Pagina 1 van 1

Peugeot krijgt megaboete van Europese Commissie

BerichtGeplaatst: 08 okt 2005, 11:29
door Mark
De Europese Commissie (EC) heeft besloten een boete van € 49,5 miljoen op te leggen aan Automobiles Peugeot SA en Peugeot Nederland NV vanwege de belemmering van de uitvoer van nieuwe auto’s uit Nederland naar consumenten in andere lidstaten.

Volgens de EC paste de fabrikant via de Nederlandse importeur van 1997 tot 2003 een strategie toe die dealers ervan moest weerhouden auto’s te verkopen aan consumenten in andere lidstaten. Zo kregen dealers geen prestatiebonus als auto’s werden verkocht aan niet-ingezeten. Ook zou de importeur druk uitoefenen op dealers die een aanzienlijke exportactiviteit hadden ontwikkeld. ‘Zo wilde Peugeot de uitvoer door Nederlandse dealers tegengaan’, meent de EC. Eurocommissaris Kroes ziet het besluit om de boete op te leggen als ‘een teken van vastberadenheid van de EC om de mededingingsregels aan te wenden om ondernemingen ervan te weerhouden de voordelen van de gezamenlijke markt aan de consument te onthouden.’
Peugeot Nederland laat in een reactie weten het besluit te betreuren. Volgens de importeur diende het beloningensysteem enkel om het marktaandeel van het merk in Nederland te vergroten. ‘Het had dus per se niet ten doel om de verkopen aan niet-ingezetenen te beperken’, aldus Peugeot. ‘Volgens ons ligt de kern van het probleem in het feit dat de belastingwetgeving in de diverse Europese landen dermate verschilt dat er prijsverschillen tussen de landen onderling zijn ontstaan.’
Peugeot weigert desgevraagd in te gaan op de beschuldiging dat er druk op de dealers zou zijn uitgevoerd. ‘We laten het voorlopig bij deze reactie.’
De importeur wil de uitspraak eerst bestuderen voordat besloten wordt of hij in hoger beroep gaat.

bron: www.bovagkrant.nl

BerichtGeplaatst: 09 okt 2005, 00:45
door Mockenrue
Ja, allemaal veroorzaakt door die idioot hoge BPM, waardoor de 'kale' verkoopprijs in Nederland omlaag geschroefd moest worden om de auto nog betaalbaar te houden.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2005, 08:53
door Marius
Mockenrue schreef:Ja, allemaal veroorzaakt door die idioot hoge BPM, waardoor de 'kale' verkoopprijs in Nederland omlaag geschroefd moest worden om de auto nog betaalbaar te houden.


Dat wij dit als "leken" zelfs snappen geeft het redelijkheids nivo wel weer even aan van de EC of niet soms..??
Ze zouden de nederlandse regelgeving moeten aanvechten, want die veroorzaakt die prijsverschillen op de "kale verkoop prijzen".

BerichtGeplaatst: 09 okt 2005, 11:59
door Mark
Marius schreef:Ze zouden de nederlandse regelgeving moeten aanvechten, want die veroorzaakt die prijsverschillen op de "kale verkoop prijzen".

En dat doen ze ook, want de EC wil op termijn af van alle registratiebelastingen op auto's. Bij ons is dat de BPM. EU-commissaris Kovacs heeft laten weten dat NL zijn BPM moet afschaffen. Dat zou kunnen met een eventuele kilometerheffing, want daarbij vervangt een bedrag van x cent per km de BPM en de motorrijtuigenbelasting.

Dit alles staat eigenlijk los van de vraag of PSA de consument heeft benadeeld door prijzen ongeoorloofd te sturen. Daarvoor worden ze nu (terecht) beboet.