine motoren klopt. Je kunt echter slechtere partners treffen.
Ik denk dat het ook helemaal niet erg hoeft te zijn. De huidige (kleinere) benzine motoren van Peugeot zijn nou niet echt vooruitstrevend in souplesse en prestaties.... :-|

Waar is de tijd....

BerichtGeplaatst: 13 dec 2004, 23:24
door Evert G.D
JT schreef:Merken moeten meer samenwerken, maar ik hoop dat Peugeot haar eigen karakter houdt, is tegenwoordig toch al moeilijk genoeg...


Waar is de tijd gebleven dat Ford (diesel)motoren afnam van Peugeot? De Ford Granada die in de tweede helft van de jaren '70 op de markt kwam, was uitgerust met hetzelfde 'torretje' als de 504 (de 1.9 diesel dus). :wink:
Straks rij je dus in een Peugeot met een BMW-motor.... En dat die kleine torretjes van Peugeot het aan souplesse ontbreekt? Misschien wel, maar niet aan karakter! 8)

BerichtGeplaatst: 13 dec 2004, 23:34
door L'Animal
Hoezo straks rijd je in een Peugeot met BMW motor. Voordat dat dan weer een klassieker is hebben de meesten van ons het rijbewijs al weer ingeleverd voor een rollator rijbewijs. Voorlopig dus nog lekker een originele Peug uit de jaren 70!

Ook recent..

BerichtGeplaatst: 13 dec 2004, 23:42
door Evert G.D
Nou, over 30 jaar hoop ik m'n rijbewijs nog niet te hebben ingeleverd eerlijk gezegd, ben dan wel redelijk bejaard, maar nog niet immobiel, hoop ik... :?

En ik geniet ook graag van recente Peugeots, naast m'n klassieke.... Heb bovendien helemaal nix met BMW. :roll:

Re: Waar is de tijd....

BerichtGeplaatst: 14 dec 2004, 00:04
door Gilletti
Evert G.D schreef:Waar is de tijd gebleven dat Ford (diesel)motoren afnam van Peugeot?

Die tijd is dus recent weer aangebroken.

Ach, zolang het gevoel en de vormgeving me nog zinnen is er niks aan de hand. :D

BerichtGeplaatst: 14 dec 2004, 00:08
door jon
Ook de diesel Jag is uitgerust met een PSA diesel. Een 2.7 liter biturbo V6 als ik me niet vergis. In ieder geval zal het wel geen XU blok zijn, dus lastig in een 205 in te bouwen. :(

Groet, Jon.