THP motoren

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

THP motoren

Berichtdoor Goozy » 26 mei 2016, 20:23

Beste forumleden,

Waarschijnlijk al veel over gehad op dit forum, THP motoren...

Ik ga morgen voor de tweede keer kijken bij een 308sw 1.6 THP.
Nu heb ik veel reviews gelezen over deze auto, hierbij kwam ik steeds op THP motor problemen terecht.

Nu is mijn vraag, waar kan ik opletten bij de auto of deze al "last" heeft van distributie problemen? En is het echt zo'n groot probleem bij deze motor? (Meestal staan alleen de negatieve dingen online te staan, naar mijn idee)

Alvast bedankt.

Groet,

Gijs
Goozy
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 mei 2016, 20:11

Re: THP motoren

Berichtdoor Martijn » 26 mei 2016, 22:10

Zeker, er zijn problemen met de THP motoren, maar zeker niet met allemaal. Er zijn 3 soorten problemen : opgerekte distributieketting, overmatig olievervuiling en vervuiling van cylinderkop en kleppen. Vraag naar de onderhoudshistorie van de auto, daarin kan je zien of de distributieketting al eens is vervangen en of er ooit een reiniging is uitgevoerd.

Heb je de auto gekocht, bezuinig dan niet op onderhoud. Er moet hele speciale olie in met aangepaste dopes. Heel duur maar essentieel.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: THP motoren

Berichtdoor Goozy » 26 mei 2016, 22:29

Bedankt voor je reactie!

Onderhoud is gedaan door de peugeot garage!
Dus mag er dan vanuit gaan dat dit goed is???

Speciale olie? 0w30 oid??
Goozy
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 mei 2016, 20:11

Re: THP motoren

Berichtdoor jerilo » 27 mei 2016, 09:15

Vergeet ook niet dat de wastegate klep van de turbo bij deze motoren veel kapot gaat. Hierdoor krijg je storingen op de turbo (drukverlies) maar ook storingen op lambda-sensoren.

Wij bieden bij deze een deel reparatie aan. Hierbij de- en monteren wij de turbo en vervangen alleen het turbinehuis waarin de klep zit. De rest van de turbo blijft gehandhaafd.
Dit scheelt een fractie van de kosten voor een nieuwe/ruil turbo.

Let op dit kunnen wij alleen doen als er geen overmatige speling op het asje aanwezig is, dan word het helaas wel een andere turbo.

Verdere problemen zijn hierboven al genoemd.
Belangrijk is om de verbranding zo schoon mogelijk te houden zodat er geen vuile carterdampen terug gevoerd worden naar de inlaat wat vervuiling op de kleppen veroorzaakt.
Dus goed onderhoud, op tijd olie en filter, goede brandstof met regelmatig een toevoeging dit allemaal om een zo schoon mogelijke verbranding te krijgen.

Verder zijn het heerlijke motoren met veel trekkracht.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten