slecht nieuws voor oldtimers

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 apr 2013, 13:43

x
Laatst bijgewerkt door LouisdeFunes op 28 apr 2013, 20:09, in totaal 1 keer bewerkt.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor tuuur » 25 apr 2013, 13:59

505 carrosserie in de pers? Kun je hem niet aan de export kwijt denk je?
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 apr 2013, 14:08

x
Laatst bijgewerkt door LouisdeFunes op 28 apr 2013, 20:10, in totaal 1 keer bewerkt.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor tout est beau avec une... » 25 apr 2013, 17:43

Ik denk dat mensen als Bert het meest gepakt worden als de regeling daadwerkelijk ingaat.
Dat zijn dus de liefhebbers van niet goedkope diesels.
De Mercedessen, maar ook Peugeot's van 1000 tot 2000 euro die alleen voor de belastingvrijheid zijn aangeschaft hebben er minder last van.
Hier zitten vaak auto's bij die tot al hard achteruit gingen omdat onderhoud geld kost, en dat was nou net de reden voor die belastingvrije bak.
Nog het jaar uitrijden en dan afscheid nemen dus.
Verkoop in het buitenland lijkt me de meest reële optie.
Misschien dat ze er zelfs in Frankrijk wel belang bij hebben.
Er zijn in het verleden meer mooie auto's naar Nederland gegaan dan dat ze zelf hebben overgehouden.
Is dit geen optie voor je Bert? Is bijna 40 jr. oud en staat bij je in de buurt.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor ohjajoh123 » 25 apr 2013, 17:55

ik denk dat deze regeling slechts het begin is van meer ellende.
Het is een bezuiniging die 155 miljoen of zo moet opleveren.
Het zal me niet verbazen dat onze regering zich weer eens rijk gerekend heeft,
Ik heb bijvoorbeeld een Toyota hj60 (2000kg) een Renault 30 Td en een Peugeot 504 GRD Break gekeurd en verzekerd klaar staan voor gebruik (naast een paar Panhards).
Dat zal volgend jaar natuurlijk niet meer zo zijn. Twee (of alle auto"s) zullen dan geschorst worden.
gevolg:
Een tegenvaller die weer gecompenseerd moet worden.
We leven immers in een tijd dat er gaten met gaten gevuld worden...
ohjajoh123
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 sep 2007, 21:12

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor janpeugeot505 » 25 apr 2013, 18:03

Zo fijne regels,
zoals het er nu uit ziet gaat de 505 vanaf januari in diepe rust, ik zet hem in m,n loods en koop n kleine benzine.

wat ik wel achtelijk vind is dat kwart tarief voor motoren , ik kan me niet voorstellen dat ,dat loont.
het betekend voor mij dat alle 4 mijn motoren in de belasting gaan.

let op mijn woorden , ze gaan dadelijk tandemassers(aanhangwagen met eigen kenteken ) ook belasten.
om over de klassieke brommers maar te zwijgen. ik rij m,n zundapps, puchjes en berini nog liever de plomp in :lol:

janpeugeot
janpeugeot505
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 27 feb 2012, 10:09

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 apr 2013, 18:12

x
Laatst bijgewerkt door LouisdeFunes op 28 apr 2013, 20:10, in totaal 1 keer bewerkt.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor martin 730 » 25 apr 2013, 18:30

en nog komen we niet in opstand :evil: die van mij gaat nog een keer dieselen en dan de fik erin denhaag binnenhof lijkt me een mooi einde :evil:
bi wijze van spreken anders wordt ik nog opgepakt :wink:
martin 730
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 28 jan 2011, 22:40
Woonplaats: nabij assen

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor tout est beau avec une... » 25 apr 2013, 18:48

LouisdeFunes schreef:
tout est beau avec une... schreef:Ik denk dat mensen als Bert het meest gepakt worden als de regeling daadwerkelijk ingaat.
Dat zijn dus de liefhebbers van niet goedkope diesels.
De Mercedessen, maar ook Peugeot's van 1000 tot 2000 euro die alleen voor de belastingvrijheid zijn aangeschaft hebben er minder last van.
Hier zitten vaak auto's bij die tot al hard achteruit gingen omdat onderhoud geld kost, en dat was nou net de reden voor die belastingvrije bak.
Nog het jaar uitrijden en dan afscheid nemen dus.
Verkoop in het buitenland lijkt me de meest reële optie.
Misschien dat ze er zelfs in Frankrijk wel belang bij hebben.
Er zijn in het verleden meer mooie auto's naar Nederland gegaan dan dat ze zelf hebben overgehouden.
Is dit geen optie voor je Bert? Is bijna 40 jr. oud en staat bij je in de buurt.

M.Vr.Gr.Marco.


je bedoeld dat ik 'r uitvoer naar frankrijk ? of verkoop?


Ik was even een linkje vergeten, Sorry, de optie die ik bedoelde is deze:
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=41&t=22864

En als je hem zou willen verkopen naar het buitenland is misschien Frankrijk ook nog een goede optie.


M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 apr 2013, 20:39

x
Laatst bijgewerkt door LouisdeFunes op 28 apr 2013, 20:10, in totaal 1 keer bewerkt.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor tout est beau avec une... » 25 apr 2013, 21:52

Nee, ik bedoel eigenlijk dat de 504 GLD van Serge onder de nieuwe regels per eind 2014 belastingvrij is.
Als dan toch een 504 diesel wilt zou deze 504 GLD misschien een mooie vervanger voor je kunnen zijn.
Ondertussen lijkt het er echter op dat Serge zijn 504 misschien toch niet gaat verkopen.

Je 505 op diesel rijden wordt inderdaad wel een heel dure hobby, vandaar dat ik hoe zonde het ook is verkoop naar het buitenland wel als reële optie voor je zou zien.
Je had het over Duitsland, ik dacht dat misschien Frankrijk ook nog wel liefhebbers voor je auto zou kunnen hebben.


M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor robby » 25 apr 2013, 22:27

Kan iemand mijn vertellen hoe het nu in de praktijk uitpakt voor onze Peugeot j9 uit 1990 op benzine/gas?

Ik betaal nu nog kwarttarief, gebaseerd op het huidige kampeerautotarief.

In 2014 is de wagen nog geen 26 jaar, dus van 2014 tot 2016 betaal ik dan ineens weer de volle mep (obv 1700kg), voor zowel benzine als gas ?
In 2016 zou de bedrijfswagen (die als kampeerauto op kenteken staat) 26 jaar zijn, dus dan gaat volgens de nwe regeling pas weer het kwarttarief in?
Daarnaast betaal ik dan, per 2016, een ook nog de opslag voor lpg?

Kan iemand dit bevestigen, aangezien ik de combinatie van kampeerauto, overgangsregeling & benzine/gas niet duidelijk in de tabelletjes terug vindt komen.
Alvast bedankt.

Robbert-Jan.
Peugeot J9, 1990, Benzine/Gas
R25 V6, 1989
R25 V6 Turbo, 1988
robby
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 09 jun 2010, 09:25
Woonplaats: De Wijk

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor jan-03 » 25 apr 2013, 22:37

De veroorzaker van dit alles zit in zwaar weer.... Dat voelt op de een of andere manier goed.. :D
Maar goed voor mijn persoonlijke situatie is de 104 ( '72 ) mrb vrij en de 304 break niet ( '78 ) ..
De Bachee is 62 jaar oud en dus vrij ware het niet dat het een bedrijfswagen is..
Dus daar ben ik € 120,-- belastingplichtig voor..
Ik baal wel dat m,n breakje nu nog jaren in de stalling moet.. Als teminste de regels niet weer veranderen..
Maar ik kom er met mijn voiture's nog redelijk vanaf..
Wat ik had verwacht eigenlijk dat er jaartal zou worden vastgesteld van mrb vrijgestelde voiture's..
Immers de huidige soarmadiesels kunnen dit nu toch later ook weer worden..
Maar sugereren hierover heeft geen zin..
Er is door deze nieuwe wetgeving weer ( eerder al huizenmarkt ) op grote schaal aan kapitaalvernietiging gedaan..
Daar komt nog bij dat de ruim 100 miljoen die door ons samen in de staatskas word gedeponeerd nu niet meer in de economie terecht komt..
Voor velen van ons is er maar een beperkt budget beschikbaar en dus moet dit geld ergens anders vandaan gehaald worden..
Dus op een ander vlak minder uitgaven... Dit kost zonder meer ook weer werkgelegenheid wat op dit moment toch al heel hard om zich heen grijpt..
Gevolg van de Crisis op zich maar ook door de btw verhoging naar 21%... Ook hier geld hetzelfde..
Geld moet rollen dat weten wij allemaal...
Als je het binnen krijgt in je loonzakje moet het via de bakker, slager, timmerman, schilder, garage enz enz de economie ingaan waardoor door de staat door de belastingen geld binnen krijgt.. Nu gaat dit rechtstreeks naar de ontvanger.. De btw had juist naar 17% gemoeten....
Er zijn zoveel fouten gemaakt door dit kabinet dat we met z,n allen binnen korte tijd heel veel zaken die we altijd konden doen nu kwijt raken..
Hoe meer er bezuinigd word hoe minder belastinggeld het jaar daarna weer opgehaald word.
Dit kabinet is gedoemd te mislukken.. gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor joospeugeot » 25 apr 2013, 23:29

robby schreef:Kan iemand mijn vertellen hoe het nu in de praktijk uitpakt voor onze Peugeot j9 uit 1990 op benzine/gas?

Ik betaal nu nog kwarttarief, gebaseerd op het huidige kampeerautotarief.

In 2014 is de wagen nog geen 26 jaar, dus van 2014 tot 2016 betaal ik dan ineens weer de volle mep (obv 1700kg), voor zowel benzine als gas ?
In 2016 zou de bedrijfswagen (die als kampeerauto op kenteken staat) 26 jaar zijn, dus dan gaat volgens de nwe regeling pas weer het kwarttarief in?
Daarnaast betaal ik dan, per 2016, een ook nog de opslag voor lpg?

Kan iemand dit bevestigen, aangezien ik de combinatie van kampeerauto, overgangsregeling & benzine/gas niet duidelijk in de tabelletjes terug vindt komen.
Alvast bedankt.

Robbert-Jan.


volgens mij veranderd er voor jouw niks. als je nu kwart oftewel kamper tarief betaald dan blijf je dit ook betalen zolang dit als camper geregistreed blijft staan.
volgens de actuele regels zou er voor pas voor jouw wat gaan veranderen voor je in 2020, dan is deze 30 jaar.
voordat t 2020 is heb je nog even te gaan :wink: en tegen die tijd zul je wel weten of er wat veranderd.
zover mij bekend maakt de regeling wat nu in zal gaan voor jouw niet uit.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Jineuf » 25 apr 2013, 23:38

robby schreef:Kan iemand mijn vertellen hoe het nu in de praktijk uitpakt voor onze Peugeot j9 uit 1990 op benzine/gas?

Ik betaal nu nog kwarttarief, gebaseerd op het huidige kampeerautotarief.

In 2014 is de wagen nog geen 26 jaar, dus van 2014 tot 2016 betaal ik dan ineens weer de volle mep (obv 1700kg), voor zowel benzine als gas ?
In 2016 zou de bedrijfswagen (die als kampeerauto op kenteken staat) 26 jaar zijn, dus dan gaat volgens de nwe regeling pas weer het kwarttarief in?
Daarnaast betaal ik dan, per 2016, een ook nog de opslag voor lpg?

Kan iemand dit bevestigen, aangezien ik de combinatie van kampeerauto, overgangsregeling & benzine/gas niet duidelijk in de tabelletjes terug vindt komen.
Alvast bedankt.

Robbert-Jan.



Mijn interpretatie: Tot de leeftijd van 40 jaar blijf je het kwarttarief betalen voor benzine en diesel, het campervoordeel blijft dus behouden voor gas en diesel. :idea:
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Rob R » 26 apr 2013, 00:00

Is er nog een kans voor de LPG en DIESEL rijders?

16. Stemmingen over: moties ingediend bij het VAO Belastingplicht overheidsbedrijven; Fiscale moties en toezeggingen
De Voorzitter: dhr. Bashir verzoekt zijn moties op stuk nrs. 56 en 57 aan te houden.
33 402, nr. 56 (aangehouden) -de motie-Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op LPG rijden
33 402, nr. 57 (aangehouden) -de motie- Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op diesel rijden
33 402, nr. 58 -de motie-Van Vliet over de fiscale leeftijd van voertuigen
31 213, nr. 10 -de motie-Van Vliet over het voorkomen van agressieve taxplanning

Net gelezen op de SP site over Bashir:

25-04-2013 • SP-Kamerlid Farshad Bashir is blij dat het kabinet een SP-motie voor de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers grotendeels heeft overgenomen. Bashir: ‘Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn.’
Dankzij de inzet van het SP-Kamerlid blijft ook vanaf 2014 de vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder behouden. Bashir vindt echter de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120) voor oldtimers die tussen 26 jaar en 40 jaar zijn en niet in de winter rijden karig. Bashir: ‘Weekers wil dat de overgangsregeling alleen voor benzine-oldtimers gaat gelden. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor te hard getroffen. Ook voor deze hobbyisten – mits ze de auto niet in de winter gebruiken - moet een goede overgangsregeling komen.’
Bashir wijst erop dat het belastingklimaat in de afgelopen jaren rondom oldtimers te vaak gewijzigd is: ‘Vrijwel iedereen is er over eens dat dagelijks autogebruik inderdaad gewoon eerlijk belast moet worden. Maar een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. Ik wil dat de overgangsregeling met een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 ook voor diesel- en LPG-oldtimers tussen 26 en 40 jaar gaat gelden. 100% MRB is behoorlijk veel voor een auto die een paar keer per jaar uit de garage wordt gehaald.’
Rob R
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 21 feb 2010, 10:55
Woonplaats: Wageningen

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor LouisdeFunes » 26 apr 2013, 01:45

x
Laatst bijgewerkt door LouisdeFunes op 28 apr 2013, 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Gilletti » 26 apr 2013, 07:58

janbachee schreef:De Bachee is 62 jaar oud en dus vrij ware het niet dat het een bedrijfswagen is..
Dus daar ben ik € 120,-- belastingplichtig voor..


Volgens mij hoef je niks te betalen Jan, zie mijn quote uit de brief van Weekers op de vorige pagina.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor jan-03 » 26 apr 2013, 08:20

Gilletti schreef:
janbachee schreef:De Bachee is 62 jaar oud en dus vrij ware het niet dat het een bedrijfswagen is..
Dus daar ben ik € 120,-- belastingplichtig voor..


Volgens mij hoef je niks te betalen Jan, zie mijn quote uit de brief van Weekers op de vorige pagina.

Dit kreeg ik via mail:

Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie.
Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief.
Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan.
Dus vandaar dat ik denk dat ik waarschijnlijk ook een Sigaartje van Weekers aangeboden krijg net als de motorfietsen..!! :evil:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Gilletti » 26 apr 2013, 08:39

Klopt, bedrijfsvoertuigen tussen de 26 en 40 jaar komen in aanmerking voor het kwarttarief. Maar jouw 203 is 62 jaar, dussss.
Gisteren een nieuwsbrief van de FEHAC ontvangen. Daarin schrijven ze toch duidelijk wat anders:

Compromis MRB-vrijstelling oldtimers zo goed als rond, afschaffen is voorkomen

Tot schrik van ons allen stond er in september jl. in het regeerakkoord van de huidige regering dat alle oldtimers MRB zouden moeten gaan betalen. Om daartegen effectief verweer te voeren is al snel een unieke ‘oldtimer alliantie’ gevormd door FEHAC, KNAC, BOVAG, ANWB, FOCWA en RAI Vereniging. Na ruim een half jaar strijd is het eindpunt nu in zicht.
Onder nadrukkelijk protest is de oldtimer alliantie akkoord gegaan met verhoging van de leeftijd voor volledige MRB-vrijstelling voor klassiekers van 25 naar 40 jaar. Voor benzineauto’s, motorfietsen en bedrijfsvoertuigen die nu ouder zijn dan 1987 kan er een kwarttarief worden aangevraagd, mits er in de wintermaanden niet mee wordt gereden.
Deze regeling wordt 25 april 2013 in de Tweede Kamer behandeld, en naar verwachting zo aangenomen.

De FEHAC heeft, samen met de alliantie partners, te vuur en te zwaard de belangen van alle oldtimer bezitters verdedigd. Enerzijds zijn we tevreden dat de originele dreiging – álle klassiekers volledig betalen – goeddeels is afgewend en de schade voor de meeste liefhebbers beperkt is. Tegelijkertijd betreuren we het dat de grens voor volledige MRB-vrijstelling algemeen naar 40 jaar gaat. De nu voorliggende regeling zal een aanzienlijk aantal oldtimer eigenaren treffen, grotendeels maar niet uitsluitend de dagelijkse rijders.
Maar een beter resultaat bleek in de huidige politieke realiteit niet haalbaar en langer verzet tegen de plannen zou uiteindelijk tot een nog slechtere uitkomst hebben geleid. De alliantie is absoluut niet blij met deze regeling, maar verzet zich er niet meer tegen.
Tegelijk spreken we onze waardering uit voor Staatssecretaris Weekers die de echte klassieker liefhebber en beschermer van het mobiele erfgoed heeft willen ontzien, en voor oud-minister de Jager die een bemiddelende rol heeft gespeeld.

Hoe ziet de nieuwe regeling er uit?
Elke oldtimer van veertig jaar en ouder is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Klassieke voertuigen met een benzinemotor van bouwjaar 1987 of ouder, die nog geen 40 jaar zijn, betalen vanaf 1 januari aanstaande een kwarttarief motorrijtuigenbelasting (MRB) met een maximum van € 120,- per jaar.
Het is deze voertuigen niet toegestaan te rijden in de maanden december, januari en februari. Wie dat wel doet, moet alsnog het volle pond aan MRB betalen. Deze regeling geldt voor klassieke personenauto’s op benzine, motoren en bedrijfsvoertuigen.
Personenauto’s op diesel en LPG betalen sowieso tot 40 jaar oud de volledige MRB.

De nieuwe voorstellen, die de schatkist zo’n 125 miljoen gaan opleveren (28 miljoen minder dan oorspronkelijk gepland), zijn woensdagavond in een brief naar de Tweede Kamer gestuurd. Donderdag 25 april beslist de Tweede Kamer hierover. Invoering waarschijnlijk per 1-1-2014.

Overzicht gevolgen nieuwe regeling:

26 - 39 jaar
Auto Benzine, Kwarttarief,
Auto Diesel, Volledig tarief,
Auto LPG, Volledig tarief,
Motoren, Kwarttarief,
Bedrijfsauto's, Kwarttarief

> 40 jaar
Auto Benzine, Vrijgesteld,
Auto Diesel, Vrijgesteld,
Auto LPG, Vrijgesteld,
Motoren, Vrijgesteld,
Bedrijfsauto's, Vrijgesteld

Meer informatie volgt binnenkort.


Vraag die ik nog heb, mag je met je auto ouder dan 40 jaar dus nog wel in de wintermaanden rijden?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor jan-03 » 26 apr 2013, 08:46

Ik kreeg deze Henk vandaar mijn reactie:
Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat melden bronnen rondom de onderhandelingen aan BNR.

In de nieuwe plannen wordt de leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s opgetrokken naar 40 jaar. Benzineauto’s ouder dan 26 jaar komen in aanmerking voor het kwarttarief (maximaal 120 euro per jaar), maar dan mogen ze tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) niet rijden. De oude schorsingsregels blijven gewoon van kracht, zo bevestigen bronnen rond het onderhandelinsproces.

Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan

Maar ik denk dat jouw brief aktueler is.. Althans de wens is de vader van de gedachte..
Als Fehac gelijk heeft en dat hoop ik uiteraard is m,n Bachee ook geheel vrij... 8)
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Gilletti » 26 apr 2013, 09:54

janbachee schreef:Ik kreeg deze Henk vandaar mijn reactie:
Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan

Maar ik denk dat jouw brief aktueler is.. Althans de wens is de vader van de gedachte..
Als Fehac gelijk heeft en dat hoop ik uiteraard is m,n Bachee ook geheel vrij... 8)
gr jan


Sorry Jan, maar ik denk dat je het verkeerd interpreteert.
Hier staat namelijk precies hetzelfde als in de brief van Weekers als ook in de nieuwsbrief hierboven.
Met de overgangsregeling wordt het kwarttarief tussen 26 en 40 jaar bedoeld. Dat geldt zoals inmiddels bekend alleen voor benzine auto's en daarom staat er dat het niet geldt voor diesel- en LPG-auto's.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Rob R » 26 apr 2013, 10:22

Ik denk ook dat het blijven mailen heel belangrijk is, want de motie mbt LPG / diesel moet nog over gestemd worden.

Wat er onredelijk is, is dat er een ENORM verschil is tussen oude en toekomstige situatie, o euro nu, straks 1500-1800 euro voor een zware diesel. een benzine 120 euro. Een factor 13-15 verschil!!

En dat er geen enkele rekening mee wordt gehouden dat er geen enkel recht wordt gedaan aan het hobby principe:
je kunt eenvoudigweg niet stellen dat diesel en LPG immer voor woon werk verkeer gebruikt wordt...

Het huidige voorstel ondervangt ook niet dat mensen straks 9 maanden per jaar met hun benzine auto naar het werk rijden...
Rob R
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 21 feb 2010, 10:55
Woonplaats: Wageningen

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Rob R » 26 apr 2013, 12:52

Ben je het NIET eens met de huidige regeling MRB bezoek dan deze site en vul hem in:

http://petities.nl/petitie/overgangsreg ... eling-2014
Rob R
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 21 feb 2010, 10:55
Woonplaats: Wageningen

Re: slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor MarcoPeus » 26 apr 2013, 13:02

Hm, ik wilde eigenlijk dit jaar eens gaan proberen (met mijn op te bouwen brug) de 309 APK waardig te maken alsmede de 505 onder handen te nemen maar ik moet ze nog maar even ( :? tot resp 2026 en 2025) laten staan om MRB vrij op de weg te mogen. De 604 is over 5 jaar (weer) MRB vrij net zoals de 104 dus nu heb ik weer voldoende tijd om er aan te werken.
Onderhand moet ik een heel dagboek gaan bijhouden van welke/wanneer APK en MRB plicht/vrijheid hebben. En dat noemen ze dan administratieve lastenverlichting. Weekers, lekkere knul, bedankt hoor. Zo heb ik in ieder geval weer wat tijd om te sleutelen en kan ik Mariet MRB-vrij klaar hebben als ik haar 25 jaar op naam heb staan. Ik heb dan (en nu ook) slechts 5 km met haar gereden op 25 jaar tijd. Milieu??? Laat me niet lachen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

VorigeVolgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten