door Pininfarina504 » 30 sep 2006, 02:23
Cijfers en statistieken zeggen niet alles.
Net als met alles wat aan mode onderhevig is heb je dit fenomeen ook onder oldtimers.
Momenteel scoort de 504 redelijk goed, zijn er ook veel van gemaakt met een aardige variëteit aan uitvoeringen,kleuren en modellen.
Frankrijk is een groot land en in de “seventies” hebben er heel wat franse gezinnen een 504 gekocht.
De 404 is een beetje met een comeback bezig, met name 404 van de nieuwere types zonder hydrovac, liefst SL versie of Automaat(maar die zijn zeldzaam) en bij voorkeur geen wit, veel Peugeotfreaks hebben al een 404 gehad willen echter wat anders. In Frankrijk wordt de spoeling goede 404's dunner.
De 305 en de 505 zijn geen uitgesproken klassieker qua uitstraling, 80-er jaren auto met moderne rijeigenschappen. In Frankrijk staan er nog plenty. De 604 is zowel in Frankrijk als in Nederland destijds geflopt(oliecrises), productie aantal is veel lager, auto is niet uitontwikkeld zoals b.v. wel de 505 en model was geëint op zakenlieden,bankdirecteuren de Amerikaanse markt.
De 304 is gewoon een wat minder gewaardeerde auto, 204's en 304's zijn sowieso wat fragieler als de 404's en 504's, bovendien wederom veel blanke/witte uitvoeringen, veel mensen houden van meer uitgesproken kleurtje. De coupe, cabrio en station modellen vind ik uitgesproken mooi, om aan te sleutelen is het weer huilen met de pet op.
Momenteel wordt de Renault 16 weer enorm gewaardeerd, met name de TX en de S uitvoeringen, zelf wil ik er ook een.
Ik werd deze week door een kenner pur sang, iemand die een hoop Peugeots, Renaults, Citroens de grens overgebracht heeft, op de vingers getikt met de boodschap dat deze praktisch op zijn.
Eigenwijs als ik ben, heb ik daarom een avondje gezocht en verdomd het is nog waar ook, heb er een paar gevonden nog niet ontdekt door de gieren(ben er zelf ook een) en roofvogels. Maar het is inderdaad waar, over enkele jaren zul je in het moederland praktisch geen fatsoenlijke exemplaren meer kunnen vinden.