Aankoopadvies 106 gevraagd

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor emiljan » 23 dec 2016, 22:46

Beste mensen,

Mijn naam is Emil ten Barge 18 jaar oud en woonachtig in Winterswijk. Sinds ik klein was hield ik mij al veel bezig met auto's en nog steeds beleef ik hier veel plezier aan.
Tot voor kort had ik een fantastische 205 1.4 XS Roland Garros in "Vert Metallic" uit 1992. Uniek aan de XS zijn de stijvere veren en de versnellingsbak met zeer korte verhoudingen waardoor het als een zeer fel autotje aanvoelde.
Ik heb deze auto op mijn 16e al gekocht, met 17 mijn rijbewijs gehaald en sindsdien veel in rondgereden met mijn vader of alleen. Een paar weken geleden heeft mijn buurvrouw echter de RG geleend, en het ergste gebeurde, de auto werd van achteren geraakt door een te laat afremmende vrachtwagen met onherstelbare schade tot gevolg. Hierdoor ben ik nu opzoek naar een geschikte opvolger. Vandaar dat ik serieus geïnteresseerd ben ik 106'jes/ Saxo's (persoonlijk vind ik de 106 wat mooier).

Nu wilde ik graag de wat snellere versies hebben, maar ik ben bang dat de 1.6 'jes eerder zijn afgetrapt. Omdat ik mijn 205 met 1.4 ook al vlot genoeg vond, lijkt mij een 106 1.4 ook een goede optie, maar ik vroeg mij af waarom deze een 0-100 tijd van 13.2 sec. hebben tegenover de 10.6 van de 205 (1.4 generation, zonder korte bak). Dit terwijl een 106 ongeveer hetzelfde weegt, of minder, terwijl het tu blok ook nog eens iets meer koppel heeft door de multipoint injectie. Voor mij een raadsel. Nou vind ik cijfers niet heel belangrijk hoor, als zo'n 106 maar vergelijkbaar vlot aanvoelt als mijn 205 deed. Weet iemand hier het antwoord op?

Zijn er verder nog dingen om op te letten bij de aankoop van een 106? Is een phase II beter dan een phase I? Moet ik toch voor een 1.6 gaan? Kun je met een 106 XS/Sport een beetje leuk door de bocht? Zijn er verder nog verschillen met de Saxo behalve het interieur en exterieur?

Alvast bedankt,

Vriendelijke groeten Emil ten Barge
Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros '92
onze ex-peugeots:
405 1.6 GLX Break '96
309 1.4 GLX '91
emiljan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 maart 2014, 09:41
Woonplaats: Winterswijk

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor pauldevries » 25 dec 2016, 13:08

ROEST!!!!!!!! is de grootste vijvand van de 106 en de 106

Vooral de ophanging van de draagarmen, de motorsteunen, de balken in de kofferbak en verder op alle dubbele naden.
Dat de coating er roestvrij uitziet van onderen wil niks zeggen, dat is een waterdicht plastic laagje wat juist al het vocht vasthoudt zodat de plaat erachter helemaal rot kan zijn
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor emiljan » 25 dec 2016, 15:42

Geldt dat ook voor de laatste bouwjaren van de Phase 2?
Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros '92
onze ex-peugeots:
405 1.6 GLX Break '96
309 1.4 GLX '91
emiljan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 maart 2014, 09:41
Woonplaats: Winterswijk

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor pauldevries » 25 dec 2016, 18:31

Beste Emiljan, helaas wel, ik heb een 2002er Saxo gehad (idem 106) en deze had na 160.000 km en een veelvuldig binnen staan
een compleet doorgerotte achterkant, de dubbele naden aan de kofferbak zijn zeer berucht,
evenals de ophaning voor van de draagarmen was compleet rot.

http://www.autoadviezen.nl/Citroen.htm
in het linkje is het een saxo maar hier vindt je meer foto,s van de beruchte plekken,
Ze hebben het niet allemaal maar let daar heel goed op.
Een koppaking of een achteras vervangen is heel wat minder werk als dat laswerk.
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor pauldevries » 25 dec 2016, 18:33

hier het overzicht van Peugeot van die site http://www.autoadviezen.nl/Peugeot-1.htm
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor emiljan » 25 dec 2016, 19:33

bedankt voor alle info en links!
Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros '92
onze ex-peugeots:
405 1.6 GLX Break '96
309 1.4 GLX '91
emiljan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 maart 2014, 09:41
Woonplaats: Winterswijk

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor Anne Jan » 25 dec 2016, 22:25

Ik begrijp je beweegreden niet om na een 205 terug te gaan naar een 106. De 106 phase 1 was gebaseerd op de Citroen AX en is echt veel minder auto dan een 205. Daarnaast is een 106 inderdaad veel meer gevoelig voor roest dan een 205. Mijn advies: zoek een 205 van bouwjaar 1990 t/m 1995. Deze zijn practisch ongevoelig voor roest en vaak al wat luxer aangekleed. De laatste series Generation waren helaas zeer wisselend van kwaliteit.
Peugeot 205-309 Club Nederland: www.peugeot205-309clubnederland.nl

Peugeot 205 GTI 1.9, 1991
Citroën 2CV6 Charleston, 1986
Citroën Berlingo XTR 1.6 VTI120, 2010
Avatar gebruiker
Anne Jan
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 07 jun 2009, 20:22
Woonplaats: Enschede

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor emiljan » 26 dec 2016, 12:45

Ik wil graag een XS model, omdat ik graag een wat sportiever reagerende auto wil, een "normale" 205 zie ik niet zo zitten vanwege overhellen in bochten, maar 205 XS'jes zijn uiterst zeldzaam. Ik ben ook overtuigd van de betere kwaliteit van de 205, maar een XS is bijna niet te vinden en een 1.9 of 1.6 te duur.
Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros '92
onze ex-peugeots:
405 1.6 GLX Break '96
309 1.4 GLX '91
emiljan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 maart 2014, 09:41
Woonplaats: Winterswijk

Re: Aankoopadvies 106 gevraagd

Berichtdoor 309NL » 26 dec 2016, 20:39

Je kunt toch eventueel andere veren monteren? Misschien ook nieuwe dempers, dan is dat gelijk allemaal weer fris.
Een 309 kan ik ook aanraden maar die vind je misschien niet mooi?
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten