Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 21 jan 2016, 21:28

Leuke foto Steven! Links zie je Lampe modehuis. De heren Lampe en Brenninkmeijer (C&A) zijn hun eerste winkeltjes begonnen in Sneek. Ik ben werkzaam bij de fa Lampe in Sneek opgericht in 1875. Heeft niks meer met mode te maken maar nog wel steeds in de textiel, technische textielen waar we o.a. industriële filters uit produceren. Ik geef advies op dit vlak zodat men o.a. de emissies uit de schoorsteen binnen de toegestane normen kan houden.
Ik ben van plan om het oude logo van ons bedrijf op de deuren van mijn pickup te zetten.
Beetje gefotoshopt :-)
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 26 jan 2016, 20:56

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Auto ongeluk bij Coevorden, april 1966.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor A.B.203 » 26 jan 2016, 21:22

Een Ford Zephyr contra een kleiner model Ford ? De kreukelzone liep door tot aan de achterbank, niet best voor de inzittenden. Lijkt een groep studenten, die heren met stropdas.
Er staat ook nog iemand te roken en dat was in die jaren linke soep met uitstromende benzine.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 27 jan 2016, 22:40

Ja, gelukkig hebben we tegenwoordig gordelspanners, airbags en kreukelzones :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor peugeot505 » 28 jan 2016, 17:15

Steven- schreef:Leuk die herinneringen, Adri. :-)
Breeze schreef:Huh, die E nummers staan er nog steeds, maar kan me niet herinneren ze ooit apart op een bord gezien te hebben.

Het snelwegennetwerk is van oudsher genummerd met A-nummers. Echter, lange tijd werden alleen de E-nummers aangegeven. Zo was de E10 (van Groningen tot Parijs via de Afsluitdijk) een bekend wegn

Breeze schreef:Nu altijd in combinatie met A nummers, maar wie let daar nog op? Alleen in Belgenland worden ze gebruikt geloof ik.

Ik weet inderdaad dat de E-nummers nog altijd getoond worden. Dit is verplicht conform het verdrag van Genève. In België worden snelwegen die beschikken over een Europees nummer nog wèl primair bewegwijzerd op E-nummer, wat betekent dat het A-nummer van de weg wordt weggelaten op de borden. Er zijn ook snelwegen die geen E-nummer hebben, zoals de A12 die weer aansluit op de Nederlandse A4. Vandaar dat dat wegnummer wel prijkt op de borden.

Die E-nummers zijn misschien handig ter geleiding van het internationale verkeer, maar zouden geen leidende rol moeten spelen. In de praktijk komen in België hele hoge wegnummers voor (wie prefereert E429 nou boven A8?) en is het eigenlijk ook gewoon onhandig. De E40 bestaat feitelijk uit drie snelwegen en de hectometering volgt het verloop van de A-nummers. Als je met pech langs de weg staat en de hulpdiensten alarmeert moet je eerst het A-nummer weten. En die zijn allerminst welbekend daar.. In Duitsland kan je niet op E-nummer rijden, want daar staan ze alleen op de afstandentableau's, niet op beslispunten. Wat mij betreft zijn de E-nummers in België hun doel volledig voorbij gesneld.
-------------------------------------------


Heb nog een anekdote die jou uiteenzetting onderschrijft Steven, ik stond enkele jaren geleden met de vrachtwagen te tanken net voor de brusselse binnenring alwaar je de E40 richting onze kust kan oprijden, toen ik werd aangesproken door 2 leuke NL jongedames die me vroegen welke kant ik opging. Helaas ;-) :-) niet de goeie. Toen vertelde ze dat ze al meer dan een half uur probeerden om een lift te krijgen,en ze niet begrepen dat niemand stopte. Ze hadden een mooi bordje gemaakt met A10 op. Ik gaf ze de goeie raad om er E40 op te zetten. Nadat ik had uitgelegd wat Steven hierboven beschreef bedankte ze me en gingen aan de slag. En toen ik afgetankt was waren ze weg :-) :-)
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Breeze » 28 jan 2016, 17:27

:D die Belgen toch.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 29 jan 2016, 18:54

jacqabe schreef:Leuke foto Steven! Links zie je Lampe modehuis. De heren Lampe en Brenninkmeijer (C&A) zijn hun eerste winkeltjes begonnen in Sneek. Ik ben werkzaam bij de fa Lampe in Sneek opgericht in 1875. Heeft niks meer met mode te maken maar nog wel steeds in de textiel, technische textielen waar we o.a. industriële filters uit produceren. Ik geef advies op dit vlak zodat men o.a. de emissies uit de schoorsteen binnen de toegestane normen kan houden.
Ik ben van plan om het oude logo van ons bedrijf op de deuren van mijn pickup te zetten.
Beetje gefotoshopt :-)

Leuk, Abe! Ik vind het ontwerp er erg geslaagd uitzien. Kun je hem straks wellicht ook inzetten voor zakelijke activiteiten. :-)
--------------
Leuke anekdote voor wat betreft de E-nummers! Blijkt ook maar weer uit dat het concept van het primair aangeven van de E-nummers niet goed begrepen wordt door buitenlanders, omdat men daar wel gewend is om op A-nummer te kunnen rijden. En het helpt ook niet mee dat de A-nummers van de Belgische E-wegen wél worden aangegeven op kaarten en Google Maps. Een Nederlander zal zijn route dan waarschijnlijk plannen op A-nummers, maar eenmaal in België kom je die dan niet tegen op de borden, tenzij de weg geen E-nummer heeft.

:wink:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 14 feb 2016, 22:17

Bolsward 1969. Niet veel auto's maar wel een tijdsbeeld van "de Sik" die nog gewoon door de stad rijd.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor 404noir » 15 feb 2016, 17:58

Voor mij een zeer bekend plaatsje, 't is daar echt maar heel weinig veranderd!
https://goo.gl/maps/hdpvfsNfivj
Vooral in de zomer kan je er soms over de koppen lopen, zo druk is het dan (start/finish fiets 11-stedentocht)
Als je er ooit met je klassieke Peugeot in de buurt bent is het ook wel eens leuk om te kijken bij Peugeot-garage J. Cats in Witmarsum.
Dat zijn echte Peugeot liefhebbers, ze hebben ook heel vaak echt leuke oude Peugeot modellen in voorraad. (505turbo, 405Mi16 4x4(!))
http://www.garagecats.nl/voorraadlijst/#home

Naast Peugeot zijn ze ook liefhebbers van vintage Cadillac's:
http://www.catsandcaddies.nl/
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 15 feb 2016, 18:03

Klopt, ik ben er vlakbij opgegroeid. Door de week is er niet zoveel te doen maar tijdens de 11 stedentocht kom je er niet eens meer in zo druk is het dan.
Garage Cats zag ik laatst met de Cadillacs op een classic beurs staan maar daar stonden geen peugeots bij volgens mij.
Zal er eens langs rijden als ik in de buurt ben.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Martinus » 03 apr 2016, 10:01

Besste Steven-

Ik heb even een vraagje, via een buurman ben ik op dit formum terechtgekomen. Ik ben een Goudse bewoner wonende op de Boelekade en de historische foto die jij op dit formum plaatste met daarop wateroverlast Boelekade is erg leuk mede omdat wij (bewoners) van een appartementecomplex daar nu wonen en minder leuk nog steeds overlast hebben van water:-(. Het zou leuk zijn om deze foto te vergroten en bijv. op te hangen in onze hal. Heb jij het origineel hiervan of weet jij hoe ik hier aan kan komen?.

Graag hoor ik van je,
Met vr. gr. Martinus

email: hdeknegt@kabelfoon.nl
Martinus
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 apr 2016, 09:50

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 28 mei 2016, 13:24

Hi Martinus,

Excuses voor de vertraagde reactie, vanwege drukte ben ik zelden tot nooit meer actief op het Peugeot-forum. De Boelekade blijft een mooi straatje in Gouda, met de schitterende kleine huisjes die er nog altijd in volle glorie staan, vlakbij de Karnemelksloot. Waar ik de foto vandaan gehaald heb weet ik even niet meer, ik zal eens voor je kijken of ik hem van een beeldbank heb. Indien dat het geval is, is er vaak wel een uitvergroot exemplaar te bestellen. Beeldbanken vragen daar altijd wel een (kleine) vergoeding voor.

Maar geen garantie, kan ook zijn dat ik hem ergens op Facebook heb gevonden. Was vroeger erg punctueel in het registreren van oud beeldmateriaal dat ik op internet gevonden had vanwege mijn nostalgische interesses, maar ik heb er gewoon geen tijd meer voor. Zes dagen per week werken en studeren, sporten, het rijden met en bijhouden van mijn hobby-auto's, etc.

Ik laat het je weten en mocht dat binnen een week of wat niet gebeurd zijn, ben ik het vergeten. Schroom dan niet een berichtje retour te sturen.

Overigens klopt het door jou opgegeven e-mailadres niet. Ik heb je geprobeerd te mailen, maar kreeg direct een mail retour dat dat vanwege een ongeldig e-mailadres niet gelukt was.

Goed weekend!
Steven
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 02 feb 2017, 17:29

Bestaan ze nog, Varta accu's?
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 04 feb 2017, 23:07

De volkwagenbus en de besteleend, de gewoonste zaak van de wereld in 1967.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor A.B.203 » 05 feb 2017, 10:15

De volkwagenbus en de besteleend, de gewoonste zaak van de wereld in 1967.

Abe, dat busje is geen VW maar lijkt op een Ford maar meer waarschijnlijk is het een Fiat.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 05 feb 2017, 10:36

A.B.203 schreef:Abe, dat busje is geen VW maar lijkt op een Ford maar meer waarschijnlijk is het een Fiat.

Je bent een paar jaartjes ouder dan ik Aart en hebt die tijd iets bewuster meegemaakt dan ik :-) je zult wel gelijk hebben.
Kan helaas ook niet lezen wat er achterop staat.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor A.B.203 » 05 feb 2017, 10:50

Mooi plaatje hoor Abe, er staat "behang" op het uithangbord maar volgens mij deden ze er ook iets met Ford. Heb er verder geen studie van gemaakt maar vlgns het grijze brein had je 2 soorten Fiat busjes de ene was wat groter dan de andere. Het type met de motor voorin was de eerste en de grootste. Later groeide de grootte van de Fiat bussen met de andere merken mee.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor alberts » 05 feb 2017, 18:01

A.B.203 schreef:Een Ford Zephyr contra een kleiner model Ford ? De kreukelzone liep door tot aan de achterbank, niet best voor de inzittenden. Lijkt een groep studenten, die heren met stropdas.
Er staat ook nog iemand te roken en dat was in die jaren linke soep met uitstromende benzine.


De kleine ford is een "Anglia"
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 10 feb 2017, 18:40

1965
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 14 feb 2017, 12:47

Een parkeerterrein in 1964.
AfbeeldingAfbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 16 feb 2017, 23:00

Hoofdkantoor Shell 1960
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 20 feb 2017, 16:26

Ik zie een dafje en een solex maar de bestelwagen kan ik absoluut niet thuisbrengen.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor RondeB » 20 feb 2017, 17:02

Lijkt me een Lloyd LT500... Hoort thuis in het rijtje Duitsche twee-takt bestelautootjes begin jaren vijftig... Lloyd, DKW,Goliath, Gutbrod-atlas, Tempo Matador... Stuk voor stuk leuke hebbedingetjes om mee rond te pruttelen :lol:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 20 feb 2017, 17:17

RondeB schreef:Lijkt me een Lloyd LT500... Hoort thuis in het rijtje Duitsche twee-takt bestelautootjes begin jaren vijftig... Lloyd, DKW,Goliath, Gutbrod-atlas, Tempo Matador... Stuk voor stuk leuke hebbedingetjes om mee rond te pruttelen :lol:

Echt voor mijn tijd :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor alberts » 20 feb 2017, 23:22

'k Heb even gezocht, en inderdaad; Lloyd LT600.
Zie: http://www.autobild.de/klassik/bilder/bilder-lloyd-lt-600-3745123.html#bild1
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten