slecht nieuws voor oldtimers

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Remco504coupe » 01 nov 2012, 01:33

Ik vermoed dat de meesten die nu voor de zorgkosten vrezen diegenen zijn die veel HRA genieten, en dat dit een verkapte afschaffing/verlaging daarvan is.
Ik had liever gezien dat men rechtstreeks wat aan deze kunstmatige prijzenbubbel zou doen, zodat scheefhuurders een eerlijk alternatief zouden krijgen en de zorgverzekeraars niet zo uit de staatsruif vreten. Want dat die zorg goedkoper kan, dat weet ik wel zeker. Maar dat is een andere discussie.
Dus om op de oldtimers terug te komen:

Manitoba schreef: maar de categorie die denkt dagelijks goedkoop te rijden in een MRB-vrije auto op LPG of diesel mogen ze van mij per direct de volle mep laten betalen. En dan voor de echte liefhebbers de grens optrekken naar 30 jaar of ouder en er een maximaal jaarkilometrage aan hangen. Rij je meer, dan moet je ook (een deel) betalen. Simpel..


Ik voel me met mijn diesel een beetje aangesproken, hoewel ik er in 2 jaar slechts 12dkm mee gereden heb.
Omdat ik er alle seizoenen goedkoop mee rijd zou ik geen echte liefhebber zijn?

Mijn dieseltje is niet van karton en ook geen rotte walmbak, maar een stukje autohistorie!
De eerste diesel waarmee dat merk in betreffende bouwjaar jaar op de markt kwam. Een toendertijd baanbrekende nieuwe manier van diesel ervaren.
Daarom pleit ik nogmaals voor een soort generaal pardon per 2014 voor auto's van 25 of 30 jaar.

Maar..je wekt wel een paar interessante vragen bij me op:
1.Wat zou dat maximale jaarkilometrage mogen zijn?
2. En wat zou de meerprijs per km moeten zijn?
3.A Brandstofaccijns is al een verkapte km-heffing. Hoeveel % van de brandstofaccijnsen wordt daadwerkelijk besteed aan de mobiliteit?
(B Hoeveel % van de tabaksaccijnsen wordt daadwerkelijk besteed aan de rokersziekten?)
4. Waarom wordt de brandstofprijs (en BPM) niet met de de rest van de EU gelijkgetrokken?
5. Waarom kappen ze niet met die bijtellingsvriendelijke wegenbelastingvrije ECO's die in de praktijk een hoogtoerige rijstijl uitlokken en daardoor hun emissiebeloften bij lange na niet halen en waar de wegen in de spits vol mee staan?
6. Waarom moeten we die kul geloven dat electrisch rijden schoner is?
7. Waarom maakt het voor de bijtelling over de cataloguswaarde (zelfs bij auto's van 15 jaar oud :!: ) niets uit of je zelf je tank betaalt of een tankpas van je baas krijgt, en of de ene tankpas het in de vakantie wel in het buitenland doet en de andere niet, terwijl het zakelijk bereik van deze auto in beide gevallen zich uitsluitend binnen de landsgrenzen bevindt?
8. Waarom wordt de schonere LPG extra belast?

Zolang ik op dit soort vragen geen bevredigend antwoord heb vermoed ik toch dat we gewoon allemaal even diep mogen bukken....
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Frank.04 » 01 nov 2012, 02:35

Het zou kunnen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend, maar alleen het kale bericht heeft al dramatische gevolgen.

Door de onzekerheid zijn veel mensen in vertwijfeling of klassiek rijden voor hen (in de nabije toekomst) nog wel haalbaar zal zijn.

Auto's worden (nu al!) met gekelderde prijzen aangeboden en klussen worden uitgesteld.

Dit raakt mij zakelijk, maar ook privé omdat ik gewend ben om in een groot aantal auto's afwisselend te rijden, per week zo'n tien verschillende.

En dit is alleen mogelijk door een clusterverzekering en de nu onder druk staande vrijstelling motorrijtuigenbelasting.

Ik heb overigens ook een moderne auto (een twintig jaar oude 306 Cabriolet) waarvoor ik belasting betaal.

Maar wat te doen, ga ik de 504 Cabriolet uit '83 nog spuiten, geef ik de Commercial uit '69 nog een nieuwe APK, breng ik de 404 Berline uit '63 met origineel kenteken nog op de weg?

Voorlopig maar even pas op de plaats, net als vele anderen.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor MarcoPeus » 01 nov 2012, 07:40

Wellicht is het een soort bangmaak poging van de overheid om de import te stoppen en huidige rijders hun barrel te laten shredderen. Werkt tot nu toe al goed moet ik zeggen, de echte liefhebbers maken even pas op de plaats, wachten even met investeren in onderhoud/restauratie. De profiteurs gaan er meteen mee in de verkoop gezien de kelderende prijzen.
Uiteindelijk wordt de maatregel zodanig aangepast dat liefhebbers buiten schot worden gehouden (hoop ik) en is alles weer recht gebreid.
Zo zie je maar, politicy zijn niet te vertrouwen. Beloven de kiezer gouden bergen en als men op die stoel zit zal t ze worst wezen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor ruit'48 » 01 nov 2012, 08:37

Even een korte reactie, ook ik hoop dat de grens op 30 of wat mij betreft 40 jaar wordt gesteld, daar is mee te leven.
Voor mijn BX zal ik dan moeten blijven betalen jammer, maar dat doe ik tenslotte al sinds 1967.
De 404 - en die van vele anderen- blijft dan uit de wind.
Maar we zien hier weer hetzelfde als met het grijze kenteken, het wordt door een aantal "misbruikers" voor de anderen verpest.
Hierboven las ik iets over welke kilometrage er moet worden aangehouden, dat is niet zo moeilijk, immers als je een oldtimer-verzekering
hebt dan ben je al gebonden aan een bepaald aantal k.m. Waar 90 % van ons -schat ik- al ver onder blijft omdat je voiture tussen november
en eind maart de weg niet op komt.
In ieder geval heb ik na een aantal vruchteloze pogingen de petitie op de KNAC site kunnen tekenen, dat is wel het minste wat je kunt doen.

Gr. Kees
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Pininfarina504 » 01 nov 2012, 10:12

'
Uit: Blik op Nieuws

Kabinet wil hobbyauto alleen nog voor de rijken'
dinsdag 30 oktober 2012 11:15


Bunnik - Onder de oldtimerliefhebbers is na de presentatie van het regeerakkoord paniek uitgebroken nu daarin staat te lezen dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.

partijen, waaronder dus de VVD en PvdA, volgen dus het onlangs uitgebrachte rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Daarin wordt in een berekening aangegeven dat het Nederlandse Oldtimerpark 1 procent verantwoordelijk is voor de schadelijke emissies.

Oldtimerbezitter Van den Berg uit de Ronde Venen begrijpt niks van de politieke move. ''Wanneer partijen zich zo stellig zorgen maken om het milieu, moeten ze ons oldtimerliefhebbers maar eens uitleggen waarom men onlangs de maximum snelheid op vele wegen heeft opgeschroefd naar 130 kilometer per uur. Alleen al hierdoor neemt de CO2-uitstoot met 2,5% per jaar toe. Dit komt neer op 1 miljoen ton (1.000.000 x 100.000 kg) broeikasgas per jaar extra. Dat is meer dan tot nu 'bespaard' werd door de aanschaf van schone auto's te stimuleren''.

Economisch
Uit een onderzoek van het FIVA, de overkoepelende Fédération Internationale des Véhicules Anciens, blijkt er alleen al in ons land voor 120 miljoen euro per jaar wordt uitgegeven ten behoeve van het klassieke voertuig. Daarnaast zijn er zo'n 400 ondernemingen in ons land die actief zijn in deze sector.

- Zij bieden directe werkgelegenheid voor ruim 1.400 mensen
- 47% van de bedrijven bestaat uit eenmanszaken
- 76% van deze bedrijven bestaan langer dan 10 jaar
- 17% van de medewerkers van deze bedrijven is jonger dan 25 jaar en 67% van de
ondernemers geven aan problemen te hebben met de invulling van vacatures

Naast de direct bij het klassieke voertuig betrokken ondernemers heeft ook de toeristische sector veel belang bij deze branche. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de bezitters van klassieke voertuigen vaak op pad gaan. Er worden daarbij zowel dagtrips als meerdaagse tochten gemaakt.

De belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek zijn hierna opgenomen.
- Klassieke bezitters zijn goed voor jaarlijks 230.000 overnachtingen (in heel Europa 2.7 miljoen) waarvan 114.000 binnen Nederland

Rijden haast geen kilometers
Opvallend is het laag aantal gereden kilometers (1.894 kilometers) dat met een klassiek voertuig in Nederland wordt afgelegd. Nog opvallender is dat een groot deel van de voertuigen in Nederland in het geheel geen kilometers maakt. In zowel Nederland als de rest van Europa wordt met bijna de helft van de voertuigen minder dan 500 kilometer per jaar afgelegd. Van de verzekeraar mag met een oldtimer ook maar een beperkt aantal kilometers per jaar rijden. Daarbij komt dat je van de verzekeraar verplicht bent een tweede auto naast je oldtimer te hebben waarmee je de meeste kilometers maakt.

Nog onduidelijk
Het is op dit moment nog onduidelijk hoe de regeling tot afschaffing vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vorm zal krijgen. Belangenorganisaties, waaronder de FEHAC (Fereratie Historische Automobiel- en Motorfietsclub) hoopt dat het kabinet de regeling voor het huidige oldtimerwagenpark in stand houd om ernstige economische schade zoals hierboven omschreven enigszins te beperken.

Wanneer het kabinet wel overgaat tot het heffen van de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers verwacht de FEHAC dat de verwachte inkomsten voor het kabinet wel eens flink kunnen gaan tegenvallen. Volgens woordvoerder Bert Pronk van het FEHAC zullen veel oldtimerbezitters hun auto noodgedwongen gaan exporteren, richting de schroot brengen of voor lange tijd gaan schorsen.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor jan-03 » 01 nov 2012, 10:16

Ik zou ook graag zien dat de beheerders van onze pensioenen waarvan er miljarden zijn verdwenen door wanbeleid een aan de kaak werd gesteld..
Het beheer in handen te geven aan betrouwbare investeerders met een gagarandeerd rendement..
Ik ken het exacte bedrag niet wat er is "verdwenen" maar bestuurders en andere witteboorden akteurs hebben zichzelf behoorlijk verrijkt..
Dit geld is immers van de gehele werkende bevolking die hier elke maand verplicht voor moet afdragen.. Dat je daar zelf geen enkele invloed op hebt is walgelijk..
Gelukkig worden nu wel steeds meer van de heren aangepakt..
Ook s'lands bekendste advokaat wordt nu ter verantwoording geroepen..
Iemand een idee wanneer er iets bekend gaat worden van de voornemens van Snip en Snap... ( samson&Rutte of vv)..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Manitoba » 01 nov 2012, 10:33

Remco504coupe schreef:Ik vermoed dat de meesten die nu voor de zorgkosten vrezen diegenen zijn die veel HRA genieten, en dat dit een verkapte afschaffing/verlaging daarvan is.
Ik had liever gezien dat men rechtstreeks wat aan deze kunstmatige prijzenbubbel zou doen, zodat scheefhuurders een eerlijk alternatief zouden krijgen en de zorgverzekeraars niet zo uit de staatsruif vreten. Want dat die zorg goedkoper kan, dat weet ik wel zeker. Maar dat is een andere discussie.
Dus om op de oldtimers terug te komen:

Manitoba schreef: maar de categorie die denkt dagelijks goedkoop te rijden in een MRB-vrije auto op LPG of diesel mogen ze van mij per direct de volle mep laten betalen. En dan voor de echte liefhebbers de grens optrekken naar 30 jaar of ouder en er een maximaal jaarkilometrage aan hangen. Rij je meer, dan moet je ook (een deel) betalen. Simpel..


Ik voel me met mijn diesel een beetje aangesproken, hoewel ik er in 2 jaar slechts 12dkm mee gereden heb.
Omdat ik er alle seizoenen goedkoop mee rijd zou ik geen echte liefhebber zijn?

Mijn dieseltje is niet van karton en ook geen rotte walmbak, maar een stukje autohistorie!
De eerste diesel waarmee dat merk in betreffende bouwjaar jaar op de markt kwam. Een toendertijd baanbrekende nieuwe manier van diesel ervaren.
Daarom pleit ik nogmaals voor een soort generaal pardon per 2014 voor auto's van 25 of 30 jaar.

Maar..je wekt wel een paar interessante vragen bij me op:
1.Wat zou dat maximale jaarkilometrage mogen zijn?
2. En wat zou de meerprijs per km moeten zijn?
3.A Brandstofaccijns is al een verkapte km-heffing. Hoeveel % van de brandstofaccijnsen wordt daadwerkelijk besteed aan de mobiliteit?
(B Hoeveel % van de tabaksaccijnsen wordt daadwerkelijk besteed aan de rokersziekten?)
4. Waarom wordt de brandstofprijs (en BPM) niet met de de rest van de EU gelijkgetrokken?
5. Waarom kappen ze niet met die bijtellingsvriendelijke wegenbelastingvrije ECO's die in de praktijk een hoogtoerige rijstijl uitlokken en daardoor hun emissiebeloften bij lange na niet halen en waar de wegen in de spits vol mee staan?
6. Waarom moeten we die kul geloven dat electrisch rijden schoner is?
7. Waarom maakt het voor de bijtelling over de cataloguswaarde (zelfs bij auto's van 15 jaar oud :!: ) niets uit of je zelf je tank betaalt of een tankpas van je baas krijgt, en of de ene tankpas het in de vakantie wel in het buitenland doet en de andere niet, terwijl het zakelijk bereik van deze auto in beide gevallen zich uitsluitend binnen de landsgrenzen bevindt?
8. Waarom wordt de schonere LPG extra belast?

Zolang ik op dit soort vragen geen bevredigend antwoord heb vermoed ik toch dat we gewoon allemaal even diep mogen bukken....


Remco, volgens mij ben jij juist 1 van de vele voorbeelden van liefhebbers hier, dus voel je wat dat betreft niet aangesproken door mijn post. Denk ook dat met het kilometrage wat jij aangeeft niet bedoeld wordt wat ik aangegeven heb. Volgens mij rijdt de gemiddelde NL-er die 12.000 km per jaar. In mijn ogen ligt die grens inderdaad bij wat de verzekeringsmaatschappij ook aangeeft als maximum jaarkilometrage (vaak 5.000, soms 7.500 km per jaar). Dan hoef jij je met jouw diesel dus niet zo'n zorgen te maken. Dat jij er alle seizoenen mee rijdt, maakt dan verder ook niet uit.

Tsja, wat moet die meerprijs zijn? Da's een goeie vraag. Ik weet niet of dat een prijs per km moet zijn, eerlijk gezegd. Dat creëert volgens mij een groot, ongewenst, schemergebied. Dus misschien is het wel het simpelst om te zeggen dat als je kilometrage overschrijdt, je gewoon in de normale MRB-heffing meeloopt. Nogmaals, ook voor je verzekering dien je je aan het opgegeven kilometrage te houden. De "kleine lettertjes" kunnen anders in geval van schade claimen, best nog 's heel vervelend uitpakken, dus waarom zou je dat risico lopen?

Ik ben het direct met je eens dat de verhouding tussen heffing van brandstofaccijns en het terugvloeien daarvan in mobiliteit zoek is. Ik denk alleen dat er in het grote totaalplaatje veel meer verschillen zijn tussen de onderlinge EU-lidstaten om nu zomaar te kunnen zeggen dat juist die accijnzen / prijzen gelijk getrokken moeten (of kunnen!) worden. Volgens mij is bijvoorbeeld juist de door jou aangehaalde HRA redelijk uniek voor NL, om maar wat te noemen.

Met je 5e vraag kan ik het alleen maar eens zijn. Mijn 20% bijtellings-508 rijdt gemiddeld aanzienlijk zuiniger dan mijn collega haalt in zijn 14% Civic Hybrid...

Vraag 6: concreet weet ik het niet, maar mijn gevoel zegt dat er maar heel weinig lease-auto's rijden zonder brandstofpas, al dan niet internationaal. Maar vergeet niet dat de bijtelling een vergoeding is voor het privégebruik van een lease-auto; daar valt brandstof in mijn ogen ook onder dus waarom zou dat anders moeten? Met het verschil tussen nationale en internationale brandstofpas ben ik het wel eens. Dat betekent denk ik idd in 99% van de gevallen gratis op vakantie in Europa, althans, in ieder geval zonder noemenswaardige reiskosten...

Tot slot, LPG? Omdat ze in Den Haag bang zijn dat een te groot deel hiervoor kiest om de autokosten nog een beetje binnen de perken te houden en ze dan bij "te weinig" accijns naast de pot p*ssen...

Dus...

Greetz,
Walter.
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor bourgogne » 01 nov 2012, 11:59

De hele regering, het zijn toch allemaal beroep's leugenaars !!!! Nou ik wens jullie allemaal sterkte !!!! maar ik ben blij dat ik wat dichter bij het zonnetje woon :mrgreen: :mrgreen: het zal hier niet zo'n vaart lopen met de veranderingen !( hoop ik ) vooral niet met zo'n president als Hollande :?: :?:

A revoir !
Avatar gebruiker
bourgogne
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 18 aug 2011, 12:38

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor hugo » 01 nov 2012, 15:53

Wat mij het meest realistisch lijkt, dat vond ik al voor de vorige overgangsregeling (je weet wel. die je 5 keer moet lezen eer je m begrijpt...), is dat een oldtimer (net zoals in andere omliggende landen) origineel en 30+ moet zijn.
Zo filter je de echte liefhebbers/freaks van hen die alleen maar goedkoop willen rijden.

Je moet er nl. wat voor doen! Er liefde, tijd en een beetje geld in stoppen, en dan maakt het niet uit hoeveel geld je op de bank hebt.
Gewoon een leuke uitzondering onder "de smoes van erfgoed" voor oude auto's.
En dan geen gemiep over toeslagen hier en overgangsregeling zo...
Gewoon even polderen en dan één simpele regel.
Zuur voor de youngtimers maar dan heb je maar even geduld. Een klassieker wordt ie wel, op zn tijd :lol:
Voorheen 504, 405, 305, 406, 307 en 205
Woonachtig in Portugal en rijdend in V70, R4 en Iveco camper 1979
Droomt van 504 break en 403/404/504 pick-up
hugo
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 jun 2004, 11:20
Woonplaats: groningen

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Koffiemolen » 01 nov 2012, 16:22

Het blijft vooralsnog speculeren met veel emotionele reacties. Begrijpelijk en hartverwarmend dat het ons zo beweegt. Niets is erger dan onverschilligheid. Ik praat dan ook liever met mensen die een andere mening hebben dan met mensen die onverschillig zijn. In dit topic zijn de meningen weinig verdeeld.
Steekhoudend vind ik vooral het economisch belang van de sector tegenover daadwerkelijke feiten en cijfers o er de milieubelasting t.g.v. klassieke auto's. Op echte feiten en cijfers winnen we die discussie.
Overigens ligt de benadeling die door deze maatregel zou ontstaan wel genuanceerd. Toen ik er als echte liefhebber voor koos om in een 505 diesel te rijden was ik bereid om daar 1000 euro per jaar voor te betalen. Het was een keuze voor de auto en niet voor de kosten. Nu heb ik een 405 waarvan ik ook nooit de illusie heb gehad dat hij belastingvrij wordt. Kan me ook niet schelen. Ondanks dat ik er maar 1000 km per jaar mee rijd. Idem met de 504 B02.
Anders ligt het voor de echte verzamelaars. Die worden ineens for s in beurs geraakt. Een typische Haagse oplossing zou ook kunnen zijn dat je straks voor de eerste auto van +x jaar (bijv 25) het volle pond betaald en voor elke volgende een deel daarvan....

Even kort off topic omdat het hierboven aan de orde kwam: de kostenexplosie van de zorgpremie vanaf 2x modaal vind ik zorgwekkender. Ook na correctie voor HRA. Het drijft een wig in de samenleving die ik riskant vind. Bekend is dat lagere inkomensgroepen gedurende het leven meer en langer gebruik maken van zorg die van dezelfde goede kwaliteit is als waarvoor hogere inkomens . In NL zijn de eigen bijdragen voor de meeste mensen al laag in vergelijking met andere EU landen. Er heerst hier met betrekking tot zorg veel kostenbewusteloosheid. Met de regeling zoals in het regeerakkoord houden we dat in stand. Allen de hogere inkomensgroepen worden kostenbewust, maar die waren dat al, blijkt veel onderzoek. Het is de bijl aan de wortel van de solidariteit. Gevaarlijker dan de afschaffing van de vrijstelling van de mrb. Maar gezien alle commotie en tegenlobby zal die maatregel het wel niet halen. En vwb die mrb heb ik de petitie al ingevuld en voor het delen van emoties hebben we dit forum. :wink:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor colin » 01 nov 2012, 22:36

Manitoba schreef:+1, Henk! Hoewel het ook maar zeer de vraag is of ze dat gedrocht door de Tweede Kamer en daarna ook nog door de Eerste Kamer krijgen. Dat vraag ik me (gelukkig!) serieus af... Wat een idioot plan. Prima om de minder vermogenden te ontzien, maar om aan de andere kant tot bedragen van €5.000,- aan zorgpremie per jaar ( :!: :!: :!: ) te durven voorstellen...
.



weet je de anti rook wet in de horica? dat ging ook heeel snel en de meeste waren er tegen, en ineens was de wet aangenomen.
dus dat wil toch zeggen dat sommige regels er sneaky toch rap door kennen komen, ook al zijn er heel veel tegen.
wagenpark:
02' PEUGEOT 406 coupe 2.2 hdi SOLD
87' Peugeot 305 2.0 HDI SOLD
92' Peugeot 309 gti turbo
91 peugeot 309 gti16 SOLD
86' peugeot 505 turbo 180pk
rip:
306cc 2.0 turbo -> aangereden total.
86' 505 gtd-turbodiesel -->gesloopt
Avatar gebruiker
colin
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 20 dec 2011, 21:56

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Friso » 01 nov 2012, 23:28

colin schreef:
Manitoba schreef:+1, Henk! Hoewel het ook maar zeer de vraag is of ze dat gedrocht door de Tweede Kamer en daarna ook nog door de Eerste Kamer krijgen. Dat vraag ik me (gelukkig!) serieus af... Wat een idioot plan. Prima om de minder vermogenden te ontzien, maar om aan de andere kant tot bedragen van €5.000,- aan zorgpremie per jaar ( :!: :!: :!: ) te durven voorstellen...
.



weet je de anti rook wet in de horica? dat ging ook heeel snel en de meeste waren er tegen, en ineens was de wet aangenomen.
dus dat wil toch zeggen dat sommige regels er sneaky toch rap door kennen komen, ook al zijn er heel veel tegen.


En inmiddels zit iedereen weer fijn met een sigaretje aan de bar :mrgreen:
Peugeot 404 Berline 1967
Peugeot 404 Berline 1970
Peugeot 205 Generation 1997
Avatar gebruiker
Friso
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 26 apr 2011, 13:56
Woonplaats: Velp (gld)

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Remco504coupe » 02 nov 2012, 02:21

Manitoba schreef:Remco, volgens mij ben jij juist 1 van de vele voorbeelden van liefhebbers hier, dus voel je wat dat betreft niet aangesproken door mijn post. Denk ook dat met het kilometrage wat jij aangeeft niet bedoeld wordt wat ik aangegeven heb. Volgens mij rijdt de gemiddelde NL-er die 12.000 km per jaar. In mijn ogen ligt die grens inderdaad bij wat de verzekeringsmaatschappij ook aangeeft als maximum jaarkilometrage.


Thx Walter, gelukkig maar.
Als je eerste auto een oldtimer is, moet je hem normaal verzekeren. Ik betaal dus een normale verzekeringspremie.

Bijtelling betalen zonder tankpas zal hopelijk een uitzondering zijn, hoewel het wel gebeurt, er staat ook nergens dat een tankpas verplicht ter beschikking gesteld moet worden. Denk maar eens aan door uitzendbureau of aannemer ter beschikking gestelde combo's.

Manitoba schreef:Met het verschil tussen nationale en internationale brandstofpas ben ik het wel eens. Dat betekent denk ik idd in 99% van de gevallen gratis op vakantie in .


Ik denk dat je je daar flink in vergist. Ik denk eerder 50%. Let er dus op met de sollicitatie, en maak afspraken of je eventueel je vakantiebrandstof mag declareren bij je baas. Want fiscaal is hier volgens mij niks voor geregeld.

Koffiemolen schreef:Bekend is dat lagere inkomensgroepen gedurende het leven meer en langer gebruik maken van zorg die van dezelfde goede kwaliteit is als waarvoor hogere inkomens .


Dat argument hoor ik vaker, maar ik vind het soms wat venijdig overkomen. Dat ligt iets genuanceerder.
Lagere inkomensgroepen leven ongezonder, niet alleen omdat ze vaak in een ongezondere omgeving wonen, onregelmatig en ongezonder slechtbetaald werk doen maar ook door massaal roken en drinken.
Ze betalen daardoor ook veel meer accijns. Vandaar mijn vraag hoeveel % van de tabakaccijns gebruikt wordt voor rokersziekten.
Bovendien heeft deze groep ook een veel lagere levensverwachting, dus of ze ook langer gebruik maken van de zorg?
Veel van de zorgbehoefenden zijn gehandicapt, al dan niet zo geboren, en hebben daardoor een WAO uitkering, die is nu eenmaal laag.

De aardige kettingrokende D66er Roger van Boxtel van Menzis schijnt iets van 380k per jaar te vangen.
Hij is helaas geen uitzondering in de semi-publieke sector.
Ik gun iedereen het zijne, maar dit gaat toch nergens meer over?

Terug naar de politiek:
Al jaren betalen werkende huurders zonder huursubsidie de villasubsidie van mensen die dat maar eens zelf moeten gaan betalen.
Door de hoge werkloosheid oa in de bouwsector, kan dat nu niet meer. Verkiezingsbelofte van Samsom.
Ik denk dat deze zorgpremie explosie dus een verkapte HRA verlaging is, en dat is gewoon weer het gekonkel van de politiek.
Er had gewoon boven een bepaald bedrag een duidelijke streep door moeten worden gehaald, maar dan zou Rutte zijn belofte breken.
Over nivelleren heeft hij het in de campagne niet gehad, dus hij dacht hiermee zowel zijn kiezers als Samsom wel tevreden te stellen.
Dat hij nu zijn achterban laat stijgeren, heeft hij door machtsgeile tunnel visie niet verwacht, het ei. Ook dit topic danken we aan zijn gebroken belofte.
Hij en Samsom wilden zo graag op het pluche (in landbelang :? ), dat ze beiden een te grote ruk naar het midden hebben gemaakt.
Ze zetten hiermee hun CDA en D66 collega's buitenspel, waarmee ik trouwens geen medelijden heb, die hebben al genoeg verkloot.
Wel met de kiezer, want zowel de linkse als de rechtse stemmer had dit natuurlijk nooit kunnen verwachten. Touche!

Waar we weinig over horen, is dat het schijnbaar goed gaat met IJsland. Daar heeft men de banken niet tegen elke prijs willen redden.
Ik verwacht niet dat dit kabinet de 4 jaar gaat halen...
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Koffiemolen » 02 nov 2012, 11:07

Remco504coupe schreef:Dat argument hoor ik vaker, maar ik vind het soms wat venijdig overkomen. Dat ligt iets genuanceerder.


Ik geef alleen aan wat de feiten zijn en het risico dat ik daarin zie. Het is niet de tweedeling die ik voorsta, maar die zich reeds jaren voltrekt en met dit soort maatregelen kan escaleren.

Remco504coupe schreef:Lagere inkomensgroepen leven ongezonder, niet alleen omdat ze vaak in een ongezondere omgeving wonen, onregelmatig en ongezonder slechtbetaald werk doen maar ook door massaal roken en drinken.
Ze betalen daardoor ook veel meer accijns. Vandaar mijn vraag hoeveel % van de tabakaccijns gebruikt wordt voor rokersziekten.
Bovendien heeft deze groep ook een veel lagere levensverwachting, dus of ze ook langer gebruik maken van de zorg?
Veel van de zorgbehoefenden zijn gehandicapt, al dan niet zo geboren, en hebben daardoor een WAO uitkering, die is nu eenmaal laag.


Die laatste groep is relatief klein. Het gaat om de grote (grootste) groep lager betaalden. Daarvoor geldt wat jij schrijft, en ja, die maken gemiddeld zeker 10 jaar langer (eerder in hun leven) gebruik van intensieve zorg dan mensen uit de hogere sociaal economische klassen. Hier is veel onderzoek naar gedaan en het is een belangrijk speerpunt inmiddels op de (internationale) zorgagenda. Voor een deel zit hierin ook zorg overconsumptie (los van veel inefficient georganiseerde zorg) en te weinig preventie. Goed dat hierin de burger zelf wordt gestimuleerd en opgevoed. Een prikkel in de portemonnaie is daarbij een probaat middel, in elk geval voor het bevorderen van kostenbewustzijn. Overigens goed dat er een eigen bijdrage komt op de spoedeisende hup voor zelfverwijzers (mensen die geen zin hebben om naar de huisarts te gaan).

Hoeveel rookaccijns er naar toe gaat weet ik niet, maar wel dat de vergoeding van stoppen met roken programma's in 2011 16 miljoen hebben gekost (elke Nederlander een euro) zonder veel resultaat (gestopte rokers). Erg jammer van m'n premie.

Remco504coupe schreef:De aardige kettingrokende D66er Roger van Boxtel van Menzis schijnt iets van 380k per jaar te vangen.
Hij is helaas geen uitzondering in de semi-publieke sector.
Ik gun iedereen het zijne, maar dit gaat toch nergens meer over?


Mee eens. Ik was ook verontwaardigd. Past niet in de sociaal democratie, past niet in de tijdgeest en niet in de sector. Bovendien deed hij het enkele jaren terug minstens zo goed, toen hij nog genoegen nam met de Balkenende norm. En dat in een sector waarin volop wordt gesnoeid in de beheerskosten, waarin zelfs het zelf afwassen van een koffiekopje niet wordt geschuwd en helaas (ook) banen verdwijnen. En dan trots roepen dat je met een 2 kwartjes lagere zorgpremie weer mooi een half brood kunt kopen. Dat geeft al aan dat indien je meer dan 2 ton verdient, alle realiteitszin bent verloren. Zelfs bij de Lidl kost een half brood meer. Enne... mijn zoontjes van 2 en 4 eten per DAG al een half brood (x 30-31...).

Remco504coupe schreef:Waar we weinig over horen, is dat het schijnbaar goed gaat met IJsland. Daar heeft men de banken niet tegen elke prijs willen redden.
Ik verwacht niet dat dit kabinet de 4 jaar gaat halen...


Nou, ik hoor daar best wat over. Autoverkopen zijn daar met 20% gestegen. Maarruh...volgens mij heeft niet iedere spaarder zijn spaargeld terug gehad. :roll: En is een van onze provincies er zo'n beetje bankroet aan gegaan. Misschien moeten ze daarom wel fuseren met Flevoland en Utrecht (ook zo'n maatregel die voor de meeste burgers onduidelijk is: waarom juist deze 3? Ik kan wel wat verzinnen, maar uitleg zal moeten komen)

On topic: vervelend dat de mogelijk de MRB-vrijstelling wordt afgeschaft, maar niemand heeft mij nog echt kunnen overtuigen dat die maatregel er harder inhakt dan alle andere maatregelen uit het regeerakkoord. De verzamelaar van klassieke Amerikanen daargelaten. Maar onze besjes wegen niet zo veel. De factor MRB is toch peanuts vergeleken met alle kosten die je maakt om een auto rijdend te houden? Ok, het komt er wel weer bij, maar moet je daarom ineens met je hobby stoppen? Begrijp me goed: ik ben het oneens met de maatregel, en zeker met de argumentatie, maar in het totaal plaatje wat er op ons allemaal afkomt, wetende dat er 15 miljard moet worden omgebogen, vind ik dit niet de ergste.

Laat ik het zo zeggen: als ik mijn 3 klassiekers moet verkopen, dan komt dat omdat de zorgpremie voor mij met 3 mille per jaar toeneemt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Frank.04 » 02 nov 2012, 16:32

Natuurlijk praat iedereen een beetje in zijn eigen straatje, maar de voorgestelde maatregel betekent een dramatische verandering in de wijze waarop ik mijn auto's beleefde.

Ik heb in mijn leven geïntegreerd dat ik volkomen vrijblijvend van mijn metalen vriendinnetjes wil genieten en doe dit dan ook met verve..

's morgens mijn zoontje naar den Bosch brengen in de 404 Cabriolet, hem 's middags ophalen in de Jaguar E-type.

Ondertussen naar de verfwinkel in de FIAT-spider, een trap ophalen achterin de Oldsmobile Custum Cruiser begrafenisauto, puin naar de vuilstort met de 404 Commercial en s'avonds een te repareren auto ophalen met de autoambulance achter de de 504 familial.

Per week rijd ik zo minstens in tien verschillende klassiekers, soms alleen maar om iemand van het station te halen.

Is het levensbedreigend wanneer dit niet meer kan? Nee natuurlijk niet, het is een ongekend voorrecht en een super luxe waar ik met volle teugen van geniet.

Als dit verandert doordat ik MRB moet betalen voor twintig sporadisch bereden auto's vind ik wel een nieuwe weg om mijn hobby te beleven, maar jammer is het zeker.

Bovendien heb ik niet het idee dat ik iemand kwaad doe met deze levensstijl, ik betaal gewoon mijn belasting, tank benzine dan wel LPG, betaal verzekeringspremie en houd alles in de APK.

Door in deze oude barrels te rijden hoef ik geen nieuwe auto te kopen, volgens mijn stellige overtuiging is spullen langer gebruiken de beste milieubesparing (want hierdoor geen nieuwe fabrieken en gebruik van grondstoffen...)

Daarnaast heb ik al vele auto's van de sloper gered, deze week nog een 404 uit 1963 met origineel Nederlands kenteken.

Omdat ik tegelijkertijd mijn inkomsten haal uit het sleutelen aan klassiekers zie ik de toekomst niet vrolijk in, al hoop ik dat wij ons collectief niet uit het veld laten slaan.

Wordt vervolgd....
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor jan-03 » 02 nov 2012, 17:39

Frank jij hebt een heerlijk leven.. Ook ik probeer die kant een beetje uit te schuiven wat betreft het rijden in de oudjes..
Ik heb niet echt de gave om m,n brood ermee te verdienen helaas maar dat hoeft ook niet want waar ik m,n brood wel mee verdien geeft ook kansen om in een oldtimer te rijden.. :D
Ik vindt niet en velen met mij dat weet ik zeker dat deze manier van voortbewegen op bescheiden schaal bedreigend is waar dan ook voor..
En zeker niet als je voor het lange afstand rijden de LPG uitvoering gebruikt..
Ik heb wel ergens gelezen dat voor een zuinige moderne diesel die 20.000 km p/ jaar rijdt ruim 300bomen nodig zijn om de uitstoot te compenseren..
Een ook dat het groen in de zee hierin een groot aandeel levert... Het fijne weet ik er niet van maar ook ik ben begaan met de natuur zoals ook velen met mij.
Als wij als individu niet meer vervuilen dat de gemiddelde Nederlander is er volgens mij ook geen reden om te gaan veranderen..
Ik heb mijn werk zo veel mogelijk in de buurt.. Ik ben niet op zoek naar werk in heel Nederland...
Totaal rijd ik minder dat de meesten schat ik.. Er zijn mensen bijvoorbeeld die heel hun huis verwarmen.. Ik doe dan niet..
Mijn sleutelruimte is koud.. Als je kritiek wil leveren aan anderen zal je zelf op al deze punten ook hoog moeten scoren om recht van spreken te hebben..
De bobbo's zitten te dineren bij terrasverwarming in de stervende kou omdat ze dat leuk vinden.. En rijden daarna in hun millieuvriendelijk voertuig weer naar huis en stoken daar de gehele Villa weer warm..
Vervolgens rijden ze nu 2 x naar familie ver weg p/ maand i.p.v 1 keer omdat ze nu in een milieuvriendelijke auto rijden.
Mijn familie woont in de buurt.. Dus mag ik wel wat verder voor de hobby.. :D
We wachten eerst nog maar geduldig af wat de heren uit de hoge toveren en dan besluiten welke aktie daar op volgt..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Koffiemolen » 02 nov 2012, 17:58

Zoals met alle maatregelen tref je de een er meer mee dan de ander. Ik zou het jammer vinden als exoten zoals Frank.04 onevenredig worden getroffen.
ALS het kabinet deze maatregel wil laten doorgaan laat ze dan alleen betalen voor de eerste auto van 25plus. Dan rem je het gebruik voor dagelijks verkeer van vieze (MB) diesels en treft de maatregel nog het best doel. Ach, je zult alleen wel weer meer katvangers krijgen... :roll:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Pininfarina504 » 03 nov 2012, 09:10

Het is natuurlijk slim strategisch gemanoeuvreer van de overheid.
Je laat eerst het planbureau een onderzoek doen, je publiceert de gegevens in de media en je spreekt het volk aan op verantwoordelijk m.b.t. schadelijke milieu effecten veroorzaakt door o.a. CO en CO2 uitstoot door oldtimers.
De neuzen v/d meute zet je een beetje de goede richting op, een beetje manipulatie, je spreekt de publieke opinie aan op ethiek en verantwoordelijkheid.
Vervolgens zet je hoog in, hetzelfde procedé voor de ziektekosten verzekeringen en proclameert dat de vrijstelling in zijn geheel komt te vervallen.
Om het wetsvoorstel door de eerste kamer te lozen wordt er een beetje ingeschikt, op heel veel clementie hoeven we echter vooralsnog niet te rekenen.
Met oeverloos gediscussieer en zielige verhalen op forums zullen we het niet dit keer heus niet redden, je zult echt, wil je een vuist maken, in colonne van minimaal 50km lang naar Den Haag moeten om de boel aldaar, een hele dag lang, op een nette georganiseerde en zeer gestructureerde wijze te ontregelen.
Overigens goed dat er overkoepelende belangen verenigingen zijn als Fehac,KNAC en ANWB, maar daar mogen we het denk ik niet helemaal vanaf laten hangen.
Ps. ik heb in het (verre) verleden ook toen de belasting vrijstelling nog niet bestond, schorsen evenmin, altijd klassiek gereden; echter ik heb nu 6 klassiekers in de verzekering zitten, gezien de mogelijke consequenties daarvan, zal ik mijn perceptie drastisch bij moeten stellen.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 06 nov 2012, 12:58, in totaal 5 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor jan-03 » 03 nov 2012, 09:20

Geweldig voorstel.. Overigens ben ik ook voor zonder protest.. Het lijkt me geweldig om met zoveel voitures door het haagse te rijden..
Daar heb ik wel een stevige rit voor over..
Moeten ze maar niet van die (s)linkse ideën hebben..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Guus204 » 03 nov 2012, 10:08

Allemaal slecht nieuws voor onze mooie Peugeotjes....
Ben benieuwd waar dit allemaal naar toe gaat.

Maar als het dan toch moet, dan zou ik zeggen Orginale nederlandse auto's waar vroeger altijd,
belasting voor betaald is blijven belastingvrij, auto's uit andere landen waar dus hier in nederland geen belasting voor,
betaald is moeten dan maar gaan betalen.
Klinkt allemaal ook niet erg leuk, maar ik denk dat het wel een eerlijke manier is, maar nogmaals ik hoop dat het allemaal,
niet doorgaat want we zijn allemaal liefhebbers van mooie oldtimers.
Peugeot 204 (1975)
Alfa Romeo 166 2.0 TS (2002)
Avatar gebruiker
Guus204
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 12 jun 2009, 23:42
Woonplaats: Waalwijk

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Frank.04 » 03 nov 2012, 10:32

Misschien dat het verhelderend is om nog even kort de historie van vrijstelling te bekijken.

Al in de tachtiger jaren sprak men hierover en de bijbehorende leeftijdsgrens zou 10 (tien!) jaar zijn, met als achtergrond dat je dan je aandeel in belasting wel betaald zou hebben.

Later werd dit opgeschroefd naar vijftien jaar en de kamer doorgeloodst.

Dat lukte, maar ineens was de leeftijdsgrens 25 jaar (ondanks veel bemoeienis van de FEHAC).

Eigenlijk een slag in het gezicht, maar liever een regeling van 25 dan helemaal geen regeling, dus het is zo gebleven.

Daarnaast werd vanaf dat moment (1996) de kentekenhouder verantwoordelijk voor niet alleen MRB, maar ook APK en verzekering, een centrale opschoning derhalve.

Ook werd het schorsen geïntroduceerd, al met al kon je als klassiekereigenaar hier redelijk mee uit de voeten.

Natuurlijk heeft dit in de hand gewerkt dat er veel mensen meerder oudjes hebben aangeschaft, maar meestal reden die toch al klassiek en/of hebben een moderne auto erbij.

Zelf ken ik nauwelijks mensen die volledig MRB-vrij rijden, ook ikzelf heb een moderne auto erbij.

In elk geval is mijn advies: blijf van je hobby genieten!



Wordt vervolgd!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Koffiemolen » 03 nov 2012, 11:12

@Frank, dank voor het opfrissen van ons geheugen (ik had in 96 alleen nog een fiets) en Wim, ik rijd mee in die optocht naar Den Haag. Kunnen we na het Binnenhof, als we de zorgpremie niet meer kunnen betalen, zo door naar de levenseindkliniek, die zit daar ook, en die wordt door een enkele zorgverzekeraar nog vergoed ook. "Zorg voor je klassieker en voor jezelf!"
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Evert G.D » 03 nov 2012, 17:48

Wat hoger en lager betaalden betreft: ik zou er bij staan te juichen als alle inkomensverschillen in dit land compleet weggenivelleerd werden. Voor iedereen hetzelfde staatsinkomen. Een directeur werkt zeker niet harder dan zijn werknemers, hij kan zelfs niet zonder zijn werknemers. Iedereen die werkt, dient daarom hetzelfde te worden betaald. Communisme? Misschien, maar als je bekijkt dat het in China altijd nog beter gaat dan in de kapitalistische wereld, kan niemand er omheen dat er wel iets goeds zal zitten in het communisme. Mits niet te ver doorgeschoten natuurlijk, maar dat geldt voor alles.

Wat de MRB voor oldtimers betreft: Die vrijstelling moet blijven. Iedereen hier weet hoeveel ik om mijn auto's geef en dat ik er nooit mee door de pekel zou rijden. Als ik dan zeg, dat ik bereid ben om mét een van mijn klassieke Peugeots bereid ben om door een dikke laag pekel te rijden, midden in de winter, als dat voor een protesttocht is om het Binnenhof vol te zetten met oldtimers, weet iedereen hoe dit onderwerp mij ter harte gaat. Het is de doodssteek voor onze hobby, de doodssteek voor veel mensen die in de klassiekerwereld hun brood verdienen, vooral kleine(re) ondernemers, en de doodssteek voor heel veel leuke klassiekerevenementen.

Wat beter zou zijn? Een botenbelasting, oldtimer-boten uitgezonderd. De SP had zo'n belasting in haar verkiezingsprogramma staan. Eigenaren van boten mogen van mij best betalen. Hoeft geen grof geld te zijn, maar een normaal bedrag, als tegenhanger voor het onderhoud aan bruggen, beschoeiingen etc. Ik weet dat ik hiermee botenliefhebbers tegen de schenen schop, maar voor moderne auto's moet een bedrag per jaar worden afgetikt, dat aan het Rijkswegenfonds ten goede komt (lees: ten goede zou moeten komen, het gaat hoogstwaarschijnlijk naar Griekenland), dan mag de eigenaar van een moderne boot van mij ook wel een bedrag betalen, dat naar het onderhoud van waterwegen/kunstwerken gaat (zou moeten gaan, het gaat natuurlijk ook naar Griekenland).

Kunnen we onze oldtimers niet beter in Griekenland laten registreren???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Daar schijnen ze nauwelijks belastingen te innen. Allez-hop, mensen! Naar Griekenland! Hoppa! :twisted: :twisted: :twisted:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Remco504coupe » 04 nov 2012, 18:27

Tja, communisme werkt mijns inziens alleen maar in theorie. Gaat het in China beter? Niet met de mensenrechten.
In de praktijk zijn mensen bovendien vooral met hun eigen belang bezig.
Ik verwacht daarom niet dat de Chinese lorenzcurve een veel rechtere lijn is dan de Nederlandse.
Hoe hoger gepositioneerd, hoe gemakkelijker men zichzelf weet te bevoordelen.
Is ook niet veel mis mee, is natuurlijk gedrag van het dier dat we nu eenmaal zijn.

Frank.04 schreef:Door in deze oude barrels te rijden hoef ik geen nieuwe auto te kopen, volgens mijn stellige overtuiging is spullen langer gebruiken de beste milieubesparing (want hierdoor geen nieuwe fabrieken en gebruik van grondstoffen...)


Hoewel dat natuurlijk haaks staat op het streven om de autoindustrie te redden, zijn velen waaronder ikzelf het hiermee roerend eens.
Want de klassiekers concurreren natuurlijk minimaal met nieuwe auto's.
Hier kun je gratis 1 sticker per kenteken krijgen die deze boodschap uitdraagt:

http://www.aaben.nl/
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Goed en slecht nieuws voor oldtimers

Berichtdoor Koffiemolen » 04 nov 2012, 18:36

Evert, algemene vaarbelasting bestaat al en verder wordt er veel geld geïnd via tol, sluis en bruggelden tbv onderhoud waterwegen. En vergeet de vermogensbelasting op vaartuigen (registergoederen) niet. Een soort belasting op gebruik kent men dus zelfs ook al, iets waar veel autoliefhebbers al jaren om vragen. Kortom, jij zoekt geld waar het redelijkerwijs niet gezocht moet worden.
En verder vwb je nivellering: mijn buurman slaapt graag uit en hoeft niet zo nodig hard te werken, hij heeft daar geen zin in. Staat tegenover dat hij weinig inkomen heeft, vind ie niet erg. Ik sta vroeg op omdat ik enerzijds werk heb waarmee ik een m.i. zinvolle bijdrage aan de bv NL lever en omdat ik mijn kinderen straks graag nog wil kunnen laten studeren als ze die ambitie blijken te hebben. Lijkt me prima dat ik voor deze inspanning beter wordt beloond dan voor het uitslagen door mijn buurman. En je voorbeeld van China slaat echt nergens op: de inkomensverschillen zijn daar groter dan waar ook ter wereld (VS).
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

VorigeVolgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten