door Martijn » 24 mei 2012, 11:32
Peugeot, autofabrikant van wereldformaat, introduceert de
301 en continueert de typeaanduiding van haar auto's
Het merk behoudt de typeaanduiding van de auto's met de "0" in het midden en voldoet
daarmee aan het verwachtingspatroon van klanten over de hele wereld. Vanwege de
internationalisering van haar activiteiten kiest Peugeot voor nieuwe concurrerende modellen
een typeaanduiding die eindigt op "1" en wordt het cijfer "8" gebruikt voor bestaande modellen
en hun opvolgers.
Peugeot begon in 1929 met de 201* begon met de typeaanduiding in de vorm van drie cijfers met
een "0" in het midden.
Dit systeem is gebaseerd op het volgende principe:
- de nul in het midden staat voor de identiteit van het merk Peugeot,
- het eerste cijfer is een aanduiding voor het formaat/segment,
- het laatste cijfer geeft de generatie van het desbetreffende model aan.
Dit systeem werd eind jaren 90 uitgebreid met twee letters voor speciale varianten van bestaande
modellen (CC en SW). Sinds 2005 worden de twee "00" gebruikt voor MPV/SUV-modellen zoals de
3008 en de 5008.
In de toekomst zullen hier nog nieuwe varianten op volgen.
Bestaande modellen zullen hun typeaanduiding behouden, ook als er nieuwe versies worden
geïntroduceerd. Door het behouden van de typeaanduiding is het gamma overzichtelijk en zijn alle
modellen duidelijk herkenbaar.
De "0" in het midden is het DNA van Peugeot.
Dit staat voor de historie en blijft behouden vanwege de enorme bekendheid.
Het eerste cijfer: een indicatie van het segment
Het eerste cijfer is een indicatie voor het segment van de auto, ongeacht het land van bestemming.
Het laatste cijfer staat voor nieuwe uitdagingen, nieuwe ambities
Om de steeds grotere markt op internationaal niveau te kunnen blijven bewerken, is de
typeaanduiding van volumemodellen in een fel bevochten markt van groot belang.
Dat geldt zeker ook voor dergelijke modellen van Peugeot die voortaan een typeaanduiding
krijgen die eindigt op "1".
Deze modellen zijn bedoeld om de markt te veroveren; ze bieden veel, zijn aantrekkelijk geprijsd en
vormen een aanvulling op de varianten met een typeaanduiding die eindigt op een "8".
Net als de nieuwe Peugeot 301 zullen deze modellen de moderne stylingkenmerken van het merk
hebben en zich onderscheiden door hun sportieve karakter en de prettige rijeigenschappen die we
zo goed kennen van Peugeot. Bovendien vallen ze op door een robuuste uitstraling en heel
praktische gebruiksmogelijkheden.
Qua constructie zullen de modellen met een typeaanduiding die eindigt op een "1" precies hetzelfde
zijn als de varianten met een "8".
De verschillende types zullen worden aangeduid met 3 of 4 cijfers in de volgende vorm:
- het eerste cijfer is een aanduiding voor het segment waarin de auto valt,
- de 0 of dubbele 0 in het midden, conform de historie van het merk,
- het laatste cijfer, een "1" of een "8".
Modellen met een "1"
Net als bij de 201* een model dat stond voor robuustheid en lage kosten, zal de "1" van toekomstige
modellen staan voor aantrekkelijk geprijsde modellen voor klanten die een zuinige en praktische
auto willen, die rationeel denken en efficiënt vervoer van A naar B zoeken. Deze nieuwe modellen
vormen een aanvulling op het bestaande gamma met de "8".
Modellen met een "8"
Alle bestaande modellen met een "8" op het eind, zoals de 308 en de 3008 behouden hun naam,
ook als er nieuwere versies komen. Modellen met een "7" op het eind krijgen bij een restyling een
"8".
Gedurende haar hele bestaan heeft Peugeot een hoge kwaliteit weten te combineren met
rationaliteit en emotie. Dat vormt de basis van het merk waarop de internationalisering van het
merk wereldwijd vorm krijgt waarbij rationaliteit en emotie probleemloos samengaan.
Laatst bijgewerkt door
Martijn op 24 mei 2012, 13:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.