Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
LouisdeFunes schreef:tout est beau avec une... schreef:Ik denk dat mensen als Bert het meest gepakt worden als de regeling daadwerkelijk ingaat.
Dat zijn dus de liefhebbers van niet goedkope diesels.
De Mercedessen, maar ook Peugeot's van 1000 tot 2000 euro die alleen voor de belastingvrijheid zijn aangeschaft hebben er minder last van.
Hier zitten vaak auto's bij die tot al hard achteruit gingen omdat onderhoud geld kost, en dat was nou net de reden voor die belastingvrije bak.
Nog het jaar uitrijden en dan afscheid nemen dus.
Verkoop in het buitenland lijkt me de meest reële optie.
Misschien dat ze er zelfs in Frankrijk wel belang bij hebben.
Er zijn in het verleden meer mooie auto's naar Nederland gegaan dan dat ze zelf hebben overgehouden.
Is dit geen optie voor je Bert? Is bijna 40 jr. oud en staat bij je in de buurt.
M.Vr.Gr.Marco.
je bedoeld dat ik 'r uitvoer naar frankrijk ? of verkoop?
robby schreef:Kan iemand mijn vertellen hoe het nu in de praktijk uitpakt voor onze Peugeot j9 uit 1990 op benzine/gas?
Ik betaal nu nog kwarttarief, gebaseerd op het huidige kampeerautotarief.
In 2014 is de wagen nog geen 26 jaar, dus van 2014 tot 2016 betaal ik dan ineens weer de volle mep (obv 1700kg), voor zowel benzine als gas ?
In 2016 zou de bedrijfswagen (die als kampeerauto op kenteken staat) 26 jaar zijn, dus dan gaat volgens de nwe regeling pas weer het kwarttarief in?
Daarnaast betaal ik dan, per 2016, een ook nog de opslag voor lpg?
Kan iemand dit bevestigen, aangezien ik de combinatie van kampeerauto, overgangsregeling & benzine/gas niet duidelijk in de tabelletjes terug vindt komen.
Alvast bedankt.
Robbert-Jan.
robby schreef:Kan iemand mijn vertellen hoe het nu in de praktijk uitpakt voor onze Peugeot j9 uit 1990 op benzine/gas?
Ik betaal nu nog kwarttarief, gebaseerd op het huidige kampeerautotarief.
In 2014 is de wagen nog geen 26 jaar, dus van 2014 tot 2016 betaal ik dan ineens weer de volle mep (obv 1700kg), voor zowel benzine als gas ?
In 2016 zou de bedrijfswagen (die als kampeerauto op kenteken staat) 26 jaar zijn, dus dan gaat volgens de nwe regeling pas weer het kwarttarief in?
Daarnaast betaal ik dan, per 2016, een ook nog de opslag voor lpg?
Kan iemand dit bevestigen, aangezien ik de combinatie van kampeerauto, overgangsregeling & benzine/gas niet duidelijk in de tabelletjes terug vindt komen.
Alvast bedankt.
Robbert-Jan.
janbachee schreef:De Bachee is 62 jaar oud en dus vrij ware het niet dat het een bedrijfswagen is..
Dus daar ben ik € 120,-- belastingplichtig voor..
Gilletti schreef:janbachee schreef:De Bachee is 62 jaar oud en dus vrij ware het niet dat het een bedrijfswagen is..
Dus daar ben ik € 120,-- belastingplichtig voor..
Volgens mij hoef je niks te betalen Jan, zie mijn quote uit de brief van Weekers op de vorige pagina.
Compromis MRB-vrijstelling oldtimers zo goed als rond, afschaffen is voorkomen
Tot schrik van ons allen stond er in september jl. in het regeerakkoord van de huidige regering dat alle oldtimers MRB zouden moeten gaan betalen. Om daartegen effectief verweer te voeren is al snel een unieke ‘oldtimer alliantie’ gevormd door FEHAC, KNAC, BOVAG, ANWB, FOCWA en RAI Vereniging. Na ruim een half jaar strijd is het eindpunt nu in zicht.
Onder nadrukkelijk protest is de oldtimer alliantie akkoord gegaan met verhoging van de leeftijd voor volledige MRB-vrijstelling voor klassiekers van 25 naar 40 jaar. Voor benzineauto’s, motorfietsen en bedrijfsvoertuigen die nu ouder zijn dan 1987 kan er een kwarttarief worden aangevraagd, mits er in de wintermaanden niet mee wordt gereden.
Deze regeling wordt 25 april 2013 in de Tweede Kamer behandeld, en naar verwachting zo aangenomen.
De FEHAC heeft, samen met de alliantie partners, te vuur en te zwaard de belangen van alle oldtimer bezitters verdedigd. Enerzijds zijn we tevreden dat de originele dreiging – álle klassiekers volledig betalen – goeddeels is afgewend en de schade voor de meeste liefhebbers beperkt is. Tegelijkertijd betreuren we het dat de grens voor volledige MRB-vrijstelling algemeen naar 40 jaar gaat. De nu voorliggende regeling zal een aanzienlijk aantal oldtimer eigenaren treffen, grotendeels maar niet uitsluitend de dagelijkse rijders.
Maar een beter resultaat bleek in de huidige politieke realiteit niet haalbaar en langer verzet tegen de plannen zou uiteindelijk tot een nog slechtere uitkomst hebben geleid. De alliantie is absoluut niet blij met deze regeling, maar verzet zich er niet meer tegen.
Tegelijk spreken we onze waardering uit voor Staatssecretaris Weekers die de echte klassieker liefhebber en beschermer van het mobiele erfgoed heeft willen ontzien, en voor oud-minister de Jager die een bemiddelende rol heeft gespeeld.
Hoe ziet de nieuwe regeling er uit?
Elke oldtimer van veertig jaar en ouder is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Klassieke voertuigen met een benzinemotor van bouwjaar 1987 of ouder, die nog geen 40 jaar zijn, betalen vanaf 1 januari aanstaande een kwarttarief motorrijtuigenbelasting (MRB) met een maximum van € 120,- per jaar.
Het is deze voertuigen niet toegestaan te rijden in de maanden december, januari en februari. Wie dat wel doet, moet alsnog het volle pond aan MRB betalen. Deze regeling geldt voor klassieke personenauto’s op benzine, motoren en bedrijfsvoertuigen.
Personenauto’s op diesel en LPG betalen sowieso tot 40 jaar oud de volledige MRB.
De nieuwe voorstellen, die de schatkist zo’n 125 miljoen gaan opleveren (28 miljoen minder dan oorspronkelijk gepland), zijn woensdagavond in een brief naar de Tweede Kamer gestuurd. Donderdag 25 april beslist de Tweede Kamer hierover. Invoering waarschijnlijk per 1-1-2014.
Overzicht gevolgen nieuwe regeling:
26 - 39 jaar
Auto Benzine, Kwarttarief,
Auto Diesel, Volledig tarief,
Auto LPG, Volledig tarief,
Motoren, Kwarttarief,
Bedrijfsauto's, Kwarttarief
> 40 jaar
Auto Benzine, Vrijgesteld,
Auto Diesel, Vrijgesteld,
Auto LPG, Vrijgesteld,
Motoren, Vrijgesteld,
Bedrijfsauto's, Vrijgesteld
Meer informatie volgt binnenkort.
janbachee schreef:Ik kreeg deze Henk vandaar mijn reactie:
Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan
Maar ik denk dat jouw brief aktueler is.. Althans de wens is de vader van de gedachte..
Als Fehac gelijk heeft en dat hoop ik uiteraard is m,n Bachee ook geheel vrij...
gr jan
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten