Overigens ben ik het met je eens dat het jammer is dat een deel van de gevel gesneuveld is. We hebben het hier in dit topic weleens eerder gehad over de (gedeeltelijke) sloop van historische panden. Gelukkig kan dat vandaag de dag vrijwel niet meer, veel panden zijn inmiddels gewaarborgd als gemeentelijke monumenten, uitzonderingen daargelaten. Voor Gouda even een kort epistel geschreven, lees het maar als je interesse hebt in een stukje historie van de stad Gouda.
Ik heb voor Gouda weleens een document ingezien over de stadsvernieuwing die na de oorlog op gang kwam. Dit resulteerde bijvoorbeeld in het dempen van drie schitterende grachten op de Nieuwe Haven, Achter de Vismarkt en de Raam (ja, 'de' is het juiste lidwoord in dit geval
). Valt ook goed te begrijpen, want men moest opeens invulling geven aan een enorm toegenomen verkeersaanbod. Het dichtgooien van een gracht creëert in die zin snel extra ruimte en parkeercapaciteit. Maar wat is er een sfeer verloren gegaan hierdoor in de binnenstad! Uiteraard niet zelf meegemaakt, maar van horen zeggen..
Voor de Nieuwe Haven en Achter de Vismarkt is de demping vandaag de dag nog steeds essentieel. Voor de bedrijvigheid in de eerstgenoemde straat en de tweede straat dient als aanvoerroute voor bevoorrading van winkels op de Markt, zoals de AH. Op de Raam
zijn nu parkeerplekken, daar waar vroeger de gracht liep. Jammer dat de straat niet wat ruimer opgezet is, net als bij de Hoge- en Lage Gouwe, Turfmarkt en West- en Oosthaven. Met de nieuwe Q-park om de hoek zou ik bijna zeggen: breek maar weer open, al kan dat natuurlijk niet. Er zou dan helemaal geen parkeerruimte meer zijn aan de weerszijden van de grachten, of het moet een wel heel smal slootje worden...
Zo was het er vroeger, tot 1961:
Maar de stadsvernieuwing resulteerde ook in de sloop van de Kleiwegkerk in 1966 en diverse oude panden. Vooral in de oudere wijken direct buiten het centrum Kort Haarlem en Korte Akkeren was dit schering en inslag. In het centrum is ook e.e.a. verloren gegaan. Ben altijd wel erg benieuwd wat hier nu de beweegredenen voor waren? Toch stadsvernieuwing, te duur om te renoveren (
voorbeeld), niet voldoen aan veiligheidseisen, verzakking, wie zal het zeggen?
In Korte Akkeren zag bijvoorbeeld
de Bockenbergstraat er vroeger zo uit, en
zo is het nu...... En dit is uiteraard niet de enige straat hier.
Feit is wel dat men vandaag de dag oude panden op waarde weet te schatten en ze onderwerpt aan gentrificatie (opwaardering, opknapping) indien ze aan renovatie toe zijn. Op de Raam zijn er pas een paar opgeleverd, en ik vind ze schitterend. Prachtig gerenoveerd:
Genoeg geleuterd, tijd voor een paar plaatjes van de hierboven besproken stad uit vervlogen tijden:
Nieuwe Markt, met op de achtergrond de Simca-dealer:
Hoge Gouwe, met links een schitterende Buick (Special / Skylark ?)
Boelekade met wateroverlast. De Boelekade is overigens een straat buiten het centrum waar de meeste oude panden wel bewaard zijn gebleven:
Mvg, Steven.
205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''
Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!