Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redden?

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redden?

Berichtdoor Jeetje » 12 jul 2012, 18:28

http://www.faillissementsdossier.nl/nie ... troen.aspx
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... -banen.xml
http://www.nu.nl/economie/2857146/peuge ... banen.html
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=21400


Het verlies van PSA komt bijna volledig voor rekening van Peugeot. Peugeot, waar onlangs nog 4 miljard (!) euro is ingepompt (en dat geld is verdwenen; niemand weet waar naartoe), moet nu duizenden banen schrappen. Er wordt zelfs voor het voortbestaan van Peugeot gevreesd!

De oudste Peugeotfabriek in Fankrijk moet z'n deuren sluiten en ook in andere fabrieken wordt in het medewerkersbestand gesnoeid.

Klinkt niet goed allemaal voor ons geliefde merk :(

Nou hoor ik een aantal argumenten voor de teloorgang van Peugeot:

- Peugeot heeft in de nieuwe economieën de boot gemist: in die landen heeft Peugeot nauwelijks/geen afzet. Peugeot moet het echt hebben van de (westelijk) Europese markt
- De nieuw modellijn spreekt niet aan: de modellen onderscheiden zich niet (meer) van de grauwe massa. Daarbij komt het nieuwe modellengamma en design te 'gemaakt' over; teveel vreemde lijnen, knikjes en hoekjes (vooral te zien bij de nieuwe 208). Dat heeft Citroën beter begrepen met hun DS-lijn.
- De modellijn sluit niet aan bij de wensen van het publiek (het heeft te lang geduurd voordat er bijvoorbeeld een MPV of MPV-achtig model in het gamma kwam en toen die eenmaal kwam, was die -eigenlijk- te duur).
- Daarnaast Is Peugeot bij de ontwikkeling van nieuwe modellen altijd te afwachtend geweest; ze liepen altijd achter de feiten aan en zijn te lang een verouderd model door blijven produceren (denk bijvoorbeeld aan de 407 en de 206 die nog te koop bleef lang nadat al de 207 was ingevoerd).
- Te hardnekkig de productie van auto's en onderdelen binnen de Franse landsgrenzen willen houden en geen/nauwelijks productie in (goedkopere) buitenlanden zoals bijvoorbeeld Roemenië en Bulgarije; waar bijvoorbeeld BMW, Mercedes, VW en zelfs Porsche wel onderdelen laten fabriceren (en met de Duitse auto-industrie gaat het wel heel erg goed).
- slechte/ongunstige samenwerkingsverbanden.

Waarschijnlijk vergeet ik er nog wel een paar...

Wat vinden jullie hiervan? Ik ben wel benieuwd!

Ik hoor in m'n omgeving van fervente Peugeotrijders inderdaad steeds vaker dat uitgeweken wordt naar andere merken, omdat het modellenaanbod van Peugeot 'niet aanspreekt'. Een collega is overgestapt op een Citroën DS5 en ik moet inderdaad zeggen dat als die auto naast een Peugeot 508 staat, verbleekt die 508 wel een beetje. En over de 208 hoor ik ook vaak dat mensen 'zeeziek' worden van alle lijnen, bochten en inhammen die nogal gekunsteld in het model zijn aangebracht.

Gaat Peugeot dit nog redden?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Leeuwtje » 12 jul 2012, 19:23

Ai geen goed nieuws maar verbaasd, nee!

Peugeot heeft een gamma dat veel trouwe Peugeotrijders (en nieuwe al helemaal) niet aanspreekt en ze zijn ook nog eens niet zuinig op die vaste klanten waar een merk als bv Volvo dat wel doet.

Bottomline.... de vraag van Jeetje gaat Peugeot dit nog redden?
Op basis van eigen ervaringen en de berichten van de laatste tijd heb ik er een hard hoofd in. :(
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor jan-03 » 12 jul 2012, 19:25

Moeilijk aan te geven..
Dat er in Frankrijk een fabriek dicht gaat kan er ook op duiden dat daar te duur wordt geproduceerd wat op zich niet ondenkbaar is gezien het arbeidsklimaat..
De nieuwe modellen vindt ikzelf wel aanvaardbaar.. Maar ik hoor niet bij kopend publiek dus zegt niet veel..
Er wordt eerder te veel nieuwe modellen ontwikkelt en dan kost heeeel veel geld...
Maar het kan goed zijn om even pas op de plaats te maken en de organisatie goed door te lichten en ook af te slanken waar nodig..
Ja de Chinezen zijn gek op VW op het moment.. Maar ook dat kan zo omslaan als blijkt dat daar ook wel problemen zijn..
In Europa vallen overal klappen op het moment behalve bij onze Oosterburen.. Die hebben denk ik meer organisatie talent denk ik dan de Fransen die
misschien wel teveel naar hun hebben gekeken in plaats van de eigen koers te handhaven....
En dan bedoel ik Lekker rijdende/ zittende auto's die ook blijven rijden tegen redelijke onderhoudskosten...
Als die glitter en glamour is mooi bij een nieuwe auto todat ze wat ouder worden en ineens al dat elektrische snufjes manco's krijgen omdat dit tegenwoordig nagenoeg geen onderhoud meer krijgt..
We wachten maar af..
Hopelijk is dit een kleine inzinking..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Gilletti » 12 jul 2012, 20:15

Volgens mij hebben ze in het verleden ook wel voor hete vuren gestaan.
Dus ik ben niet heel erg bezorgd.

Neemt niet weg dat het huidige gamma me ook niet enorm aanspreekt, hoewel ik de 508 en de 4008 (hoewel eigenlijk een Mits) positieve uitschieters vind.
Ik heb vanmiddag bij een ander merk gekeken... :oops:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor tout est beau avec une... » 12 jul 2012, 20:31

Zoals ik laatst al in en ander topic heb geschreven heb ik inderdaad ook gemerkt dat er iets aan de hand is bij Peugeot.
Ik kan me behoorlijk vinden in het verhaal van Jeetje.
Zou het zo zijn dat een andere partij het beleid bij Peugeot bepaald?
Maar goed begin jaren 80 ging het ook niet super bij Peugeot, de 205 was toen de redder, anders hadden ze het toen misschien ook niet overleefd!
Het merk zal het wel overleven, maar of het dan nog echt Peugeot's zijn?
Het is lastig in te schatten, laten we er maar het beste van hopen.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Jeetje » 12 jul 2012, 21:37

Dat er in Frankrijk een fabriek dicht gaat


eeeehmmmm: Ik hoorde net op BNR dat er 14.000 banen bij Peugeot verloren gaan! Dat is wel meer dan een fabriekje dat gaat sluiten... :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Cor Rosie » 12 jul 2012, 22:31

Dat Peugeot in het nabije en verre verleden een aantal boten heeft gemist mag denk ik geen twijfel lijden:

- weinig innovatief
- behoudende, en ondertussen niet onderscheidende modellen
- wisselende kwaliteit (afhankelijk van model e/o uitvoering)
- een op zijn zachtst gezegd matige klantvriendelijkheid bij problemen
- te weinig (schreeuwerige) marketing (kijk naar Renault: het werkt echt!)
- structureel gebrek aan daadkracht om bovenstaande punten te veranderen

Of Peugeot het bij een aanhoudend slechte markt zal halen, ligt waarschijnlijk in handen van de politiek.

Ze zullen voorlopig -al dan niet aan het infuus- nog wel even doormodderen.
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor jan-03 » 13 jul 2012, 00:25

Wij weten hier veel te weinig van om een juiste interpretatie te geven en dus mag van mij de kop wel wat afgezwakt van de topic..
Reorganisatie hebben we In Nederland ook gehad bij grote bedrijven..
Het kan best zo zijn dat de produktielijnen daar worden afgesloten om elders met de helft minder mensen tegen lagere kosten verder te gaan..
Het is voor de betrokkenen die hun baan verliezen verschrikkelijk nieuws.. Laten we daar maar bij stil staan..
Gelukkig hebben ze Borne wel weer toekomst..
Hopelijk gaat het ook voor de mensen in Frankrijk ook gebeuren...Al is dat misschien valse hoop..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor ruit'48 » 13 jul 2012, 10:46

Als Peugeot als merk of liever gezegd als fabriek zou verdwijnen zou het voor de meer dan 10.000 medewerkers echt een
ramp zijn en dat kan in Fr. wel eens aanleiding geven tot grote ongeregeldheden zoals stakingen van andere bedrijven uit
solidariteit met de arbeiders van Peugeot. In Fr. spelen de vakbonden nog altijd een grote rol.
Dus laten we hopen dat het allemaal goed afloopt.


http://fr.finance.yahoo.com/actualites/ ... 00468.html
.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jul 2012, 11:00

Ik denk dat dit gewoon een bedrijfsmatige beslissing is die Peugeot neemt om kosten te drukken door tegenvallende omzetten/winsten.
Dat het grote publiek daar meteen zwaar weer aan hangt is logisch maar wellicht (hopelijk) onterecht.
Peugeot heeft deze periode ook al eens meegemaakt in t begin van de jaren 80. Toen stond de huizenmarkt ook op zn kop (in nederland) en had de wereld ook net een oliecrisis gehad (2 zelfs geloof ik).
Met de komst van de 205 heeftt tij zich gelukkig destijds gekeerd, nu maar hopen dat ze nu ook weer een 205 kunnen lanceren.

Ik ben t met sommige van jullie eens dat ons geliefde merk zijn identiteit verliest of zelfs al verloren heeft. Bouwt samen met Toyota auto's in Tsjechië, besteld auto's bij Mitsubishi en laten daar hun leeuw en dubbele chevron op plakken, bouwen samen met Fiat auto's als people-carrier. Hun eigen identiteit gaat verloren en datgene wat ze maken is zeer beperkt qua modellen maar ook qua uitrusting.
Mensen willen tegenwoordig keuze hebben. Ga maar na, laat t volk eens een keuken kopen, hoeveel opties heb je dan niet. Stoomoven of espressomachine , die greepjes of toch die andere, welke kleur, inductie of gas, afzuigkap in t aanrecht of erboven enz enz enz.
Ik heb net eens voor de lol op de site van peugeot gekeken om een 308 CC te configureren. Men heeft 4 uitrustingsnuveau's (Sport, Sport pack, Roland Garros en Feline) waarvan het goedkoopste model alleen met vti motor is te verkrijgen, de pack met THP en VTi en de RG en Feline met automaat. Men heeft maar liefst 2 kleuren zwart en wit. en 1 interieurkleur bij de witte :shock: Optielijst heeft 1 optie, alarm.......
Dan vraag ik je, vind je t dan gek dat men deze auto laat links liggen?
Kijk eens in de modellenlijst van VW (begrijp me niet verkeerd, ik wil nog niet begraven worden in een VW, alhoewel dat wel de beste plaatst is voor een VW, onder de grond). Elk model in elke uitvoering is verkrijgbaar met bijna elke optie en bijna elke motor en versnellingsbak. Maakt de keuze niet gemakkelijk maar trekt wel volk.
Snap ook nog steeds niet dat Peugeot bijna geen automaten levert op zn auto's. Is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven ben ik bang. Bovendien betaal je een godsvermogen extra voor een automaat (2500-3500 euro extra). Waarom?? is toch gewoon een bak, je krijgt er toch geen 2?
Peugeot's eigen auto's verkopen slecht ondanks lovende conclusies in b.v. de autoweek (test tussen Volco XC70 en 508 Hybrid4), waarom??
607 is uit t gamma gehaald omdat hij de verkoop resultaten behaalde van de 604 destijds, 208 valt ook tegen qua verkopen. Is nu een jaar uit, geen cabrio, geen SW, slechts 3 uitrustingsnieaus waarbij in de benzine modellen geen automaat leverbaar is :shock:
807 hetzelfde, naast hopeloos verouderd, slechts 1 uitvoering, 1 motor (diesel) met 1 bak, 8 saaie kleuren en 2 interieur types, stof en leer. 1 optie, wel of geen 3e zitrij. leer kost maar liefst 3400 euro extra.
Heel dom denk ik.
Ik zag laatst een aflevering van Top Gear waarbij May en Hamster een soort taxiservice uitvoerden om stappende mensen thuis te brengen in hun eigen auto met de bedrijfsscooter in de kofferbak. Stappen ze me in een Audi van een typische Audi rijdster. Die wist precies te vertellen dat haar audi een 1.6 FSi motor had en dat haar type die en die uitrusting had want ze had nog gekeken naar die extra's enz. Ik dacht echt bij mezelf, Ja, een echte audi rijd(st)er. Vol van zichzelf en de keuzes die ze (kan) maken. Carriere type met dito arrogantie. Om met de woorden van Jeremy Clarkson te spreken: "Cocks used to buy BMW's M3 now they buy Audi's". Klopt ook nog, kijk maar eens op de weg.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor KR1275 » 14 jul 2012, 17:01

Ik heb niet de indruk dat er meer Citroens dan Peugeots verkocht worden. Verder lijkt me dat ook niet relevant, want de opbrengst komt in hetzelfde laatje. Die DS-serie is veel te apart, na een jaar of 2 heeft iedereen dat wel weer gezien. Men wil een goede leaseaanbieding. De 508 loopt goed, maar de 308 is een misser (ik hoor nauwelijks positieve geluiden over het design) en Peugeot is veel klanten verloren door onbetrouwbare 307, 407, C3, C4. Dat heeft ze een hoop klanten gekost.
Als de 07-serie net zo goed was als de 04 en 05, dan zat PSA samen met VW aan de top.
Verder denk ik dat PSA te weinig investeert in opkomende markten.
En na jaren van afwezigheid was ik in juni weer eens in Frankrijk.... en massaal Audi's, VW's en BMW's... hoe kan dat nou? In de jaren 80 reed datzelfde volk massaal in PSA's en Renaults. Waarom kunnen de Fransen de aansluiting met de Duitsers niet vinden? Vraag op een kantoor: men is enthousiast over alles wat Duits is, terwijl ik denk dat Fransen dezelfde kwaliteit produceren.
Zo goed als mijn Honda wordt een Franse auto natuurlijk nooit, maar ik hoop van ganze harte dat Peugeot weer de allure op de weg weet te brengen, zoals men dat deed met de 504, 505, 406 en Citroen met de BX, Xantia (waarom bezuinigt men die hydraulische vering eruit?? USP van jewelste: de Xantia was een verkoophit: betrouwbaar en comfortabel, en nog betaalbaar ook!)
Citroën XM 3.0 V6 Exclusive Automaat 1999 / Honda Accord 2.0 Sport Aut5
KR1275
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 28 jul 2004, 16:30
Woonplaats: Den Haag

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Evert G.D » 14 jul 2012, 18:27

Inderdaad, geen goed nieuws.
Wat de modellen betreft: Peugeot is altijd vrij behoudend geweest wat modellering betreft. Kijk bijvoorbeeld naar de 403 (1955). Dat was een stuk antiek vergeleken bij de Citroen DS, die in datzelfde jaar werd uitgebracht. Toch verkocht de 403 beter dan de DS. Waarom? Omdat de techniek van de DS zo gecompliceerd was, dat er tal van problemen mee waren. Dealers gingen destijds zelfs failliet aan de DS. Terwijl de 403 wel een prachtig ontwerp was van Pinin Farina.

De kracht van Peugeot is altijd geweest: een goede, comfortabele auto, ruim, gemakkelijk te onderhouden, simpele en betrouwbare techniek en niet te opzichtig vormgegeven. Dat dit werkte, bleek in de jaren '80, toen het ook slecht ging met Peugeot. De 205 is in die periode de redder van ons merk gebleken, om de redenen die ik hierboven noemde.

Vandaag de dag spreekt simpele techniek en weinig opzichtige vormgeving echter minder kopers aan. De koper wil 'gadgets', elektronische snufjes, creatieve vormgeving. De huidige DS-serie van Citroen is daar een goed voorbeeld van. De 508 daarentegen is heel 'Peugeot' wat vormgeving betreft. Een schitterende wagen. Ok, er zitten de nodige elektronische snufjes in, maar niet overdadig. (Over de hybride heb ik het dan even niet, dit soort modellen biedt zeker kansen.)

Waar het misging? In mijn ogen rond het uitbrengen van de 407. De 406 was ook zo'n wagen die aan de vroegere succesformule van Peugeot voldeed. De vormgeving van de 407 was daarentegen zo extreem voor Peugeot-begrippen, dat veel 406-rijders alternatieven zochten. Daarbij kwam dat die extreme vormgeving ook bij de kleinere modellen werd doorgevoerd. De 206 was redelijk gewaagd, maar niet té, maar de 'barokke' vormgeving deed ook bij de kleinere modellen z'n intrede. Het gevolg: ook de kopers van de kleinere auto's - waarin een groot deel van de kracht van Peugeot lag - liepen weg.
Klanten die 'kiezen met de voeten' zijn moeilijk terug te krijgen, dat is een bewezen feit. Eenmaal bij een ander merk aangeland, ga je niet snel terug naar je 'oude' merk. Met de 407 heeft Peugeot nauwelijks klanten gewonnen. e productie werd zelfs eerder stopgezet dan gepland, een roemloos einde voor dit model. Het succes van de 206+ bewijst dat veel Peugeotkopers nog altijd hechten aan een goedkope, redelijk ruime, technisch niet al te gecompliceerde auto, die tegelijk toch een uitstekende gezinswagen is.

Daar ligt volgens mij een markt voor Peugeot: met niet al te opzichtige modellen inzetten op de doelgroep, die graag een betaalbare auto zoekt, die veel interieurruimte biedt, praktisch is, gemakkelijk en dus goedkoop te onderhouden. Zeker in deze tijd is daar een markt voor. Met de 108 laat Peugeot zien dat ze het goed begrepen hebben, nu moet de bezem nog door de overige modellen.
Wat voor Peugeot het beste zou zijn: de bezem door het aantal types (na WOII leverde Peugeot jarenlang slechts één model: de 203, en dat tot 1955, daarna tot 1960 slechts twee modellen, de 203 en 403!!) en het gamma beperken tot drie types: een kleine auto, een middenklasser en een topmodel. Met andere woorden: de 108, een nieuwe 208 of 308 als tussenliggend model en de 508 als topmodel. Dat betekent ook goedkoper produceren (minder modellen), dus voordeel. Geen super-uitgebreide uitrustingsniveaus, tenzij op speciale bestelling (vroeger kon je ook een 'Tableau Jaeger' bestellen, maar die werden alleen op bestelling geleverd), zodat een klant z'n auto persoonlijk kan maken, maar dat niet hoeft. Met andere woorden: richt jezelf op het Kia-, Skoda-, Hyundai- en Daciapubliek (er zijn er nog wel meer te bedenken), dat geen hoge eisen stelt, maar gewoon een no-nonsense auto zoekt. Zet daarboven een topmodel, waarvan de standaarduitvoering ook nog 's betaalbaar is, maar dat wel veel mogelijkheden heeft om accessoires te bestellen, zodat diegenen die dat willen, ook worden bediend.
Op deze manier kan Peugeot volgens mij overleven. Terug dus naar de oude waarden van het Merk. Misschien zijn er hier mensen die mij behoudend vinden, maar tja.... ik rijd dan ook Peugeot.... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Jeetje » 14 jul 2012, 18:56

Op zich een goed verhaal, Evert! :!:

Je stelling over de 206+ volg ik niet helemaal: die auto was alleen met een veel te onzuinige motor leverbaar in een prijsklasse waarbij andere merken veel schonere (zelfs wegenbelastingvrije) en zuinigere motoren toepasten.

De 206+ valt wat mij betreft onder de categorie 'ze liepen altijd achter de feiten aan en zijn te lang een verouderd model door blijven produceren'. Ik vraag me overigens ook af of de 206+ nou wel zo'n verkoopsucces was :roll:

Over de 508 gesproken...

Ik weet dat ik iemand ben die erg op de details let, maar ik denk dat vele kleine details (of liever het weglaten ervan) een auto een hele andere uitstraling kan geven.

Neem nou de 508...

Dit was het concept:
AfbeeldingAfbeelding

En nou weet ik zeker dat mensen zullen zeggen dat de huidige 508 wel heel erg lijkt op dat concept, maar ik ben van mening dat Peugeot de 508 ten opzichte van het concept op zoveel kleine puntjes heeft aangepast dat de auto veel 'braver' dan het concept is geworden en er eigenlijk ook gedateerder uitziet. Ik vind de 508 er nu al gedateerd uitzien als ik 'm vergelijk met waar andere merken mee komen (ja, zelf ten opzichte van een Volkwagen :oops: )...

Als ze de 508 net zo 'scherp' hadden durven te produceren als het concept eruit ziet, was dat een heel ander verhaal geweest...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor jan-03 » 14 jul 2012, 20:35

In mijn optiek is de uitleg van Evert zo gek nog niet, daar kan ik me wel in vinden.. Maar eerst maar eens zekerheid en uitleg hoe het nu echt zit, als we dit
ooit te weten komen althans..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Remco504coupe » 14 jul 2012, 23:31

Ik hoorde net op de (auto) radio dat Hollande zich er in Frankrijk persoonlijk mee gaat bemoeien.
Hopelijk is dit tactiek van Peugeot om collectieve lastenverlichting af te dwingen en wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.
Maar als die chaufinistische Fransen zelf massaal aan de Duitse auto's gaan wil dat toch wel iets zeggen over de publieke opinie.

Evert heeft een punt over betaalbare basisauto's, en ik zag laatst hier de 301 voorbijkomen, die niet naar Nederland komt.
Is GM bang dat dit de Astra en Insignia te veel in de weg gaat zitten? Ook Opel heeft het niet gemakkelijk, terwijl er vroeger veel liefhebbers van waren, hebben ook zij veel klanten zien vertrekkken. Ik krijg het gevoel dat GM voor hun kapitaalinjectie veel marktaandeel terug wilt zien.

Peugeot heeft een achterstand opgelopen op de (Duitse) premium merken, terwijl in de jaren 70 Peugeot zeker niet als minder dan een Audi werd gezien.
Een beetje zelf respecterend merk biedt tegenwoordig ook (voor lekker veel geld) een V8 met 500+pk aan, Peugeot is hier niet thuis.
Hier kan wel enorm veel imago worden opgebouwd, de markt hiervoor is natuurlijk niet groot, maar wel aanwezig.
Ze hebben bij de 24 uurs racerij de handdoek in de ring gegooid om kosten te besparen, terwijl ze vorig jaar nog sneller waren als Audi, en hoewel velen zeggen dat je in Nederland niks aan al dat vermogen hebt is het wel erg lekker onder je voet, en het verkoopt gewoon.
De rijke meneeren die blij zijn met hun M5 kopen een 3 cabrio voor het vrouwtje, dat idee.
Bovendien is de marge op supercars heel interessant. Eventueel zouden ze nu bij GM kunnen shoppen en een Corvette motor in de 508 en RCZ kunnen lepelen.
Maar dan zou men eigenlijk ook een 4x4 moeten aanbieden op basis van een in lengte richting geplaatst blok, en van daaruit zou ook een achterwielaangedreven kanon tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Ook de standaard dealerservice is bij de premium merken beter geregeld, zoals haal-en brengservice, gelijkwaardig vervangend vervoer, snellere klachtenafhandeling, maar ook een continuerende onderdelenvoorziening voor hun erfgoed, die weliswaar prijzig is, maar dat is het voor zeldzame Peugeotdelen nu ook, terwijl de winst hierop nu niet voor het merk is. Van Mercedes kun je alles nog bestellen, als je maar betaalt.
BMW heeft onlangs zijn eigen restauratieafdeling in het leven geroepen, ook daar dient flink betaald te worden.
Bij oude Peugeots gaat deze poen naar de creatieve ondernemers en handelaren.
Veel oldtimers van een merk op de weg met een goede afterservice doet bij het grote publiek natuurlijk het kwaliteitsgevoel groeien.

Als merken populairder worden resulteert dat in een hogere restwaarde, waardoor wederom de kwaliteitsbeleving van de consument wordt gestimuleerd, bovendien kunnen de leasemaatschappijen dan een lager maandbedrag calculeren.
Als ik zeg dat wij voor een 407 van 42K €1300,- per maand moesten betalen, terwijl we voor hetzelfde geld een Pasat CC hadden van 48K, heb je voor hetzelfde geld dus 12% meer auto, en dan wordt een Peugeot ineens een stuk duurder, dus is er naar mijn mening in de leasewereld ook nog wel een slag te winnen. Terwijl wij de 407 leasten, ging ik er mee naar Waalwijk met mijn broer, kijken voor een Megane bij een Franseauto handelaar, die meerdere van dezelde 407 van 4 jaar oud aanbood voor 12-13K. Dan voel je je toch wel een beetje...raar. Voor dat geld vind je echt geen Duitser van 4 jaar oud.

Wat Jeetje meldt over het verschil tussen de concept en de productie 508 deel ik volledig.
Ik vond het concept prachtig, maar in het eggie viel het me toch wat tegen.
Toch zie ik ze veel rijden. Ik vermoed dat Peugeot nog mazzel heeft met het feit dat er veel Laguna klanten zijn weggelopen bij Renault....
Dus ik denk dat alle hoop nog niet verloren is
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Evert G.D » 15 jul 2012, 18:10

Die concept van de 508, die hadden ze inderdaad zo moeten uitbrengen. Subtiele, maar toch mooie details. De 404 (vinnetjes) en 504 (de nog altijd unieke knik in de kofferbak) hadden ook dat soort details, die pasten bij hun tijd en de modellen net even iets meer 'jus' gaven.
Aan de andere kant bezien: als we het over een braaf uiterlijk hebben: de 405 en de 406 waren superbrave auto's om te zien, de 406 werd zelfs 'gedateerd' genoemd toen hij uitkwam. Maar beide superbrave nummers verkochten super! Uiteindelijk gaat het bij dit type auto's toch om volume. En volumeverkopen bereik je door een hoge restwaarde. Daarbij is een gegeven dat de restwaarde afneemt, naarmate het design van de auto wilder is, simpelweg omdat zo'n design eerder uit de tijd is en het een 'rijdende pagode' wordt.

Supercars... Ze zijn verleidelijk, maar de ontwikkelingskosten zijn ook super hoog. Een deel daarvan verdien je terug, omdat het om innovaties gaat die in toekomstige modellen toegepast kunnen worden. Maar daar heb je ook concept cars voor. Een ander deel komt terug bij verkoop van de supercars, maar het gaat om modellen die slechts mondjesmaat verkocht worden. Dus kost het meestal meer dan het opbrengt. De Bugatti Veyron heeft VW ook veel meer gekost dan het project uiteindelijk heeft opgebracht. De gewone autokoper (de 'leaserijder', maar ook de particuliere klant voor een kleine auto of gezinswagen) zegt een supercar niet zoveel, wel de kopers van bijvoorbeeld Rolls Royce en dat is ook onderdeel van VW... Dus konden ze die Veyron wel gebruiken.
Bovendien zijn supercars niet typisch Peugeot. Het zou kunnen, maar dan moeten ze in Sochaux een merk als Facel Vega of Voisin nieuw leven inblazen en die supercars niet Peugeot noemen. Als je bijvoorbeeld 's kijkt naar hoeveel RCZ-en je in het wild ziet... Ook een exclusieveling, maar vreemd genoeg kopen mensen dan blijkbaar toch nog liever een sportieve Audi, of Mercedes, in het gunstigste geval een Alfa Romeo. Kortom, die RCZ had een ander merknaampje moeten hebben. Gezien het sportieve karakter zou ik voor Facel Vega zijn gegaan. Maar wie ben ik...

Dat Peugeot de 24 Heures du Mans en de Dakar rally heeft losgelaten, is alleen maar dom. Hoeveel filmpjes circuleren er niet van bijvoorbeeld 404 en 504 in de rallysport en van de Dakar 205-en en 406-en. Een gratis reclame waar je U tegen zegt. En niet te vergeten de volgwagens in de Tour de France. M'n hart maakt nog altijd een sprongetje als ik (als Tourliefhebber) historisch filmmateriaal zie van een 404, 504, 505, of 604 achter een tourwinnaar, even subtiel gedag zeggend door met het groot licht te knipperen... :D Of een 504 met een tierende ploegleider, die uit het schuifdak omhoog torent. :D Als ik dan die walgelijke Skoda's zie die tegenwoordig gebruikt worden... :evil: Voor mij hoort Peugeot bij de Tour de France, onlosmakelijk! Bovendien associeer je dan het merk ook nog 's met sport en niet te vergeten met het 'groene' imago van fietsen, tegenwoordig ook nog 's heel belangrijk.

Maar inderdaad, eerst maar 's zien wat er allemaal nog komt. Het is niet te hopen dat er nog meer lijken uit de kast komen. Je moet er toch niet aan denken dat Peugeot straks onderdeel wordt van pak m beet Opel... :roll: Laten ze om te beginnen 's een mooie slogan verzinnen. Met een knipoog naar 'Volvo for life' het aloude, sympathiek klinkende 'Un jour Peugeot, toujours Peugeot' of, als het dan toch internationaal moet in het Engels: 'Peugeot Forever'. Was trouwens wel een typenaam van de redder van Peugeot, de 205, dus heeft het wel een link met het merk. :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor chr. » 15 jul 2012, 21:16

[quote="Evert G.D" Als ik dan die walgelijke Skoda's zie die tegenwoordig gebruikt worden... :evil: Voor mij hoort Peugeot bij de Tour de France, onlosmakelijk! Bovendien associeer je dan het merk ook nog 's met sport en niet te vergeten met het 'groene' imago van fietsen, tegenwoordig ook nog 's heel belangrijk.

:wink:[/quote]

Even 1 opmerking, er rijdt wel degelijk een 508sw in de tour :mrgreen: :mrgreen:
Was dan ook met stomheid verslagen maar hij is aanwezig.

On topic maar weer..................
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Remco504coupe » 16 jul 2012, 00:10

Ja Evert, ik ben het met je eens dat Skoda volgauto's alleen maar in de Tour de Tjechie thuishoren.

En een merk als Vacel Vega nieuw leven inblazen juich ik alleen maar toe, hoewel ik er niet voor in de markt ben :oops:
Als ik ooit meer ruimte en geld heb en ik mijn oldtimerverzameling kan uitbreiden staat een HK500 hoog op mijn verlanglijstje :wink:

En die Bugatti Veyron..tja, dat is weer een brug te ver mbt mijn betoog...1001pk.
Maar VW laat hiermee zien wat het kan, maar moet bij elk exemplaar geld toeleggen.
Dat halen ze dan weer uit het volume van oa VW,Audi, Seat en Skoda, en de marge van Lamborghini,
die overigens het Quattro systeem als hulp hebben om al dat vermogen beter op de weg te krijgen.
Dat kan niemand nu natuurlijk van Peugeot verwachten. Maar er is hier wel de mogelijkheid van de gulden middenweg.

Neem nou die RCZ als voorbeeld, ik las net in een ander topic dat de Onyx naar Nederland komt, benzine 156pk en diesel 163pk..
Als je die dan met zijn grootste concurrent vergelijkt, de TT, die ook als RS met een 5 cylinder TSFI van 340pk wordt aangeboden (vanaf 76K).
Dat is toch een te groot verschil. En een V8 van GM hoeft nu niet zo duur te zijn mbt ontwikkeling.
Diegene die in een RCZ bij het stoplicht naast een TT komt te staan, zal het toch niet kunnen laten om even te patsen 8)
Om dan gruwelijk te kakken te worden gezet :mrgreen:
Als diegene dan ook nog eens niet op een Euro meer of minder hoeft te kijken, dan kan ik al vermoeden bij welke merkdealer hij zijn RCZ gaat inruilen.
Die merkdealer heeft er daarna niet direct klanten voor, en zal hem aan een Peugeotdealer willen overdoen.
Als er daar geen interesse voor is, belandt deze overigens schitterende wagen in het handelskanaal, waar hij het restwaarde verhaal geen goed zal doen.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Evert G.D » 16 jul 2012, 15:59

chr. schreef:[quote="Evert G.D" Als ik dan die walgelijke Skoda's zie die tegenwoordig gebruikt worden... :evil: Voor mij hoort Peugeot bij de Tour de France, onlosmakelijk! Bovendien associeer je dan het merk ook nog 's met sport en niet te vergeten met het 'groene' imago van fietsen, tegenwoordig ook nog 's heel belangrijk.

:wink:


Even 1 opmerking, er rijdt wel degelijk een 508sw in de tour :mrgreen: :mrgreen:
Was dan ook met stomheid verslagen maar hij is aanwezig.

On topic maar weer..................[/quote]

Nog even off-topic dan: Inderdaad, sommige ploegen brengen eigen wagens mee, waaronder ook Peugeots. Toen ik de Tour in 2004 bezocht, zag ik ook Peugeots. De eerste wagen van de reclamekaravaan was toen trouwens de bekende 203 ploegleiderswagen.

Nu genoeg stout geweest :mrgreen: en weer on topic...! :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor MarcoPeus » 16 jul 2012, 22:09

Een redding voor Peugeot wellicht:
In t begin van de jaren 80 had Peugeot het ook moeilijk, tot de komst van de 205. Dat was een sterk nummer en deed Peugeot weer in de zwarte cijfers komen.
Nu zat ik daarstraks een aflevering van "destroyed in seconds" te kijken en ik zag 205jes in allerlei rally en race evenementen langsflitsen. Ze waren zeer verdienstelijk zoals jullie allemaal weten. Ari Vatanen (ook op Pikes Peak), Jackie Ickx enz, die mannen hebben t geflikt in een 205 en 405. Dat waren de evenementen die de gewone man volgde en er wellicht toe deed bewegen om een 205 en 405 te kopen. Nu doet Peugeot niets meer, geen Le Mans, geen F1, geen Dakar, geen Rallysport, niks. Alleen citroen doet t leuk in de Rallysport met de DS3 WRC en Loeb achter t stuur.
Zou t geen goed idee zijn om er toch maar weer aan deel te nemen? Die 205jes hebben t destijds verdomd goed gedaan en dat bleek ook in de verkopen. Net zoals nu, de DS3 verkoopt als een gek (mede door de leuke styling ook, maar toch)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Koffiemolen » 07 sep 2012, 22:08

Lees dit topic nu pas, heb in andere topics zo ook al eens wat kritische noten over ons geliefde merk laten vallen. In de jaren '80 ging het ook slecht, maar was de markt anders, kleiner. Voor nu zie ik het echt somber in. Ik zou er geen euro op in durven zetten dat Peugeot over 10 jaar nog als familiebedrijf bestaat. Ik denk het niet. Als het merk nog bestaat, dan is het slechts nog een label, net als Volvo (heeft ook zo jammerlijk de haar zo vertrouwde en succesvolle USP's verloren).
Is het erg? Nee. Soms moet je gewoon stoppen als je over je top heen bent. En worden onze oudjes nog exotischer dan ze al waren! En zo sluit ik mijn bijdrage toch weer positief af! :D
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor jan-03 » 07 sep 2012, 23:56

tjonge jonge.. Ik ben het daar dus geheel niet mee eens.. Peugeot gaat het zeker redden....
Er zijn nog zat over die niet vallen voor alles wat uit het Oosten komt... Ik denk niet zo van alweer een Audi die me voorbij snelt dus wil ik er ook eentje..
Het zijn meestal ook zeer onbehoorlijke rijders die hier mee de wegen af jakkeren..
Een auto moet bij je passen heb ik al eens getypt..... En velen kiezen voor iets anders....
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2012, 00:33

+1 Jan
Peugeot neemt gelukkig maatregelen om kosten te drukken (experience sluiten, goedkoper pand samen met vriend Citroen), voorraden weg te werken en marktaandeel terug te winnen (zoals b.v. met de BTW actie van dit weekend).
Ze erkennen de problemen en nemen maatregelen gelukkig. Nu hopen dat de verdelers ook die klant weet te houden met top service en klant gericht denken.
Ik weet zeker dat ze er bovenop komen. Veel Peugeots komen goed uit diverse testen, lees de autoweek maar.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Koffiemolen » 08 sep 2012, 20:44

Toch snap ik niet waarom die 301 niet op de Europses markt komt. Het is werkelijk een perfecte kopie van (sorry, Skoda was nu eenmaal net wat eerder) de Skoda Rapid. Ze hebben 3 overeenkomsten: ze vallen in dezelfde klasse (waarvoor ook hier een goede markt is), ze zijn vrijwel eender (en lelijk) en ze verwijzen qua naamgeving beide naar een illustere voorganger die op alle fronten destijds zo ontzettend veel meer USP's kenden dat ze hun voorganger nooit zullen evenaren.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Peugeot op rand van afgrond... Gaat Peugeot het nog redd

Berichtdoor Nothing Beats a Lion » 09 sep 2012, 21:29

http://www.nu.nl/auto/2904218/peugeot-c ... index.html

Er is nog een hoop werk te verzetten..!
306 XT 1.6 2000 Automatique Te koop!
605 SV 3.0 Vert Sorrento 1996 Automatique
Nothing Beats a Lion
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 28 mei 2007, 11:17
Woonplaats: Zutphen

Volgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten