Hee Bas,
de concurrentie is niet op komst, die is er al lang
Met name denk ik dan toch aan de producten uit Verre Oosten en in het bijzonder aan het internetfilmpje van de VAG Topman die op de IAA zich publiekelijk afvraagt waarom de Koreanen een oplossing gevonden hebben en zijn eigen mensen niet ....
Als je ziet dat KIA in staat is een fraai BMW- achtig topmodel als de K9 neer te zetten, verdiend dat zonder meer respect, want ook bij KIA moet elke Euro, Dollar of Yen die nodig is voor de ontwikkeling van een dergelijke auto eerst gewoon verdiend worden met de verkoop van andere, meer gewone auto's.
Veelzeggender is echter, dat KIA deze auto niet eens in Europa op de markt gaat brengen, maar vooral en Aziƫ en Amerika !
( en reken echt maar niet dat ze "bang" zijn voor de zgn.Europese Premiummerken).
Zij weten drommels goed , net als bijv. VAG, Daimler en BMW, dat daar veel meer geld verdiend kan worden dan in het kwakkelende Europa waar vooral de kleine auto's nog goed verkocht worden
En daar ligt nu ook net het probleem waar PSA tegen aan loopt : ze zijn momenteel helaas niet voldoende op de juiste plaats aanwezig in de wereld, en dat verander je niet zomaar even...( en als ze het al willen doen,moeten ze eerst hun regering omgooien...)
Zoals al terecht opgemerkt, is de modellenpolitiek ook idd niet altijd even optimaal geweest, maar dit gaat beter, alleen is het dan weer onbgerijpelijk dat een no-nonsense berline als de nieuwe 301 bijv. niet naar Nederland komt; de wielbasis en afmetingen zijn vrijwel gelijk aan die van de 404 berline , dat is toch ideaal ?
LPG G3 in de kofferbak en je hebt een perfect alternatief voor de Skoda's, Dacia's etc.
Tenslotte het veel besproken thema kwaliteit en klantvriendelijkheid : zoals al vaak gemeld had mijn 5008 vrijwel geen problemen, en was echt een wereld beter en fijner dan de Touran, de verguisde 407 heeft zich 160.000 KM perfect gehouden, en veel belangrijker :
Uit echt objectieve statistieken(die dus niet zijn ingekleurd door lease maatschappijen e.d.) blijkt dat de PSA wel degelijk in staat is om een van de allerbeste Europese auto's van dit meoment te bouwen ; nl. de Citroen C5
Zelfs Duitse auto tijdschriften onderkennen dat, en daarmee zijn we aangeland bij een andere PSA Achilleshiel : MARKETING
Dat is nl. het gebied waarop VAG al sinds de jaren 80 consequent mee bezig is, en waardoor allerlei subjectieve ervaringen eenvoudig mee weggevaagd worden zoals nu gebeurd.
De nieuwe Up wint alle vergelijkingstests, maar is bijv in diezelfde tests nog steeds niet zuiniger dat de PSA Drieling die al 5 jaar geleden op de markt gebracht is, en toch staat het er weer
En of dan de samenwerking met GM zal helpen ? Dit lijkt me meer een kwestie van de Lamme helpt de blinde, ze hadden mogelijk al eerder meer met bijv. BMW moeten gaan doen, maar ook een concern als PSA ( of VAG ) besturen blijft nu eenmaal mensenwerk. Dus met de daarbij behorende verschillende inzichten waarvan pas later zal blijken of ze al dan niet juist waren...
Ik sluit me van harte aan bij eerdere overdenkingen van Evert GD : Peugeot zal beslist wel overleven , dat doen ze tenslotte al heel lang alhoewel dat ook nooit een garantie kan zijn. Daarom wens ik de verantwoordelijken bij PSA veel wijsheid bij het nemen van allerlei belangrijke beslissingen zodat mijn Dealer nog heel lang nieuwe echte Peugeots kan blijven verkopen