Pagina 1 van 1

Nummerplaten

BerichtGeplaatst: 26 aug 2004, 16:57
door Evert G.D
Hmmmm...'k heb ook een kenteken uit 1983 op m'n 403 uit '64 zitten, met blauwe platen. Nog nooit aangehouden (afkloppen). 'k Vind 't onzin om een nieuw 'oldtimerkenteken' aan te vragen, die auto is toch een oldtimer en in 1983 hadden ze nog geen speciale oldtimerkentekens. Heb geen zin om alles te veranderen (verzekeringen, Fiva Identity Card, etc.) Bovendien is het een leuk kenteken (JJ-75-FF). Dus als ze me aanhouden, neem ik de boete wel. Je rijdt tenslotte ook belastingvrij.....

BerichtGeplaatst: 26 aug 2004, 17:38
door Jeetje
Hoe zit dat trouwens met die nieuwe kentekenplaten?

Wij hebben van die vaal-blauwe kentekenplaten op Jeetje zitten. Ik vind die hele donkerblauwe platen (bijna zwart) met opgelegde witte -kunststof- letters en cijfers echter veel mooier.

Die wil ik dan ook laten maken. Kan dat zomaar? Moet ik dan de oude platen inleveren, of kan ik er ook eentje -of wellicht allebei- houden, bijvoorbeeld voor op een aanhanger?

BerichtGeplaatst: 26 aug 2004, 18:04
door Gilletti
Jeetje schreef:Hoe zit dat trouwens met die nieuwe kentekenplaten?

Wij hebben van die vaal-blauwe kentekenplaten op Jeetje zitten. Ik vind die hele donkerblauwe platen (bijna zwart) met opgelegde witte -kunststof- letters en cijfers echter veel mooier.

Die wil ik dan ook laten maken. Kan dat zomaar? Moet ik dan de oude platen inleveren, of kan ik er ook eentje -of wellicht allebei- houden, bijvoorbeeld voor op een aanhanger?


Als je je kentekenbewijs meeneemt, dan kun je gewoon die donkere platen laten maken. Geen probleem.

Die oude platen moet je helaas wel inleveren. Voor een aanhanger (tot 750 kg.) kun je een witte plaat laten maken. Aanhangers met een hoger toelaatbaar gewicht moeten tegenwoordig een eigen kenteken hebben.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2004, 22:26
door 404
Volgens mij hoeven oldtimers geen witte plaat op hun aanhanger te voeren, maar een blauwe. Ik denk dat Jeetje zijn vaalblauwe plaat kan bewaren. De witte plaat is alleen verplicht bij gele platen.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2004, 22:30
door Gilletti
404 schreef:Volgens mij hoeven oldtimers geen witte plaat op hun aanhanger te voeren, maar een blauwe. Ik denk dat Jeetje zijn vaalblauwe plaat kan bewaren. De witte plaat is alleen verplicht bij gele platen.


Is het niet zo dat je bij nieuwe platen ook altijd de oude moet inleveren?
Dit om ongewenste duplicaten/ misbruik te voorkomen.

Maar ik kan het fout hebben....

BerichtGeplaatst: 26 aug 2004, 22:37
door 404
Nee hoor, bij blauwe platen kan nog steeds alles... 8) Je kan net zoveel platen laten maken als je wil.
Of ik moet me wel heel sterk vergissen, misschien zijn de regeltjes aangepast? Ik ga het even uitzoeken morgen.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2004, 09:11
door Wanzl
Dus als ik het goed begrijp kan ik dadelijk, als mijn 203 naar de RDW is geweest voor een nieuw NL-kenteken, met het verzekeringsbewijsje in mn hand 2 mooie blauwe platen halen? Daar doen ze niet moeilijk over?

BerichtGeplaatst: 14 sep 2004, 10:39
door Gilletti
Wanzl schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik dadelijk, als mijn 203 naar de RDW is geweest voor een nieuw NL-kenteken, met het verzekeringsbewijsje in mn hand 2 mooie blauwe platen halen? Daar doen ze niet moeilijk over?


Niet je verzekeringsbewijs. Het kentekenbewijs lijkt me in dit geval handiger. :wink:

BerichtGeplaatst: 14 sep 2004, 21:59
door Mark
404 schreef:Nee hoor, bij blauwe platen kan nog steeds alles... 8) Je kan net zoveel platen laten maken als je wil. Of ik moet me wel heel sterk vergissen, misschien zijn de regeltjes aangepast?

Nee, je vergist je niet, zie de RDW-site daarover: www.rdw.nl/ned/01_actueel/02_nieuws/sta ... 200001.htm

BerichtGeplaatst: 15 sep 2004, 14:21
door Wanzl
Niet je verzekeringsbewijs. Het kentekenbewijs lijkt me in dit geval handiger.


Sorry, dat bedoel ik.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2004, 18:35
door 205GRIFFE
Antieke voertuigen en de nieuwe kentekenplaten vanaf 1 februari 2000

Voor voertuigen met een datum van toelating van vóór 1 januari 1978 verandert er in principe niet veel als de nieuwe kentekenplaten per 1 februari 2000 worden ingevoerd. Deze voertuigen houden het recht de blauwe kentekenplaten te voeren. De blauwe kentekenplaten hoeven na de invoering van de nieuwe kentekenplaten niet te worden omgewisseld.
Het model en de uitvoering van de platen blijven ongewijzigd: donkerblauwe ondergrond met witte letters. De oude letterset wordt gebruikt voor het slaan van de platen. Achterop de plaat staat het keurmerk ‘M1’ (de klimmende leeuw) geslagen.

Voordat de kentekenplaat wordt afgegeven, wordt gecontroleerd of op het Voertuigbewijs een datum van toelating in Nederland van vóór 1 januari 1978 vermeld staat en het kenteken bestaat uit een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Als aan alle eisen is voldaan mag een ongelimiteerd aantal platen gekocht worden.

Klik hier om eventueel direct naar de originele tekst te gaan

[offtopic mode]

Ik heb speciale kentekenplaten voor mijn 205 Griffe laten maken.
Fluoricerend groene handelaar kentekenplaten met een eigen tekst.
Helaas mag ik er niet mee rond rijden, maar wel erg handig voor foto's, meeting e.d. :wink:

[/offtopic mode]

Afbeelding



Grt. Martijn :mrgreen: