peugeot Boxer 2.5 TDI

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor bootjecees » 15 sep 2014, 18:55

Hallo, ik heb onlangs een Peugeot Boxer bus gekocht met een 2.5 tdi motor.
De motor loopt naar mijn mening best goed maar ik wil graag een antwoord op het vogende.
Ik heb het gevoel dat de motor niet trekt bij lage toeren, als ik bv in zijn 5 de versnelling ca 80 km/uur rijd en ik gas bij wil geven reageerd de motor nauwelijks en moet ik terug schakelen naar zijn 4 en dan doortrekken naar de 100. Hierna reageerd de motor in de 5 de versnelling wel.
Ik heb nog nooit in een bus gereden vandaar de graag of dit een normaal is en of er wat anders aan de hand kan zijn.
Groet Cees
bootjecees
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 sep 2014, 18:39

Re: peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor svanderplas » 15 sep 2014, 19:06

Hallo. Je hebt het bericht wel 3 x geplaatst.
hallo. Je hebt ..
Avatar gebruiker
svanderplas
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 30 mei 2011, 07:29
Woonplaats: rozenburg

Re: peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor 403diesel » 15 sep 2014, 21:21

Beste Cees,

Het wordt hier gewaardeerd als je je even voorstelt.
Dubbel- en tripple posts heeft geen zin en komt erg drammerig over.

Je zult zien dat de bereidheid tot antwoorden op je vragen een stuk groter wordt.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor bootjecees » 15 sep 2014, 23:24

Sorry, is de eerste keer dat ik iets op het forum zet
bootjecees
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 sep 2014, 18:39

Re: peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor bootjecees » 15 sep 2014, 23:34

En nu dan even voorstellen. Ik ben Cees Smetsers en woon in Veendam. Ik heb onlangs de auto gekocht om er een camperbus van te maken en liep tegen eerder omschteven problemen aan.
Mijn achtergrond is een zeevarende functie als hoofdwerktuigkundige en bedrijfsleider bij een scheepsreparatiebedrijf.
Sinds enige jaren ben ik met pensioen en mijn hobby's zijn restaureren van oldtimers.
Hopende heb ik hiemee wat inzicht gegeven mijn persoon en zie reacties met belangstelling tegemoet
bootjecees
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 sep 2014, 18:39

Re: peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor Keezx » 24 sep 2014, 21:14

Tja, het "probleem" met een bestelwagen is dattie veel zwaarder en hoger is dan een personenwagen en de acceleratie daarom niet zo vlot verloopt.....
Hoeveel toeren draait de motor in 5 bij 80?
Als het toerental nogal onder dat van het maximum koppel zit zal je terug moeten schakelen, zo simpel is het vaak.
Als ik met mijn 306 TD 80 rij in 5 zit ie op 1900 toeren en dan reageerT hij ook niet zo snel als bij 100, dan blaast de turbo volop en die weegt maar 1175 kg.
Bij 2 ton ofzo wordt het er niet vlotter op en moet je de versnellingsbak inzetten om de turbo te laten blazen.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor 403diesel » 24 sep 2014, 21:38

Onder 2500 rpm gebeurd er niet veel, zeker in wat hogere versnellingen. Daarboven opeens een duidelijk omslagpunt.
Dit is wat dat betreft nog duidelijk een oudere generatie turbodiesel.
Gewicht speelt idd mee.
Je zult zien dat boven 95 km/u er duidelijk meer pit is. Dit is normaal.

Ter vergelijk; de 2,2 in de Fiat Ducato van 2004? heeft wat minder vermogen maar door een veel gelijkmatiger koppelverloop is er duidelijk vlotter mee te rijden. Nieuwere generatie motor.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: peugeot Boxer 2.5 TDI

Berichtdoor bootjecees » 25 sep 2014, 20:04

Bedankt voor de reacties, na wat zoeken bleek een vacuum skang lek te zijn welke een klep bediend in een bijpas leiding van de turbo naar de inlaat, heb nu het idee dat de motor een stuk beter trekt. Wat de toeren betreft kan ik geen antwoord geven daar deze niet aanwezig is maar bij 80 km/uur zal dit zeker niet bove de 2000 zijn.
Als ik nu doortrek naar de honderd trekt hij ook door in zijn vijfde versnelling en is de turbo ook hoorbaar.
Trouwens de auto weegt 2400 kg dus dat zal er ook wel mee te naken gebben.
Groet Cees
bootjecees
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 sep 2014, 18:39


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten