Welke diesel gaat de wereld rond?

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Dolledokus » 20 jun 2017, 06:36

Ik gok er even op dat dit in het goede topic staat. Verplaats het anders gerust heer of dame moderators.

Goed, welke diesel?

Daar zit een verhaal achter natuurlijk. En dat zal ik een klein beetje uitleggen. We beginnen eerst maar eens met : Welke goedkope diesel, gaat het beste over de wereld?
Jahaaa, denk daar maar eens over na! :lol:
Wat is dit nu weer?, hoor ik er al een paar denken. Welnu heren en dames, dit is het plan ;

Ergens in de loop van de jaren 2000, ontsproot het idee om mee te doen aan de Amsterdam-Dakar. In 2010 zouden we gaan. Ergens rond sept. Echter, omdat ik in 1998 én in 2004 zo slim was om mijn rug te breken (ja je leest het goed, 2x de rug gebroken) én omdat mijn lijf in maart 2010 zei : Hó stop! Tot hier en niet verder vriend!
Viel mijn hele plan in het water. Het ging niet meer, en ik kon dus niet mee. Mijn droom, mijn (levenswerk klinkt wat heavy), maar mijn levenswerk ging aan duigen. Helaas.... Maarrrr, dat plan bleef knagen....

Nu ruim 7 á 8 jaar later, ga ik het hoogstwaarschijnlijk tóch doen.
Nu is mijn vraag, welk dieseltje pak ik daar het beste voor? Welke peugeot gaat dit volhouden? Welke peugeot is makkelijk om onderweg aan te (laten) sleutelen? Zuinig. Zit lekker (stoel is te vervangen hoor, maar als het niet hoeft...!! U snapt het wel). Kortom, welke peugeot leent zich hier het beste voor?
Want de keuze word waarschijnlijk een peugeootje. Betrouwbaar motortje, makkelijke of simpele techniek, die zich eventueel voor 100km laat MacGyveren, om tot aan enige garage te kunnen komen. Het mag een kleintje zijn, liefst geen slagschip. Middenmoot is ook goed. (1 maatje groter als de 205 bijv.)

Alle hulp is welkom dus!
Alvast dank voor het meedenken :D :roll:

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Dolledokus
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 10 jun 2017, 08:09

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Dirk85 » 20 jun 2017, 08:19

Ik zou bijna denken aan zo'n simpele Peugeot Partner 1.9 90 pk met een Dangel (4x4) onderstel. Maar goed. Ik baseer mijn ervaringen op een bekende die met deze motor in zijn 406 tot 625.000 km is gekomen. Daarna heeft hij de auto ingeruild.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Gilletti » 20 jun 2017, 09:18

Of iets luxer en comfortabeler, een 306 met dezelfde 1.9D.
HDI zou ik voor dit doel laten staan.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Frank.04 » 25 jun 2017, 09:29

Even een paar verduidelijkingsvragen:

- is het om de wereld rond te rijden of wil je naar Dakar-dat laatste gaat tegenwoordig geheel via asfalt (en kan dus met elke auto)

- wil je volledige zekerheid of mag een beetje avontuur ook? - in het laatste geval koos ik voor een auto die leuk is in plaats van voor saai blik

Kortom, krijg voor je zelf helder wat je van deze reis verwacht en laat je niet teveel verleiden om alle risico's uit te sluiten. Ten eerste lukt dat toch niet, ten tweede zal de reis aan beleving winnen als je mee gaat op de flow.

Zeker na twee rugoperaties zou ik het volle uit het leven halen!

Succes en fijne reis!
Laatst bijgewerkt door Frank.04 op 25 jun 2017, 18:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Brownie » 25 jun 2017, 11:23

Naar Dakar in stijl doe je toch met een 504 of 505 diesel vind ik.
- Betrouwbaar
- eenvoudige techniek
- comfortabel
- in (west) afrika kennen ze je auto allemaal.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Dolledokus » 15 jul 2017, 19:19

Haaa hier is het!
Godsamme zeg, wat heb ik lopen zoeken naar dit bericht. Foei foei foei. (En het was zo makkelijk, achteraf gezien.)

Goed, hè hè, back on topic.
Tjah, het plan/idee heeft nog niet de meest vaste vorm. En wie weet blijft het wel bij dromen van.
Er zijn natuurlijk, naast het vinden van een geschikte kar, waar best avontuur aan vast mag zitten, maar liever niet gezien het feit dat een ander alle noeste arbeid moet verrichten en ik de hand en span diensten. Komt nog bij een hele papperassen handel voor medicatie etc etc. (word reeds onderzocht)
Maar goed, een goeie diesel is wel waar ik aan zat te denken. En dan liefst iets waar ik ook minimaal een matras, gestrekt en wel, in kan leggen. Met enige aanpassing kan een hoop uiteraard. Joh ik heb al filmpjes zitten kijken hoe je slaapt op een matras, in een Starlet. Hahaha, geniaal overigens. Maar dat zijn wel dingen die ik meeneem in zo'n idee. En dan kom ik idd ook vrij snel bij bijv partner uit. Maar bank klappen mag ook. Ook goed. Gebeurd waarschijnlijk toch al meteen.

Dakar is leuk, maar dat hoeft niet per sé. Persoonlijk denk ik meer aan bijv. Rusland-Azië of iets in die strekking. Of een rondje scandinavië litouwen polen tjechië, dan ben je ook relatief dichtbij maar toch op pad. Via spanje portugal frankrijk weer terug omhoog. Mij lijkt dat je dan al een behoorlijke toer hebt gemaakt. Liefst vroeg ik pa mee. Maar of die nog trekt aan dit soort gein?

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Dolledokus
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 10 jun 2017, 08:09

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Dolledokus » 16 jul 2017, 06:04

Trouwens, waar vind ik ergens onderdelen? De kans bestaat dat ik er met een 205- je aan kan beginnen. Alleen heeft dat gebakje een carburateur probleem. Daar moet een nieuwe op. Nu zijn daar 2 problemen bij.
1) er is ooit een motor vervangen, en ik heb geen idee wat er nu in ligt. Dus, waar kan ik ergens motornummers opzoeken om te zien welke motor hier in ligt. En 2) welk type Solex zit hier op? Waar kan ik dat weer vinden? Want ik neem aan dat ik niet zomaar klakkeloos iedere Solex carb.erop kan drukken.

Het is een benzine, maar rijd met gemak 1 op 18 á 20. Dus dat is nog goed te doen. Liefst haalde ik meer natuurlijk, maar goed, zeg zelf, een Partner 1.9diesel zal ook zeker iets van 1 op 20 doen.
Maar goed, eerst maar eens zien of ik die 205 weer aan de praat krijg. En weet iemand waar ik een daktent kan vinden?
Dus : motornummers, type carb. en daktent.
Alvast dank voor de meedenkerij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Dolledokus
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 10 jun 2017, 08:09

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Michael » 16 jul 2017, 08:59

Mijn zoon heeft net een rondje gemaakt: Turkije, via zwarte zee, Georgie,Azerbeidzjan en Iran en weer terug naar Turkije waar ik de auto opgepikt heb.
10600 km alleen 1 lekke band en het dashboard kastje welke niet bestand is tegen een paar 1000 km off road.
Een echte aanrader zo'n Volvo van 800 euro met een kleine 4 ton op de klok.

Ps1: achterin slapen viel tegen, is ook niet echt nodig in dit soort landen. Overal welkom en hotel kost niets.
Ps2: het was geen diesel.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Welke diesel gaat de wereld rond?

Berichtdoor Nanno » 16 jul 2017, 10:22

Als ik het zou willen hoefde ik niet lang na te denken, dan werd het een 504 of een 505 met de atmosferische diesel. Mooi, simpel en onverwoestbaar. En dat laatste is natuurlijk betrekkelijk want alles kan kapot.
In de jaren 70 ben ik met een 2CV (zelfmoorddeurtjes) naar Moskou geweest en via Finland en de Noordkaap terug. Slechts twee lekke banden en de voorwiellagers tot pap gereden. Verder niks. Later een reis met een Kever 1300 naar Afghanistan en terug. Geen enkel defect, wel af en toe ontsteking schoonmaken en afstellen. Beide auto's waren verre van nieuw. Ik geloof dat de Eend Fl. 300 kostte en de VW Fl. 750. Dus wees niet te bang, zoek een leuke auto en ga het gewoon doen!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten