bladveer of torsie veer Peugeot J7

Voor het (gratis) aanbieden van auto-onderdelen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

bladveer of torsie veer Peugeot J7

Berichtdoor willfred » 16 jan 2007, 21:44

Ik zoek een bladveer of torsie veer van de achter as van een J7.
Wie kan me helpen?
willfred
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 jan 2007, 21:39
Woonplaats: zoetermeer

binnenkomst

Berichtdoor jan eend + » 16 jan 2007, 22:13

Hadag. Goedenavond, en welkom op het meest gezellige en sociale oto-forum wat ik ken :mrgreen: Wat leuk, weer een J7 erbij :lol: Zoiets :wink: Over het gezochte onderdeel: er zijn meerdere types veerpaketten voor de achterveren. Afhankelijk van leeftijd, uitvoering en draagvermogen. Iets meer gegevens is wel nodig. Bv dikte van de gewenste veer. Hoor het wel, toch groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Mark » 16 jan 2007, 23:25

Zoekfunctie van het forum vindt de volgende topic (nuttige voorziening, hoor):
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5383
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 16 jan 2007, 23:37

Weet je zeker dat die gebroken zijn? Keuringsinstanties/garages met geen ervaring met de J7 concluderen dat wel vaker, maar dat is heel vaak een foute diagnose!

Die veren kunnen nauwelijks breken! Torsievering komt al een tijd bijna niet meer voor en wordt daardoor vaak verkeerd beoordeeld. De bladen zitten in het midden opgesloten en liggen vaak niet netjes tegen elkaar zodat het kan lijken alsof ze gescheurd zijn, maar dat zijn ze niet en de vering is dan nog goed en zeker geen apk-afkeur: de achtervering van een j7 is in het midden gedeeld en hierdoor lijkt het of deze gebroken is.

Natuurlijk kan het wel zo zijn dat een veerpakket gebroken is, maar dan is nooit het gehele pakket gebroken, maar 1 of 2 bladen van het pakket.

Ik weet niet waar een J7-veerpakket te koop is, maar als je een sloop j7 voor een paar euro op de kop kunt tikken, zit daar in 99,9% van de gevallen een goed veerpakket onder.

Als je het pakket wilt vervangen, vervang dan wel beide kanten, anders kan er veerverschil optreden. Bovendien zijn er verschillende pakketten in de loop der jaren gebruikt:


bij 1800 kg laadvermogen:

1e montage: 6 veerbladen met een dikte van 4,5 mm en 2 met een dikte van 8 mm. Totaal 8 stuks, dikte veerpakket 43 mm
Je moet 100 kg kracht uitoefenen om het wiel 16 mm in te veren (of 25 kg resulteert in 4 mm)
2e montage: 5 veerbladen met een dikte van 6 mm en 4 met een dikte van 7 mm. Totaal 9 stuks, dikte veerpakket 58 mm


Aantal en dikte is makkelijk te controleren.


Succes!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Onderdelen Aangeboden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten