Ook de keuze is reuze

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ook de keuze is reuze

Berichtdoor Koffiemolen » 01 nov 2009, 17:04

Zat dit weekend nog na te mijmeren over mijn proefrittne gisterne bij Peugeot Experience en realiseerde mij hoeveel keuze Peugeot op dit moment biedt aan modellen en uitvoeringen. Ok, een paar 6 cilinders en de 407 coupe (en 1007) eruit, maar verder is er veel te kiezen. Daarbij wordt er momenteel een hoge kwaliteit geboden zonder dat ik de prijzen excessief vindt. En dan is het nu recessie, ironisch genoeg.

Kijk dan eens exact 10 jaar terug: de economie draaide als nooit te voren, we waren ongebreideld positief als consumenten, velen wisten van gekkigheid niet waaraan ze het moesten uitgeven, maar kijk eens naar wat er bij Peugeot te kiezen viel...mwah...was toch niet zo heel riant. En ook als je kijkt naar soliditeit, dan is er vandaag de dag toch meer dat op dat vlak overeenkomstig is aan de door ons geliefde modellen van weleer. Het enige dat anders is is de voorwielaandrijving.

Nee, al met al kunnen we wel klagen, maar is er domweg anno 2009-2010 ontzettend veel te kiezen, het ziet er allemaal verdomd goed uit, zit solide in elkaar en is nog scherp geprijsd ook. Volgens mij is de prijs-kwaliteitsverhouding echt goed, en zelfs stukken beter dan in de jaren 70, 80 en 90. Let op, ik heb niets uitgerekend met prijsindexcijfers en dergelijke, gewoon mijn gevoel. Misschien was toch niet alles vroeger beter en laten we in elk geval trots zijn op wat we vandaag de dag met elkaar presteren! En zeker, de concurrent zit natuurlijk ook niet stil, ook die levert echt goede producten tegen nette prijzen. We leven dus gewoon in een mooie tijd...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Brownie » 11 feb 2010, 14:39

Ik denk dat het wel te verklaren is. In economische goede tijden is er meer geld beschikbaar voor ontwikkeling, maar het kost wel enige jaren om een heel nieuw model uit te werken. Dus in de goede tijd heeft men daarin geinvesteerd en nu het slechter gaat, zijn ze pas gereed voor productie.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Harrie » 11 feb 2010, 17:34

de grote verscheidenheid aan modellen is vooral te danken aan het gebruik van chassis/bodemgroep/wielophanging/motoren
in verschillende modellen. Ook merkoverschrijdend zoals binnen Peugeot en Citroën, en bijv. VW/Audi/Seat.
Een moderne Saab zit vol GM (Slopel)-onderdelen, dat wordt gelukkig weer eigenzinnig Saab, dankzij een ondernemende Nederlander.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor JT » 11 feb 2010, 18:53

Harrie schreef:Een moderne Saab zit vol GM (Slopel)-onderdelen

En dat smoelt en rijdt dan echt wel goed! :mrgreen:


Maar inderdaad, als je nu "jouw" model niet kunt vinden....
En dan komen er op korte termijn er toch nog enkele extra modellen!

Je merkt dat, als de spoeling dun wordt, er toch wel een hoop creativiteit in de merken zit.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Koffiemolen » 11 feb 2010, 20:07

JT schreef:
Harrie schreef:Een moderne Saab zit vol GM (Slopel)-onderdelen

En dat smoelt en rijdt dan echt wel goed! :mrgreen:


Maar inderdaad, als je nu "jouw" model niet kunt vinden....
En dan komen er op korte termijn er toch nog enkele extra modellen!

Je merkt dat, als de spoeling dun wordt, er toch wel een hoop creativiteit in de merken zit.


Ja, het is nu gewoon hartstikke leuk op de automarkt. En ook de hybride en elektrische ontwikkelingen doen volgens mij helemaal niets af aan de aantrekkelijkheid van het hele verschijnsel automobiliteit.

Vandaag de Audi A1 in AutoWeek: het is geen Peug, maar verdorie wat een een geinig wagentje. Als kind vond ik in de jaren 80 meer auto's lelijk dan mooi, maar vandaag de dag kost het steeds meer moeite om een echt lelijke auto te vinden. Victoire! :D
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 11 feb 2010, 20:11

Brownie schreef:Ik denk dat het wel te verklaren is. In economische goede tijden is er meer geld beschikbaar voor ontwikkeling, maar het kost wel enige jaren om een heel nieuw model uit te werken. Dus in de goede tijd heeft men daarin geinvesteerd en nu het slechter gaat, zijn ze pas gereed voor productie.


Klopt. Verder denk ik dat de hele industrie geprofessionaliseerd is. Door selectie zijn de zwakke broeders er nu wel tussenuit gevallen. Professionalisering begint al bij de marketing, marktanalyses etc. Autofabrikanten zijn nu veel gerichter bezig met het neerzetten wat de klant echt wil, vroeger was dat meer een trial and error proces. Ik denk ook dat onze generatie beter is toegerust (opgeleid) en harder werkt (ook harder moet werken). Daarmee is de wereld wel zakelijker geworden, niet voor iedereen leuk, maar wel met resultaat.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten