Peugeot 206 rijdt te hard, niet zuinig en toerenteller raar

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 206 rijdt te hard, niet zuinig en toerenteller raar

Berichtdoor Richard G. » 27 jan 2018, 19:40

Ik zag geen 206 sectie dus hoop dat ik de vraag hier mag stellen, anders excuses en kan misschien de moderator hem verplaatsen.

Sinds kort de trotse bezitter van een Peugeot 206 uit 02-2000 met een 1.4 motor.
Geen idee of daar nog iets aparts aan is of teller of iets anders vervangen is ooit. Vermoedelijk niet want de schroeven van het luchtfilter zaten zo enorm vast dat het leek alsof ze er al vele jaren niet meer af geweest waren.

Hij rijdt echter continue 10 harder dan de teller aangeeft. Als ie 100 aangeeft rij ik 110, maar schijnbaar doet ie dat continue want ik kwam laatst langs een snelheidsdetectie bij een flitser waar ik 70 mocht. Op de teller reed ik 50 maar die detector gaf 61 aan. Dus ook bij 50 wijkt hij 10 km af.
Uiteraard even gezocht op het forum, en kwam daar 3 oplossingen tegen, een spiraaltje achter de teller en bandenmaat of klokkenstel eens vervangen.
Maar wat is voor dit bouwjaar de correcte bandenmaat? En is het in dit geval banden of meter of....?

Ik heb er zelf 165/70 R14 op liggen, deze maat zag ik ook op een 206 die hier in de buurt stond.
Is dat de correcte maat? En zo ja, is het dan inderdaad een teller probleem? Is dat eenvoudig op te lossen?
Als het kan zou ik liever niet de teller vervangen, de auto heeft namelijk 126.000 km gereden en als het kan wil ik de stand i.c.m. de RDW graag correct houden.

Gezien de snelheidsmeter te weinig aan geeft, hoe zit het dan met de kilometerteller, met name de dagteller? Ik wilde namelijk graag weten wat het verbruik was en dat viel me een beetje tegen.
Afgaande op de dagteller op de wijze waarop hij nu dus rijdt, met afwijkende snelheid, is het 49 liter tanken en 587 kilometer gereden, dat is 1:11,9 ongeveer, maar daar was veel snelweg bij. Ik dacht dat deze auto's dan eerder op 1:14 zaten.
Of kan ik hier nu niet van uit gaan gezien het liegen van de kilometerteller?
Kan dit veel uit maken gezien de luchtfilter nog vervangen moet worden? C.q. auto moet een beurt hebben, schijnbaar al lang niet meer gehad en filter is gewoon vuil.

Dan nog de toerenteller. Deze blijft vaak steken op de helft als de motor uit staat en werkt dan vanaf de helft dik in 't rood.
Heel soms begint ie wel bij 0 en dan werkt hij ook gewoon normaal.
Voor wat ik gelezen heb hier en daar schijnt dat een 206 kwaaltje te zijn. Er wordt als oplossing gezegd klokkenstel vervangen, maar aangezien het echt zo'n kwaaltje is, is het afwachten of het dan goed gaat.
Ook hier en daar gelezen (niet op dit forum volgens mij) dat het opgelost zou worden ergens iets kleins vervangen werd in of aan het klokkenstel (spoeltje of stukje electronica) van rond de 35 euro? Er is iemand uit Hoogeveen die daarmee adverteert op Marktplaats, helaas wat ver weg voor mij.
Maar klopt dat verhaal, is dat inderdaad een oplossing?

Sorry voor 't lange verhaal, maar dan is het in elk geval wel duidelijk. :)
Groet, Richard.
Richard G.
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 jan 2018, 19:09
Woonplaats: Maastricht

Re: Peugeot 206 rijdt te hard, niet zuinig en toerenteller r

Berichtdoor Brownie » 28 jan 2018, 01:06

Te lage snelheid op je meter strookt in elk geval met verrassend hoog gebruik. Dat zou dus kunnen wijzen op te grote banden onder je auto, maar wat normaal is, zou ik niet weten. Ik kan morgen wel even kijken wat wij hebben.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Peugeot 206 rijdt te hard, niet zuinig en toerenteller r

Berichtdoor Richard G. » 28 jan 2018, 03:24

Dat zou hartstikke mooi zijn. Ik weet niet of het nog qua bouwjaar iets uitmaakt. Maar alvast bedankt voor de moeite!
Groet, Richard.
Richard G.
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 jan 2018, 19:09
Woonplaats: Maastricht

Re: Peugeot 206 rijdt te hard, niet zuinig en toerenteller r

Berichtdoor maan » 28 jan 2018, 08:56

Gebruikelijk op de 206 is 175/65/14. jouw banden zijn smaller en hoger, maar de wielomtrek is minder dan 1% afwijkend, dus daar ligt dit zeker niet aan. Ik zou dus eerder de snelheidsmeter verdenken.

Verbruik bepalen via tanken is niet heel nauwkeurig, dat zou je toch zo’n 5 keer moeten doen, en steeds op dezelfde manier tanken. De 1.4 motor zou wel 1 op 16 moeten kunnen halen

Je kan de dagteller eens vergelijken met de afstand die google maps geeft voor een rit, dat geeft al een eerste indicatie of je dagteller wel klopt.

Uitgesteld ondehoud, waar je vieze luchtfilter een voorbeeld van is, kan zeker een hoger verbruik geven. Ook de AC steeds aan, zachte banden en vooral je rechtervoet, zijn heel bepalend.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Peugeot 206 rijdt te hard, niet zuinig en toerenteller r

Berichtdoor Richard G. » 28 jan 2018, 15:41

Ben ik in elk geval al blij dat horen dat ik niet 4 nieuwe 13" wielen hoef aan te schaffen.
1:16, wow, dat zou ik wel graag willen ja.
Tanken doe ik altijd op dezelfde manier. Voltanken en dank kijken hoeveel liter er in gaan en hoeveel km er op de dagteller is gereden. Moeten die tellers wel kloppen natuurlijk.
Inderdaad kan men dat beter een paar keer doen. Is er een betere methode?

Eens een afstand vergelijken met Google maps is wel een goed idee inderdaad. Zal ik eens doen.

Mijn rechtervoet hoef ik geen zorgen over te maken, ben een rustiger rijder, rustig optrekken ook en op tijd schakelen. Te hard rijdt ik zelden, is te duur geworden. Was een 30 jaar geleden wel eens anders. :mrgreen:
AC zit er niet in deze auto jammer genoeg.

Ik neem aan dat als ik nieuw materiaal ga halen voor een beurt (laat ik een schoonbroer doen) even de oude luchtfilter moet meenemen? Want als ik m'n kenteken in toets bij zo'n winkel zie ik er 20 verschillende staan met diverse afmetingen.
Groet, Richard.
Richard G.
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 jan 2018, 19:09
Woonplaats: Maastricht


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten