Waarom nou juist een Peugeot en waarom deze?

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Idranor » 21 sep 2005, 22:12

Mijn liefde voor Peugeot komt absoluut niet van huis uit! Mijn pa vindt Franse auto's roestbakken en op een R12 na heeft hij altijd Duits of japans gereden (Seat en Skoda zijn ook halfduits).

Mijn liefde voor oude auto ontstond rond het halen van mijn rijbewijs en toen ik kort daarna naar Frankrijk ging met wat vrienden in een VW T3, heb ik de Franse auto's ontdekt. Toen ik eens een 504 Coupe zag was ik verkocht en sindsdien is de liefde voor het merk alleen maar gegroeid.

Helaas was het er tot voor kort nooit van gekomen een Peugeot aan te schaffen. Ik was verzeild geraakt met een Fiat Ritmo en was zoveel van dat ding gaan houden dat ik m niet meer weg wilde doen. Maar inmiddels moet de Ritmo gerestaureerd worden en kon ik eindelijk op zoek naar een Peugeot!

Helaas ligt een 504Coupe flink boven m'n budget, maar ik wilde ook wel iets bijzonderders dan een 205. Dus toen ik voor een zeer schappelijke prijs een 305GTX tegenkwam was de keuze snel gemaakt!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor vlietdijk » 22 sep 2005, 20:59

Ook bij mij komt de "Peugeotliefde"niet van mijn vader .Deze reed 3 Daf s en twee Opels Kadett op! Ik ging eigenlijk voor een DS maar schrok wel van de techniek aan boord .Mijn 404 rijdt net zo lekker als een DS maar kan ik met een beetje hulp [Olieslager] zelf onderhouden.Alhoewel ik belangrijke zaken zoals remmen e.d uitbesteed
404 onverwoestbaar
Avatar gebruiker
vlietdijk
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 17 apr 2005, 19:39
Woonplaats: Espel [NOP]

Berichtdoor peppo » 06 okt 2005, 13:45

Tja, waarom een 404? Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik in de zomer van 1964 voor het eerst in mijn leven als 9 jarige jongen met een 404 ben meegereden. Dat heeft er misschien ook mee te maken dat ik ongeveer een kwartiertje na die rit van een paard af ben gevallen, maar dat is een ander verhaal.

Mijn vader heeft een jaar of vijf een 404 gehad en dat was net in de periode dat ik rijles had (in een 404) en mijn BE rijbewijs haalde (in weer een andere 404). En daarna natuurlijk lekker toeren met de 404 van pa. Ik vond het altijd een bijzonder fijne auto zowel om in zitten als om mee te rijden. En het model heb ik altijd adembenemend mooi gevonden.

Toen ik in de eigen auto's terecht kwam waren dit vaak Citroëns, een merk dat ik nog steeds een zeer warm hart toedraag. De laatste Citroën was een Traction uit 1953. Heel mooi om te zien, maar ik vond hem niet echt fijn rijden. Deze heb ik door allerlei omstandigheden moeten verkopen.

Begin dit jaar besloot ik om toch maar weer eens een klassieke auto te kopen. Weer een Citroën? Weer een DS? Nee, ik heb al zoveel ellende met DS'sen meegemaakt en gezien. Toch liever een auto waar niet zoveel kapot kan gaan. Maar wel met een mooi model. En comfortabel. Een Peugeot dan? 604? 504? 404? Een 604 vind ik niet zo heel erg mooi en met die benzineprijzen... Dus een 504 of een 404. Na mijn dochter van 9 meegesleept te hebben naar Garage de l'Est in Vlaardingen zag ik dat ze de 504'en gewoon voorbijliep en bij de 404'en aandachtig bleef staan en me vertelde dat ze die toch wel erg mooi vond, dus werd het een 404.

Na een paar maanden redelijk intensief zoeken op internet had ik haar gevonden. Eigenlijk wist ik meteen na het lezen van de advertentie al dat zij het zou worden. Een 404 SL uit 1964. Natuurlijk afkomstig uit Frankrijk, want zoveel SL'len heb ik hier vroeger niet gezien. Een zeer gaaf exemplaar dat de vorige eigenaar een jaartje of drie geleden opnieuw heeft laten spuiten. Kilometerstand 78000 (nu) en zoals de auto er uitziet lijkt dat ook de werkelijke kilometrage.

Ik heb haar nu ongeveer een half jaar en heb gedurende die periode al heel veel genoten. Zodra ik instap is het alsof alle dagelijkse belommeringen van me afvallen en de wereld ineens weer helemaal in orde is.
Laatst bijgewerkt door peppo op 13 maart 2008, 13:53, in totaal 1 keer bewerkt.
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor vlietdijk » 06 okt 2005, 17:54

Wat leuk om jouw ervaring te lezen .Des te meer omdat mijn dochter ook graag met pa uit rijden gaat en zij is tien Het gevoel van een tijdmachiene heb ik ook als ik naar mijn uitzicht tussen de twee koplampen kijk .En het is werkelijk ontspannend om in te rijden.
404 onverwoestbaar
Avatar gebruiker
vlietdijk
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 17 apr 2005, 19:39
Woonplaats: Espel [NOP]

Berichtdoor MichelDV » 21 nov 2005, 15:12

Tja, waarom?

Als kind van een jaar of 8, 9, 10, 11, ... smoorverliefd geworden op een 504 cabrio. Zij stond destijds in Turnhout op de Merodelei naar mij te lonken. Onmiddellijk vlinders in de buik en deze zitten er nog steeds.
Heb mij toen voorgenomen om er later eentje te kopen. Is ondertussen gelukt een dikke 2 jaar geleden.
Voor de 504 sedan ben ik gevallen omdat de ouders van mijn beste vriend er thuis één hadden. Zalig om met hen mee te rijden, vergeet het nooit. Die mensen rijden nu trouwens nog steeds met Peugeot. Nadat de 504 door en door rot was hebben ze haar ingeruild voor een 505GTD, daarna een 605 diesel en nu een 607 diesel full option.
En ja een 504 coupé vind ik persoonlijk the best of both worlds.
Keep your eyes on the road and your hands up on the wheel.

uit Roadhouse Blues van The Doors.
Avatar gebruiker
MichelDV
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 25 sep 2004, 12:55
Woonplaats: Vlimmeren bij Turnhout

Berichtdoor Brownie » 21 nov 2005, 16:49

Bij mij komt het ook uit de familie. Mijn grootouders hebben altijd Peugeot gereden. Tussen mijn 8e en 16e reden mijn ouders ook peugeot. Bovendien werkt een oom van mij als vertegenwoordiger bij Nefkens en een andere oom is Peugeot-specialist.
Ik vind de karaterestieke koplampen van peugeot ook erg mooi. Verder zijn het comfortabele auto's met een min of meer Nederlands leeuwtje.
Ik was op zoek naar een goedkope betrouwbare diesel. Mijn oom had namelijk mijn 205 afgekeurd (niet onterecht hoor), maar kwam direct met een 306 op de proppen. Altijd bij hem in onderhoud geweest, 240.000km maar gebruikt voor 150 km per dag woon-werkverkeer. Het was inmiddels 12 jaar en ook daarom goed betaalbaar. Een tikkeltje moderner en ruimer als de 205 dus dat hebben we maar gedaan. Sindsdien alweer 25000km probleemloos gereden.
De 505 is echt jeugdsentiment. Mijn ouders hebben 450.000km gereden in een 505GLD en ik heb mijn eerste kilometers ook in die auto gemaakt. De 505 heeft toch de mooiste neus van alle Peugeots vind ik.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Oxidizer » 10 mei 2006, 17:29

Jo had vroeger al een 309 GTI gehad.
Hij wou terug een snelle wagen.

Et voila, onze 309 GTI 16v was born... Gekocht in Anderlecht, nu ongeveer 2 jr in ons bezit.

En tegenwoordig moet je al overstappen nr Evo's / Porsche om mooie prestaties te maken.
Oxidizer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:36
Woonplaats: Tienen

Berichtdoor Elentinos » 06 jun 2006, 18:58

In mijn geval een ietwat ander verhaal: Ik ben een groot liefhebber van Italiaanse auto's en vooral Italiaans auto-design. Toen ik op zoek ging naar een klassieke cabrio vond ik de Alfa en Fiat spiders net wat te klein en te sportief. De grote klassieke Italiaanse cabrio's (Lancia Flaminia Touring of Alfa 2600 touring) zijn domweg niet (door mij) te betalen. En zo kwam ik terecht bij de 504 cabrio. Een slag groter dan de Italiaanse spidertjes en veel meer gebouwd op comfortabel cruisen met open dak. Liefst de eerste versie, want die is het puurst van (pininfarina)vorm.

Met Peugeot motortechniek heb ik niet veel. Wanneer je Alfa en Lancia motoren gewend bent lijkt een Peugeot-blok uit een trekker te komen (nu hoop ik niet dat ik het hele forum over me heen krijg :lol: ). Maar voor het doel van de auto (comfortabel cruisen) is ie adequaat onopvallend gemotoriseerd. Van de Peugeot onderstel-techniek heb ik een veel hogere pet op. Comfortabel en toch strak sturen is een zeer goede eigenschap en mijn 37 jaar oude Peus voelt echt modern comfortabel aan. Perfect en zijn tijd ver vooruit.

De bloedmooie 504 bevalt echt prima en gaat alleen weg wanneer er een cabrio van Carrozzeria Touring uit Italia zich aandiend. Dat is nog effe sparen dus voorlopig moet ik het doen met mijn 504.
Oh, wat een straf :D
1969 Peugeot 504 cabriolet
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

waarom peugeot het is een lang verhaal

Berichtdoor peuherbie » 04 jun 2007, 14:03

waarom peugeot????
ik was een jochie van een jaar of 5 (nu 41) toen we terug kwamen,
van familiebezoek moeten we in Ederveen door een hele scherpe bocht
om dat mn vader graag de kortste route rijd.
door de bocht gereden zie we (pa ma zus en ik in een groene 104 bj 76) een wijnrode 404 staan aan de overkant van de weg over de sloot boven op een afgezaagde boom (stam was ong meter in doorsnede.
het regende licht dus zal het wel glad geweest zijn. bij het voorbij rijden zag ik iets bewegen in de 404,ach dat zal wel niet zei mn vader op aandringen van moeder werd er toch gestopt .
ik ga wel even kijken zei vader ben zo terug en ja hoor lagen twee jongens in de auto kas bezopen zei een boer iets verderop die ook was komen kijken ben toen uit de auto geglipt en ben ook maar eens gaan kijken. jongens waren eruit gehaald en mankeerde verder niets net zo als de 404. ik snapte er niets van over een sloot gereden van 1,5 m breed en dan precies midden op die stam belanden ik had zoiets het moeten wel hele goede autos zijn want carroserie was niet beschadigd bodem wel.

dit is het begin.......word vervolgd.
peuherbie
peuherbie
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 03 mei 2007, 14:20

Nou gaan jullie voor dit verhaal maar even zitten........

Berichtdoor 307204XSI » 04 jun 2007, 21:52

Waarom een Peugeot en waarom is het toch niet die ene geworden, slaat meer op mij.

Ik ben nog net niet in een 404 geboren. De winter van '64 was een hele strenge. Mijn vader reed een Morris, een 1100 Glider, de Huisarts u raadt het al een 404. Op het moment supreme vertrouwde de arts het toch niet helemaal en besloot zodra ik ""gearriveerd"" was onmiddelijk transport naar het ziekenhuis in de dichtstbijzijnde plaats. Inmiddels waren er in de straat die nacht al de nodige motoren, niet geheel ongeschonden door de strenge vorst. Alleen de Glider en de 404 liepen na lang warm draaien en krabben goed dus belande ik zo uit de veilige moederschoot in een deken gewikkeld in moeders armen op de comfortabele lederen achterbank van de 404.

Na de Glider kwamen er bij ons thuis nooit Peugeots, maar lange tijd Renaults en vervolgens een aantal Honda's.

Wel gingen we vaak op vakantie met kennissen die (inderdaad) de nodige 404's reden. Dus wat doe je dan als jongetje van 4??? Je peert hem gewoon naar die andere auto, zet net zolang een dikke keel op en houdt je aan alles vast wat je tegen komt, tot je het voorelkaar hebt en je tot aan Zuid Tirol pontificaal op de achterbank van een 404 zit. En dat, volgens familie-anekdotes 3 jaar op rij..... :mrgreen: :mrgreen:

Daarna de eigen automobiele carriere maar de eerste 8-9 auto's waren geen Peugeots.....Tot ik op zoek was naar een MPV en uitgekeken was op al het Duitse spul vanwege de ""kerkbanken"" en teleurgesteld in de Chrysler, toch uitkwam bij Peugeot. De meest luxe 806 uitvoering (SV)heb ik 160d. km probleemloos gereden. Beul van een motor en een paleis qua luxe.

Toen is ook alle sluimerende Peugeot -liefde teruggekeerd. Het bleek van de vele honderden Dinky-toys die ik gehad heb (instinctief) alleen de 404 en 403modelletjes bewaard heb. Inmiddels is de collectie met 120stuks en overige ""automobilia"" en boeken alweer aardig op peil.
De eerste reisjes naar Sochaux kwamen en de 806 werd vervangen door een nieuwe 307, nu 5 jaar geleden.

Zelfs mijn vader ging met mij, wat later zijn laatste auto bleek te worden, een 206 Gentry kopen en was helemaal verrukt over rijgedrag en comfort. ""Dat had ik jaren eerder moeten doen zei hij" toe we hem samen bij de dealer gehaald hebben en naar huis reden. Mn moeder rijdt er op dit moment nog mee maar hij gaat zeker niet weg...................

Je zou dus zeggen dat mijn eerste klassieker een 404 zou gaan worden.......MIS! Ik vreesde technische tekortkomingen in eigen persoon,
en wilde eigenlijk een smetteloze bijna nieuw-waardige 404 (of 403).
Die moet je maar net weten te vinden. Tegelijkertijd kwam ik in contact met een bekende die zijn zelf (vakkundig)gerestaureerde 204 weg moest doen wegens ruimte gebrek.

Dit leek mij een betaalbaar en goed eerste begin als leek met een klassieker. Niet te begrotelijk, makkelijk aan onderdelen te komen, en op veel plaatsen lopen nog ""ouwe knakkers" die wel het EEN en ander weten van de 204.

Dus is sinds afgelopen December Sophietje in ons midden en beleven we inmiddels veel plezier!

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor vreugden » 04 jun 2007, 21:56

Bijna geboren in een 404, dat moet bijna een "droomstart" zijn geweest. :mrgreen:
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor 307204XSI » 04 jun 2007, 22:32

Ik voel me ook nog steeds een bevoorrecht mens Teun!
En bovendien soms een grote waffel maar een klein (leeuwe-)hartje, hihihihi :P
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor BerryS » 21 okt 2007, 18:22

Een kennis van me (hij is monteur en sleutelt vaak bij ons thuis aan auto's) rijdt zelf een 306 1.4 Summertime van 1994. Zijn dochter rijdt een 106 5d van 1995 en zijn zoon rijdt ook een 306 1.4 van 1994. voor zijn ex-vrouw heeft hij een 205 aut. van 1993 gekocht. Fijne wagen is dat: een beigekleurige 5-deurs met het originele glazen schuifdak!
en vorige week heeft hij -voor erbij- een zeer nette 306 cabrio van iemand overgenomen! Een blauwe automaat met beige leer en airco! :-)
En die auto ga ik binnenkort even oppoetsen :-)
Avatar gebruiker
BerryS
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 apr 2006, 19:26
Woonplaats: Vreeland

Berichtdoor layla » 07 nov 2007, 17:27

Mijn ouders hebben allebei een Peugeot en vooral de 205 ben ik gek op!!
De auto is ouder dan ik en ik rijd er dus al men hele leven met mee.Ben dus supergehecht geraakt aan dat autootje. :mrgreen:
En als je dan eens in een auto van een ander merk gaat zitten valt dat toch wat tegen.Peugeot heeft ook zo van die zalige,zachte,gemakkelijke zetels.Ben telkens weer blij als ik dan terug in een Peugeot zit.Daar voel ik me tip top in! 8) 8) 8)
En niet zo lang geleden ontdekte ik de 504,waar ik op slag verliefd op werd.Wat opzoeken op het internet en zo ben ik hier terechtgekomen. :mrgreen:
- Peugeot 205 Automatic ('86) - mijn favoriet: probeer ik wanhopig te redden
- Peugeot 309 SRD ('90) - naar Afrika
- Talbot Horizon Sherlock ('85) - gesloopt
Avatar gebruiker
layla
 
Berichten: 294
Geregistreerd: 03 nov 2007, 19:32
Woonplaats: Antwerpen

Berichtdoor Gaëtan » 07 feb 2008, 22:51

Hoewel ik eigenlijk aan de basis een echte 2CV-liefhebber ben, kan ik niet ontkennen dat Peugeots me ook kunnen bekoren. Tja, anders zou ik hier ook niet terecht gekomen zijn. :lol:

Toen ik werd geboren in '79 reed onze hele familie met Citroën. Papa ging echter voor Peugeot werken en vond het toch vervelend om telkens zijn DS tussen al die 504 en 604 te moeten parkeren, om nog maar van de schampere opmerkingen van zijn collega's te zwijgen... Toen hebben alle Citroëns dus plaats geruimd voor leeuwen. Sedertdien hebben we er tientallen gehad: van 82 tot 99 stond er elke zes maanden een nieuw exemplaar op de oprit. We hadden één van de eerste 205 in België (een blauwe GL), later één van de eerste 405 (een witte :? GR). 104, 205 (op zijn minst twintig), 305, 309, 306, 405, 406, 505, 605, 806, enz. Allemaal zijn ze de revue gepasseerd. Vooral onze donkerbruine 305 GRD break zal ik niet gauw vergeten. Een oersterke wagen waarmee ik mijn rijbewijs mee heb gehaald en die we (helaas helaas) verkocht hebben. Ik heb hem in 2004 echter zien voorbijrijden in Marakech!!! :shock: De tranen sprongen me haast in de ogen!

Toen ik enkele jaren terug de kans kreeg om een 205 XT 1986 met origineel 37000km te kopen, heb ik geen seconde getwijfeld. De 205 staat niet enkel symbool voor mijn kinderjaren, het is gewoon een ongelofelijk charmante, comfortabele en vinnige auto met een fantastiche uitstraling. Het karakteristieke geluid van de XU motor maakt het plezier helemaal compleet. De auto is uiteraard helemaal origineel en blijft ook zo!

Ooit wil ik nog wel eens een mooie 504 sedan of een 104 Z als herinnering aan de mooie 104 Océane die mijn moeder ooit heeft gehad... Ooit. Laat ik maar eerst werk maken van de twintigtal Citroëns die onze loods vullen.
Avatar gebruiker
Gaëtan
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 17 aug 2007, 11:35
Woonplaats: Gent - BE

Berichtdoor Pieter_ » 24 feb 2008, 22:00

voor 1967 reed mijn vader o.a. Ford Taunus 17M. Wat een verademing en van een bijzondere schoonheid getuigde de Peugeot 404 in 1967. En wat een rijcomfort. We gingen altijd ver op vakantie naar Italie of zuid Frankrijk. Dus die reizen werden een waar genot. De 404 vond ik zelfs mooier en ruimer dan de Volvo Amazone. De enige die daar nog boven uit kwam was de Citroën DS. De eerste 504 die daarna kwam viel zelfs een tikje tegen. Maar er volgden drie 504's op een rij tot 1978.
De laatste was compleet met mooie blauwe metallique lak, Ti, Automatique. Helemaal af was deze 504; niet alleen een wonder, maar ook een ware schoonheid op wielen. :P
504 Ti automatique 1978
604 Ti automatique 1979
Pieter_
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 01 feb 2008, 00:04
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Marije » 24 maart 2008, 23:44

Waarom een peugeot 205?
Een voorgeschiedenis met ouders die een Peugeot hadden heb ik niet. Wat mij geleerd is: Als het veilig is, op 4 wielen rijdt dan maakt geen enkel merk meer uit..
Het is mijn eerste auto. En het had meer als doel dat ik kon gaan en staan wanneer ik dat wilde. En het liefst niet een al te dure auto.. Na een poos te hebben gezocht bij verschillende merken, kwam ik toch steeds weer bij de 205 uit..
De 205 blijft een ijzersterk nummer!
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor PaPatrick » 18 apr 2008, 08:42

Waarom een 106?
Eerst hadden we dus een VW transporter en een oude Vespa Primavera (motorscooter), toen ik een nieuwe (tijdelijke) baan kreeg in Almere (vanuit Breda dus) kon ik niet meer op de scooter, die hebben we dus verkocht en daarna een 2e autotje gezocht voor de vrouw, zodat ik met de Transporter naar Almere op en neer kon kachelen, flink gezocht naar een leuk karretjes met niet teveel kilometers, eerst gedacht aan een old of youngtimer (304 of 305), maar dat bleek toch niet zo intressant voor ons, uiteindelijk via MP de 106 gevonden (met niet te veel kilometers), leuk vlot wagentje en toch een auto met een eigen smoeltje.

Waarom een Partner?
Toen kwam ik dus aan de beurt, in dec. weer een nieuwe baan, meer in de buurt. Mede dankzij de indertijd ingevoerde grijkenteken-regeling
was het niet meer interessant om een zware dieselbus te blijven rijden. Wederom eerst naar een youngtimer (505 familiale) gezocht, paar leuke aanbiedinkjes gehad (waarvoor dank, mede-forummers) en evt. naar een 406 break en een 806, maar uiteindelijk is ons oog gevallen op een
Partner VTC, een Partner die net geen veredelde besteller is maar wel met de ruimte ervan (die ruimte doet dus niets onder tov. die 406 en 806).
So Long, and Thanks for All the Fish
Avatar gebruiker
PaPatrick
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 18 jul 2007, 20:00
Woonplaats: Breda

Vorige

Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten