zeg nee tegen de km-heffing

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Koffiemolen » 28 nov 2009, 21:47

JT schreef:
Weet je, Marcel, als jij beslist op bepaalde momenten op bepaalde plekken moet zijn, dan krijg je misschien wel door de kilometerheffing meer ruimte (minder files) op de door jou gereden kilometers!


Kijk, en dat voordeel hoor ik nog te weinig omarmd worden. Terwijl het daar uiteindelijk om te doen is.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 29 nov 2009, 00:13

files ontstaan om verschillende redenen:
- te veel auto's op de weg
- vrachtwagens op links ( o.a. inhalen )
- mensen die te langzaam rijden op de linkerstrook en daar blijven plakken, remacties, kleven, drukken, etc.,. van achteropkomers tot gevolg
- ongevallen
- te veel op- en afritten
- verkeerd rijgedrag van automobilisten: verkeerd invoegen, plots van strook wisselen, kleven, links blijven rijden, en nog veel meer misdragingen.
- wegwerkzaamheden
- slechte weersomstandigheden
- en zo kan ik nog wel even doorgaan...
.
De kilometerheffing kan alléén de eerstgenoemde verminderen :!:
elke zaterdag dat ik onderweg ben, is het véél rustiger dan maandag t/m vrijdag,
maar zelfs dan zie ik talloze misdragingen en fouten van automobilisten die me opvallen of zelfs ergeren.
Er moet dus eens een goede verkeersopleiding komen!
Vroeger had je die spotjes op de TV: "U rijdt door rood, mag dat? "
en na de reklame kreeg je het antwoord. Dat moeten ze ONMIDDELIJK weer invoeren!
Zelfs "ERVAREN" automobilsten moeten eens flink bijgeschoold worden!
veel automobilisten vinden zichzelf de beste chauffeur van Nederland.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor fab405 » 29 nov 2009, 11:28

Als het doel is om (veel) meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen/dwingen, dan voorzie ik ook grote problemen.

Het openbaar vervoer heeft daar helemaal geen capaciteit voor. Een kennis reist elke dag met de trein naar Amsterdam. Bij zijn station rijdt de trein regelmatig (of juist onregelmatig) gewoon door omdat ie propvol zit. De volgende trein komt soms wel, soms niet of is te kort voor het aantal passagiers. Kortom, er is te weinig materieel. En dit is nog maar een voorbeeldje.

Iets anders: met het rekeningrijden wordt ook bpm afgeschaft en dat wordt verrekend in de km-prijs? Of zie ik dat verkeerd? Gaat er voor auto's waar al de volle mep bpm voor is betaald, zoals de onze, een lager tarief gelden? Het lijkt me niet logisch om nog een keer bpm te betalen. Of betalen wij voor een gedeelte mee aan het bedrag bpm dat wegvalt? Komt bij mij niet rechtvaardig over.
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor JT » 29 nov 2009, 11:45

De afbouw van BPM is al gepland/begonnen, elk jaar gaat er een schijf van het BPM-percentage af.
Komt er op neer dat NU nieuw gekochte auto's versneld afgeschreven moeten worden.
Nieuwe auto's zijn straks goedkoper, 2e hands auto's zullen dus ook minder waard worden, maar je snapt natuurlijk dat de dure brikken in dit verhaal relatief veel meer waarde verliezen.

Het openbaar vervoer is mi helaas al overbelast, ik zie het niet als een alternatief, hoewel de overheid dat, denk ik, wel denkt. En nu ik er over nadenk, op de drukste autotrajecten is natuurlijk wel het meeste openbaar vervoer beschikbaar. Wij kunnen 3 x in het uur naar Eindhoven, waar de bus dan een uur over doet (tegen auto een half uur), en dan sta je op het station...

Maar de prikkel aan de bazen (variabele werktijden) en de openbaar vervoerbedrijven kan alleen door de werkers / klanten worden gegeven. Dus financiele prikkels om slimmer te gaan rijden is mi. de beste manier... dan komen de alternatieven vanzelf...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 29 nov 2009, 13:21

OV is in NL nauwelijks een alternatief.
Niet qua prijs, niet qua comfort en ook niet qua reistijd. :roll:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Koffiemolen » 29 nov 2009, 16:52

Gilletti schreef:OV is in NL nauwelijks een alternatief.
Niet qua prijs, niet qua comfort en ook niet qua reistijd. :roll:


En dat is afgelopen tijd ook doorgerekend: OV blijft ook in het nieuwe systeem per afgelegde km duurder, en de beschikbaarheid en capaciteit is veel slechter. Geen alternatief dus, behalve misschien in drukke steden en randstedelijk gebied.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor fab405 » 29 nov 2009, 20:05

Dus dat wordt km vergoeding dokken of thuis op de bank zitten als je de hogere kosten niet kunt betalen.

NL is goed bezig...
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Evert G.D » 29 nov 2009, 20:11

fab405 schreef:Dus dat wordt km vergoeding dokken of thuis op de bank zitten als je de hogere kosten niet kunt betalen.

NL is goed bezig...


Die kilometerheffing zal Nederland in een diepe crisis storten, erger dan de huidige. Waar we op af stevenen: Een totaal verarmd land, waar politici alle rechten hebben (zoals het uitzetten van de spionagekastjes), waar de gewone man weer veroordeeld is tot de fiets en de bromfiets. waar mensen overal in de gaten gehouden worden en begluurd door camera's (worden we in feite al) en waar je als inwoner niets te zeggen hebt.

Ziehier Nederland over pakweg 5 jaar, als dit doorgaat. Van welke regimes kennen we deze symptomen ook alweer??
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 29 nov 2009, 20:45

Met een knipoog Evert, niet persoonlijk oppakken!

Ach Evert, jou volgen ze allllaaaaaaanggggg door het spoor van je mobiele telefoon.....
En je bankpas laat ook een spoor achter, welke winkels bezoek jij nou?

En zien jullie al die fotocamera's langs de wegen, die de stoplichten op groen zetten, waar gaan die beelden allemaal heen?

Ik denk dat misdadigers dan maar een motor moet gaan rijden, ik begreep dat daar geen kastjes in kwamen? Nou daar gaat het sympathieke beeld van de motorrijder. Die worden vanaf dat moment allemaal als misdadiger gezien....

En verder, dat van die crisis, dat zie ik helemaal niet zitten hoor, hoe kom je daar toch bij???? In welke conspiracy theory geloof jij nou?
De regering neemt bij de recente crisis ook allerhand maatregelen om de economie toch draaiende te houden. Zouden ze, stel dat je gelijk krijgt, dat op dat moment ook niet doen?

Ik hoor trouwens graag een concreet voorbeeld van bewezen misbruik door de overheid van systemen die eigenlijk voor iets anders bedoeld zijn.
En dan wel een voorbeeld van na WO II (over regimes gesproken).
Btw, het systeem dat bij zwaar verdacht van een persoon, zijn gsm-spoor wordt opgevraagd bij telecommaatschappijen of dat zijn gsm wordt afgeluisterd, is denk ik helemaal niet gek.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Harrie » 29 nov 2009, 22:01

camera's hangen in veel binnensteden, en dat is maar goed ook, zie de voorbeelden in "opsporing verzocht".
We moeten nu niet paranoia gaan doen..
JT schreef: Ik denk dat misdadigers dan maar een motor moet gaan rijden, ik begreep dat daar geen kastjes in kwamen? Nou daar gaat het sympathieke beeld van de motorrijder. Die worden vanaf dat moment allemaal als misdadiger gezien....

Ik denk dat misdadigers dan maar een motor moet gaan rijden, ik begreep dat daar geen kastjes in kwamen? Nou daar gaat het sympathieke beeld van de motorrijder. Die worden vanaf dat moment allemaal als belastingontduikers gezien....
belastingontduiker is misschien wat milder ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor JT » 29 nov 2009, 22:27

Harrie schreef:We moeten nu niet paranoia gaan doen..

Inderdaad, eens...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Koffiemolen » 29 nov 2009, 23:05

Evert, nog even en we lopen over 5 jaar allemaal weer met paard en wagen of de handkar naar ons werk! :lol:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor fab405 » 29 nov 2009, 23:31

JT schreef:
Ik hoor trouwens graag een concreet voorbeeld van bewezen misbruik door de overheid van systemen die eigenlijk voor iets anders bedoeld zijn.


Simpel: het kwartje van Kok? Dat was bedoeld om in 1991 het tekort op de begroting terug te dringen en zou in betere tijden weer afgeschaft worden. Betere tijden zijn geweest maar de afschaffing niet. Het bleek een masker voor een ordinair hoge accijnsverhoging :wink:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Evert G.D » 29 nov 2009, 23:32

Koffiemolen schreef:Evert, nog even en we lopen over 5 jaar allemaal weer met paard en wagen of de handkar naar ons werk! :lol:


En....op KLOMPEN! :mrgreen:

Geen verkeerd schoeisel overigens... :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 29 nov 2009, 23:33

fab405 schreef:
JT schreef:
Ik hoor trouwens graag een concreet voorbeeld van bewezen misbruik door de overheid van systemen die eigenlijk voor iets anders bedoeld zijn.


Simpel: het kwartje van Kok? Dat was bedoeld om in 1991 het tekort op de begroting terug te dringen en zou in betere tijden weer afgeschaft worden. Betere tijden zijn geweest maar de afschaffing niet. Het bleek een masker voor een ordinair hoge accijnsverhoging :wink:


Sorry, ik moet duidelijk zijn: Ik bedoelde m.b.t. de inbreuk op de privacy.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor fab405 » 29 nov 2009, 23:54

Je verandert de vraag/opdracht :mrgreen:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Evert G.D » 08 dec 2009, 03:25

Er is een platform tegen de kilometerheffing in de maak. Zie een uitgebreid artikel hierover op www.hetlaatsteautonieuws.com . Uiteraard had ik het als eerste, als kersvers bestuurslid van de stichting Pro Auto. Voorheen zat ik in de 'denktank'.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor ruit'48 » 08 dec 2009, 07:55

@ Quote Evert GD: Begluurd worden door camera's , dat is al heel lang aan de orde zie hieronder de duurste foto uit mijn album, anno 1973.
(sorry dat ik even in een BMW zat)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ruit'48 op 22 dec 2009, 10:02, in totaal 1 keer bewerkt.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor Evert G.D » 08 dec 2009, 20:54

ruit48 schreef:@ Quote Evert GD: Begluurd worden door camera's , dat is al heel lang aan de orde zie hieronder de duurste foto uit mijn album, anno 1973.
(sorry dat ik even in een BMW zat)

Afbeelding


Afbeelding


Maar toch wel een foto met wat leuke klassiekers.... :mrgreen: :mrgreen: Wie weet hoeveel je er nog voor kunt vangen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Evert G.D » 18 dec 2009, 22:45

JT schreef:Ik hoor trouwens graag een concreet voorbeeld van bewezen misbruik door de overheid van systemen die eigenlijk voor iets anders bedoeld zijn.
En dan wel een voorbeeld van na WO II (over regimes gesproken).
Btw, het systeem dat bij zwaar verdacht van een persoon, zijn gsm-spoor wordt opgevraagd bij telecommaatschappijen of dat zijn gsm wordt afgeluisterd, is denk ik helemaal niet gek.


Dat misbruik is er, en aantoonbaar: ANPR. Lees onderstaande, dat ik vandaag binnenkreeg via Pro Auto.

Terwijl de discussie over het rekeningrijden volop woedt, blijft een andere – haast even ingrijpende – vorm van vervoerstoezicht onbelicht. Rekeningrijden heeft namelijk nog een onbekend broertje: Automated Number Plate Recognition, oftewel ANPR. En dat gaat veel verder dan de meeste mensen beseffen.

Een eerste introductie stond in de reactie van het kabinet op het privacyrapport van de Commissie Brouwer-Korf. Het begeleidende persbericht vermeldt het volgende:

,,Een goed voorbeeld van het nut van het koppelen van bestanden is de Automatic Number Plate Recognition (ANPR) waarbij camera’s op de openbare weg de kentekens van auto’s registreren en deze automatisch vergelijken met bestanden van bijv. openstaande boetes of belastingen. Samenwerking tussen politie en andere overheidsdiensten bij ANPR verloopt aldus veel efficiënter en levert veel meer geld op. ANPR biedt verder de politie belangrijke informatie ten behoeve van opsporingsonderzoeken, bijvoorbeeld als men op zoek is naar een vluchtende verdachte. De politie kan bij de opsporing betere resultaten boeken als men ook enige tijd “terug kan kijken”. Het is de ambitie van het kabinet om de verdere ontwikkeling van ANPR mogelijk te maken binnen duidelijke regels. Daarvoor wordt aanvullende wetgeving voorbereid. Tot die tijd voldoet een vast te stellen beleidskader.”

Besef dat dit geen toekomstmuziek is. In Amsterdam en Rotterdam is al een aantal vaste cameraopstellingen. Het KLPD maakt er veelvuldig gebruik van, bijvoorbeeld op de A50/A28 bij Zwolle. Vrijwel alle politiekorpsen werken met vaste en mobiele opstellingen. En, minstens even belangrijk, alle grensovergangen worden, of zijn al uitgerust met een vergelijkbaar systeem dat @migo heet. U dacht dat Schengen een einde had gemaakt aan de binnengrenscontroles? Nee hoor: 100 procent van de voertuigen wordt nu gecontroleerd. Je hoeft er alleen niet meer voor te stoppen.

Ook andere overheidsdiensten maken er gretig gebruik van. Rijkswaterstaat bijvoorbeeld scant op alle hoofdwegen in West- en Zuid-Nederland kentekens en bewaart deze gegevens. Misschien heeft u al eens een brief thuisgekregen daarover. Ook op sommige parkeerterreinen (ik weet in ieder geval Kanaleneiland in Utrecht) worden kentekens gescand en bewaard. Pompstations doen het ook en de politie maakt daar graag gebruik van. En hoewel Trajectcontrole niet voor opsporingsdoeleinden is opgezet, wordt het in de praktijk daar wel voor gebruikt.

De ambities voor ANPR zijn groot. Ik proef uit de plannen dat het kabinet aanstuurt op een systeem dat praktisch landelijk dekkend wordt en informatie langdurig opslaat. Klinkt dat bekend? Gek genoeg is er nauwelijks aandacht voor ANPR. In de Kamerstukken is nauwelijks iets terug te vinden. En ik ben sinds april al bezig om stukken te krijgen van het KLPD (inmiddels ligt daar een WOB-verzoek) en het ministerie van Justitie (nog geen WOB).

Inmiddels is een landelijke werkroep bezig met het vaststellen van een beleidskader en wordt de technische en organisatorische uitvoering van een landelijk systeem uitgedacht. We horen wel als het zover is, lijkt men te denken. Omdat ik vind dat de ontwikkeling van nieuwe surveillancetechnieken in het openbaar en transparant moet plaatsvinden, zal ik de komende tijd op deze plek en op andere plekken bericht doen van ANPR.

Hieronder vind je een deel van een lang interview samengevat in een podcast van 14 minuten met Charlotte van Ooijen. Zij is promovenda aan de Universiteit van Tilburg en doet onderzoek naar de rol van Location Based Services in de relatie tussen burgers en overheid. Ze schreef een genuanceerde paper over ANPR (en liep daarvoor een tijdje mee met een korps in Nederland).

Je kunt het gesprek beluisteren of downloaden via iTunes.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Harrie » 18 dec 2009, 23:02

tja..Big Brother is watching you ( Orson Wells )... :roll:
Boven de A12 bij Arnhem hangen al véle jaren camera's, zogenaamd voor controle v.h. dragen van autogordels, en overzicht van het verkeersbeeld,
maar ook de camera's van de traject-controle. Die laatste werken zowiezo met ANPR, anders is traject-controle onmogelijk.
.
Er wordt vaak gesproken, dat overheden 'openheid van zaken' moeten geven, maar alleen de duivel weet, wat ze stiekem allemaal uitbroeden c.q. uitvoeren.. :evil:
Prima zaak dat zo'n studente dat eens aan de kaak steld !
Als zij daar TV-programma's voor weet te interesseren ( wat zeker in dit geval niet moeilijk is ), kan dat weerstand opleveren.
Of de 'geheime' diensten zich daar vervolgens iets van aantrekken, is nog maar de vraag...
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Manitoba » 19 dec 2009, 00:12

Evert G.D schreef:
JT schreef:Ik hoor trouwens graag een concreet voorbeeld van bewezen misbruik door de overheid van systemen die eigenlijk voor iets anders bedoeld zijn.
En dan wel een voorbeeld van na WO II (over regimes gesproken).
Btw, het systeem dat bij zwaar verdacht van een persoon, zijn gsm-spoor wordt opgevraagd bij telecommaatschappijen of dat zijn gsm wordt afgeluisterd, is denk ik helemaal niet gek.


Dat misbruik is er, en aantoonbaar: ANPR. Lees onderstaande, dat ik vandaag binnenkreeg via Pro Auto. <knip>...

Terwijl de discussie over het rekeningrijden volop woedt, blijft een andere – haast even ingrijpende – vorm van vervoerstoezicht onbelicht. Rekeningrijden heeft namelijk nog een onbekend broertje: Automated Number Plate Recognition, oftewel ANPR. En dat gaat veel verder dan de meeste mensen beseffen.

Een eerste introductie stond in de reactie van het kabinet op het privacyrapport van de Commissie Brouwer-Korf. Het begeleidende persbericht vermeldt het volgende:

,,Een goed voorbeeld van het nut van het koppelen van bestanden is de Automatic Number Plate Recognition (ANPR) waarbij camera’s op de openbare weg de kentekens van auto’s registreren en deze automatisch vergelijken met bestanden van bijv. openstaande boetes of belastingen. Samenwerking tussen politie en andere overheidsdiensten bij ANPR verloopt aldus veel efficiënter en levert veel meer geld op. ANPR biedt verder de politie belangrijke informatie ten behoeve van opsporingsonderzoeken, bijvoorbeeld als men op zoek is naar een vluchtende verdachte. De politie kan bij de opsporing betere resultaten boeken als men ook enige tijd “terug kan kijken”. Het is de ambitie van het kabinet om de verdere ontwikkeling van ANPR mogelijk te maken binnen duidelijke regels. Daarvoor wordt aanvullende wetgeving voorbereid. Tot die tijd voldoet een vast te stellen beleidskader.”

Besef dat dit geen toekomstmuziek is. In Amsterdam en Rotterdam is al een aantal vaste cameraopstellingen. Het KLPD maakt er veelvuldig gebruik van, bijvoorbeeld op de A50/A28 bij Zwolle. Vrijwel alle politiekorpsen werken met vaste en mobiele opstellingen. En, minstens even belangrijk, alle grensovergangen worden, of zijn al uitgerust met een vergelijkbaar systeem dat @migo heet. U dacht dat Schengen een einde had gemaakt aan de binnengrenscontroles? Nee hoor: 100 procent van de voertuigen wordt nu gecontroleerd. Je hoeft er alleen niet meer voor te stoppen.

Ook andere overheidsdiensten maken er gretig gebruik van. Rijkswaterstaat bijvoorbeeld scant op alle hoofdwegen in West- en Zuid-Nederland kentekens en bewaart deze gegevens. Misschien heeft u al eens een brief thuisgekregen daarover. Ook op sommige parkeerterreinen (ik weet in ieder geval Kanaleneiland in Utrecht) worden kentekens gescand en bewaard. Pompstations doen het ook en de politie maakt daar graag gebruik van. En hoewel Trajectcontrole niet voor opsporingsdoeleinden is opgezet, wordt het in de praktijk daar wel voor gebruikt.

De ambities voor ANPR zijn groot. Ik proef uit de plannen dat het kabinet aanstuurt op een systeem dat praktisch landelijk dekkend wordt en informatie langdurig opslaat. Klinkt dat bekend? Gek genoeg is er nauwelijks aandacht voor ANPR. In de Kamerstukken is nauwelijks iets terug te vinden. En ik ben sinds april al bezig om stukken te krijgen van het KLPD (inmiddels ligt daar een WOB-verzoek) en het ministerie van Justitie (nog geen WOB).

Inmiddels is een landelijke werkroep bezig met het vaststellen van een beleidskader en wordt de technische en organisatorische uitvoering van een landelijk systeem uitgedacht. We horen wel als het zover is, lijkt men te denken. Omdat ik vind dat de ontwikkeling van nieuwe surveillancetechnieken in het openbaar en transparant moet plaatsvinden, zal ik de komende tijd op deze plek en op andere plekken bericht doen van ANPR.

Hieronder vind je een deel van een lang interview samengevat in een podcast van 14 minuten met Charlotte van Ooijen. Zij is promovenda aan de Universiteit van Tilburg en doet onderzoek naar de rol van Location Based Services in de relatie tussen burgers en overheid. Ze schreef een genuanceerde paper over ANPR (en liep daarvoor een tijdje mee met een korps in Nederland).

Je kunt het gesprek beluisteren of downloaden via iTunes.


Respect voor dit stuk, Evert. Maar wat je er in mijn ogen alleen mee aantoont is gebruik van het systeem voor andere doeleinden dan waarvoor het initieel wordt ingevoerd. Da's in mijn ogen nog steeds geen misbruik. Zo lang hiermee belastingontduikers, (notoire)(veel) te-hard-rijders, tankers-zonder-te-betalen of zelfs criminelen worden gevolgd of opgespoord is er in mijn ogen niks mis mee, van mij mogen ze.

Grtz,
Manitoba
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor JT » 19 dec 2009, 11:07

Inderdaad, criminelen behoeven wat mij betreft geen privacy te hebben.

Het enige waarvoor we moeten waken is een nieuwe overheid die de regels opeens gaat aanpassen, bv een overheid zoals in WO II. En ik denk dat er nu ook wel een incidentele politicus is die het "big brother" gereedschap graag zou willen misbruiken, maar die zitten niet bij de "reguliere" partijen, om het zo maar eens subtiel te stellen.

Techniek houd je niet tegen......
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Marije » 19 dec 2009, 16:40

Het wordt wel misbruik als andere mensen er de dupe van worden. De belastingbetaler moet er wel voor betalen!

Zo'n kastje wat ingebouwd moet worden kan ook stuk, als dat gebeurd, moet de Nederlander deze zelf bekostigen, verwacht is dat deze rond de €150.- zal zijn.

Het idee wat ik krijg van dit soort acties van de overheid is alleen maar om de staatskas te spekken.
De overheid wil dat mensen meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar altijd blijven daar problemen.
Met de herfst altijd problemen, en mag je vaak een uur uittrekken ivm vertraging. Er gaat geen dag voorbij dat er geen treinbericht is, dat ze niet rijden. Gezellig, met z'n alle hutjemutje in de bus gaan staan!
Jarenlang heb ik elke dag gebruik moeten maken van de bus, en elke ochtend, hutjemutje op elkaar. Nee bedankt, ik sta liever in de file!

Op dit moment zijn er veel mensen die problemen hebben door de crisis, baan verloren noem maar op. Ik denk wel dat Evert gelijk heeft dat de crisis hierdoor nog erger zal worden.

Gr. Marije
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor ruit'48 » 22 dec 2009, 10:01

xxxx

Heb deze post geplaatst om de "rode plek" die ontstaan is na het verwijderen van een afbeelding weg te poetsen.
Evert als jij dat ook even wil doen. Ben er van overtuigd dat je net als ik absoluut geen bezwaar hebt tegen het wegpoetsen van rood .. :mrgreen:
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

VorigeVolgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten