Peugeot 305 (phase II) Break 1.6 GT
Datum eerste toelating: 13-06-1985 (in België, eerste afgifte NL 06-06-2011)
186.782 km op de teller
Stuurbekrachtiging
Elektrische ramen voor
Radio/cd speler
Trekhaak
Hulpveren
Lichtmetalen velgen
Originele imperiaal aanwezig
Alle originele papieren en boekjes aanwezig
In mei 2011 kocht ik deze auto van de eerste eigenaar met iets meer dan 150.000 km op de teller. Hij stond al een tijd stil, liep voor geen meter, bleek later de nodige roestgaten te hebben maar toch was ik er dolblij mee. In de daaropvolgende maanden is de auto weer rijklaar gemaakt, dit betekende dat de dorpel, het voorspatbord en de achterdeur aan de bestuurderszijde door een professional werden gelast. De remtrommels achter werden gereviseerd, de lagers op de achteras (die een bekend euvel zijn bij de 305) werden vervangen en een doorsmeerpunt werd geplaatst zodat deze geen problemen meer zouden moeten geven. De uitlaat is vervangen en de motor heeft een grote beurt gehad, de electronica werd waar nodig gerepareerd. Een gloednieuwe rembekrachtiger werd geplaatst. Bij de RDW werd hij geïmporteerd en de eerste APK was geen enkel probleem. Later heb ik nog zelf een gloednieuwe (originele) trekhaak gemonteerd, inclusief de stekkerdoos.
In 2012 ben ik met 5 man aan boord, 2 fietsen op het dak, 2 op de trekhaak en de bagage achterin met de Peugeot naar Noord-Italië geweest, hij kwam hierbij zonder problemen over de Stelviopas (zie foto).
Later zijn toen de remblokken aan de voorzijde vervangen, en kort daarna weer de beide remschijven. De blokken en schijven bleken de originelen te zijn waar de auto mee was geleverd, ze hebben het dus al die tijd uitgehouden. Het jaar daarop weer een heerlijke reis naar de Franse Alpen gemaakt, dit maal met aanhangwagen en zonder enig tegenstribbelen.
Inmiddels is het 2014, dit jaar nog zijn het druklager en de koppelingsplaten vervangen en tegelijk is de versnellingsbakolie ververst. Het druklager had het begeven maar de oude platen waren nog goed, deze zijn uit voorzorg toch vervangen. Ook de gaskabel en de ophangingsrubbers zijn vervangen. Als gevolgd van een (mislukte) inbraakpoging zijn de sloten op de voordeuren allebei vervangen. Dit voorjaar zijn er vier lichtmetalen 205 velgen onder gekomen met verse banden erop. De naaf linksvoor is hierbij vervangen omdat deze in het verleden was uitgeboord. Ik ben vast nog wat vergeten op te noemen maar de hoofdpunten staan er nu denk ik wel.
Al met al is er dus al erg veel gedaan aan deze auto. Hij rijdt super en heeft me nog nooit in de steek gelaten, start altijd (of het nou -15 of +35 graden is) en vervoert alles. Het enige probleem is dat hij cosmetisch niet bepaald 100% is. Van onderen is hij helemaal hard (de vorige eigenaar liet hem met Dinitrol behandelen). De plekken waar de roest wel een probleem was zijn bij aanschaf van de auto aangepakt, maar helaas heb ik dit destijds zelf niet goed kunnen plamuren en lakken. Door het ontbreken van een blanke lak is er ook weer oppervlakteroest ontstaan op sommige van de gelaste punten. Dit zou echter makkelijk te verhelpen moeten zijn.
Zoals gezegd een prima rijdende auto waar ik nog steeds iedere rit ontzettend veel plezier van heb. Helaas heb ik zelf de tijd en de plaats niet om hem netjes op te knappen (of te stallen deze winter) en vind ik het te zonde om hem helemaal op te rijden. Hij is nu nog goed te redden, maar wie weet hoe dat er over een paar jaar uit ziet. Het zal me erg veel pijn doen als hij weggaat maar ik hoop in ieder geval dat hij via hier goed terecht komt en niet wordt gesloopt. De vorige eigenaar had al hulpveren geplaatst/laten plaatsen aan de achterzijde waardoor deze 305 wat hoger staat dan gebruikelijk. Heeft echter wel als gevolg dat ik nog nooit een lading heb gevonden die er te zwaar voor is, en de wegligging is nog altijd super, zeker in combinatie met de heerlijk zachte stoelen. Het hele interieur is in nagenoeg perfecte staat.
Wat moet er nog gebeuren om er een nette auto van te maken:
- Lakwerk/roest aanpakken
- Carburateur afstellen (loopt wat rijk en 2e trap moet worden gereinigd, maar komt toch prima mee in het verkeer tot circa 130-140 km/u)
- Elektrisch raam bestuurderszijde trekt na 1 keer naar beneden en terug naar boven zijn eigen stekker los, maar alleen als het deurpaneel ervoor zit
- Aantal slangen is aan vervanging toe, nog geen nieuwe exemplaren kunnen vinden
- Deurrubbers zijn aan vervanging toe
- Richtingaanwijzer rechts voor is vervangen nadat iemand deze op het parkeerterrein eraf reed. Helaas met het verkeerde type, dus is deze niet op de juiste manier bevestigd.
- Ruitensproeier achter werkt niet, nozzle is beschadigd en dus niet aangesloten
- Stuurbekrachtiging lekt olie, ongeveer 1 liter iedere 2 a 3 jaar
- Handrem is hard trekken maar houdt tot nu toe de auto wel altijd tegen en komt door de APK
- Voorbumper vervangen
- Hoogteregeling koplampen werkt niet
Doe een goed bod en wie weet is hij van jou. De auto staat in Eindhoven. Reacties en/of vragen onder dit bericht, via PB of naar thijsie@gmail.com.
Meer foto's: