Pagina 1 van 2

Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de : 301!

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 11:32
door Martijn
Peugeot, autofabrikant van wereldformaat, introduceert de
301 en continueert de typeaanduiding van haar auto's

Het merk behoudt de typeaanduiding van de auto's met de "0" in het midden en voldoet
daarmee aan het verwachtingspatroon van klanten over de hele wereld. Vanwege de
internationalisering van haar activiteiten kiest Peugeot voor nieuwe concurrerende modellen
een typeaanduiding die eindigt op "1" en wordt het cijfer "8" gebruikt voor bestaande modellen
en hun opvolgers.

Peugeot begon in 1929 met de 201* begon met de typeaanduiding in de vorm van drie cijfers met
een "0" in het midden.

Dit systeem is gebaseerd op het volgende principe:
- de nul in het midden staat voor de identiteit van het merk Peugeot,
- het eerste cijfer is een aanduiding voor het formaat/segment,
- het laatste cijfer geeft de generatie van het desbetreffende model aan.
Dit systeem werd eind jaren 90 uitgebreid met twee letters voor speciale varianten van bestaande
modellen (CC en SW). Sinds 2005 worden de twee "00" gebruikt voor MPV/SUV-modellen zoals de
3008 en de 5008.
In de toekomst zullen hier nog nieuwe varianten op volgen.

Bestaande modellen zullen hun typeaanduiding behouden, ook als er nieuwe versies worden
geïntroduceerd. Door het behouden van de typeaanduiding is het gamma overzichtelijk en zijn alle
modellen duidelijk herkenbaar.

De "0" in het midden is het DNA van Peugeot.
Dit staat voor de historie en blijft behouden vanwege de enorme bekendheid.
Het eerste cijfer: een indicatie van het segment
Het eerste cijfer is een indicatie voor het segment van de auto, ongeacht het land van bestemming.
Het laatste cijfer staat voor nieuwe uitdagingen, nieuwe ambities

Om de steeds grotere markt op internationaal niveau te kunnen blijven bewerken, is de
typeaanduiding van volumemodellen in een fel bevochten markt van groot belang.
Dat geldt zeker ook voor dergelijke modellen van Peugeot die voortaan een typeaanduiding
krijgen die eindigt op "1".
Deze modellen zijn bedoeld om de markt te veroveren; ze bieden veel, zijn aantrekkelijk geprijsd en
vormen een aanvulling op de varianten met een typeaanduiding die eindigt op een "8".

Net als de nieuwe Peugeot 301 zullen deze modellen de moderne stylingkenmerken van het merk
hebben en zich onderscheiden door hun sportieve karakter en de prettige rijeigenschappen die we
zo goed kennen van Peugeot. Bovendien vallen ze op door een robuuste uitstraling en heel
praktische gebruiksmogelijkheden.

Qua constructie zullen de modellen met een typeaanduiding die eindigt op een "1" precies hetzelfde
zijn als de varianten met een "8".

De verschillende types zullen worden aangeduid met 3 of 4 cijfers in de volgende vorm:
- het eerste cijfer is een aanduiding voor het segment waarin de auto valt,
- de 0 of dubbele 0 in het midden, conform de historie van het merk,
- het laatste cijfer, een "1" of een "8".

Modellen met een "1"

Net als bij de 201* een model dat stond voor robuustheid en lage kosten, zal de "1" van toekomstige
modellen staan voor aantrekkelijk geprijsde modellen voor klanten die een zuinige en praktische
auto willen, die rationeel denken en efficiënt vervoer van A naar B zoeken. Deze nieuwe modellen
vormen een aanvulling op het bestaande gamma met de "8".

Modellen met een "8"

Alle bestaande modellen met een "8" op het eind, zoals de 308 en de 3008 behouden hun naam,
ook als er nieuwere versies komen. Modellen met een "7" op het eind krijgen bij een restyling een
"8".

Gedurende haar hele bestaan heeft Peugeot een hoge kwaliteit weten te combineren met
rationaliteit en emotie. Dat vormt de basis van het merk waarop de internationalisering van het
merk wereldwijd vorm krijgt waarbij rationaliteit en emotie probleemloos samengaan.

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 12:17
door Gilletti
Hehe, eindelijk duidelijkheid. :wink:
Het lijkt er een beetje op dat bovenstaand is samengesteld uit meerdere teksten want sommige zaken staan dubbel.

Maar wat ik eruit haal is dat Peugeot in de toekomst nog maar twee eindcijfers zal gebruiken, de "1" en de "8".
Eigenlijk dus een beetje zoals Citroën het gedaan heeft met de DS lijn. Deze is dan vergelijkbaar met de x08 van Peugeot.
Of moet ik het meer zien als Dacia vs Renault en Skoda vs VW?

Wanneer komt de 301 cq 308 eigenlijk?

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 13:27
door Martijn
Gilletti schreef:Hehe, eindelijk duidelijkheid. :wink:
Het lijkt er een beetje op dat bovenstaand is samengesteld uit meerdere teksten want sommige zaken staan dubbel.

Maar wat ik eruit haal is dat Peugeot in de toekomst nog maar twee eindcijfers zal gebruiken, de "1" en de "8".
Eigenlijk dus een beetje zoals Citroën het gedaan heeft met de DS lijn. Deze is dan vergelijkbaar met de x08 van Peugeot.
Of moet ik het meer zien als Dacia vs Renault en Skoda vs VW?

Wanneer komt de 301 cq 308 eigenlijk?



301 is vandaag voorgesteld en wordt voor het eerst getoond in Parijs voorafgaand aan de Autosalon. Het model komt echter niet naar West Europa, ookal ziet ie er niet verkeerd uit...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 13:42
door Remco504coupe
Leuke auto om te zien, mooie plooien op de motorkap, en die koplampen hebben iets exclusiefs, doet me een beetje aan Jaguar denken.
Jammer dat ie niet naar West Europa komt, heeft dat iets met GM van doen?
Ik denk dat het een mooie oplossing is om, nu de x09 nadert, retro te gaan naar de x01.
Roept bij velen nostalgische gevoelens op en je kunt weer decennia vooruit.

Leuk om te vermelden is misschien, dat toen Porsche in 1963 met die platgeslagen Kever op de proppen kwam,
dat die eigenlijk 901 moest gaan heten en dat Peugeot daar een stokje voor heeft gestoken.
De naam 911 was dus een noodoplossing.

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 14:16
door MarcoPeus
Valt me wel op dat Peugeot de laatste tijd veel modellen niet naar Europa laat komen. Eerst de 408 en zijn 4WD broertje de 4008 en nu al de 301.
Schijnbaar telt Europa niet meer mee (of in ieder geval minder dan vroeger) in de bedrijfs filosofie van PSA en is t china wat de klok slaat en de kassa laat rinkelen.
Binnenkort krijgen we de 107 208 30(0)8 50(0)8 en wat busjes en that's it.

Overigens vind ik de 301 qua uiterlijk echt iets getekend door Chinezen voor de Chinese markt. Lijnen kunnen me niet bekoren behalve de neus, achter partij en de zijkanten is matig.
Volgens mij komt t model van Dongfeng Motor Corp. die maken ook de C5, 408 508 en allerlei andere bij ons bekende modellen zo te zien.

http://www.dfmc.com.cn/product/CarsList_en.aspx?infoclass=C02

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 15:13
door Brownie
Misschien komt dat ook wel omdat een auto voor China ontwikkelen veel goedkoper is dan voor Europa. De eisen van veiligheid en uitstoot zijn daar veel soepeler. Voor mijn vorige baan reed ik nogal eens in chinese auto's, die zijn levensgevaarlijk en geven je zeker geen veilig gevoel en je staat er ook niet graag achter als de motor draait. In die context is zo'n 301 vast een stuk beter, maar wellicht niet goed genoeg voor Europa.

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 15:14
door Martijn
MarcoWetzels schreef:Valt me wel op dat Peugeot de laatste tijd veel modellen niet naar Europa laat komen. Eerst de 408 en zijn 4WD broertje de 4008 en nu al de 301.
Schijnbaar telt Europa niet meer mee (of in ieder geval minder dan vroeger) in de bedrijfs filosofie van PSA en is t china wat de klok slaat en de kassa laat rinkelen.
Binnenkort krijgen we de 107 208 30(0)8 50(0)8 en wat busjes en that's it.



Het ligt niet zo zwart wit als jij het stelt. Peugeot opereert wereldwijd op verschillende markten, waarbij Europa nog steeds meer dan de helft van de productie koopt.. De tijd dat je met 1 model alle markten kon bedienen ( 504) is echt voorbij, iedere markt heeft zo z'n eigen behoeften. Peugeot speelt daarop in door modellen "op maat" te ontwikkelen. Voorbeelden genoeg : 308 berline en 408 voor landen waar de C segment sedan nog populair is, de Hoggar ( 206 pickup) voor Zuid Amerika waar de pickup immens populair is etcetera. Productie gebeurt dan ook in de regio waar de auto verkocht wordt.

Daarnaast speelt de importeur nog een rol. Soms kan het zo zijn dat lokale markten weinig kans bieden voor bepaalde modellen. Een importeur kan dan besluiten zo'n model niet aan te bieden. Dit is met 4008 gebeurd in Nederland : omdat Peugeot alleen de ( dure) dieselvarianten met 4WD kan leveren, werd de auto te duur voor NL, en daarom niet meer interessant. Zelfde geldt voor 407 coupé : nog steeds in productie maar alleen met die heerlijke 3.0 V6 Hdi en dus niet interessant voor NL. In andere West Europeese landen is 4008 wel gewoon te koop, maar daar is het belastingregime anders dan bij ons.

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 16:46
door MarcelB
Ik denk dat de 301 best wel een interessante auto kan zijn voor Nederland, zeker in de zakelijke markt.

En ook al wordt de auto niet door de importeur naar Nederland gehaald, dan is er altijd via andere kanalen :wink: wel aan te komen. Dat geldt natuurlijk ook voor de mooie 4008. Deze heb ik in Frankrijk al mogen bewonderen en vind het jammer dat hij niet naar Nederland komt.

gr. Marcel

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 16:52
door MarcelB
Martijn schreef:Dit is met 4008 gebeurd in Nederland : omdat Peugeot alleen de ( dure) dieselvarianten met 4WD kan leveren, werd de auto te duur voor NL, en daarom niet meer interessant.


:roll: :roll: :roll:
Ik zit net op de franse site te kijken en de 4008 wordt met 4 motoren geleverd, waaronder 2 benzinemoter 1.6 en 2.0. Ik krijg meer het idee dat ze Citroën niet voor de voeten willen lopen :? :?

gr. Marcel

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 18:07
door MarcoPeus
Andere regels qua uitstoot lijkt me geen obstakel om een auto niet te importeren in een land even zo zeer als andere veiligheidseisen. Als Peugeot een auto ontwerpen laat in China neem ik aan dat de bouwvoorschriften van Peugeot komen om de kwaliteit te waarborgen. 'T kan toch niet zo zijn dat de bouwkwaliteit en de veiligheid opeens maar met een korreltje zout worden genomen omdat t maar een auto is voor de chinese markt??? Matige kwaliteit van een door chinezen gebouwde auto kan ik me iets bij voorstellen maar deze auto wordt in opdracht van Peugeot gebouwd door de Chinezen.
Qua uitstoot lijkt t me een kwestie van in (een goedkoop) europees land een "groene" motor in te bouwen in een leeg karkas dat uit China komt.
Ik denk ook dat Peugeot geen concurrent wil zijn voor Citroën omdat ze zichzelf (als PSA) dan kapot concureren tegen de Aircross.
301 lijkt me prima te passen in een zakelijke markt maar als de importeur er geen markt in ziet gebeurt t niet. Lijkt me wel lastig als er geen officieel circuit is de auto dan te voorzien van een kenteken. Wordt makkelijker als de auto b.v. via Duitsland komt. Daar is men wat makkelijker met kentekens.

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 25 mei 2012, 00:42
door jan-03
Ja altijd moeilijk in te schatten... De uitleg en de werkelijke reden of een combinatie van.. Maakt ook niet uit want het gegeven ligt er..
Feit is dat de consument altijd graag zelf wil beslissen over dit soort dingen..
Nu komt er een 301 op de markt die voor een bepaald gedeelte voor onze aardbol is bestemd..
Het andere gedeelte wordt die dus onthouden en daar willen ze graag weten waarom.. Iets wat je niet kan krijgen wil je graag hebben.. Zit in de mens..
Als je nou bijvoorbeeld kon zeggen uhh zeg maar jullie Europeanen zijn te lang! De Chinezen zijn maar klein en daarom voor hun een speciale zeg maar
dinkytoy uitvoering dan kunnen wij allemaal knikken van ja jullie hebben gelijk en zijn we er content mee..
Nu zal er een groot gedeelte van de consument toch likkebaardend blijven pruimen van ik wil ook zo'n 301!!
Nee nee nee schudt de direktie van PSA dan.. :cry:
Maar mooi dat er toch een lijn is uitgezet waar een gedachte achter zit..
gr Jan.

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 26 mei 2012, 06:55
door jan-03
http://wn.com/it_Peugeot_301
Ik denk dat ik er ook wel eentje wil.. :roll:
gr Jan

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 27 mei 2012, 12:33
door Nothing Beats a Lion
+1! ik wil er ook wel eentje!
Sedan als carroserievorm blijft toch het mooist...

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 27 mei 2012, 22:31
door SV605
helemaal mee eens :D

mvg
Steven

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 28 mei 2012, 08:29
door Mockenrue
Ik denk dat de APH er in ieder geval blij mee zal zijn 8)

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 28 mei 2012, 21:16
door franse zot
Bij ons in Belgie is de peugeot 4008 wel te koop.Die staat bij mijn dealer in de toonzaal.
Raar dat deze dan niet te koop is in Nederland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De prijzen beginnen vanaf 27.400€

Greetz :wink:

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 28 mei 2012, 22:06
door MarcoPeus
Rare jongens die Ollanders :mrgreen:

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 28 mei 2012, 22:22
door joospeugeot
MarcoWetzels schreef:Rare jongens die Ollanders :mrgreen:


nee hoor. ligt hoogstwaarschijnlijk aan frankrijk hoor.

dit kan dus zijn omdat ze waarschijnlijk in nederland minder voor de auto krijgen dan in een ander land, bijv belgie ,frankrijk of duitsland. dit komt door de bpm die er bij ons nog eens lekker op komt. zo proberen ze de verkoopprijs dus goedkoper te maken.
dit is natuurlijk bij introduktie of hoge populariteit wel een probleem. als de auto's als warme broodjes verkopen willen ze zeker in t begin natuurlijk de euro's hebben. ook voor t kostendekkend te krijgen.
met de introduktie van de 206 cc was deze in nederland maar nauwelijks te krijgen en zelfs al heel snel uitverkocht en een wachttijd van een jaar was al bijna normaal. in andere andere landen was ie gewoon zo te krijgen of binnen enkele maanden op bestelling. nederland kreeg maar een x aantal toegeleverd voor een jaar.

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 07:05
door MarcoPeus
Gevalletje parallelimport dus zoals gedaan wordt met de Toyota Tundra

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 17:57
door MarcelB
Kunnen we regelen hoor, Marco :D

Gr. Marcel

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012, 20:06
door joospeugeot
de onderdelen staan online in servicebox. dus dan zal de auto ook er wel al zijn neem ik aan ?

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012, 23:34
door JT
Er is ook een 501 (4-deurs coupé) aangekondigd...
http://www.voituresdefrance.nl/nieuws/p ... eurs-coupe
Althans, hij heet voorlopig 501...

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 14 nov 2012, 10:32
door leeuwke106
4008 niet in NL omdat Citroen de C4 aircross ook al verkoopt en er nauwelijks markt is voor deze modellen met de crisis.>??

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 20:47
door marcel p
Bevriende garagehouder van mij heeft sinds twee weken een hdi op kenteken. Vind het zelf een mooie auto.
Peugeot laat hier naar mijn idee kansen liggen.
Volgende keer even een stukje rijden...

Re: Peugeot gaat door met de nummering en introduceert de :

BerichtGeplaatst: 03 jul 2013, 07:47
door Gilletti
leeuwke106 schreef:4008 niet in NL omdat Citroen de C4 aircross ook al verkoopt en er nauwelijks markt is voor deze modellen met de crisis.>??


Naar mij is verteld zou de prijs door het belastingstelsel van NL te hoog worden, waardoor Peugeot te weinig markt ziet voor de 4008.
Ik vind het ook een mooie auto. Jammer van het Mitsubishi interieur. Daarom maar beter even wachten op de nieuwe 308.