Weetjes over het Chassisnummer

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Weetjes over het Chassisnummer

Berichtdoor Walle69 » 22 jun 2014, 19:20

beste forumleden,

Via een Frans Peugeotforum (club604) ben ik wat wijzer geworden over chassisnummers, "année modèle AM, "Salon" en dergelijke kreten die van belang zijn voor de modellenwissel. Een diskussie elders op dit forum over een V6 logo midden op de kofferbak van een Peugeot 504 Coupé V6TI wat niet zou moeten kunnen als je er een folder bijpakt heeft mij ertoe bewogen om de vraag eens elders te stellen. Ik weet niet of benedenstaande vertaling de waarheid vertelt, maar het is misschien een start voor sommigen onder ons voor een interessante discussie...
En misschien dat er experts onder jullie zijn die e.e.a. verder kunnen aanvullen, toelichten en verbeteren in benedenstaande (hoogstwaarschijnlijk gelden er heel andere dingen voor de Peugeots van vóór de zeventiger jaren).



De serienummers van de voertuigen volgen een wet van progressie ...

Het eerste deel bestaat uit twee letters en een cijfer (vanaf modeljaar 1979); de fabrikantcode. Peugeot heeft "VF 3".

Dan komt de variant (604, 504, 304, 305, ...), bestaande uit het model (1,2,3,4,5 en 6 tijdens de jaren 70), en dan het nummer in de modelserie (bijvoorbeeld serie 04). Daarna een code die de carrosserie en motor en versnellingsbak aanduid: C33, C31, C32 zijn allen 504 V6 coupé maar de laatste met injectie en 5 bak en de eerste met carburateur en automaat en de tweede met carburateur en 4 bak.

Na de Salon de Paris (tot modeljaar 79) in oktober begon het nieuwe modeljaar ... 1-71, 2 = 72, 5 = 75 ... 9-79.

In juli 1979, toen de Europese normalisatie vereistte (EEG) dat het modeljaar begint op 1 juli 1979, is het jaar-cijfer vervangen door een letter (A = 1980 modeljaar, B = 1981 ...): AM 80 begint hier, dit kun je op vaak in de vorm van een wit stikkertje op bijvoorbeeld de A-stijl bij het scharnier vinden.

Daarna volgt een 7-cijferig nummer, verdeeld in 3 groepen ...

Het eerste cijfer verwijst naar de plaats van productie (6 = lijn 35 in Sochaux, 5 = lijn 34 in Sochaux, 3 = Pininfarina lijn zus, 2= Pininfarina lijn zo etc ...)

De volgende 3 cijfers duiden op de onderstelrangorde in de serie. Zo is voor de VF-3604 A32 A 6.634.866; In 634, 63 is de serie van de onderstellen 63 en de 4 positie van het voertuig in deze reeks.

In het algemeen zijn onderstelseries ontstaan en beeindigd in dezelfde produktieperiode, dwz aan het begin van de terugkeer naar het werk na de vakantie en vóór het stoppen voor de volgende vrije periode.

Tijdens de modeljaren, "salon", hield het modeljaar op te bestaan op 1 juli;de fabriek werd stilgelegd tot eind augustus voor onderhoud. Bij de hervatting van de produktie in september, werd de produktielijn opnieuw gestart voor de nieuwe serie, en werd benut om het finetunen en de produktie te optimaliseren voor de komst van nieuwe "salon"-model dat voor het eerst getoond werd op de Salon de Paris begin Oktober!

Dan was er de eerste nieuwe serie tussen Oktober en Kerstmis, en nieuwe produktieveranderingen werden ingesteld tijdens de feestdagen.
Dan periode tot de Pasen en nog één tot Pinksteren en dan kwam de laatste periode tot juli.
Met de invoering van het "modeljaar", wordt deze orde overhoop gehaald en zullen de laatste modellen in juni en juli worden geassembleerd, en zelfs de pre-produktiemodelen voor het nieuwe bouwjaar in augustus worden gebouwd.

Onderstelseries omvatten tussen de 200 en 1.000 voertuigen voor de 604 (bijvoorbeeld), en tussen de 50 en de 200 voertuigen voor de coupe / cabriolet 504. Aan het einde van de levenscyclus van een model, wordt na minder dan 50 eenheden een ander montageserie gestart

De laatste 3 cijfers worden gegeven zodra de wagen het park verlaat richting dealer. Bijvoorbeeld: op 9 maart komt de A32 604 6.600. 350 vóór de C32 coupe 504 310 351(fiktief nummer).

Op het kentekenbewijs is de datum van eerste toelating in principe de datum van inslag van de laatste drie nummers. Dus grofweg de fabricagedatum (behalve voor voertuigen die op voorraad bleven).

Omdat in principe de wielen de laatste dingen waren die gemonteerd werden voor het verlaten van productielijn en die werden just-in-time geleverd kan je vaak adhv van bijvoorbeeld het reservewiel zien in welke maand de auto van de band gerold is...!

Dit geldt ook voor timestamps in gegoten delen zoals gieten zoals kunstof maar ook stickers en stoelen enz, ...

Voor afwerking de afwerking (bekleding, lijsten, doppen, spiegels, typeschildjes, enz), is het model-, of salonjaar bepalend ; vanaf het begin van het jaar is dat een specifieke chassis-/onderstelserie. Het is daarom onwaarschijnlijk dat typeschildjes verschillen op voertuigen met identiek onderstelnummer (bijv. 3337331 en 3338410)
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Weetjes over het Chassisnummer

Berichtdoor Harrie » 22 jun 2014, 21:37

leuk en interessant, Walle69, maar toch een paar opmerkingen.
Er bestaan tot 1980 geen modeljaar -letters of cijfers, dus 1 voor 1971 , 2 voor 1972, etc. klopt niet.
Modeljaar-code werd geïntroduceerd in 1980, met de letter A, dus 1981 is B, etc.
De VIN ( Vehicle Identification Number ) werd pas in 1983 ingevoerd, beschreven in "ISO 3779, 1983"

chassisnummer is geen onderstelnummer, dit zijn zelfdragende carrosserieën met slecht 1 chassisnummer,
dus niet zoals ( bijvoorbeeld :) een oude Engelse sportwagen 3 verschillende serienummers voor onderstel, carrosserie en motor elk.
Bij Peugeot zijn bij de klassieke types het motornummer gelijk aan het serie-(chasssis-) nummer.

VF3 is idd, Peugeot, maar aan elkaar geschreven. ( dus VF3 604 A66 E 6.661.588 ) waarbij de E het modeljaar 1984 aanduidt.

Foto's in folders kunnen ouder zijn, of van een pré-serie of mock-up, dit is nooit een sluitende aanduiding hoe details in / aan
een auto er uit moeten zien, dat betreft dus ook die discussie over die PF / V6 logo's.

Bovendien werd er nog wel eens wat 'verschoven' , als bijv. de 505 1.8 een gewijzigde verdeler kreeg, werd dat meteen ook
toegepast op de 504 L 1.8.

Het verhaal over het reservewiel als indicator over op welke dag de auto van de band liep, neem ik met een kilo zout.

ik kan er wel meer over schrijven, maar dan moet ik eerst wat gegevens bij elkaar rapen, en daar heb ik nu even geen zin in. :wink:
met vriendelijke groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Weetjes over het Chassisnummer

Berichtdoor Walle69 » 22 jun 2014, 22:05

Hoe ziet het nummer van je SL eruit? Staat daar een 7 of 8 vóór het "6 miljoen" nummer?
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Weetjes over het Chassisnummer

Berichtdoor Harrie » 22 jun 2014, 22:08

Walle69 schreef:Hoe ziet het nummer van je SL eruit? Staat daar een 7 of 8 vóór het "6 miljoen" nummer?

604 A31 6.578.387

Volgens mijn info is "tag 8" de eerste , dus code 8 voor 1978. Daarmee is mijn eerdere zin deels herroepen.
met vr. groet, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten