Pagina 1 van 1

APK oudere voertuigen

BerichtGeplaatst: 03 maart 2005, 13:57
door knutsul
Volgens de RDW zal er waarschijnlijk in 2006, veranderingen plaatsvinden voor de APK voor oudere voertuigen. De plannen zijn om auto's van voor 1960, vrij te stellen van APK en auto's van 30 jaar en ouder zouden om de 2 jaar moeten gekeurd worden. Let op dit zijn plannen en er is nog een wetswijziging voor nodig, dus nu nog elk jaar APK keuren.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2005, 18:20
door jon
M'n pa moest laatst een Wolsley keuren uit 1936. Dat schiet ook niet op want je moet elke keer het boek er bij pakken. Bovendien rijden die auto's ook zo weinig dat het eigenlijk niet zoveel zin heeft. Eigenaren ervan zorgen wel dat hij er goed bij staat. Ze zouden juist wat eerder moeten beginnen met keuren. Hoeveel nieuwe auto's rijden er wel niet rond met defecte lampen en gladde banden?

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2005, 20:07
door Niek020
Als ik mijn 404 uit '64 laat keuren,ben ik altijd binnen 20 minuten weer buiten(bij wijze van spreken)!!!
De keuringsmeester loopt erom heen,controleert de remmen(die ik van te voren ook al gecontroleerd hebt),and that's it!
Hij zei: tja,waar moet ik op een GOED ONDERHOUDEN klassieker opletten.
U (ik) bent een liefhebber,die zorgt wel dat het in orde is......
En dat is natuurlijk ook zo!
Apk voor GOED ONDERHOUDEN klassiekers,wat elk jaar betreft,is naar mijn mening strek overdreven.
( ik rij er ook heel weinig mee)

BerichtGeplaatst: 03 maart 2005, 20:28
door JT
Dus, idd, dan toch maar beter een verplichte APK voor alle auto's ouder dan 3 jaar.
Jij en ik zorgen wel voor onze oudjes, maar er zullen er ook tussen zitten die ons te schande maken, mensen die andere motieven hebben om een oude auto te rijden....

En met de ideeën die men ook in Den Haag heeft ten aanzien van vervuilende oude auto's, waar blijven die dan? Staat een beetje in tegenstelling tot het APK verhaal...
Gekke jongens, die politici.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2005, 23:10
door Mark
Dat weten we dus al sinds juni vorig jaar, zie deze topic: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=319 :mrgreen:

Reden om dat te doen: het kost teveel geld om de kennis van RDW steekproefcontroleurs over die paar duizend oude beestjes op peil te houden. Daar zit wat in.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2005, 23:35
door Le Lion
Toch vind ik een APK voor klassiekers een goede zaak. Klassieke auto's worden doorgaans in de hobbysfeer gerestaureerd cq. opgeknapt. Wat mij opvalt is dat er over het algemeen heel verschillend gedacht wordt over kwaliteit en veiligheid. De APK zorgt er voor dat er een norm gehanteerd wordt. Heel belangrijk dus. Ook voor die klassiekers.

Hoe vaak ik bijvoorbeeld laswerk aan de bodem, remmen, ophanging etc. op een knullige manier opgelapt heb gezien, dan vind ik dat er toch controle over moet blijven d.m.v. een APK. Voor klassiekers uit de Pioniertijd vindt ik afschaffing een goede zaak.

Roetmeting voor klassieke en oudere diesels vind ik ronduit schandalig!

BerichtGeplaatst: 04 maart 2005, 06:32
door JT
Die "oudjes" worden op een aantal punten net zo beoordeeld als de jonge auto's. Remmen, lampen, enz. Hoe moeilijk kan het zijn? Beetje vreemd argument van het RDW. Btw, de APK-keurstations moeten toch in eerste instantie keuren? Zet er desnoods maar weer een keurmerk bij!
"Deze APK-keurder kan ook de rem intrappen van een auto ouder dan 20 jaar zonder RSI te krijgen" :lol:

En het meten van de uitlaatgassen/roet uitstoot, dat is niet voor auto's jonger dan 20 jaar? Dus, Le Lion, is het niet zo dat dat helemaal niet getest wordt?

Onder het motto van "cultureel erfgoed" vond ik dat wel een goede zaak, misschien krijgen we straks wel de mogelijkheid om een electromotor met subsidie in onze yougtimer/oldtimer te plaatsen (net zoals dat met CV-ketels een hele tijd geweest is).

BerichtGeplaatst: 04 maart 2005, 19:16
door Maarten Deen
Ik ben het er mee eens dat oude auto's niet elk jaar gekeurd hoeven te worden, maar geen keuringsplicht lijkt me toch geen goede zaak.
Uiteraard is iedere rechtgeaarde klassiekerrijder van goede wil, maar ik vind dat vooral veiligheidszaken (ophanging, remmen, verlichting) best gecontroleerd en gekeurd mogen (en moeten) worden.
Er zitten altijd zwarte schapen bij die liever goedkoop rondrijden dan veilig.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2005, 23:03
door Le Lion
JT schreef:En het meten van de uitlaatgassen/roet uitstoot, dat is niet voor auto's jonger dan 20 jaar? Dus, Le Lion, is het niet zo dat dat helemaal niet getest wordt?


JT ik moet bekennen dat ik niet helemaal op de hoogte ben van APK regelementen. Mijn mening is versterkt in de tijd dat ik nog bij de Nefkens Groep werkte en daar een eigenaar van een (destijds) vijftien jaar oude Peugeot 505 diesel en een dikke vier ton op de teller voor de roetmeting zag gaan. De eigenaar stond met tranen in zijn ogen toe te kijken en iedereen wist dat het niet goed was voor de auto. Alle met zorg gereden kilometers ten spijt.

Vooralsnog denk ik dat een APK voor klassiekers moet blijven. Om het jaar keuren zou het beste zijn denk ik.

BerichtGeplaatst: 05 maart 2005, 14:23
door deVreugd
Ik heb toch wel graag de zegen van APK-meesters om met mijn bolide de weg op te gaan, al zou het van mij ook wel om het jaar mogen ipv ieder jaar.. Het is voor mij ook een ijkpunt om te beslissen of het de moeite waard is extra geld in de auto te steken zodat 'ie steeds een beetje beter/mooier wordt.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2005, 22:08
door L'Animal
Ik zie de APK als een controle van mijn auto. Met de lijst(je) van gebreken ga ik aan de gang en na de herkeuring kan ik er weer een jaar tegen aan. Normaal komen dat soort dingen er tijdens een onderhoudsbeurt uit. Dus voor het normale vervoer gaat dat wel goed. Mijn klassieker is een ander verhaal want doe gaat nooit naar een garage.
Ik pleit wel voor een andere beoordeling voor oudere auto's omdat die niet aan de moderne eisen kunnen voldoen.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2005, 22:38
door knutsul
ik vind eigenlijk wel dat de apk voor oudere auto's moet blijven, er zijn er veel die maar heel weinig rijden, en juist die auto's geven vaak problemen.

een voorbeeld, ik had vandaag een peugeot 205 uit 1985 voor de apk, had sinds vorig jaar 300 km gereden, maar wel twee gevaarlijk uitgedroogde banden. en remmen die vastzaten achter.

en dit is dan nog een redelijk moderne auto voor onze begrippen.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2005, 23:27
door Mockenrue
Nu in het KNAC magazine:

Afbeelding

Mijne trouwens weer APK o.k. :D
Kan er weer een jaartje tegenaan.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2005, 23:36
door Mark
Mockenrue schreef:Nu in het KNAC magazine.

Die zitter er dus behoorlijk naast, alleen auto's van voor 1960 worden vrijgesteld van APK, 30 jaar en ouder nog maar eens per 2 jaar, de rest gewoon zoals bekend elk jaar keuren. Zie voor mee info eerdere posts in deze topic.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2005, 23:53
door Hans
Nou "Louis" mag ook weer een jaar lands wegen mooi maken. :D