Slecht nieuws voor oldtimers 2

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Peu 604 » 22 apr 2014, 22:09

Remco504coupe schreef:Dat hoop ik dus niet, 1 mei ga ik net niet halen..

Maar bij geschorste auto's kun je ook geen bezwaar maken tegen de nieuwe regels, omdat je geen aanslag ontvangt.

Dus ik vermoed dat dit, indien het uberhaupt waar is, een foutje in het systeem is.
Want onduidelijk en discriminerend voor de voltooide restauraties.
Toch wil ik hier meer van weten.
Als blijkt dat ik na 1 mei uit de schorsing komend de volle bak moet gaan betalen, gaat ie zo weer de schorsing in.


Heb vanmorgen met de belastingdienst gebeld je moet wel erg veel geduld hebben voor dat je iemand te spreken krijgt heb 20 minuten in de wacht gestaan iemand die wil bellen moet het nummer 0800 0749 hebben en niet 0800 0543.
Kreeg eerst een mevrouw aan de lijn die wist hetniet werd doorverbonden met een collega die moest weer overleggen met weer een andere collega deze kon me naar een lange tijd vertellen dat het wel mogelijk is om ook naar 1 mei in aanmerking te komen voor de overgangs regeling het kon gebeuren dat ik eerst een reguliere aanslag kreeg maar daar hoefde ik niet op te reageren kreeg daar na een brief zoals zo velen al hebben ontvangen en moest dan 120,00 euro betalen.
Het prettige nieuws is dat mijn 604 vandaag APK gekeurd is en kan dus weer 2 jaar verder.
Als ik bericht krijg van de belastingdienst horen jullie het.
Groet Lucas.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Remco504coupe » 23 apr 2014, 01:05

Dat biedt hoop in deze bange dagen :wink:
Bedankt Lucas voor de moeite van zowel bellen als hier delen.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Frank.04 » 24 apr 2014, 10:21

Dat is nuttige informatie.

Met betrekking tot de overgangsregeling betekent dit het volgende:

a) Je auto zit niet in de scorsing en als j voor 1 mei het kwartarief betaalt kom je in de regeling

b) Je heft de schorsing op na 1 mei (bijvoorbeeld op 1 juli) en betaalt 120 euro voor juli t/m november.

Eigenlijk verbaast het mij enigzins, want dat maakt 'trucjes' weer mogelijk (tenminste, als dit volgend jaar ook geldt).

Laat ik het even uitleggen:

Stel je hebt een auto die dit jaar in de overgangsregeling valt en dus in december niet mag rijden.

Deze verkoop je aan de buurman, die geen gebruik maakt van de overgangsregeling voor 2015, en gaat rijden in jan/februari, dan de auto schorts en weer aan jou terugverkoopt.

Jij haalt de auto uit de schorsing en kiest voor de overgangsregeling. en rijdt de rest van het jaar t/m november.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar wie weet werkt het.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor joospeugeot » 24 apr 2014, 12:17

Frank.04 schreef:
Stel je hebt een auto die dit jaar in de overgangsregeling valt en dus in december niet mag rijden.

Deze verkoop je aan de buurman, die geen gebruik maakt van de overgangsregeling voor 2015, en gaat rijden in jan/februari, dan de auto schorts en weer aan jou terugverkoopt.

Jij haalt de auto uit de schorsing en kiest voor de overgangsregeling. en rijdt de rest van het jaar t/m november.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar wie weet werkt het.


gewoon overschrijven op iemand anders, een mooi voorbeeld is je vrouw ! en dan weer in april overschrijven op jezelf.
voordeel is als je overschrijft naar je vrouw dat je niks met een verzekering hoeft te regelen. naar iemand anders moet je ook iedere keer weer een polis laten aanmaken.
schorsen kost alleen weer geld (voor de meeste)
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor joospeugeot » 24 apr 2014, 21:53

de bezwaren worden door de belastingdienst afgewezen. zie hier voor meer : https://www.vrijstellingoldtimer.nl/nie ... eroep-gaan
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor LouisdeFunes » 24 apr 2014, 23:20

recht hebben en recht krijgen zijn in dit land twee heel verschillende zaken.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor jan-03 » 25 apr 2014, 09:05

Als de inspecteur de bewaren gegrond had verklaard zou die meteen z,n biezen kunnen pakken denk ik Bert!!! :mrgreen:
Maar van ons had die natuurlijk een stapel complimenten gekregen..
De aanslagen die wij binnen krijgen zijn volgens de net aangenomen wet dus ja wel logisch dat deze bezwaren door de dienst worden afgewezen..
De basis waarom deze wet is gemaakt en de manier waarop het door de kamer is gejaagd rammelt wel aan alle kanten..
Ook heeft deze wet veel slachtoffers gemaakt..
Hopelijk vind de rechter die straks aan de beurt om dit te beoordelen dit ook :( ..
Het moet er wel eentje zijn MET " ** " , want die krijgt natuurlijk het een en ander voor de kiezen....
Hoe word er eigenlijk bepaald welke rechter deze klus gaat klaren?? Weet iemand dit??
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 apr 2014, 14:09

in de tijd met de opheffing van het grijze kenteken van particulieren zijn er ook processen gevoerd, en die mensen hadden ook het gelijk aan hun zijde, maar evengoed werden die argumenten van tafel geveegd door de rechter..
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Peugeot371 » 29 apr 2014, 19:31

Gewicht en laadvermogen
Massa leeg voertuig 754 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
Massa rijklaar 854 kg

Niet helemaal over oldtimers maar wel van belang.
Al mijn auto's zijn op papier 100 kilo zwaarder geworden, nu betaal je nog voor leeg voertuig. Straks met een jaar? rijklaar gewicht wat bij alle auto's precies 100 kilo meer is? Dan moet je goed bukken met een diesel weer een categorie erbij. Dan word je pas genaaid.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor LouisdeFunes » 30 apr 2014, 00:25

hoezo zwaarder..ze kunnen toch niet in eens alle auto's 100 kg zwaarder maken ? gaarne een iets duidelijker uitleg waar je bericht over gaat.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Peugeot371 » 30 apr 2014, 00:30

Massa leeg voertuig 754 kg
Massa rijklaar 854
Zie vwe /rdw kentekencard controleer maar bij alle auto's.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor joospeugeot » 30 apr 2014, 00:37

in andere landen worden massa rijklaar gebruikt, in Nederland was vroeger alleen ledig gewicht. het zal wel een europees verhaal zijn.
bij import wordt heel vaak dus die massa rijklaar gebruikt voor kentekengewicht, en dan is ie leeg 100 kg lichter.
de mrb gaat over ledig gewicht, voor een agent is rijklaar gewicht interessanter (bij bijv overladen zijn). op de kentekenkaart staat dus massa rijklaar. leeg gewicht is niet meer interessant voor op dat kaartje te zetten. op buitenlandse kentekens staat tegenwoordig dus ook massa rijklaar.
kenteken bewijzen worden ook steeds uniformer in Europa, kenteken bestaat uit dus uit deel 1 (voertuig en bezitter) en deel 2 overschrijving. in Nederland was dit opgedeeld in 1a (voertuig) en 1b (bezitter), kaart is nu deel 1. duitland heeft dus nu teil I und teil II (teil II was vroeger fahrzeugbrief, teil I vroeger kfz-schein)

maar de overheid is toch zo onbetrouwbaar als de pest (dat blijkt ook wel als je alle voorgaande pagina's bekijkt in dit topic) maar we betalen nu nog over ledig gewicht. of dat zo blijft is altijd maar de big question, maar ik denk dat ook hier ook wel eens iets gaat veranderen, bijv naar uitstoot co2 ! , aangezien dit volgens mij europees ook steeds meer van toepassing zal gaan worden.
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 30 apr 2014, 00:43, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor LouisdeFunes » 30 apr 2014, 00:39

dat is altijd zo al geweest. voor de mrb telt alleen 'massa ledig gewicht'

gewicht rijklaar betekent dat er een bestuurder en het gewicht van ongeveer een halve tank brandstof wordt meegeteld, verder niet van belang voor de mrb.

ik neem tenminste aan dat je zorgen daarover gaan.

en inderdaad, dit topic gaat alleen over olldtimers en de veranderde wetgeving hierover.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Nikilauda504 » 30 apr 2014, 07:31

joospeugeot schreef:maar de overheid is toch zo onbetrouwbaar als de pest (dat blijkt ook wel als je alle voorgaande pagina's bekijkt in dit topic) maar we betalen nu nog over ledig gewicht. of dat zo blijft is altijd maar de big question, maar ik denk dat ook hier ook wel eens iets gaat veranderen, bijv naar uitstoot co2 ! , aangezien dit volgens mij europees ook steeds meer van toepassing zal gaan worden.



Naar verluid heeft de ANWB zo'n nieuw voorstel al klaar liggen. Die vrijstelling van 40 jaar en ouder is ook niet heilig hoor, let maar op, dat gaat ook niet al te lang duren. Net zoals al die andere regels van de afgelopen jaren die steeds maar veranderden.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor joospeugeot » 30 apr 2014, 12:04

Nikilauda504 schreef:Naar verluid heeft de ANWB zo'n nieuw voorstel al klaar liggen. Die vrijstelling van 40 jaar en ouder is ook niet heilig hoor, let maar op, dat gaat ook niet al te lang duren. Net zoals al die andere regels van de afgelopen jaren die steeds maar veranderden.


duitsland gaat een tol-vignet invoeren (is ook nog wel een grote discussie over hoor, maar goed). dus dat kan Nederland ook gaan doen op een dezelfde manier, en belgie had trouwens ook al eens plannen hoor. dus dan gaan we weer met ook de oldtimers, kan ik 3 vignetten kopen per auto aangezien ik 3 km van duitsland zit en 20 km van belgie.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor ruit'48 » 18 mei 2014, 19:57

Heel stil op dit topic , zijn we "slecht nieuws moe" ? Niet verwonderlijk in het NL anno 2014.
In ieder geval heb ik nog steeds niets gehoord van de RDW in verband met het feit dat ik weer MRB voor de BX zou moeten gaan betalen.
Vraag me af hoe het nu verder gaat ?

Kees
.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor MarcoPeus » 18 mei 2014, 22:05

Niet te vroeg juichen Kees: Al is vader staat niet zo snel, de centjes haalt ze wel.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor LouisdeFunes » 19 mei 2014, 00:05

..mij is inmiddels het hele plezier in de 505 vergaan. iedere keer als ik mij voorneem om eens een weekje met de 505 te gaan rijden dan komt er wel iets tussen, in elk geval, het hele circus van aanmelden/verzekeren neemt dan een stuk van de vreugde weg en dan besluit ik maar om haar gewoon in de garage te laten staan.

ik betaal liever een bedragje per maand, zoals de benzine auto's moeten, maar dan heb je in elk geval wel de vrijheid om er snel in te springen en er een dagje van te genieten.

conclusie: ik kan de wagen beter met iemand ruilen die de plaats en de tijd heeft om af te wachten op een nieuwe regeling, rechtszaak of totdat de 505 weer belastingvrij is.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor joospeugeot » 19 mei 2014, 00:33

ruit'48 schreef:In ieder geval heb ik nog steeds niets gehoord van de RDW in verband met het feit dat ik weer MRB voor de BX zou moeten gaan betalen.
Vraag me af hoe het nu verder gaat ?


van de rdw ga je daar ook niks over horen. van de belastingdienst zeerhoogstwaarschijnlijk wel, en die zou je ook ff gratis kunnen contacteren :wink: (per telefoon)
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Peu 604 » 19 mei 2014, 22:39

joospeugeot schreef:
ruit'48 schreef:In ieder geval heb ik nog steeds niets gehoord van de RDW in verband met het feit dat ik weer MRB voor de BX zou moeten gaan betalen.
Vraag me af hoe het nu verder gaat ?


van de rdw ga je daar ook niks over horen. van de belastingdienst zeerhoogstwaarschijnlijk wel, en die zou je ook ff gratis kunnen contacteren :wink: (per telefoon)


Je kunt ze bellen maar reken er maar op dat je 20 minuten in de wacht staat ik spreek uit ervaring maar het is dan wel weer gratis.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor LouisdeFunes » 20 mei 2014, 01:46

is er eigenlijk nog nieuws geweest van die stichting, is er al een datum voor een proces ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor ruit'48 » 20 mei 2014, 11:45

joospeugeot schreef:van de rdw ga je daar ook niks over horen. van de belastingdienst zeerhoogstwaarschijnlijk wel, en die zou je ook ff gratis kunnen contacteren :wink: (per telefoon)


Heb inmiddels gebeld met de belastingdienst, kreeg onmiddellijk contact en heb de zaak uitgelegd, de vriendelijke mevrouw heeft nu
begrepen dat ik niet van het kwarttarief gebruik ga maken, zal waarschijnlijk een aanslag krijgen over de periode half maart/ half mei
en vervolgens weer automatisch per maand gaan betalen. Als alles rond is, schors ik de BX tot eind oktober om gebruik te maken van
de "taxfree" 404


Gr. Kees
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor Remco504coupe » 10 jun 2014, 10:39

http://www.telegraaf.nl/autovisie/22717569/__Oldtimers_zonder_lpg__.html

De meeste oldtimers in de leeftijd van 25 tot en met 40 jaar worden massaal verkocht. Het bewijst dat de eigenaren geen liefhebbers waren, maar dat zij voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten”, stelt een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag.


En bedankt Bovag voor het 'Agnes-Jongeriusje".
Net als de ANWB, die trouwens door hun rekeningrijdenstandpunt mede-verantwoordelijk is voor zo'n 40% stijging van de MRB. En die directeur wordt nu onze ombudsman...de plucheplakkers zullen blij zijn met zo'n ja-knikker.

Met veel heisa om een discriminerende uitspraak, zodat Wilders hem wel moest steunen, terwijl hij ook jaren onder de pet wilde houden dat honderdduizenden ANWB-leden dubbel verzekerd waren.

Goede actie van de Fehac om naar Unesco te gaan, maar ik geloof er niet meer in..ook zij had zwakke knieen toen het er om ging om een vuist te maken. Dachten met inzetten op een leeftijdgrens van 30 jaar voor benzineauto's hun eigen speelgoed buiten de narigheid te houden..

De meeste belangenorganisaties zijn totaal vergeten waaruit ze ontsproten zijn.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor figlio del commesso » 10 jun 2014, 12:34

Het is maar hoe je 'de meeste' definieert, maar een simpele zoekopdracht op marktplaats laat anders wel hetzelfde beeld zien. 85% zijn Mercedes diesels die nu voor een appel en een ei te koop staan. Merendeel gehavend en niet bepaald de uitstraling van een liefhebberswagen.

De bovag is een branch-organisatie, het behartigen van jouw belangen zal daar 0 prioriteit hebben.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: Slecht nieuws voor oldtimers 2

Berichtdoor tout est beau avec une... » 10 jun 2014, 13:20

figlio del commesso schreef:Het is maar hoe je 'de meeste' definieert, maar een simpele zoekopdracht op marktplaats laat anders wel hetzelfde beeld zien. 85% zijn Mercedes diesels die nu voor een appel en een ei te koop staan. Merendeel gehavend en niet bepaald de uitstraling van een liefhebberswagen.

De bovag is een branch-organisatie, het behartigen van jouw belangen zal daar 0 prioriteit hebben.


Dus als je als echte liefhebber geen 1200 tot 1300 euro wegenbelasting naast alle overige kosten die een klassieker kost kunt ophoesten ben je ineens geen liefhebber meer!
Bovag is altijd erg sterk in het trekken van conclusies die precies in hun straatje passen.
Ook leuk als je als garagebedrijf Bovag lid bent en een groot deel van je omzet in het verleden kwam uit de handel en reparatie van de youngtimers die nu massaal verkocht worden.

De Bovag is ook "actief" in de branche waar mijn bedrijf onder valt. (rijscholen)
En geloof me het zijn niet alleen de belangen van de consument die 0 prioriteit hebben, de belangen van hun eigen leden interesseert ze ook geen hol.
Bovag zit er alleen voor hun eigen belangen: salaris van het bestuur, contributie van de leden en verkoop van verzekeringen en dergelijke.
Dit zal in de overige branches waarmee ze zich bezig houden niet anders zijn.

Van tijd tot tijd hebben ze het idee dat ze hun mening moeten ventileren over een actueel onderwerp.
Vrijwel altijd veel geblaat en weinig wol..... (ken zo nog wel een paar van die instellingen)

Zo, Marco is zijn frustratie weer even kwijt!

M.Vr.Gr. Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

VorigeVolgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten