Pagina 12 van 20

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 21 jan 2016, 21:28
door jacqabe
Leuke foto Steven! Links zie je Lampe modehuis. De heren Lampe en Brenninkmeijer (C&A) zijn hun eerste winkeltjes begonnen in Sneek. Ik ben werkzaam bij de fa Lampe in Sneek opgericht in 1875. Heeft niks meer met mode te maken maar nog wel steeds in de textiel, technische textielen waar we o.a. industriële filters uit produceren. Ik geef advies op dit vlak zodat men o.a. de emissies uit de schoorsteen binnen de toegestane normen kan houden.
Ik ben van plan om het oude logo van ons bedrijf op de deuren van mijn pickup te zetten.
Beetje gefotoshopt :-)
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 26 jan 2016, 20:56
door jacqabe
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Auto ongeluk bij Coevorden, april 1966.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 26 jan 2016, 21:22
door A.B.203
Een Ford Zephyr contra een kleiner model Ford ? De kreukelzone liep door tot aan de achterbank, niet best voor de inzittenden. Lijkt een groep studenten, die heren met stropdas.
Er staat ook nog iemand te roken en dat was in die jaren linke soep met uitstromende benzine.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 22:40
door jacqabe
Ja, gelukkig hebben we tegenwoordig gordelspanners, airbags en kreukelzones :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 17:15
door peugeot505
Steven- schreef:Leuk die herinneringen, Adri. :-)
Breeze schreef:Huh, die E nummers staan er nog steeds, maar kan me niet herinneren ze ooit apart op een bord gezien te hebben.

Het snelwegennetwerk is van oudsher genummerd met A-nummers. Echter, lange tijd werden alleen de E-nummers aangegeven. Zo was de E10 (van Groningen tot Parijs via de Afsluitdijk) een bekend wegn

Breeze schreef:Nu altijd in combinatie met A nummers, maar wie let daar nog op? Alleen in Belgenland worden ze gebruikt geloof ik.

Ik weet inderdaad dat de E-nummers nog altijd getoond worden. Dit is verplicht conform het verdrag van Genève. In België worden snelwegen die beschikken over een Europees nummer nog wèl primair bewegwijzerd op E-nummer, wat betekent dat het A-nummer van de weg wordt weggelaten op de borden. Er zijn ook snelwegen die geen E-nummer hebben, zoals de A12 die weer aansluit op de Nederlandse A4. Vandaar dat dat wegnummer wel prijkt op de borden.

Die E-nummers zijn misschien handig ter geleiding van het internationale verkeer, maar zouden geen leidende rol moeten spelen. In de praktijk komen in België hele hoge wegnummers voor (wie prefereert E429 nou boven A8?) en is het eigenlijk ook gewoon onhandig. De E40 bestaat feitelijk uit drie snelwegen en de hectometering volgt het verloop van de A-nummers. Als je met pech langs de weg staat en de hulpdiensten alarmeert moet je eerst het A-nummer weten. En die zijn allerminst welbekend daar.. In Duitsland kan je niet op E-nummer rijden, want daar staan ze alleen op de afstandentableau's, niet op beslispunten. Wat mij betreft zijn de E-nummers in België hun doel volledig voorbij gesneld.
-------------------------------------------


Heb nog een anekdote die jou uiteenzetting onderschrijft Steven, ik stond enkele jaren geleden met de vrachtwagen te tanken net voor de brusselse binnenring alwaar je de E40 richting onze kust kan oprijden, toen ik werd aangesproken door 2 leuke NL jongedames die me vroegen welke kant ik opging. Helaas ;-) :-) niet de goeie. Toen vertelde ze dat ze al meer dan een half uur probeerden om een lift te krijgen,en ze niet begrepen dat niemand stopte. Ze hadden een mooi bordje gemaakt met A10 op. Ik gaf ze de goeie raad om er E40 op te zetten. Nadat ik had uitgelegd wat Steven hierboven beschreef bedankte ze me en gingen aan de slag. En toen ik afgetankt was waren ze weg :-) :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 17:27
door Breeze
:D die Belgen toch.

Adri

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2016, 18:54
door Steven-
jacqabe schreef:Leuke foto Steven! Links zie je Lampe modehuis. De heren Lampe en Brenninkmeijer (C&A) zijn hun eerste winkeltjes begonnen in Sneek. Ik ben werkzaam bij de fa Lampe in Sneek opgericht in 1875. Heeft niks meer met mode te maken maar nog wel steeds in de textiel, technische textielen waar we o.a. industriële filters uit produceren. Ik geef advies op dit vlak zodat men o.a. de emissies uit de schoorsteen binnen de toegestane normen kan houden.
Ik ben van plan om het oude logo van ons bedrijf op de deuren van mijn pickup te zetten.
Beetje gefotoshopt :-)

Leuk, Abe! Ik vind het ontwerp er erg geslaagd uitzien. Kun je hem straks wellicht ook inzetten voor zakelijke activiteiten. :-)
--------------
Leuke anekdote voor wat betreft de E-nummers! Blijkt ook maar weer uit dat het concept van het primair aangeven van de E-nummers niet goed begrepen wordt door buitenlanders, omdat men daar wel gewend is om op A-nummer te kunnen rijden. En het helpt ook niet mee dat de A-nummers van de Belgische E-wegen wél worden aangegeven op kaarten en Google Maps. Een Nederlander zal zijn route dan waarschijnlijk plannen op A-nummers, maar eenmaal in België kom je die dan niet tegen op de borden, tenzij de weg geen E-nummer heeft.

:wink:

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016, 22:17
door jacqabe
Bolsward 1969. Niet veel auto's maar wel een tijdsbeeld van "de Sik" die nog gewoon door de stad rijd.
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 15 feb 2016, 17:58
door 404noir
Voor mij een zeer bekend plaatsje, 't is daar echt maar heel weinig veranderd!
https://goo.gl/maps/hdpvfsNfivj
Vooral in de zomer kan je er soms over de koppen lopen, zo druk is het dan (start/finish fiets 11-stedentocht)
Als je er ooit met je klassieke Peugeot in de buurt bent is het ook wel eens leuk om te kijken bij Peugeot-garage J. Cats in Witmarsum.
Dat zijn echte Peugeot liefhebbers, ze hebben ook heel vaak echt leuke oude Peugeot modellen in voorraad. (505turbo, 405Mi16 4x4(!))
http://www.garagecats.nl/voorraadlijst/#home

Naast Peugeot zijn ze ook liefhebbers van vintage Cadillac's:
http://www.catsandcaddies.nl/

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 15 feb 2016, 18:03
door jacqabe
Klopt, ik ben er vlakbij opgegroeid. Door de week is er niet zoveel te doen maar tijdens de 11 stedentocht kom je er niet eens meer in zo druk is het dan.
Garage Cats zag ik laatst met de Cadillacs op een classic beurs staan maar daar stonden geen peugeots bij volgens mij.
Zal er eens langs rijden als ik in de buurt ben.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 10:01
door Martinus
Besste Steven-

Ik heb even een vraagje, via een buurman ben ik op dit formum terechtgekomen. Ik ben een Goudse bewoner wonende op de Boelekade en de historische foto die jij op dit formum plaatste met daarop wateroverlast Boelekade is erg leuk mede omdat wij (bewoners) van een appartementecomplex daar nu wonen en minder leuk nog steeds overlast hebben van water:-(. Het zou leuk zijn om deze foto te vergroten en bijv. op te hangen in onze hal. Heb jij het origineel hiervan of weet jij hoe ik hier aan kan komen?.

Graag hoor ik van je,
Met vr. gr. Martinus

email: hdeknegt@kabelfoon.nl

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 mei 2016, 13:24
door Steven-
Hi Martinus,

Excuses voor de vertraagde reactie, vanwege drukte ben ik zelden tot nooit meer actief op het Peugeot-forum. De Boelekade blijft een mooi straatje in Gouda, met de schitterende kleine huisjes die er nog altijd in volle glorie staan, vlakbij de Karnemelksloot. Waar ik de foto vandaan gehaald heb weet ik even niet meer, ik zal eens voor je kijken of ik hem van een beeldbank heb. Indien dat het geval is, is er vaak wel een uitvergroot exemplaar te bestellen. Beeldbanken vragen daar altijd wel een (kleine) vergoeding voor.

Maar geen garantie, kan ook zijn dat ik hem ergens op Facebook heb gevonden. Was vroeger erg punctueel in het registreren van oud beeldmateriaal dat ik op internet gevonden had vanwege mijn nostalgische interesses, maar ik heb er gewoon geen tijd meer voor. Zes dagen per week werken en studeren, sporten, het rijden met en bijhouden van mijn hobby-auto's, etc.

Ik laat het je weten en mocht dat binnen een week of wat niet gebeurd zijn, ben ik het vergeten. Schroom dan niet een berichtje retour te sturen.

Overigens klopt het door jou opgegeven e-mailadres niet. Ik heb je geprobeerd te mailen, maar kreeg direct een mail retour dat dat vanwege een ongeldig e-mailadres niet gelukt was.

Goed weekend!
Steven

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017, 17:29
door jacqabe
Bestaan ze nog, Varta accu's?
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 04 feb 2017, 23:07
door jacqabe
De volkwagenbus en de besteleend, de gewoonste zaak van de wereld in 1967.
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 feb 2017, 10:15
door A.B.203
De volkwagenbus en de besteleend, de gewoonste zaak van de wereld in 1967.

Abe, dat busje is geen VW maar lijkt op een Ford maar meer waarschijnlijk is het een Fiat.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 feb 2017, 10:36
door jacqabe
A.B.203 schreef:Abe, dat busje is geen VW maar lijkt op een Ford maar meer waarschijnlijk is het een Fiat.

Je bent een paar jaartjes ouder dan ik Aart en hebt die tijd iets bewuster meegemaakt dan ik :-) je zult wel gelijk hebben.
Kan helaas ook niet lezen wat er achterop staat.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 feb 2017, 10:50
door A.B.203
Mooi plaatje hoor Abe, er staat "behang" op het uithangbord maar volgens mij deden ze er ook iets met Ford. Heb er verder geen studie van gemaakt maar vlgns het grijze brein had je 2 soorten Fiat busjes de ene was wat groter dan de andere. Het type met de motor voorin was de eerste en de grootste. Later groeide de grootte van de Fiat bussen met de andere merken mee.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 feb 2017, 18:01
door alberts
A.B.203 schreef:Een Ford Zephyr contra een kleiner model Ford ? De kreukelzone liep door tot aan de achterbank, niet best voor de inzittenden. Lijkt een groep studenten, die heren met stropdas.
Er staat ook nog iemand te roken en dat was in die jaren linke soep met uitstromende benzine.


De kleine ford is een "Anglia"

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 18:40
door jacqabe
1965
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 12:47
door jacqabe
Een parkeerterrein in 1964.
AfbeeldingAfbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 16 feb 2017, 23:00
door jacqabe
Hoofdkantoor Shell 1960
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 20 feb 2017, 16:26
door jacqabe
Ik zie een dafje en een solex maar de bestelwagen kan ik absoluut niet thuisbrengen.
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 20 feb 2017, 17:02
door RondeB
Lijkt me een Lloyd LT500... Hoort thuis in het rijtje Duitsche twee-takt bestelautootjes begin jaren vijftig... Lloyd, DKW,Goliath, Gutbrod-atlas, Tempo Matador... Stuk voor stuk leuke hebbedingetjes om mee rond te pruttelen :lol:

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 20 feb 2017, 17:17
door jacqabe
RondeB schreef:Lijkt me een Lloyd LT500... Hoort thuis in het rijtje Duitsche twee-takt bestelautootjes begin jaren vijftig... Lloyd, DKW,Goliath, Gutbrod-atlas, Tempo Matador... Stuk voor stuk leuke hebbedingetjes om mee rond te pruttelen :lol:

Echt voor mijn tijd :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 20 feb 2017, 23:22
door alberts
'k Heb even gezocht, en inderdaad; Lloyd LT600.
Zie: http://www.autobild.de/klassik/bilder/bilder-lloyd-lt-600-3745123.html#bild1