Pagina 1 van 1

Dieselfans opgelet!

BerichtGeplaatst: 25 mei 2005, 17:16
door Mark
Dieselvoorsprong beleven bij Peugeot Experience

Om Peugeots toonaangevende rol op dieselgebied en de voordelen van de moderne dieseltechniek te onderstrepen, is in het product- & proefritcentrum Peugeot Experience te Breukelen tot eind augustus de Dieselexpo te zien. Met modellen uit verleden en heden, displays en tastbare technologie, beleeft de bezoeker de ontwikkeling die de dieselmotor sinds de uitvinding door ingenieur Rudolf Diesel heeft doorgemaakt. Mede dankzij Peugeot is de zelfontbrander uitgegroeid tot de meeste efficiënte verbrandingsmotor van dit moment. De dieselmotor is dus uitermate belangrijk voor het terugdringen van de CO² emissie.

Peugeot als dieselpionier
Als één van de eerste autofabrikanten toont Peugeot in 1921 op de Salon de l’Automobile in Parijs een personenauto met dieselmotor. De motor is gemonteerd op het chassis van een Peugeot 156. Op grote schaal wordt de dieselmotor pas vanaf 1959 in personenauto’s toegepast, namelijk in de Peugeot 403 Diesel. De dieseltechniek van dit model is echter van de eerste generatie, waardoor de krachtbron nog niet heel veel zuiniger is dan een benzinemotor. Dieselbrandstof kost in die tijd echter slechts eenderde van benzine, waardoor de zelfontbrander wel degelijk bestaansrecht heeft.

Daarna gaan de ontwikkelingen snel: met een aangepaste 404 Coupé Diesel laat Peugeot in 1965 zien tot welke grootse prestaties de dieseltechniek in staat is. Het prototype breekt 18 internationale snelheidsrecords door in 72 uur een afstand van 11.627 kilometer af te leggen, een gemiddelde van ruim 161 km/h. Een nieuwe mijlpaal uit Peugeots dieselhistorie is de 604 Turbo Diesel uit 1979, ’s werelds eerste personenauto met turbodieselmotor.

Eerste met standaard roetfilter
Daarna wordt de turbodieselmotor verder doorontwikkeld, waardoor het vermogen toeneemt: Zo levert de Peugeot 505 GTD Turbo in 1985 dankzij een intercooler al 110 pk.

505 turbo diesel.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2005, 16:23
door Wim 505
Klein foutje.
Bij mijn weten was er in 85 de GTD met de 95pk sterke XD3T motor.Pas eind 87 model 88 kon je de 110pk sterke XD3TE kopen.Gelijktijdig werden de versterke cylinderkoppen gemonteerd en had het kleppendeksel de silicone pakking.Verbeter me als ik fout zit. :wink:

BerichtGeplaatst: 27 mei 2005, 21:48
door Mark
Info komt uit persbericht van Peugeot, maar het kan best zijn dat zij er naast zitten.