Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor RogerSch » 31 aug 2015, 17:30

MarcoPeus schreef:In de jaren 70 van de 20e eeuw kwam er een einde aan het voor Zuid-Limburg markante horizon beeld. De mijnen gingen dicht op last van Joop den Uyl. Mijn beider opa's waren werkzaam in deze mijnen, de een bij de Emma, de ander bij de Maurits.
Naast die 2 waren er ook nog andere mijnen zoals De Dominiale, Oranje Nassau, Willem-Sofie, Laura, en Beatrix. Schachten zo diep als 800m heeft mijn opa gegraven om de kolen uit de grond te halen zodat heel Nederland het warm en voldoende stroom had.
In 1976 deed men in Heerlen de "Lange Jan" (broer van de "Lang Lies") omvallen die stadsbeeld bepalend was. De Lange Jan gaf zich echter niet zomaar gewonnen en nam wraak.
Zie hieronder het filmpje.

Waarom ik dit deel? Er komen vrij veel auto's en vrachtwagens in dit filmpje voor

Als 8 jarig jongetje op het dak van het kantoorgebouw, waar mijn vader toen werkte, de Lange Jan zien vallen. Indrukwekkend!
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor MarcoPeus » 31 aug 2015, 23:25

De gele pluim is er nu niet meer, ze hebben wel nog een fakkeltoren die af en toe flinke dikke zwarte pluimen de lucht in blaast.
Watersley staat helaas leeg sinds kort. Er zou een investeerder gekomen zijn maar zijn plannen en die van de gemeente strookten niet met elkaar en dan wint de gemeente meestal en gaat de deal niet door.
@Roger, dat lijkt me inderdaad een spectaculair gezicht.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 31 aug 2015, 23:31

Mooi nostalgisch filmpje, Marco. Leuk ! :D
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Mockenrue » 01 sep 2015, 01:18

Ik werk een stuk noordelijker in Limburg, in Weert, heb dus geen last van de chemie-industrie, maar valt me wel op dat er bijna wekelijks defensie vliegtuigen de geluidsbarriere doorbreken. Dit is toch al lange tijd verboden ?

Zijn dat Nederlandse of buitenlandse (D, B) jets ?
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor MarcoPeus » 01 sep 2015, 07:20

Veelal zijn dat vliegtuigen die vanuit Kleine Brogel vliegen. Die mannen zijn G-kracht junkies en vliegen wát graag op volle snelheid.
En dan te bedenken dat de Concorde alleen (van de Amerikanen) tot NY mocht vliegen EN alleen over water omdat hij te veel kabaal maakte als hij met bijna mach 2 vloog.

Over chemelot (DSM) vliegen dagelijks ook de Aewacs vliegtuigen. Eentje daarvan heeft een keer (per ongeluk) kerosine geloosd boven DSM omdat hij te zwaar beladen was voor de landing. Kun je je voorstellen als de waakvlam daar bij was gekomen? :shock:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 04 sep 2015, 19:24

Afbeelding

Plein, Den Haag. :-)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 06 sep 2015, 22:09

Afbeelding
(klik voor vergroting)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 08 sep 2015, 17:20

Afbeelding
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor MarcoPeus » 09 sep 2015, 20:48

Afbeelding
Mu eens geen Sittard van mij voor de afwisseling maar een fowtow va Vroegâh uit De Haag.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor CinqCentCinq » 09 sep 2015, 22:43

Ik ben geen Den Haag-kenner, maar na een beetje zoeken op de satellietkaart van Google Maps lijkt de fotolocatie het niet meer gebruikte parkeerdak van de Vroom & Dreesman, tussen de Spuistraat en Grote Marktstraat, te zijn. De VW-bus van de V&D geeft natuurlijk ook een hint maar dat besefte ik later pas! :wink:

Aan de overkant is de Passage deels zichtbaar, en een eind verderop de achterkant van Grote Kerk/Sint Jacobskerk.


Mooi topic dit trouwens, geweldig al die oude foto's! :-)
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 10 sep 2015, 00:20

Volgens mij heb je gelijk, Diego. Goed gevonden!

Vandaag eens een kijkje in het verleden van de stad waar ik geboren en getogen ben: Gouda.
De Korte Tiendeweg, nog altijd een leuke en gezellige straat, vlakbij de Markt:

Afbeelding

Kleiweg:
Afbeelding
De Kleiweg is nog altijd dé winkelstraat van Gouda. Hij loopt vanaf het noordelijkste puntje van de binnenstad bij de Kleiwegbrug tot aan de Turfmarkt. Waar de straatnamen hun oorsprong aan ontlenen spreekt voor zich: er werd klei respectievelijk turf verhandeld. What's in a name..

Met de winkelstand in de Kleiweg gaat het de laatste jaren wel moeilijker dan voorheen. Er staan toch wel wat pandjes leeg en dat is gewoon jammer in zo'n straat. Dat was wel anders toen je er nog met de auto doorheen mocht, zoals op bovenstaande foto. De busdienst voerde zelfs door deze straat heen. Als je er vandaag de dag loopt kun je je dat eigenlijk maar beperkt voorstellen.

De lelijke gevel van de Boerenleenbank is overigens gesloopt, en dat is maar goed ook.
Voor mij leuk om 'mijn' plaats eens in andere tijden te zien. :-)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 15 sep 2015, 20:54

Afbeelding
Genomen vanuit een stadsbus.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 16 sep 2015, 19:12

Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 17 sep 2015, 09:09

Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 17 sep 2015, 09:35

Leuk, Abe! Waar is bovenstaande foto genomen?
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 17 sep 2015, 09:43

Steven- schreef:Leuk, Abe! Waar is bovenstaande foto genomen?

In Sneek, volgens mij in 1970.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 18 sep 2015, 10:27

Oké! Leuk plaatsje, ben er nu twee keer geweest en vond zonder meer dat er een leuke sfeer hing in de historische binnenstad.
---
Afbeelding

Vermoedelijk ergens in de jaren '50, met twee Amerikanen prominent in beeld. Links een Chevy, rechts passeert een fraaie Studebaker.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 20 sep 2015, 20:30

Afbeelding
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor CinqCentCinq » 20 sep 2015, 21:05

Zo ziet het leuke pandje aan de Schoterweg 44 in Haarlem er nu uit... :roll:

Afbeelding
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 20 sep 2015, 21:20

Hey, die heb je snel gevonden! Het straatnaambordje leek me niet leesbaar.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 21 sep 2015, 13:11

Overigens ben ik het met je eens dat het jammer is dat een deel van de gevel gesneuveld is. We hebben het hier in dit topic weleens eerder gehad over de (gedeeltelijke) sloop van historische panden. Gelukkig kan dat vandaag de dag vrijwel niet meer, veel panden zijn inmiddels gewaarborgd als gemeentelijke monumenten, uitzonderingen daargelaten. Voor Gouda even een kort epistel geschreven, lees het maar als je interesse hebt in een stukje historie van de stad Gouda.

Ik heb voor Gouda weleens een document ingezien over de stadsvernieuwing die na de oorlog op gang kwam. Dit resulteerde bijvoorbeeld in het dempen van drie schitterende grachten op de Nieuwe Haven, Achter de Vismarkt en de Raam (ja, 'de' is het juiste lidwoord in dit geval :-) ). Valt ook goed te begrijpen, want men moest opeens invulling geven aan een enorm toegenomen verkeersaanbod. Het dichtgooien van een gracht creëert in die zin snel extra ruimte en parkeercapaciteit. Maar wat is er een sfeer verloren gegaan hierdoor in de binnenstad! Uiteraard niet zelf meegemaakt, maar van horen zeggen..
Voor de Nieuwe Haven en Achter de Vismarkt is de demping vandaag de dag nog steeds essentieel. Voor de bedrijvigheid in de eerstgenoemde straat en de tweede straat dient als aanvoerroute voor bevoorrading van winkels op de Markt, zoals de AH. Op de Raam zijn nu parkeerplekken, daar waar vroeger de gracht liep. Jammer dat de straat niet wat ruimer opgezet is, net als bij de Hoge- en Lage Gouwe, Turfmarkt en West- en Oosthaven. Met de nieuwe Q-park om de hoek zou ik bijna zeggen: breek maar weer open, al kan dat natuurlijk niet. Er zou dan helemaal geen parkeerruimte meer zijn aan de weerszijden van de grachten, of het moet een wel heel smal slootje worden... :wink:

Zo was het er vroeger, tot 1961:
Afbeelding

Maar de stadsvernieuwing resulteerde ook in de sloop van de Kleiwegkerk in 1966 en diverse oude panden. Vooral in de oudere wijken direct buiten het centrum Kort Haarlem en Korte Akkeren was dit schering en inslag. In het centrum is ook e.e.a. verloren gegaan. Ben altijd wel erg benieuwd wat hier nu de beweegredenen voor waren? Toch stadsvernieuwing, te duur om te renoveren (voorbeeld), niet voldoen aan veiligheidseisen, verzakking, wie zal het zeggen?

In Korte Akkeren zag bijvoorbeeld de Bockenbergstraat er vroeger zo uit, en zo is het nu...... En dit is uiteraard niet de enige straat hier. :roll:

Feit is wel dat men vandaag de dag oude panden op waarde weet te schatten en ze onderwerpt aan gentrificatie (opwaardering, opknapping) indien ze aan renovatie toe zijn. Op de Raam zijn er pas een paar opgeleverd, en ik vind ze schitterend. Prachtig gerenoveerd:
Afbeelding

Genoeg geleuterd, tijd voor een paar plaatjes van de hierboven besproken stad uit vervlogen tijden:

Nieuwe Markt, met op de achtergrond de Simca-dealer:
Afbeelding

Hoge Gouwe, met links een schitterende Buick (Special / Skylark ?)
Afbeelding

Boelekade met wateroverlast. De Boelekade is overigens een straat buiten het centrum waar de meeste oude panden wel bewaard zijn gebleven:
Afbeelding
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor dannel70 » 21 sep 2015, 15:55

Steven- schreef:Oké! Leuk plaatsje, ben er nu twee keer geweest en vond zonder meer dat er een leuke sfeer hing in de historische binnenstad.
---
Afbeelding

Vermoedelijk ergens in de jaren '50, met twee Amerikanen prominent in beeld. Links een Chevy, rechts passeert een fraaie Studebaker.



Hoe vaker ik naar het kenteken van de Studebaker kijk , zou ik bijna zweren dat......affijn , kijk zelf maar even.

Afbeelding

Dat zou toch wel heel toevallig zijn!!
dannel70
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 28 feb 2010, 14:21
Woonplaats: Waalwijk

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Maarten Deen » 21 sep 2015, 16:10

Het lijkt er toch wel verdomd veel op ja. Het is niet 100% te lezen maar hoeveel van die auto's zouden er nu helemaal op kenteken gezet zijn.
Wat wel een beetje vreemd is dat als je de kenteken bij het RDW controleer er staat "Datum eerste afgifte Nederland 19-12-1979".
Waar staat die auto nu?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 21 sep 2015, 16:19

Maarten Deen schreef:Het lijkt er toch wel verdomd veel op ja. Het is niet 100% te lezen maar hoeveel van die auto's zouden er nu helemaal op kenteken gezet zijn.

Bij een paar registraties zouden er bijvoorbeeld drie Studebakers een opvolgend kenteken gekregen kunnen hebben. Dus, van SX-92-72 tot SX-92-75 bijvoorbeeld. Maar het is hem met zekerheid. Na even kort zoeken op internet kwam ik bij de Flickr-pagina van forumlid tuuur uit, die wel een scherpere foto heeft kunnen vinden. Bijzonder dat deze bewaard gebleven is, leuk!

Volgens mijn notities bij de foto is de foto genomen in januari 1958, locatie onbekend. Op de pagina van tuuur wordt de plaatsnaam Bloemendaal geopperd.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor CinqCentCinq » 21 sep 2015, 20:45

Stadsvernieuwing (stadsvernieling is meestal een beter woord...) is te vaak geen verbetering geweest voor het aanzicht van steden, maar ook in dorpen is het nodige gesloopt zoals hier in Bleiswijk...

Een schrale troost is het feit dat een aantal verdwenen panden in slechtere staat waren dan de buitenkant deed vermoeden, maar als er eerder ingegrepen was, was renovatie waarschijnlijk nog wel een optie geweest.

Ter compensatie zijn er nu overal oude foto's in de Dorpsstraat te vinden waarop we kunnen zien hoe mooi het was... :-|

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat eind jaren '90, samen wat andere oude panden, de Gereformeerde Kerk gesloopt is, een mooi strak gebouw waar niets aan mankeerde...

Afbeelding

...en dat dit misbaksel, Kranenburg(plein) genoemd, er voor in de plaats gekomen is. Bedoeld als een soort gezellig middelpunt voor het dorp, maar het is een winderig lelijk plein geworden waar de hangjeugd graag komt... :-|

Afbeelding

Maar... Ergens is er iemand wijs geweest, en daarom is het hoekpand op de foto een volledig nieuw gebouwde replica van wat er eerst in slechte staat stond! :-)

Afbeelding
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten