Slecht nieuws voor oldtimers 2

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor MarcoPeus » 30 mei 2013, 10:39

De eerste tekenen van de overheidsmaatregelen m.b.t. de "vervuilende" shaormadiesels wordt voor mij ook duidelijk.
Ik kreeg gisteren de nieuwe verzekeringspolis binnen van de 403. Mijn premie wordt verhoogd van 63 euro per jaar naar (ga even zitten), 311 euro per jaar :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :evil:
Blijkt dat verzekeraars de vervuilende dagelijkse diesel niet meer wil verzekeren als oldtimer maar als dagelijkse auto. Ik nodig de heren verzekeraars die dat verzonnen hebben van harte uit om met hun drie-delig blauw en bruine lederen schoenen plaatst te nemen in mijn 403 Bachee en er de komende 3 maanden dagelijks mee te rijden.
Meteen een oldtimer verzekeraar gebeld en de polis omgezet.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor hans_w » 30 mei 2013, 15:02

Peugeot 205 cabriobezitter of liefhebber? Bezoek ook www.205cabrio.nl .
Je mist meer dan je meemaakt
hans_w
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 09 jun 2010, 21:03

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor MarcoPeus » 30 mei 2013, 16:08

http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor hans_w » 30 mei 2013, 17:41

Er zijn dus 119.122 oldtimers tussen 26 en 40 jaar die belastingplichtig worden. Waarvan op LPG of diesel: 62.781. Blijven 56.341 over waarvoor het kwartaal tarief geldt, met een maximum van EUR 120 euro per jaar. Dit levert 6.760.920 euro op. Blijven over de 62.781 diesel en LPG voertuigen waarvoor, reken gemiddeld EUR 1.000,= per voertuig aan MRB verschuldigd is, maakt 62.781.000 euro. Kortom van de ruim 156.000.000 euro waar het kabinet het over heeft, levert in praktijk slechts 69.500.000 op. Ervan uitgaande geen enkele oldtimer geschorst is/wordt of de LPG verwijderd wordt.
Of is er niet goed gerekend ??
Peugeot 205 cabriobezitter of liefhebber? Bezoek ook www.205cabrio.nl .
Je mist meer dan je meemaakt
hans_w
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 09 jun 2010, 21:03

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Harrie » 30 mei 2013, 17:49

dat ze die 1,6 miljoen niet incasseren, wist ik al van te voren..
en VWE mag wel beter opletten met het schrijven van hun tekst :
VWE schreef: Bijna 70% van Nederlandse oldtimers getroffen door belastingmaatregelen ( donderdag 30 mei 2013 )
<...>. Daaronder zijn 119.122 (45,8% van alle oldtimers) benzineauto’s op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar;
eigenaren van deze auto’s moeten vanaf dan minimaal het kwarttarief betalen. <..>

nee, max. 120 euro per jaar.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor MarcoPeus » 30 mei 2013, 18:22

En achterom miljoenen aftrekken aan verliezen aan misgelopen omzet uit de oldtimer branche om nog maar te zwijgen van de werklozen die op straat staan door failliete garages en onderdelen shops.
per saldo dus 0 winst/verlies
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Cor Rosie » 30 mei 2013, 19:27

hans_w schreef: Ervan uitgaande geen enkele oldtimer geschorst is/wordt of de LPG verwijderd wordt.
Of is er niet goed gerekend ??

Reken maar dat van de Diesel/LPG voertuigen er maximaal 20% zal blijven rijden ipv 100%.
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor pp » 30 mei 2013, 20:10

of ombouwen naar een benzine.... ( zoals mijn 200Tdi Land Rover.... wordt een V8...; alles voor een schoner millieu :roll: /mijn portemonnaie :mrgreen: )
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor risky » 03 jun 2013, 20:04

En de 505 gld is uitgenodigd om te testen bij de Fehac :D

nog maar ff goed goed nakijken wil geen modder figuur slaan :wink:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Remco504coupe » 06 jun 2013, 11:49

Weg
Laatst bijgewerkt door Remco504coupe op 14 jun 2013, 00:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Cor Rosie » 06 jun 2013, 16:33

Afbeelding
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Richard de Leeuw » 06 jun 2013, 20:24

Richard de Leeuw is de sponsor en beheerder van dit forum en heeft niets met treinen.
Zullen ophouden met dat geleuter en gewoon on topic blijven?
Avatar gebruiker
Richard de Leeuw
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 24 apr 2011, 19:06

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor pEus » 17 jun 2013, 09:41

Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor joospeugeot » 17 jun 2013, 13:27

staat wel een mooie auto bij :D

uiteraard ff een stem erbij gezet. niet dat ik denk dat t nog iets gaat uitmaken, maar goed.
dan ben ik van mening die mensen wat dus echt misbruik ervan maken zetten gewoon een of andere goedkope kippenhok ernaast en rijden dus lekker verder met de oude ster. ik noem dan als voorbeeld dat er bijv een daihaitsu cuore of zo iets dergerlijks naast wordt gezet. iets dat minder weegt dan 650 kg. dan word er ergens tussen de 30a40 euro per kwartaal afgetikt dus bijna niks zeg maar.

ik denk zelf als tweede auto en met een km-beperking (max 5 of 7,5 K) en evt een winterstop :wink:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor risky » 18 jun 2013, 16:56

Een bericht van vrijstelling oldtimers voor de geintreseerden

Beste Dirk ..........

Eindelijk, het is zover, onze eerste nieuwsbrief is een feit. We hebben de afgelopen weken zeker niet stilgezeten, want er moest veel en ingewikkeld werk gedaan worden. In Den Haag staat men immers niet met open armen klaar om onze bezwaren aan te horen. Er is toch ’n akkoord? ANWB, Bovag, Fehac, KNAC, etc. hebben toch allemaal ingestemd?

Dat akkoord is echter wel het probleem, want hierdoor zijn per 01.01.2014 alleen voertuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld. Bij de personenauto’s zijn dat er ongeveer 100.000. Alle jongere auto’s betalen daar nu de rekening voor. Dat zijn er zo’n 110.000 vanaf 30 jaar gerekend of 220.000 vanaf leeftijd 25 jaar (de grens is op 01.01.2012 al naar 30 jaar verhoogd). En daar komen ook nog tienduizenden bedrijfsauto’s, kampeervoertuigen en motorfietsen bij die opnieuw mogen gaan betalen. Uit deze aantallen blijkt duidelijk dat het akkoord de belangen van de meeste eigenaren schaadt. KNAC en Fehac hebben de meeste oldtimer-bezitters in de steek gelaten, waardoor deze groep nu jaarlijks zo’n 125 miljoen aan belasting mag gaan betalen.

Ons doel is om wel alle eigenaren te vertegenwoordigen en de hele regeling van tafel te vegen. Want er heeft al een wetswijziging plaatsgevonden die er op gericht is om intensief gebruik van oldtimers tegen te gaan. Deze wet is op 01.01.2012 ingegaan en verhoogt de leeftijdsgrens geleidelijk naar 30 jaar voor vrijstelling. Daarnaast geldt er een brandstoftoeslag voor diesel en LPG die men blijft betalen om veelgebruik te “ontmoedigen”. Daar ging het toch om?

Uit de officiële cijfers die wij hebben verzameld, blijkt dat de wet goed werkt. De overheid heeft deze gegevens niet eens afgewacht toen men al in oktober 2012 liet weten dat de vrijstelling voor àlle oldtimers zou worden afgeschaft. Dat is nu het “40 jaar compromis” geworden, de 3e ingrijpende wijziging in korte tijd. Want het begon allemaal met de wetswijziging waarmee de oldtimer vrijstelling zou worden “bevroren” per 01.01.2012: alleen auto’s van 1986 of eerder bleven vrijgesteld. Volgt u het nog?

Gelukkig zijn er in ons land (en in Europa!) regels waaraan de overheid zich dient te houden en die het parlement (met name de Eerste Kamer) controleert. Wij zullen daar gebruik van maken omdat zowel de procedure, als het gebrekkige of ontbrekende cijfermateriaal niet kloppen. Bovendien zijn de gevolgen voor de betrokkenen onvoldoende nagegaan en is het oncontroleerbaar hoe men tot de begrote belastingopbrengst komt.

Op onze website Vrijstelling Oldtimer zullen wij meer informatie gaan plaatsen. De hele site wordt bijgewerkt, ook als het gaat om nieuws in de media of uw reacties. Op de site treft u dan ook een 3 tal filmpjes aan waarin Wouter van Embden kort uitlegt waar het ons om gaat. Wij danken Auto Week en in het bijzonder Michiel Willebrands voor hun bijdrage hieraan! De links naar de filmpjes:

Over de actie: http://www.youtube.com/watch?v=r9MiKTi1u-s
Wat gaan wij doen: http://www.youtube.com/watch?v=wNd7vRn7I-U
Over de kansen: http://www.youtube.com/watch?v=jq48DX2ZwnI

Ons team is inmiddels uitgebreid met Maria Pels en Arjan Lenoir. Zij hebben zich bij ons team aangesloten om onze slagkracht te vergroten. Mede dankzij hen, maar ook Maarten Wilbers van Auto Motor Klassiek en Marco Hof (zie zijn interview met dhr Staal van de KNAC in AMK) hebben wij nu bijna 20.000 aanmeldingen binnen via de website. Hartelijk dank voor jullie hulp!

Uiteraard ook veel dank aan alle donateurs. Om daadkrachtig te werk te kunnen gaan, zijn donaties van essentieel belang. De aankoop van gegevens en de adviezen van externe specialisten zijn niet gratis en het opbouwen van degelijke dossiers en de lobby in Den Haag kost veel tijd en dus ook geld. Daarom in deze nieuwsbrief een vriendelijk doch dringend verzoek: Doe alstublieft allemaal mee! Dit initiatief is volledig afhankelijk van donaties en die zijn hard nodig om de actie succesvol voort te kunnen zetten. U kunt uw donatie heel gemakkelijk via de website overmaken met IDEAL, een éénmalige machtiging of een overschrijving. De link naar deze pagina is http://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren.

Steun onze actie, uit eigen belang of als sympathisant. Met een bijdrage, door anderen te informeren en ze naar de website te verwijzen. Deze dreigende wetswijziging moet (en zal) van tafel!

Wij houden u op de hoogte.

Met vriendelijke groet,



Wouter van Embden,
Mede namens Hans Horwitz, Arjan Lenoir en Maria Pels
http://www.vrijstellingoldtimer.nl
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor A.BRANDHORST » 24 jun 2013, 01:02

risky schreef:En de 505 gld is uitgenodigd om te testen bij de Fehac :D


Hier al resultaten van bekend?

Daar ben ik namelijk heel nieuwsgierig naar!
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor morpheus » 01 jul 2013, 14:51

Voor wie het filmpje niet heeft gezien

Mischien nog hoop

Onderwerp begint bij 1 minuut 56

https://www.youtube.com/watch?v=Hy6woAB ... ded#at=323

Gr Morpheus

Afbeelding

http://www.oldtimerautosite.nl
morpheus
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 29 aug 2012, 00:53

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor tuuur » 05 jul 2013, 11:32

http://www.nu.nl/economie/3518408/oldti ... -land.html

"In de eerste helft van dit jaar zijn er 5295 personenauto's van 25 jaar of ouder uitgevoerd. "
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Mockenrue » 06 jul 2013, 17:56

Van de oldtimers waarover straks belasting betaald moet worden, is maar liefst 1 op de 4 een Mercedes-Benz. In de exportcijfers is terug te zien dat deze wagens nu massaal van de hand worden gedaan.

De uitvoer van modellen uit de populaire 190-serie is vergeleken met de eerste helft van 2012 zelfs met meer dan 1700 procent gestegen tot bijna 500 stuks.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor tout est beau avec une... » 06 jul 2013, 21:59

Allemaal stemmingmakerij. Iemand die het kennelijk eens is met het "fantastische" beleid wil graag even laten weten dat het nog werkt ook.
Natuurlijk is het logisch dat mensen hun auto's gaan uitvoeren.
De belasting is zeer hoog en in Nederland krijg je er niets meer voor.
Dit was dus wel te voorspellen, het berichtje had de schrijver waarschijnlijk maanden geleden al geschreven en met 1 druk op de knop was het ineens nieuws.
Had hij volgende week op de knop gedrukt dan was het volgende week nieuws geweest.
Nieuwswaarde 0,0.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor risky » 31 jul 2013, 23:02

Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Jeetje » 01 aug 2013, 08:52

Afbeelding

Hé, ik ben gespot! :lol:

Back on topic.... :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor risky » 03 aug 2013, 18:17

kijk ze blijven er mee bezig een hele goede zaak !!!!
Dat zal ff zuur zijn joh als zij het toch voor elkaar krijgen en je hebt net je 30 jarige diesel op voorhand verkocht voor klein bedragje :roll:
Steun deze mannen ook de campers lpg/Diesel beneden de 40 jaar zijn het haasje want ook het kwarts tarief is nog gewoon 120 eurie per maand :shock:
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/inde ... Itemid=177
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor ruit'48 » 04 aug 2013, 09:46

Sprak vrijdag te Fijnaart ( West -Brabant) op het parkeerterrein van de Aldi met de eigenaar van een '85 er Golf cabrio -diesel
natuurlijk kwam het mrb-drama aan de orde.
De eigenaar van de Golf, die dus niet in het kwarttarief terecht komt gaat hem gewoon weer ombouwen naar benzine.
En wat doe je met het blok..? was mijn vraag. Tja, oud ijzer of nog een een jaar of 12 laten staan.. oud ijzer dan maar.
Een van de vele slachtoffers van een falend beleid.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor ton » 04 aug 2013, 09:55

..........Sprak gisteren hier in de straat mijn buurman van 5 huizen verder. Hij heeft puur voor de hobby een werkelijk in nieuwstaat verkerende Chevrolet Caprice uit 1978. 3 x raden: op LPG uiteraard. Daarnaast een Volvo 242 uit 1973 op benzine en een Renaultje 5 diesel uit 1986. Gelukkig heeft 'ie een voordelige stallingplaats. Zijn beslissing is om de hobby met 2/3e te verminderen de komende jaren. De R5 en de Caprice gaan op blokken in de stalling totdat ze weer vrijgesteld zijn. De Volvo is vrijgesteld, dus blijft 'ie rijden. Overigens rijdt hij prive in een Volvo XC90 D5, dus genoeg bijdrage aan MRB in de maand. Weer zo'n voorbeeld dat de hobbyist de pineut is met dit beleid. Jammer hoor :cry: .
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

VorigeVolgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten