Pagina 1 van 1

Einde voor Peugeot 1007 en Citroën C2

BerichtGeplaatst: 05 okt 2009, 09:41
door alexxie_m
AMSTERDAM - PSA maakt ruimte voor de productie van de nieuwe Citroën C3 en de DS3. Daarvoor moeten twee andere modellen het veld ruimen.

© Autoweek
In de PSA-fabriek in Poissy wordt de productie van de Peugeot 1007 gestaakt. Volgens PSA is dat gebeurd om ruimte te maken voor de komst van de nieuwe C3 van Citroën.

In Poissy zijn twee productielijnen. De eerste is nu bestemd voor Citroën en op de tweede wordt de Peugeot 207 gebouwd. Voorheen werd de C3 ook in Spanje gebouwd, maar de buitenlandse productie van de C3 wordt gestaakt.

PSA zal niet rouwig zijn om het verdwijnen van de 1007, de mini-mpv met de schuifdeuren is niet aangeslagen bij het publiek. Sinds april 2005 tot het einde van 2008 zijn slechts 122.000 exemplaren gebouwd. In het eerste kwartaal van 2009 waren dat er nog maar drieduizend.

C2
Aulnay sous Bois is een vestiging waar ook de oude C3 wordt gebouwd. Die rolt daar op het moment samen met de nieuwe ster van de band. Aan het einde van november stopt in die fabriek de productie van de C2. Die driedeurs wordt opgevolgd door de DS3, die wat hoger in de markt wordt gezet. De C2 loopt mee sinds september 2003 en tot en met het einde van 2008 zijn 602.000 stuks gemaakt. In het eerste kwartaal van 2009 zijn slechts 23.000 exemplaren verkocht.

© Autoweek

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009, 22:32
door Evert G.D
Dus de liefhebbers gaan op zoek naar de 1007 over een aantal jaren. Gek genoeg zat ik pas te denken dat ik zo'n ding wel zou willen hebben. Niet mooi, wel praktisch. Alleen die gerobotiseerde versnellingsbak schakelt zo beroerd als het maar kan.

Het bericht staat ook - iets uitgebreider - op www.hetlaatsteautonieuws.com . Uiteraard...

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009, 23:16
door Jeetje
Iedereen die ik spreek, vindt het model van de 1007 'wel geinig' en de schuifdeuren worden ook vaak op prijs gesteld. Er zijn echter 2 dingen die steeds weer terugkomen: 1) de prijs en 2) de koelkasthandgrepen op de deuren die wel heel erg (negatief) opvallend aanwezig zijn.

Als ze de 1007 een 2000 euro goedkoper hadden gemaakt én een wat discretere en chiquere oplossing voor die handgrepen hadden verzonnen, denk ik dat het een topper was geworden en dat veel langer was gebleven...

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009, 23:19
door Harrie
ben ik met je eens Jeetje, die deurgrepen zijn walgelijk, verder een heel leuke en opvallende auto om te zien.
Misschien interessant om te bewaren voor later? en dan hopen dat er niks kapot gaat aan de bak of elektr. portieren over 20 jaar...
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009, 23:47
door Evert G.D
Vergeet die gerobotiseerde bak ook niet. De 1007 heb ik een keer als testauto gehad, die bak was werkelijk een ramp, schakelt zo traag als een slak tegen de Mont Ventoux op. :mrgreen: In de test had ik er geen goed woord voor over.

Voor de rest is 'ie wel leuk. Tja, die handgrepen... :roll:

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009, 07:18
door eri©on
Sorry maar het is niet alleen die bak, de 1007 rijdt als een natte krant!
Zwaartepunt is TE hoog, echt jammer vond het best een leuke auto.

Kijk maar eens naar het aanbod 1007's , veel hebben een zeer lage km stand.
En dat komt niet alleen door het publiek (ouderen).

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009, 12:11
door Evert G.D
ericon schreef:Sorry maar het is niet alleen die bak, de 1007 rijdt als een natte krant!
Zwaartepunt is TE hoog, echt jammer vond het best een leuke auto.

Kijk maar eens naar het aanbod 1007's , veel hebben een zeer lage km stand.
En dat komt niet alleen door het publiek (ouderen).


Maar 't rijdt altijd nog beter dan een Kia, DaihatSJIE of dat soort rijdende regenjassen... Zo'n Daihatsu Move bijvoorbeeld... geef mij dan maar een 1007... :roll:

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009, 21:38
door eri©on
Let maar op wat je zegt, Kia en Daihatsu heeft hard aan de weg getimmerd en verkopen geen slechte autos meer.
NIET mijn smaak, maar je moet eerlijk zijn, buiten dat zit de Move in een andere prijsklasse..
Wees gerust, elk merk heeft een zwart schaap :wink:

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009, 21:59
door Koffiemolen
Aha, is de 1007 dan ook bedoeld om mee te rijden? Ik dacht dat het een verplaatsbare krantenbak was.
Missen we er iets aan?

C2?? Is dat een voorstadium van CO2?

Blijkbaar loop ik achter.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2009, 22:14
door Evert G.D
ericon schreef:Let maar op wat je zegt, Kia en Daihatsu heeft hard aan de weg getimmerd en verkopen geen slechte autos meer.
NIET mijn smaak, maar je moet eerlijk zijn, buiten dat zit de Move in een andere prijsklasse..
Wees gerust, elk merk heeft een zwart schaap :wink:


Inderdaad, Citroen bijvoorbeeld schonk de wereld ook de Axel. Ook zo'n verkoopsucces. :mrgreen: Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.

Over prijsklasse gesproken, de 1007 was zeker ook aan de dure kant, om maar niet te zeggen te duur in de ogen van de consument. De speciale techniek van de deuren kostte natuurlijk redelijk wat, vandaar dat de prijs aan de hoge kant lag. Dat heeft 'm zeker mede de das omgedaan.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2009, 21:22
door vreugden
Heren, heren toch. Mijn dagelijkse auto is een Daihatsu Cuore en ik lag me drie keer in het rond! Ruime auto van binnen (behalve ruimte voor bagage als je er met vier in zit), 1:23 en geen wegenbelasting binnenkort :mrgreen: :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 13:57
door XTSI
Koffiemolen schreef:Aha, is de 1007 dan ook bedoeld om mee te rijden? Ik dacht dat het een verplaatsbare krantenbak was.
Missen we er iets aan?

C2?? Is dat een voorstadium van CO2?

Blijkbaar loop ik achter.



:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 16:10
door Martijn
Koffiemolen schreef:Aha, is de 1007 dan ook bedoeld om mee te rijden? Ik dacht dat het een verplaatsbare krantenbak was.
Missen we er iets aan?

C2?? Is dat een voorstadium van CO2?

Blijkbaar loop ik achter.

mwah.. over smaak valt te twisten maar ik weet zeker dat velen die de 1007 vergiuzen nog nooit een meter in zo'n apparaat hebben gereden. Ik heb ruim 10.000 km in zes maanden met een 1,6 Sporty 2Tronic gereden en vond het een fijne wagen. Versnellingsbak traag? Welnee, je moet even weten hoe je er mee om moet gaan, dan is er niks aan de hand. Innovatief concept, er zijn er in 4 jaar tijd meer van gebouwd dan van de 607 in 10 jaar dus zeker geen flop. Ik zeg: toekomstig klassieker!

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 19:20
door Evert G.D
Mmm... bij mij dook die neus elke keer naar beneden bij het schakelen. Op een gegeven moment had ik het trucje wel door, maar dan nog vond ik de bak te traag. Of ik schakel zelf zo snel :mrgreen:
Misschien scheelt het dat je een sporty versie had? Die testwagen was een normale versie, weet ik nog.

Het concept met die schuifdeuren is zeker innovatief. Ook makkelijk op krappe parkeerplaatsen en ik weet nog van de testauto dat de 1007 een aardige 'nekkendraaier' was als je de deuren op afstand opende. :D

Heb er pas zelfs serieus over zitten denken om zo'n 1007 een keer aan te schaffen, toen nog onwetend dat 'ie uit productie ging. Gewoon omdat ik het concept met die schuifdeuren geinig vind. :D

De 1007 een toekomstig klassieker? Zeker! Geldt overigens ook voor de 607! :D

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 19:44
door chr.
Harrie schreef:ben ik met je eens Jeetje, die deurgrepen zijn walgelijk, verder een heel leuke en opvallende auto om te zien.
Misschien interessant om te bewaren voor later? en dan hopen dat er niks kapot gaat aan de bak of elektr. portieren over 20 jaar...
grt, Harrie


Mss. zijn we er nog niet klaar voor voor dit soort modellen.
kijk maar (oa) naar Renault,deze heeft ook modellen vroeg-tijdig stop gezet.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 23:12
door Evert G.D
chr. schreef:
Harrie schreef:ben ik met je eens Jeetje, die deurgrepen zijn walgelijk, verder een heel leuke en opvallende auto om te zien.
Misschien interessant om te bewaren voor later? en dan hopen dat er niks kapot gaat aan de bak of elektr. portieren over 20 jaar...
grt, Harrie


Mss. zijn we er nog niet klaar voor voor dit soort modellen.
kijk maar (oa) naar Renault,deze heeft ook modellen vroeg-tijdig stop gezet.


Yep, de Avantime. Heb ik ook als testauto gehad. Zalige voiture. :D

BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 23:20
door Robert_Eefting
Het is idd wel een geinige auto om te zien, maar voor de rest alleen maar nadelen.

-gordel pakken ver weg.
-weinig ruimte achterin (voor die prijs)
-schokken schakelen
-onzuinig
-windgevoelig
-geen fijne armsteun aan deur
-zwaar

BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 07:10
door Martijn
Robert_Eefting schreef:Het is idd wel een geinige auto om te zien, maar voor de rest alleen maar nadelen.

-gordel pakken ver weg.
-weinig ruimte achterin (voor die prijs)
-schokken schakelen
-onzuinig
-windgevoelig
-geen fijne armsteun aan deur
-zwaar


@ Robert : gordels pakken lijkt ver weg, maar als je weet hoe 't moet dan niet : met je linkerhand langs de stoel naar achter en dan heb je m zo !

Kleine ruimte achterin is bij een kleine auto niet verwonderlijk, dit staat los van het feit of het een dure auto is of niet.

Schokken bij het schakelen : afgezien van het feit dat je 1007 ok kon krijgen met normale handgeschakelde versnellingsbak, kan je de 2Tronic ook schokloos laten schakelen. Ook hier geldt : weet je hoe het moet dan werkt het prima. 2Tronic is namelijk geen automaat, maar een hydraulisch bediende handbak. Net als bij een gewone handbak moet je gas loslaten bij het schakelen.

Onzuinig, ja hij is hoog en zwaar, dus als je er mee doorrijdt dan lust ie wel wat. De mijne deed gemiddeld 1 op 11 geloof ik.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 10:26
door Frank 205
Heb ooit een rondje proefgereden met de 1007 en vond dat een aangename ervaring.

Denk inderdaad dat de prijs de bottelnek is geweest. Misschien was een versie zonder electrische deuren een optie geweest.

Eentje nieuw weg zetten en je hebt wel een mooie klazieker in de toekomst. (Zet zelf liever een 607 weg (en nog liever rij ik daar gewoon in))

Leuk trouwens, Martijn, dat je uit ervaring nog steeds elk "negatieve aspect" van elk Peugeot model kan en wilt verwerpen.

Gr.

Frank

BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 22:02
door Koffiemolen
Martijn schreef:Onzuinig, ja hij is hoog en zwaar, dus als je er mee doorrijdt dan lust ie wel wat. De mijne deed gemiddeld 1 op 11 geloof ik.


Tja, en dan denk ik: wat hebben die ingenieurs al die jaren zitten vegeteren! Een 204 uit 1965 was al zuiniger en toch ruimer, zowel qua binnenruimte als kofferbak. Wat voegt het fenomeen 1007 dan toe t.o.v. een 204 die er 45 jaar geleden al was??

Ik vind dat er momenteel technisch flink geïnnoveerd wordt door de diverse fabrikanten, qua design niet echt. De 307 was qua ontwerp het laatste echt nieuwe concept dat op de weg verscheen, technisch gebeurt er nu wel weer echt veel. Maar tussen 1965 en 2005 is het qua technische innovatie echt met babysteps gegaan.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 22:25
door Harrie
Koffiemolen schreef:Tja, en dan denk ik: wat hebben die ingenieurs al die jaren zitten vegeteren! Een 204 uit 1965 was al zuiniger en toch ruimer, zowel qua binnenruimte als kofferbak.
Wat voegt het fenomeen 1007 dan toe t.o.v. een 204 die er 45 jaar geleden al was??

de 1e 204 woog slechts 805 kg... 850 kg rijklaar ( volle tank ).
in moderne auto's zitten veel extra voorzieningen ( airbags, anti-kreukelvoorzieningen, portierbalken, etc.,. ) ,
én een rijke uitrusting. Tel daarbij de redelijk zware schuifdeuren met rails en motoren bij de 1007..
ik zou op moeten zoeken wat een 1007 weegt..
Dat extra gewicht kost energie, dus brandstof.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 23:48
door Mockenrue
Een 1007 kun je nu dag en nacht buiten laten staan. Probeer dat in 1965 eens met een 204.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2009, 07:03
door Martijn
Koffiemolen schreef:
Martijn schreef:Onzuinig, ja hij is hoog en zwaar, dus als je er mee doorrijdt dan lust ie wel wat. De mijne deed gemiddeld 1 op 11 geloof ik.


Tja, en dan denk ik: wat hebben die ingenieurs al die jaren zitten vegeteren! Een 204 uit 1965 was al zuiniger en toch ruimer, zowel qua binnenruimte als kofferbak. Wat voegt het fenomeen 1007 dan toe t.o.v. een 204 die er 45 jaar geleden al was??



Leuk... we begeven ons op mijn vakgebied...

Wat heeft een 1007 dat en 204 ontbeerde?
* actieve en passieve veiligheid ( 5 sterren euroNCAP, samen met de Modus nog steeds een van de veiligste kleine auto's)
* moderne electronica, die de bestuurder helpt en comfort biedt
* hoge zitpositie zonder meteen de zithouding van een "busje" te hebben
* veel milieuvriendelijker m.b.t. uitstoot, >90% recyclebaar
* bouwkwaliteit en duurzaamheid vele malen beter
* NVH niveau fors omlaag : stiller interieur en exterieur




Monty Python, Life of Brian: "What did the Romans do for us? ..." :mrgreen: