zelfsturende auto in Gelderland

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor jan-03 » 10 okt 2014, 08:00

zelfsturende auto
Word dit de toekomst? :cry:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor Steven- » 10 okt 2014, 09:42

Liever niet! :-|
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor MarcoPeus » 10 okt 2014, 19:04

Voor veel mensen een must maar ik rij liever zelf. Autorijden wordt echter steeds minder leuk gemaakt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor Harrie » 12 okt 2014, 12:45

gaat nooit iets worden.
hoe kan zo'n ding reageren op een kind dat heel plots achter de bal aan rent, dwars de straat over ?
hoe reageert dat ding als de auto naast je ( op de autobaan ) een klapband krijgt of plots uitwijkt naast je ?
dan mogen er wel 3000 detectoren en camera's rondom zitten...................
jullie kennen vast ook die "bestuurders" die met hoge snelheid links langs komen en dan dwars door
het verkeer heen, over het puntstuk, nog nét die afslag pakken ?
er zit zó veel gevaar en gekke situaties in het huidige drukke verkeer, dat je beter zelf kunt rijden.
men denkt hierbij alleen aan autobaan en file, treintjes-rijden, bumper aan bumper met een geprogrammeerde
afstand er tussen. Dat is bovendien geen autorijden ( genieten ) meer, maar verplaatsen van A naar B.
Daarvoor kan men beter investeren in G O E D en betaalbaar openbaar vervoer :!:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor Michael » 12 okt 2014, 13:15

Kleine correctie Harrie,
Ik heb nou ruim 30.000 km een V60 Hybride met alle mogelijke extra's wo adaptieve cruise control. Verbluffend hoe dat werkt, super snel en alert .
Er zijn altijd uitzonderlijke situatie's maar dit gaat al erg ver. Min punt: plotselinge baan wisselaars van rechts naar links merkt de auto laat op. verder niets dan lof.
Voor de veelrijders echt een super toevoeging op het auto rijden.
PS ik heb al 2 keer strak in de riemen gehangen omdat de auto vol in de remmen ging door een overstekend kind en een domme fietser. Je schrikt je lam maar ongeluk voorkomend.
Kom maar een stukje sturen.

Maar... het echte genieten is in een klassieker !
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor MarcoPeus » 12 okt 2014, 19:21

Michael schreef:Maar... het echte genieten is in een klassieker !


+1
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor Harrie » 12 okt 2014, 23:44

Michael schreef:Kleine correctie Harrie,
Ik heb nou ruim 30.000 km een V60 Hybride met alle mogelijke extra's wo adaptieve cruise control. Verbluffend hoe dat werkt, super snel en alert .
Er zijn altijd uitzonderlijke situatie's maar dit gaat al erg ver. Min punt: plotselinge baan wisselaars van rechts naar links merkt de auto laat op. verder niets dan lof.
Voor de veelrijders echt een super toevoeging op het auto rijden.
PS ik heb al 2 keer strak in de riemen gehangen omdat de auto vol in de remmen ging door een overstekend kind en een domme fietser. Je schrikt je lam maar ongeluk voorkomend.
Kom maar een stukje sturen.

Juist die missende dingen maken, dat een volledig zelfsturende auto een utopie blijft !
tenzij ze rails aan gaan leggen in alle wegen, en zijdelings afgezet met grote hekken.
Dergelijke toegevoegde veiligheidsvoorzieningen zijn idd. een vooruitgang, MITS men er op gaat berusten...!
Als de bestuurder denkt, dat hij niet meer hoeft in te grijpen, ( "dat zal de auto wel doen" ) dán gaat het juist fout.
Michael schreef:Maar... het echte genieten is in een klassieker !
mee eens :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor MarcoPeus » 13 okt 2014, 06:31

Ik heb een 2-3 jaar geleden gereden in een xc60 met allerlei "veiligheids" voorzieningen zoals ook die adaptieve cruise control. Ook zaten er van die rode lampjes op t dashboard die aangeven dat je meer afstand moest houden. Dat heb ik meteen uitgezet. Werd er helemaal gek van. Iedere keer als ik ongeveer 50 meter plaats liet (wat volgens dat systeem moest om de lampjes uit te laten, naarmate je sneller rijdt wordt die afstand logischerwijs groter) kwamen er weer auto's ingevoegd en hop daar gingen ze weer aan. Niet/minder geschikt voor NL snelwegen.
Die adaptieve cruise werkt op zich goed, de auto (remt en) accelereert als er (gebrek aan) ruimte is. Maar ook hier weer het plotseling ingrijpen als er iemand meent meteen in te voegen.
Op zich leuke technologie die het rijden veiliger kan maken maar ik prefereer t zelf rijden en anticiperen/ingrijpen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor Maarten Deen » 13 okt 2014, 07:03

Ik hoop dat dit de toekomst is! Nu is mijn woon-werk traject maar 30 km, maar dan nog zit je een uur in de auto waar je vrij weinig nuttigs aan hebt. Als je die tijd kunt besteden met lezen, uitrusten, wat dan ook zou ik het geweldig vinden.
Ja, natuurlijk is de technologie nog niet uitgerijpt. Mijn dagelijkse auto heeft ook adaptive cruisecontrol, en die pikt soms dingen op om voor te remmen die totaal onnodig zijn. Maar dat komt wel.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor jan-03 » 13 okt 2014, 19:18

De auto word dan een soort trein op de weg..
Je zit dan in een prive-coupe die digitaal bestuurt word.
Je zou dan zelf tot snelweg zelf rijden en dan deze oprijden waarna alles word overgenomen door sensoren langs de weg.
Tja voor mensen die dagelijks file moeten rijden misschien wel iets om naar uit te kijken.
Maar voor mij als noorderling geen leuke gedachte. :cry:
Maar wel heel veilig denk ik..
Als iedereen precies dezelfde snelheid rijd en de sensoren pas uitgeschakeld worden zodra je de gekozen afslag oprijd.
Brŕ
Gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor LouisdeFunes » 31 okt 2014, 00:21

ik weet het niet, het zal best allemaal gaan werken, en dan ook veiliger zijn. ik wil het allemaal geloven..

maar: het plezier om zelf aan het stuur te zitten dat is helemaal weg. en de 'freude am fahren' , dat is toch waar het de meeste jongens om te doen is ?

én: ze kunnen volgens mij al veertig jaar een vliegtuig zonder piloten laten opstijgen, vliegen en ook weer landen. gaat foutloos. maar toch...wie gaat er in een vliegtuig zitten zonder piloten ?

ik niet. en volgens mij de meerderheid van de mensen niet.

ik zal het wel allemaal gaan zien als ik tijd van leven heb. maar ik denk dat de waarheid straks wel ergens in het midden komt te liggen, net als bij de vliegtuigen..
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor Maarten Deen » 31 okt 2014, 08:45

Ja, zo is het. Blijkbaar leeft bij veel mensen het idee dat "de zelfrijdende auto" betekent dat die dus altijd verplicht zelf rijdt en dat je zelf nooit enige input kunt leveren.
Mijn vraag is dan: waarom denken die mensen dat. Een vliegtuig heeft ook een autopiloot, maar zoals je zelf zegt: wie gaat er nu vliegen zonder piloot. Vroeger kon een autopiloot alleen maar rechtuit vliegen. Later kon die ook bochtjes maken en tegenwoordig kan hij zelfs landen.
Dat betekent nog altijd niet dat een vliegtuig altijd en verplicht op de autopiloot vliegt en landt.
Ik snap die polarisering bij mensen niet. Er wordt iets aangekondigd en iedereen meent dan opeens dat dat de enige optie is. Nee. Een zelfrijdende auto kan grote stukken zelf rijden. Doet mijn Toyota Prius nu ook al met de snelheid: ik kan grote stukken op dezelfde afstand achter mijn voorligger aanrijden. De snelheid regelt de auto zelf wel, gaat mijn voorligger harder rijden, gaat mijn auto harder rijden. Remt mijn voorligger, remt mijn auto. Maar niet altijd. Dan zegt hij piep en moet ik het zelf doen.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: zelfsturende auto in Gelderland

Berichtdoor 404noir » 31 okt 2014, 14:48

Harrie schreef:gaat nooit iets worden.
hoe kan zo'n ding reageren op een kind dat heel plots achter de bal aan rent, dwars de straat over ?
hoe reageert dat ding als de auto naast je ( op de autobaan ) een klapband krijgt of plots uitwijkt naast je ?
dan mogen er wel 3000 detectoren en camera's rondom zitten...................
jullie kennen vast ook die "bestuurders" die met hoge snelheid links langs komen en dan dwars door
het verkeer heen, over het puntstuk, nog nét die afslag pakken ?
er zit zó veel gevaar en gekke situaties in het huidige drukke verkeer, dat je beter zelf kunt rijden.
men denkt hierbij alleen aan autobaan en file, treintjes-rijden, bumper aan bumper met een geprogrammeerde
afstand er tussen. Dat is bovendien geen autorijden ( genieten ) meer, maar verplaatsen van A naar B.
Daarvoor kan men beter investeren in G O E D en betaalbaar openbaar vervoer :!:


mee eens, dit gaat nooit een succes worden. Ik zal bijvoorbeeld persoonlijk nooit een rooie cent uitgeven aan een geautomatiseerd zelfrijdende auto. Want als ik me zo wil verplaatsen dan bel ik wel een TAXI ! AL of niet automatisch rijdend....
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten