APK-eisen voor historische voertuigen

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Idranor

APK-eisen voor historische voertuigen

Berichtdoor 404 » 09 dec 2004, 20:39

Van een site geplukt: de APK-eisen voor historische voertuigen. Altijd handig bij restauratie of import.
Gehaald van: www.classic-avenue.nl/links/apk.htm

APK van historische voertuigen
De keuringseisen die bij de Algemene Periodieke Keuring worden toegepast zijn gebaseerd op voertuigen van recente datum, die direct na fabricage worden ingevoerd en waarvoor een typegoedkeuring is verkregen.
Om het probleem te ondervangen, dat oudere voertuigen deels niet voldoen aan de huidige eisen is door de Rijksdienst voor het Wegverkeer een speciale regeling voor historische voertuigen getroffen, waarbij de keuringseisen worden gerelateerd aan het bouwjaar van het voertuig.

De regeling is van toepassing op voertuigen (lees: personenauto's, vrachtauto's en opleggers, aanhangwagens en bussen), die ouder zijn dan 15 jaar. In 1996 is de regeling dus van toepassing op voertuigen waarvan de datum van fabricage is gelegen vóór 1981 en die beschouwd kunnen worden een historische waarde te bezitten. Dus niet een wrak, maar een voertuig dat in goede staat van onderhoud verkeert!
De grens van 15 jaar is een opschuivende grens. De voertuigen in deze categorie kunnen soms niet aan enkele hedendaagse eisen voldoen, omdat bij ontwerp en produktie van het voertuig alleen rekening werd gehouden met de toenmalige eisen.

Bouwjaar

Het bouwjaar van een voertuig kan meestal worden vastgesteld met behulp van kenteken deel I. Soms echter is de datum van toelating tot het verkeer in Nederland verschillend van de datum van produktie of import.

Kenteken deel 1:

* Staat onder 'bijzonderheden' geen bouwjaar vermeld, dan is de datum afgifte deel I hetzelfde als het bouwjaar.
* Is wel een bouwjaar vermeld bij 'bijzonderheden', dan is dit het bouwjaar zoals vastgesteld door de RDW bij het onderzoek t.b.v. de afgifte van deel I; in dat geval is de datum afgifte deel I niet van toepassing op de bouwjaarbepaling. Overigens kan op een linnen kentekenbewijs een 'vermoedelijk' bouwjaar zijn aangegeven.
* Indien de eerste twee posities van de voertuigcode op het deel I niet zijn 00, maar twee andere cijfers, dan verkrijgt men het vast te stellen bouwjaar door voor deze twee cijfers 19 te plaatsen.

Interpretatie

De keuringseisen voor voertuigen ouder dan 15 jaar worden, indien het voertuig niet aan de hedendaagse eisen voldoet, gerelateerd aan het bouwjaar. Hierbij wordt gekeken naar de datum van eerste toelating tot het verkeer ergens op de wereld. De keuringseisen gelden vanaf een bepaalde dag of maand van het jaar na welke de voertuigen aan de nieuwe eisen moeten voldoen, indien de in gebruikneming na die dag of maand is gelegen. Bijvoorbeeld: een voertuig met een kenteken afgegeven in april 1967, behoeft niet aan de zwaardere remvertragingsnormen te voldoen die per 30 juni 1967 werden gesteld.
Let echter op: bij voertuigen die later in Nederland zijn ingevoerd en waarbij alleen het bouwjaar is opgegeven is de beoordeling anders! Door de bouwjaarbepaling staat het bouwjaar vast, maar de keuringseisen gelden vanaf een bepaalde dag of van maand van een jaar. Daarom zijn de keuringseisen voor een dergelijk voertuig van toepassing alsof zij pas in werking treden per 31 december van dat jaar!

Beoordelingswijze

De APK-keuring vindt als volgt plaats:

* voertuigen keuren uitgaande van de datum van afgifte van deel I van het kenteken. Wordt aan de eisen voldaan dan volgt er een goedkeuring;
* wordt aan één of meer keuringseisen niet volledig voldaan, dan moet worden beoordeeld volgens de keuringseisen geldend voor het bouwjaar. Wordt hieraan voldaan dan volgt er een goedkeuring;
* wordt ook aan de bouwjaar-keuringseisen niet voldaan, dan volgt afkeuring. Het aanvragen van een herkeuring kan, nadat het gebrek is verholpen, alsnog tot een goedkeuring leiden.

Voorbeeld: een personenauto waarvan de datum afgifte deel I is gesteld op 10 oktober 1974, terwijl onder bijzonderheden staat: 'bouwjaar 1965'. De reminrichting voldoet aan de in de keuringseisen vermelde criteria, alleen de remvertraging wordt vastgesteld op 5 m/s². Uitgaande van de datum afgifte deel I zou volgens de keuringseisen een vertraging van tenminste 5,2 m/s² behaald dienen te worden.
Daar dit voertuig echter onder de categorie historische voertuigen valt en het bouwjaar is gesteld op 1965, dient het gestelde in de keuringseis gelezen te worden als: 'bij motorrijtuigen waarvan het bouwjaar is gelegen vóór 1967: 3,86 m/s², m.a.w. de vastgestelde remvertraging is voor dit voertuig dus geen grond voor afkeuren.

Keuringseisen

In de regeling is sprake van de interpretatie van enkele keuringseisen, die genoemd zijn ten behoeve van de APK van voertuigen. Voor motorvoertuigen ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen exclusief de bestuurder (lees: personen- auto's) is deze interpretatie volgens de regeling van toepassing op de volgende keuringseisen:

Bedrijfsrem: op motorvoertuigen met bouwjaar gelegen na 30 juni 1967 moet, indien aanwezig, functioneren:

* waarschuwingssignaal remvloeistof niveau;
* waarschuwingssignaal voor het falen vna het remsysteem of één der remsystemen bij gescheiden remsystemen.

Remwerking bedrijfsrem: remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967: 3,86 m/s²; remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar na 30 juni 1967: 5,2 m/s² bij een pedaaldruk van niet meer dan 50 kg.

Remwerking parkeerrem (handrem): remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967: 1 m/s²; remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar na 30 juni 1967: 1,2 m/s²; indien het remsysteem niet gescheiden is (hierbij moet de parkeerrem als noodrem functioneren) geldt 2,6 m/s².

Ruitenwissers: voertuigen met bouwjaar vóór 1 juli1967 moeten tenminste één ruitenwisser hebben; bij bouwjaar na 30 juni 1967 moeten twee ruitenwissers aanwezig zijn of één die voldoende zicht geeft.

Ruitensproeiers: verplicht op voertuigen met bouwjaar gelegen na 30 september 1970.

Voorruitverwarming: verplicht op voertuigen met bouwjaar gelegen na 30 september 1970.

Snelheidsmeter: verplicht op voertuigen met bouwjaar gelegen na 30 juni 1967.

Autogordels: verplicht in voertuigen met bouwjaar gelegen na 1970.

Achterlichten: voertuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967 moeten zijn voorzien van twee of vier achterlichten; bij bouwjaar na 30 juni 1967: twee achterlichten.

Achterreflectoren: moeten voorzien zijn van een goedkeuringsmerk bij bouwjaar na 30 juni 1967.

Stoplichten: motorrijtuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967 moeten zijn voorzien van één (in het midden) of twee stoplichten; bij bouwjaar na 30 juni 1967: twee stoplichten.

Richtingaanwijzers:motorrijtuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967 mogen zijn uitgerust met mechanische richtingaanwijzers.

Koolmonoxidegehalte:motorrijtuigen met bouwjaar vóór 1974 behoeven niet aan de koolmonoxide-eisen te voldoen.
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor JT » 09 dec 2004, 21:39

Als je ergens over twijfelt:
Kijk dan ook naar het voertuigreglement op http://www.tdekkers.nl/
Ik weet niet of de link naar deze site hier ergens heb opgeduikeld, maar volgens mij staat ie hier ook op de juiste plek.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor 404 » 09 dec 2004, 22:10

Goeie link, Jan.
Laatst bijgewerkt door 404 op 26 maart 2006, 20:51, in totaal 1 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Le Lion » 10 dec 2004, 13:23

Hele handige link. Die persoon moet toch al die gortdroge tekst maar met plezier op internet gezet hebben...

Toch wel handig!
Avatar gebruiker
Le Lion
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21
Woonplaats: Bosch en Duin


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron