door Jeetje » 16 jan 2007, 23:37
Weet je zeker dat die gebroken zijn? Keuringsinstanties/garages met geen ervaring met de J7 concluderen dat wel vaker, maar dat is heel vaak een foute diagnose!
Die veren kunnen nauwelijks breken! Torsievering komt al een tijd bijna niet meer voor en wordt daardoor vaak verkeerd beoordeeld. De bladen zitten in het midden opgesloten en liggen vaak niet netjes tegen elkaar zodat het kan lijken alsof ze gescheurd zijn, maar dat zijn ze niet en de vering is dan nog goed en zeker geen apk-afkeur: de achtervering van een j7 is in het midden gedeeld en hierdoor lijkt het of deze gebroken is.
Natuurlijk kan het wel zo zijn dat een veerpakket gebroken is, maar dan is nooit het gehele pakket gebroken, maar 1 of 2 bladen van het pakket.
Ik weet niet waar een J7-veerpakket te koop is, maar als je een sloop j7 voor een paar euro op de kop kunt tikken, zit daar in 99,9% van de gevallen een goed veerpakket onder.
Als je het pakket wilt vervangen, vervang dan wel beide kanten, anders kan er veerverschil optreden. Bovendien zijn er verschillende pakketten in de loop der jaren gebruikt:
bij 1800 kg laadvermogen:
1e montage: 6 veerbladen met een dikte van 4,5 mm en 2 met een dikte van 8 mm. Totaal 8 stuks, dikte veerpakket 43 mm
Je moet 100 kg kracht uitoefenen om het wiel 16 mm in te veren (of 25 kg resulteert in 4 mm)
2e montage: 5 veerbladen met een dikte van 6 mm en 4 met een dikte van 7 mm. Totaal 9 stuks, dikte veerpakket 58 mm
Aantal en dikte is makkelijk te controleren.
Succes!
... it's better to burn out, than to fade away...